Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D700 of D7000 compleet nieuwe set

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D700 of D7000 compleet nieuwe set

Oorspronkelijk geplaatst door Rzoont Bekijk bericht
    Het is uiteindelijk het volgende setje geworden:

...
    180 mm 2.8
    ...
    Een van Nikons meest onderschatte lenzen. Licht, compact en haarscherp op f2.8. Boterzachte achtergronden. Zelf enorm tevreden van.

Niet eenvoudig om eentje te vinden. Maar wel goed geprijsd meestal (550 tot 650).
    Enig nadeel is het naakte diafragma - er is geen glaselement na het diafragma, dus via de achterkant kijk je recht op de (fragiele) lamellen. In de praktijk geen enkel probleem natuurlijk. Tenzij je van lens wisselt in een zandstorm.

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    (..)die Sigma 15-30 heb ik ook als groothoek en die gaat nooit weg . . . Nu is deze sigma goedkoop, maar ooit kostte deze nieuw $1400
    Hier ook een fan van de 15-30. Enorm veel voor weinig geld. Ultrabreedhoek gebruik ik maar af & toe, dus was een 14-24mm te onnozel om te kopen.

Alleen jammer van het drastisch dalende contrast bij hevig tegenlicht. En de iets mindere extreme hoeken.

Maar voor 190,- een van mijn betere aankopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Voor zover ik weet zit op die close-up lens een schroefdraad met een bepaalde diameter, maw, merk van de lens speelt, denk ik, geen rol, als de diameter maar dezelfde is. er zullen waarschijnlijk close-up lenzen bestaan met verschillende diameters?
      De Canon 500D paste ook prima op mijn 70-200. Maar wel met een andere diameter (77). Er zijn idd verschillende versies.

Het was een Scott Kelby tip, ergens gelezen.
      Last edited by Rzoont; 13 mei 2012, 15:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
        Een van Nikons meest onderschatte lenzen. Licht, compact en haarscherp op f2.8. Boterzachte achtergronden. Zelf enorm tevreden van.

Niet eenvoudig om eentje te vinden. Maar wel goed geprijsd meestal (550 tot 650).
        Enig nadeel is het naakte diafragma - er is geen glaselement na het diafragma, dus via de achterkant kijk je recht op de (fragiele) lamellen. In de praktijk geen enkel probleem natuurlijk. Tenzij je van lens wisselt in een zandstorm.
        Ik heb hem dus op de kop getikt voor Eur 325, de AF-n variant. Open lamellen die heb ik ook. Tsja, scheelt ook weer extra glas (=scherper).

Ik merk wel behoorlijk wat kleurvertekening als ik op 2.8 schiet op bv 2 meter afstand (blauwe en gele randen om een witte bloem). Langere afstand of vanaf f 5.6 dan verdwijnt het. Hopelijk is dat normaal.

Ach ja, ik denk dat elke lens zo zijn eigen karakter heeft. Maar ik heb er al behoorlijk scherpe platen mee geschoten. Als je de crop hierboven bekijkt dan zie je alle kleine donshaartjes op haar neus. Niet dat dat nou zo flatterend is, maar het was een test.

Comment

Ik merk wel behoorlijk wat kleurvertekening als ik op 2.8 schiet op bv 2 meter afstand (blauwe en gele randen om een witte bloem). Langere afstand of vanaf f 5.6 dan verdwijnt het. Hopelijk is dat normaal.
          Is inderdaad het enige dat optisch minder is: de CA's bij extreme contrastrijke randen.

Maar die kom je niet overal tegen en kan je met software goed tot helemaal wegwerken. Neem ik er graag bij, in ruil voor de consistente scherpte en compactheid.

Werk liever met deze lens, dan een zwaardere 70-200mm of oude 80-200mm (die ik dan ook verkocht heb) die op f2.8 minder scherp is. En bovendien is de nieuwe 70-200mm verre van echte 200mm's op korte afstanden, zoals bekend. Meer 160-150mm. Bij de 180mm AF-D is dat niet het geval.

Wel zeer nette prijs, als het gaat om de nieuwste versie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            Is inderdaad het enige dat optisch minder is: de CA's bij extreme contrastrijke randen.

Maar die kom je niet overal tegen en kan je met software goed tot helemaal wegwerken. Neem ik er graag bij, in ruil voor de consistente scherpte en compactheid.

Werk liever met deze lens, dan een zwaardere 70-200mm of oude 80-200mm (die ik dan ook verkocht heb) die op f2.8 minder scherp is. En bovendien is de nieuwe 70-200mm verre van echte 200mm's op korte afstanden, zoals bekend. Meer 160-150mm. Bij de 180mm AF-D is dat niet het geval.

Wel zeer nette prijs, als het gaat om de nieuwste versie.
            Het is niet helemaal de nieuwste versie, m.a.w, er staat geen 'D' achter de 2.8. Uiterlijk verder identiek.

Ik heb een 70-200 VR (1) gehad. Ik heb het gevoel dat deze lens scherper is. Dat het 'echt' 180mm is helemaal mooi

Lightroom heeft helaas geen CA correctie voor deze lens (geen profiel), zou NX2 dit automatisch doen? Soms is de vertekening wel ernstig, maar altijd op f5.6 schieten is ook niet handig. Zijn er dingen waarmee je rekening kunt houden?

Verder superlens. Misschien dat ik nog wel de AF kan calibreren met de D700, maar daar moet ik dan nog even induiken.

Comment

Lightroom heeft helaas geen CA correctie voor deze lens (geen profiel), zou NX2 dit automatisch doen? Soms is de vertekening wel ernstig, maar altijd op f5.6 schieten is ook niet handig. Zijn er dingen waarmee je rekening kunt houden?
              Geen ervaring met NX, maar in LR kan je natuurlijk ook manueel de CA en "purple fringing" aanpakken. De ene keer beter dan de andere keer natuurlijk.

Comment

Working...
              X