Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

    Maar dan is het gewoon een D800 met een andere sensor...nu lijkt het meer op een D7000 met een fullframe. Voor mij toch een (groot) verschil...


    Of misschien blijf ik teveel hopen op een DXXX FX camera met 16 tot 24 MP en 8-9 fps
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #92
      Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      Als dit allemaal doorzet, dan blijf ik de strategie bij Nikon toch vreemd vinden...

      Behalve de extra megapixels biedt deze camera dan niets extra's tov de D700...sterker, hij biedt vooral minder AF punten.

      Daarnaast is het verschil tussen 24 en 36 MP nu ook weer niet monsterlijk groot, waarmee ze hun eigen D800 weer "uit de markt gaan prijzen" voor een hoop mensen.

      Mij klinkt het allemaal nog niet erg logisch...een D4-lite, zoals de D700 voor de D3s was...zit ik meer op te wachten. 16 MP FX met 8-9 fps en 51 punts AF...
      Misschien is er gewoon geen of onvoldoende voorraad meer van de 12 MPx FF sensor? Of is een 24 MPx FF sensor economisch zinvoller / goedkoper? Ik weet het niet? Maar dat kan ook een reden zijn om een product te veranderen, omdat bepaalde onderdelen schaarser of duurder worden.

      En er zullen wel degelijk nog verschillen zijn tov van de D700, maar dewelke tja dat zien we wel als dit toestel effectief op de markt komt. Ik denk bijvoorbeeld aan video? Toen ik mijn D700 kocht had ik geen interesse in video. 2 kindjes later zou ik het wel interessant gevonden hebben om video te hebben, want ik heb niet altijd een toestel bij dat wel filmpjes kan opnemen. En zo zal iedereen wel iets hebben.

      Wat betreft die focuspunten, persoonlijk mogen het er van mij minder zijn, als ze maar beter verspreid liggen (dus ook aan de buitenkanten bijvoorbeeld). Maar dat zal wel niet gebeuren want de D4 en D800 hebben ongeveer dezelfde spreiding als de D700 denk ik?

      Wat betreft het uit de markt prijzen van de D800, ik vind dat dus je reinste bull**** die steeds maar weer herhaald wordt (hoor je ook vaak in discussies over Apple). Het is beter een klant te hebben die een D600 verkiest, dan dat die klant een toestel van een andere fabrikant koopt. Want in beide gevallen wordt er geen D800 verkocht, maar in het eerste geval heeft Nikon wel een verkoop.

      Comment


      • #93
        Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

        Oorspronkelijk geplaatst door svendobbelaere Bekijk bericht
        Wat betreft het uit de markt prijzen van de D800, ik vind dat dus je reinste bull**** die steeds maar weer herhaald wordt (hoor je ook vaak in discussies over Apple). Het is beter een klant te hebben die een D600 verkiest, dan dat die klant een toestel van een andere fabrikant koopt. Want in beide gevallen wordt er geen D800 verkocht, maar in het eerste geval heeft Nikon wel een verkoop.
        En toch werkt het wel zo...zelfde reden waarom een Porsche Cayman geen zware motorisering heeft zoals de 911....terwijl de Cayman "eigenlijk" een betere sportauto is...ook dezelfde reden waarom de motor van een Lamborghini nog nét iets dikker moet blijven als die van een Audi R8...(alhoewel de powerspecs niet anders zijn, heeft die van de Lambo 2 cilinders meer en meer vermogen)...voor alles is een markt...en geen enkele producent is zo "dom" om in hetzelfde marktsegment twee met elkaar concurrerende producten uit te brengen. Dat betekent namelijk alleen maar meer productiekosten voor een "zelfde groep klanten".

        In geval van De Sigma SD1 is men "teruggekomen op hun te hoge prijs" door dezelfde camera, met toevoeging "Merit" voor een derde van de adviesprijs in de markt te zetten. Zo hadden early adapters van de SD1 toch nog iets "exclusiefs".

        Er is al genoeg concurrentie...concurreren met je eigen producten is dan ook niet slim. Daarom zal een D600, indien 24 Mp, naast de mindere focuspunten nog een (flink) aantal punten moeten hebben die "net niet zo goed" als de D800 zijn...ik denk dan vooral aan de Body (meer richting design van de D7000), geen mogelijkheid de batterijen van de D4 te gebruiken met grip, minder knoppen, geen alu/magnesium body, etc...maar dan nog denk ik dat ze qua klantgroep te dicht bij elkaar liggen...en twee productielijnen voor dezelfde klantgroep, is niet meer verkoop....wel minder winst (immers...waar zouden deze klanten anders moeten shoppen? Geen enkel ander merk biedt dan (nog) een FF toestel aan die prijs).

        edit: maar het zijn ook nog maar allemaal speculaties...ik speculeer vrolijk mee, maar het zou maar zo kunnen dat Nikon hem wel zo uitbrengt als hij hier staat...

        PS...ik ben erg blij met mijn 51 focuspunten, betere spreiding ben ik het helemaal mee eens...maar minder zou ik er toch niet snel willen op bepaalde cruciale (low light) momenten
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #94
          Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

          Het belang van een fabrikant is naast bodies natuurlijk zoveel mogelijk objectieven verkopen. Het ziet er naar uit dat de productiecapaciteit van D3 en D800 niet omhoog kan.
          Er een dslr naast zetten die in een andere plant gemaakt wordt en het aantal verkochte FX toestellen (en dus ook lenzen) kan optimaliseren....
          Van een D600 met evenveel pixels, dynamic range etc als een 5DIII met goede autofocus, 6 beelden/seconde etc. worden ze bij Canon misselijk en hoevelen zouden naast hun D800 of D3 zo'n toestel weer niet erbij nemen?
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #95
            Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Het belang van een fabrikant is naast bodies natuurlijk zoveel mogelijk objectieven verkopen. Het ziet er naar uit dat de productiecapaciteit van D3 en D800 niet omhoog kan.
            Er een dslr naast zetten die in een andere plant gemaakt wordt en het aantal verkochte FX toestellen (en dus ook lenzen) kan optimaliseren....
            Van een D600 met evenveel pixels, dynamic range etc als een 5DIII met goede autofocus, 6 beelden/seconde etc. worden ze bij Canon misselijk en hoevelen zouden naast hun D800 of D3 zo'n toestel weer niet erbij nemen?
            Als je de stormloop op de D800 ziet, dan is een D600 ernaast niet zo slecht.
            En de D800 was er toch eerst, daar zijn er ondertussen al een heel aantal van verkocht of die nog in bestelling staan.

            Niet slecht om nu al geruchten te laten horen van een D600, dan kunnen degenen die een D700 wilden nog even wachten op een D600. Voor hetzelfde geld, maar net dat tikkeltje meer.

            Als ze willen dat mensen die een d800 of D4 hebben nog een D600 gaan kopen,
            mogen ze wel zorgen dat de bediening quasi hetzelfde is.
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

            Comment


            • #96
              Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

              Even terzijde.

              Als die naam werkelijk D600 wordt dan gaat het hier nog leuk worden in de topics.
              Canon 600D (DX) <---> Nikon D600 (FX). En het zijn 2 totaal verschillende camera's.

              Nikon D7000 en wat lenzen.
              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

              Comment


              • #97
                Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Het belang van een fabrikant is naast bodies natuurlijk zoveel mogelijk objectieven verkopen. Het ziet er naar uit dat de productiecapaciteit van D3 en D800 niet omhoog kan.
                Er een dslr naast zetten die in een andere plant gemaakt wordt en het aantal verkochte FX toestellen (en dus ook lenzen) kan optimaliseren....
                Van een D600 met evenveel pixels, dynamic range etc als een 5DIII met goede autofocus, 6 beelden/seconde etc. worden ze bij Canon misselijk en hoevelen zouden naast hun D800 of D3 zo'n toestel weer niet erbij nemen?
                Dat is dan ook weer zo inderdaad...dan lijkt het opeens een stuk logischer om juíst zo'n camera in de markt te zetten....spannend allemaal
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #98
                  Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

                  Niet rechtstreeks nieuws over de D600, maar het bevestigd de geruchten wel.

                  patent voor 'nieuwe' Nikkor 24-85mm F3.5-4.5


                  Best hier geen discussie voeren over het al of niet nuttig zijn van deze lens,
                  daarvoor zal wel een draadje geopend worden in het juiste subforum.
                  Nikon D7000 en wat lenzen.
                  http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                  Comment


                  • #99
                    Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                    Niet rechtstreeks nieuws over de D600, maar het bevestigd de geruchten wel.

                    patent voor 'nieuwe' Nikkor 24-85mm F3.5-4.5


                    Best hier geen discussie voeren over het al of niet nuttig zijn van deze lens,
                    daarvoor zal wel een draadje geopend worden in het juiste subforum.
                    Voor mij zal hij niet nuttig zijn...maar denk dat die meer verkocht gaat worden als de 24-70 f2.8....
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                      Voor mij zal hij niet nuttig zijn...maar denk dat die meer verkocht gaat worden als de 24-70 f2.8....
                      Inderdaad, met de beperkte ervaring die ik nu heb zou ik er ook niet voor kiezen.
                      Ik begrijp het eigenlijk niet helemaal.
                      Zou je nu echt een beginner kunnen overhalen om direct voor een FF toestel te kiezen?
                      Iemand die al eventjes fotografeert zal toch liever lenzen met vast diafragma kopen, dan terug voor een kitlens te opteren.
                      Naar prijs toe is dit interessant, maar naar kwaliteit
                      Nikon D7000 en wat lenzen.
                      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                      Comment


                      • Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

                        Aan de andere kant is hij nog behoorlijk lichtsterk, heeft vr en iets groter bereik. Waarschijnlijk goed genoeg om een hoop mensen enthousiast te maken!
                        Groeten Remco.

                        Comment


                        • Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                          Inderdaad, met de beperkte ervaring die ik nu heb zou ik er ook niet voor kiezen.
                          Ik begrijp het eigenlijk niet helemaal.
                          Zou je nu echt een beginner kunnen overhalen om direct voor een FF toestel te kiezen?
                          Iemand die al eventjes fotografeert zal toch liever lenzen met vast diafragma kopen, dan terug voor een kitlens te opteren.
                          Naar prijs toe is dit interessant, maar naar kwaliteit
                          Ja, starters met de middelen kopen gerust een FF

                          Zo ook hobbyisten die verder geen aspiraties hebben (helemaal tegen de waarschijnlijke lanceerprijs van de D600).

                          Ik vermoed dat dit objectief lichter zal zijn en een pak goedkoper...hij heeft een wat groter bereik, dus wellicht op 70mm nog f4. Dan is het verschil in lichtsterkte "maar" 1 stop (anders nog maar amper meer)...als de optische kwaliteit dan in de buurt van de 24-70 komt (of er gelijk aan is)...dan zou ik tegen gunstige prijs niet gek staan te kijken dat mensen met dit objectief zullen "lachen" naar de mensen die persé een vast diafragma willen hebben. Een kitlens zou ik het ook niet willen noemen, meer een betaalbare standaardlens, waarbij betaalbaar waarschijnlijk relatief is tov de 24-70...
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                            Ja, starters met de middelen kopen gerust een FF

                            Zo ook hobbyisten die verder geen aspiraties hebben (helemaal tegen de waarschijnlijke lanceerprijs van de D600).

                            Ik vermoed dat dit objectief lichter zal zijn en een pak goedkoper...hij heeft een wat groter bereik, dus wellicht op 70mm nog f4. Dan is het verschil in lichtsterkte "maar" 1 stop (anders nog maar amper meer)...als de optische kwaliteit dan in de buurt van de 24-70 komt (of er gelijk aan is)...dan zou ik tegen gunstige prijs niet gek staan te kijken dat mensen met dit objectief zullen "lachen" naar de mensen die persé een vast diafragma willen hebben. Een kitlens zou ik het ook niet willen noemen, meer een betaalbare standaardlens, waarbij betaalbaar waarschijnlijk relatief is tov de 24-70...
                            Geef me dan liever een vaste F4, daar ben ik meer dan tevreden mee.
                            Maar dat gaat natuurlijk ten koste van de prijs van het mooie pakketje waarin ze de D600 willen aanbieden en dan is het ook voor niets geweest.
                            Tjah, ik heb hier inderdaad al mooie resultaten van 'een kitlens' gezien.
                            Maar dat is voor de enkelingen die talent hebben, de rest (zoals ik) zal zich altijd beter materiaal willen permitteren om 'mooie' foto's te maken.
                            Nikon D7000 en wat lenzen.
                            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                            Comment


                            • Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

                              Lees net dat de D600 hoogstwaarschijnlijk niet aangekondigd zal worden met de 24-85.
                              Die kan dus op de D800
                              Nikon D7000 en wat lenzen.
                              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                              Comment


                              • Re: Zou Nikon aan een betaalbare fullframe aan het werken zijn?

                                En er zijn al foto's van. Hij gaat er komen dus!

                                www.benbammens.be

                                Comment

                                Working...
                                X