Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

    Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
    Voor wat het waard is : Google maar eens op focus problems met 7D...

    Persoonlijk had ik met de 7D ook de problemen die hier en in een andere topic beschreven zijn. Ik had dat enkel met de 7d en met geen enkele andere Canon body (inc 1dIII), noch nu met de Nikon D 700.
    Als die camera met die lens wel juist focust op one shot AF, dan kan je dat al uitsluiten...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als die camera met die lens wel juist focust op one shot AF, dan kan je dat al uitsluiten...
      Dat is correct.

      Comment


      • #18
        Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

        Ik gebruik de 70-200 voor lopende honden (van t asiel) en die autofocus is wel rap.

        Ik kan me voorstellen dat de 24-105 zo goed niet is (heb ik dan ook verkocht).
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #19
          Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

          Ik gebruik reeds enkele jaren de 7D en nog geen problemen ervaren. Ik schiet bijna altijd in RAW-formaat en dit heeft bijna altijd een zekere naverscherping nodig.
          Het is moeilijk raden naar wat het probleem hier eigenlijk is, zonder dat je een foto plaatst om dit te verduidelijken.

          Mijn ervaring vertelt mij echter dat er toch idd. wel een verschil bestaat in AF-snelheid tss verschillende objectieven, en ook afh. is van het aantal gebruikte mm's.
          Zo heb ik met de 70-200 veel minder missers dan bv. met de 24-70. Waarschijnlijk ook omdat ik de 24-70 gebruik voor onderwerpen die veel dichter voorbijkomen bij action-shots en deze voorwerpen dus relatief gezien sneller bewegen en minder voorspelbaar zijn tov mijn standpunt.
          Ook meen ik ergens een topic gelezen te hebben dat door het hoge aantal megapixels van de 7d ook de onscherpte wordt uitvergroot en dus minder tolerant is naar beweging van de gebruiker zelf.
          Mvg, Tin_tin
          Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

          Comment


          • #20
            Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

            Probeer het principe van 'back button focus' eens. Op de achterkant van je 7D heb je een AF-on knop. Deze kan je activeren in je menu 'Custom functions - C.FnIV' en kies dan voor nummer 2. Heb zelf geen 7D maar ik denk dat de menu structuur dezelfde is.

            Zo kan je je vinger op de AF-on knop houden en blijft de camera tracken en focussen op je onderwerp. Dan kan je, wanneer je wil, de ontspanknop dicect volledig indrukken wanneer je wil. Op deze manier zal de metering ook worden aangepast, wat niet zo is bij het half indrukken van de ontspanknop.

            Kan je eens proberen, camera zal niet sneller focussen, maar het is wel een andere manier van werken dat uiteindelijk betere resultaten kan geven.
            Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

            Comment


            • #21
              Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

              Gisteren heb ik heel wat foto's genomen met mijn 7D en canon 50mm f1.4 van mijn spelende kinderen. Ik weet, minder snel dan een hond in actie maar toch,... Ik moet zeggen dat veruit de meeste foto's op ai servo prima scherp waren.

              Ken je niemand die ook een 7D heeft? Kan je mss eens mee afspreken om samen wat foto's te nemen, dan zie je direct of het aan het toestel of aan de fotograaf ligt.

              Comment


              • #22
                Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                Oorspronkelijk geplaatst door melvin Bekijk bericht
                Hallo,
                Laat ik me eerst ff voorstellen.
                Ik ben Melvin,een paar maanden heel fanatiek bezig met fotografie en nu in het bezit van de Canon 7D en voor m'n walk around lens de Canon 24-105 F4/L.
                Ik ben begonnen met de 1100D maar wegens tegenvallend resultaat en doordat ik tegen de beperkingen van de camera aan begon te lopen over gestapt op de 7D welke ik nu 2 weken bezit.

                Ik zal proberen mijn probleem zo duidelijk mogenlijk uit te leggen en hoop ten zeerste dat jullie mij verder kunnen helpen.
                Ten eerste had ik met de 1100D veel problemen met scherpte.
                Foto's waren op onverklaarbarae reden soft of totaal OOF.
                In het begin weet ik alles aan mijn onkunde maar gaande weg begon ik te twijfelen of dit wel terecht was.
                Los van allerlei mogelijke technische oorzaken denk ik dat het goed is om je te realiseren dat je nog maar relatief kort met fotograferen bezig bent en dat je volop in een leerproces zit dat jaren kan duren. Ik kan het weten ....

                Sta dus niet vreemd te kijken als je regelmatig met minder scherpe foto's thuiskomt; feitelijk is dit heel normaal. Oefening baart ook hier kunst en als je met hetzelfde enthousiasme door blijft gaan weet ik zeker dat het percentage scherpe foto's gaat toenemen ....

                Comment


                • #23
                  Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                  Misschien eens je camera body+ objectieven binnen brengen.
                  Maar tegenwoordig kun je het zelf ook doen.

                  Misschien heb je hier iets aan
                  Last edited by jessey; 8 april 2012, 10:19.

                  Comment


                  • #24
                    Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                    Ook al de firmware op je toestel nagekeken ?
                    Niet zeker dat het je probleem oplost...maar het is een kleine moeite.
                    Laatste versie= 1.2.5
                    http://www.usa.canon.com/cusa/consum...ersAndSoftware

                    Instructies:
                    http://www.youtube.com/watch?v=wNbOINYZx5M
                    Ivan
                    http://www.henderix.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                      Nog een belangrijk punt:
                      focus is altijd moeilijker bij een onderwerp dat naar je toe komt. dat zal ook een reden zijn!
                      https://www.naturephotoportal.com/

                      Comment


                      • #26
                        Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                        Ik heb sinds een tweetal maand een 7D. Na het zorgvuldig lezen van de handleiding, instellen van de menu's, firmware update en grondig leren kennen van de camera moet ik nog eerste onscherpe foto (die niet door mijn eigen fout verkeerd/onscherp is) trekken. Dit op de reeds 750-tal foto's die ik getest heb.

                        Alhoewel artikels beweren dat de 7D softer is dan de 50D heb ik zeker niet die indruk. Ik werk in RAW en het valt mij op dat de kleuren vanzelf heel wat dieper en juister zijn dan vroeger (als ik op mijn grijskaart afregel moet er minder bijgewerkt worden in LR).

                        Ik werk wel met prima objectieven, en meestal niet in AF servo. Ook kon ik genieten van het heldere, zonnige weer van vorige maand. Dat zijn factoren die er natuurlijk bij helpen!

                        Probeer eens met een kennis (klasgenoot?) met een 7D af te spreken voor een shoot om te weten te komen of het aan je toestel ligt en leen eens een sneller objectief om jouw body te testen.

                        Hopelijk kom je eruit!
                        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                        Comment


                        • #27
                          Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                          Oorspronkelijk geplaatst door melvin Bekijk bericht
                          Maar met bewegende onderwerpen en AI Servo gaat het erg mis.
                          Vandaag een hele lange shoot gedaan met mijn hond die op mij af loopt of op mij af rent.
                          Van de 200 fotos zijn er schat ik de helft onbruikbaar wegens onscherpte.
                          Het vreemde is dat ik van een serie van 10 fotos van hetzelfde onderwerp/positie een stuk of 5 geheel onscherp heb en dan in eens weer haarscherp.
                          De settings heb ik nu ingesteld zoals in de bovengenoemde topic te vinden zijn.
                          Helaas zonder verbetering.
                          Welke settings zijn daar te vinden?

                          Is dat iets zoals C. FN III -2?
                          Met volgende mogelijkheden
                          0: De eerste foto moet in focus zijn alvorens de sluiter reageert, en nadien blijft tracking voorrang hebben op de burst rate
                          1: Idem, behalve dat het toestel na de eerste foto blijft ratellen ondanks onvoltooide focus
                          2: De sluiter reageert onmiddelijk en aan maximale snelheid, ongeacht de focus.
                          3: Hij neemt zijn (focus)tijd voor de eerste foto, maar probeert dan vooral zo veel mogelijk fotos te maken, ongeacht de scherpte.

                          Of wat bedoel je?

                          Comment


                          • #28
                            Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                            Hallo,een paar dagen totaal niet in de gelegenheid geweest om goed te kunnen reageren op de reply's.
                            Hiervoor mijn exuus.

                            Gisteren had ik mijn broertje op bezoek en die fotografeert al jaren.
                            Ook hij zit te denken aan een upgrade (heeft nu de 30D) en de 7D is voor hem een goede optie.
                            Gisteren zijn we 5 uur wezen rondlopen waarbij hij mijn 7D +24-105 hanteerde en ik zijn 30D +28-135.

                            Zijn eerste indruk was zeer positief over deze camera..snel en prettig in gebruik.
                            Echter op de pc waren toch weer een aardig aantal onscherp.
                            Een aantal waren te verklaren wegens verkeerde settIngs maar toch ook best wel een aantal die onverklaarbaar onscherp waren.
                            Hij durfde nog geen mening te vormen of het nu echt aan de body lag of aan andere factoren omdat de tijd hiervoor gewoon te kort was.

                            Wel viel mij op dat alle foto's die ik geschoten had met zijn 30D ook absoluut foto's bevatte die onscherp waren.
                            Maar bij deze camera zag ik niet het typische terug wat ik wel met de 7D heb.
                            Namelijk dat van de 6 indentieke shots er 3 rag scherp zijn en dan weer 3 OOF.
                            Als bij de 30D de focus eenmaal goed is blijft hij ook goed.

                            Ik wil dit weekend nog een laatste uitgebreide test gaan doen en mijn bevindingen hier plaatsen.
                            Als jullie ook van mening zijn dat er iets niet goed zit gaat hij terug.

                            Wat we overigens ook gelijk getest hebben is de veel gehoorde "softheid" van de 7D.
                            We hebben met indentieke settings en met alleen mijn 24-105 lens foto's gemaakt en die op 100% vergeleken.
                            Alle interne settings stonden op default ,ruisonderdrukking uit en geschoten in JPG.
                            Het scheelt niet veel maar de 30D lijkt iets scherper dan de 7D.
                            Dit op zich stoort mij niet want op beeldvullend formaat is hij gewoon haarscherp.
                            Maar opvallend is het wel dat zo'n nieuw model als de 7D het toch iets mInder lijkt te doen dan een relatief oud model als de 30D.

                            Ik probeer eerdaags nog inhoudelijk te reageren op sommige reply's
                            Last edited by melvin; 12 april 2012, 11:57. Reden: Typo's op mijn iPhone

                            Comment


                            • #29
                              Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                              Alle interne settings stonden op default ,ruisonderdrukking uit en geschoten in JPG.
                              Het scheelt niet veel maar de 30D lijkt iets scherper dan de 7D.
                              Dit op zich stoort mij niet want op beeldvullend formaat is hij gewoon haarscherp.
                              Maar opvallend is het wel dat zo'n nieuw model als de 7D het toch iets mInder lijkt te doen dan een relatief oud model als de 30D
                              Opnieuw, een 18mps 7D veronderstelt meer nabewerking dan een 8mps 30D.
                              Als je zelfs die in de camera afzet .
                              Zou toch eens in raw proberen.

                              PS: mijn 7D staat bijna altijd in AI SERVO

                              Comment


                              • #30
                                Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                                Tja, o.a steeds meer pixels geven gebruikers soms (terecht) dit gevoel van onscherpte. Bij Canon hebben ze een statement op hun site gezet.

                                Capturing the image: Pixels and image size / quality
                                http://cpn.canon-europe.com/content/..._image_size.do

                                "Images from more recent EOS professional digital cameras can still look softer than those from earlier models.
                                This is because recent models have more pixels, which means that pixel size is smaller,Smaller pixels are more sensitive to camera shake.....
                                For the same reason, sports photographers also need to re-think their shutter speeds, as blur from subject movement will be more apparent on cameras with more pixels.

                                Conclusie...less is (often) more.
                                Last edited by ivanhoe; 15 april 2012, 20:09.
                                Ivan
                                http://www.henderix.be

                                Comment

                                Working...
                                X