Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leica Monochrome

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Leica Monochrome

Zwart Wit filmpje met een kastje rond voor 7500 euro.
    Mooi concept eigenlijk, pure zwart wit beelden capteren op een daarvoor ontworpen sensor. Pijnlijk duur, om nog niet over de objectiefjes te spreken.....
    Maar het lijkt me wel wat....
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Re: Leica Monochrome

Hetgeen ik mij afvraag is waarom? Ok, de beeldkwaliteit zal beter zijn, maar je verliest heel veel informatie, ... Tijdens een zwart-wit nabewerking is 't toch soms zo dat je de kleuren in rekening brengt?
    Gezien de ontwikkelingen ivm de sensoren op vlak van ISO, vind ik "minder verlies van licht" een zwak argument. €7500 voor een toestel dat niet flexibel is op dat vlak vind ik veel geld, heel veel geld.

Comment

Marketing voor een micro-niche.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht
        Hetgeen ik mij afvraag is waarom? Ok, de beeldkwaliteit zal beter zijn, maar je verliest heel veel informatie, ... Tijdens een zwart-wit nabewerking is 't toch soms zo dat je de kleuren in rekening brengt?
        Gezien de ontwikkelingen ivm de sensoren op vlak van ISO, vind ik "minder verlies van licht" een zwak argument. €7500 voor een toestel dat niet flexibel is op dat vlak vind ik veel geld, heel veel geld.
        sensor is sowieso kleurenblind, kan enkel hoeveelheid licht meten, om kleur opnames te kunnen maken wordt een kleurfilter op de sensor geplaatst (bayer filter).

deze filter veroorzaakt verlies aan licht en detail, dus als men deze filter weglaat vermijdt men dit maar heeft men enkel ZW-informatie, dat is wat Leica doet, met als gevolg meer detail en betere hoge ISO-prestaties.

Leica gebruikt CCD-sensor ipv cmos sensor in zijn toestellen, CCD geeft betere beeldkwaliteit maar presteert minder goed op hoge ISO (ref leica m8,m9), met monochrome kan men ook goede resultaten op hoge ISO halen. zie voorbeeldfoto's

Maar inderdaad als je beschikt over kleurinformatie tijdens zwart-wit conversie kun je volgens mij aangenamere beelden creëren,voorbeeldfoto's op dpreview zijn vrij vlak, natuurlijk dit kun je voorkomen door aangepaste kleurfilter op de lens te plaatsen zoals bij analoge zw film.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          sensor is sowieso kleurenblind, kan enkel hoeveelheid licht meten, om kleur opnames te kunnen maken wordt een kleurfilter op de sensor geplaatst (bayer filter).

deze filter veroorzaakt verlies aan licht en detail, dus als men deze filter weglaat vermijdt men dit maar heeft men enkel ZW-informatie, dat is wat Leica doet, met als gevolg meer detail en betere hoge ISO-prestaties.

Leica gebruikt CCD-sensor ipv cmos sensor in zijn toestellen, CCD geeft betere beeldkwaliteit maar presteert minder goed op hoge ISO (ref leica m8,m9), met monochrome kan men ook goede resultaten op hoge ISO halen. zie voorbeeldfoto's

Maar inderdaad als je beschikt over kleurinformatie tijdens zwart-wit conversie kun je volgens mij aangenamere beelden creëren,voorbeeldfoto's op dpreview zijn vrij vlak, natuurlijk dit kun je voorkomen door aangepaste kleurfilter op de lens te plaatsen zoals bij analoge zw film.
          Ik weet idd hoe je een kleurensensor maakt, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat verliezen van kleurinformatie zoveel hogere kwaliteit oplevert, gezien de kwaliteit die een typische dslr kan halen toch bijzonder hoog is.
          Tjah, gewoon ook CMOS gebruiken zou ik zeggen tegen leica ;-). Of inderdaad kleurenfilters verkopen aan 1000 euro 't stuk... (opnieuw toch minder flexibel, maar idd dat lost dit euvel op...).

Comment

Vroeger stak men toch ook niet een kleurenfilm in de camera om vervolgens zwart-wit af te drukken.

En de zwart-wit film had geen kleureninfo... dus moesten ze hun plan trekken om toch een aanvaardbaar beeld te maken.

Dpaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

Comment

Maar in je toestel kon je wel een kleurenfilm steken... 't Waren geen toestellen waar je alleen zwart-wit met kon trekken.

Ik vraag mij ook af: er moet toch ergens een preset zijn qua kleurenfilter? Als ik mij niet vergis, dan is een CCD sensor niet even gevoelig voor elk kleur... Dus er moet ergens ingesteld staan "zoveel rood, zoveel groen, zoveel blauw", lijkt mij.

Soit, ik ga hem niet aanschaffen, maar dat hadden jullie al door wss ;-).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht
                Ik weet idd hoe je een kleurensensor maakt, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat verliezen van kleurinformatie zoveel hogere kwaliteit oplevert, gezien de kwaliteit die een typische dslr kan halen toch bijzonder hoog is.
                Tjah, gewoon ook CMOS gebruiken zou ik zeggen tegen leica ;-). Of inderdaad kleurenfilters verkopen aan 1000 euro 't stuk... (opnieuw toch minder flexibel, maar idd dat lost dit euvel op...).
                -kwaliteit CCD is beter dan CMOS, alle high-end toestellen gebruiken CCD, populaire toestellen CMOS.
                -bij kleur wordt meeste beeldinformatie bekomen door interpolatie, sensor registreert maar 1/3 vd info, bij monochrome is dat 100% -> beter detail
                -detail van monochrome zou beter zijn dan toestel met haast dubbel aantal megapixels zoals de nikon d800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  Vroeger stak men toch ook niet een kleurenfilm in de camera om vervolgens zwart-wit af te drukken.

En de zwart-wit film had geen kleureninfo... dus moesten ze hun plan trekken om toch een aanvaardbaar beeld te maken.

Dpaul
                  wordt gebruik gemaakt van kleurenfilters op lens tijdens opname en ook tijdens afdrukken. (tussen lens vd vergroter en fotopapier)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    wordt gebruik gemaakt van kleurenfilters op lens tijdens opname en ook tijdens afdrukken. (tussen lens vd vergroter en fotopapier)
                    Je meent het ... !

Dpaul
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

Comment

Working...
                    X