Ik ben pas in pensioen en heb besloten om meer op reis te gaan en vooral om meer en betere foto's te maken. Ik heb nu al enkele jaren een compact Canon ixus 850IS, die me al mooie foto's heeft gegeven. Ik heb wel al ondervonden dat deze mij in moeilijke situaties in de steek laat. Dan denk ik vooral aan interieurs van kerken en kastelen etc. waar ik liefst zonder flash fotografeer, maar ook aan tegenlicht, zeer hoge contrasten en vooral een slecht beeld bij sterk croppen. Ik heb 3 kleinkinderen en ik durf daar wel eens graag een fotootje van nemen, maar ik heb nooit die mooie bokeh die ik vroeger wel had met mijn analoog toestel (Canon EOS 620). Een nieuwe spiegelreflex zie ik ni zitten, want ik hou er ook ni van om te sleuren met een zwaar toestel en een hoop lenzen. Daarom vroeg ik me af wat die systeemcameras waard zijn en waar kan ik dan beter mijn licht opsteken, dan bij mensen die er constant mee bezig zijn. Ik heb wel al een beetje veldwerk gedaan op dpreview en mijn oog is gevallen op de Sony nex5N of 7, samsung nx200 (fixed LCD is een minpunt ?), olympus OMD EM5, panasonic DMC-GX1, panasonic DMC-GF5, (beide spijtig fixed LCD) Canon G1X, Pentax K01 (fixed LCD). Ik heb nooit een draaibaar LCD scherm gehad, maar ik veronderstel dat dit een zeer bruikbaar ding is, en toch wordt het zo weinig toegepast, daarom vraag ik ook jullie advies hierover. Zijn er nog andere toestellen die in aanmerking komen dan hoor ik dat graag.
Mag ik jullie bij voorbaat al danken.
Mag ik jullie bij voorbaat al danken.
Comment