Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

    Hallo,
    Laat ik me eerst ff voorstellen.
    Ik ben Melvin,een paar maanden heel fanatiek bezig met fotografie en nu in het bezit van de Canon 7D en voor m'n walk around lens de Canon 24-105 F4/L.
    Ik ben begonnen met de 1100D maar wegens tegenvallend resultaat en doordat ik tegen de beperkingen van de camera aan begon te lopen over gestapt op de 7D welke ik nu 2 weken bezit.

    Ik zal proberen mijn probleem zo duidelijk mogenlijk uit te leggen en hoop ten zeerste dat jullie mij verder kunnen helpen.
    Ten eerste had ik met de 1100D veel problemen met scherpte.
    Foto's waren op onverklaarbarae reden soft of totaal OOF.
    In het begin weet ik alles aan mijn onkunde maar gaande weg begon ik te twijfelen of dit wel terecht was.
    Foto's waarvan de sluiterijd ruim voldoende was..het onderwerp zeer contrast rijk en vol op in het licht waren toch soft of OOF en dan oppeens weer haarscherp.
    Omdat ik twijfelde aan de body en de 1100D te beperkt vond de 7D aangeschaft.
    Nu had ik al heel veel gelezen hier over en bemerkte dat er ook heel veel problemen met deze camera ondervonden werd.
    Ruis,slecht werkende AF en de 7D zou gewoon van zichzelf soft zijn.
    Toch sprak mij dit model erg aan omdat ik veel actie fotografeer.
    Z'n knoppen layout..8 fotos per sec. en de geavanceerde AF waren voor mij de reden om toch de gok te nemen ondanks veel negatieve berichten.

    Nu 2 weken in het bezit van de 7D begint mij op te vallen dat ik steeds meer fotos OOF of soft zijn.
    In het begin leek alles prima op een paar vreemde fotos na maar niets om zorgen om te maken.
    Nu heb ik van elke fotoshoot de helft die soft of soms echt totaal onscherp is.
    Vandaag wezen zoeken en via google kwam ik op een topic uit op dit forum.
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

    Helaas is deze nu gesloten dus hier kan ik niet verder in reageren maar deze persoon lijkt precies hetzelfde te hebben als ik.
    Echter door mijn gebrek aan gebruikerservaring weet ik niet wat je mag verwachten.
    Met One Shot en statische onderwerpen gaat het best goed op een uitzondering na.
    Maar met bewegende onderwerpen en AI Servo gaat het erg mis.
    Vandaag een hele lange shoot gedaan met mijn hond die op mij af loopt of op mij af rent.
    Van de 200 fotos zijn er schat ik de helft onbruikbaar wegens onscherpte.
    Het vreemde is dat ik van een serie van 10 fotos van hetzelfde onderwerp/positie een stuk of 5 geheel onscherp heb en dan in eens weer haarscherp.
    De settings heb ik nu ingesteld zoals in de bovengenoemde topic te vinden zijn.
    Helaas zonder verbetering.
    Ik heb al de hard reset geprobeerd...geen verbetering.

    Mensen..ik begin wat wanhopig te worden..heb ik nu een brakke 7D?
    Wat is normaal?..hebben de andere 7D gebruikers ook zo'n hoog aantal OOF foto's?

  • #2
    Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

    Als de camera op de servo-AF staat, dan maakt die meteen een foto als je de ontspanknop helemaal indrukt. Die foto kan je dan bijna zeker weggooien omdat ze onscherp is.
    Het is dus de bedoeling dat je het onderwerp eventjes blijft volgen terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt. Terwijl je door de zoeker kijkt beslis je wanneer je de ontspanknop helemaal indrukt om de "actie" vast te leggen.
    Maar niet elk onderwerp is even gemakkelijk te volgen, een hond is bijvoorbeeld onvoorspelbaar, je kan niet precies voorspellen waar die naartoe draait. Bij wielrenners is dat bijvoorbeeld veel gemakkelijker, die rijden allemaal in dezelfde richting, en gaan ongeveer op dezelfde manier door de bocht.

    Je moet ook het juiste scherpstelpunt kiezen, met alle AF-punten ingeschakeld weet de camera niet wat jij scherp op de foto wil. De camera zal dan proberen scherp te stellen op het onderwerp dat het dichtst bij de camera zit, maar dat lukt niet altijd even goed.
    En wanneer je toch alle scherpstelpunten zou willen gebruiken, dan moet je ook weten dat de processor van de AF dan veel meer werk krijgt, daardoor wordt die trager.

    Als er weinig licht is, dan moet de iso omhoog, of krijg je bewogen foto's. Op hogere iso-waarden worden de foto's minder scherp, de details worden wat weggevaagd door de ruisonderdrukking.
    Maar als je de iso niet hoog genoeg zet, dan krijg je weer onscherpe foto's door bewegingsonscherpte.
    Het is dus altijd een compromis, hoge iso met softere beelden, of lagere iso met bewegingsonscherpte.

    Wat bij actiefotografie ook belangrijk is, dat is de AF-snelheid van de lens. Sommige lenzen zijn niet geschikt voor actiefotografie omdat die gewoonweg niet in staat zijn om te blijven focussen op een bewegend onderwerp.
    De lengte van de lens speelt ook een grote rol. Met een tele is het veel gemakkelijker om op het onderwerp te blijven focussen dan wanneer je vlakbij het onderwerp moet komen met een breedhoeklens.
    Als je hond van 20 meter naar 15 meter dichterbij komt, dan is het gemakkelijker voor de AF om te volgen dan wanneer die van 5 meter tot tegen je camera loopt.

    Het is niet omdat je een duurdere camera koopt, dat dan plots al je foto's perfect worden. Zelfs met het duurste materiaal kan het in bepaalde omstandigheden heel erg moeilijk zijn om redelijke foto's te maken.
    Een hond is een van de moeilijkste onderwerpen, toch zeker als die in beweging is...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

      Als je een nieuw toestel koopt, worden je foto's eerst niet beter, maar net slechter, totdat je je nieuwe toestel beter kent.

      Het verhaal van Bart klopt.

      De helft geslaagde foto's van een rennende hond is eigenlijk al goed.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

        Ten eerste bedankt voor jullie reactie
        Jullie duidelijke uitleg was mij echter al bekent
        Het vreemde is dat de fotoshoot van mijn hond die op mij af rent nog het best zijn.
        Idd worden de fotos pas echt OOF als hij mij zeer dicht naderd maar van 15m afstand tot 1m voor mijn neus geeft een aantal onscherpe fotos maar het merendeel scherp.
        Het zijn juist de fotos waar hij ligt of zit wat zo vaak fout gaat.
        Ik maak heel bewust een hele reeks opnames van uit dezelfde positie en dan heb ik eerst een paar scherp en dan zo maar een aantal geheel onscherp waarna de volgende weer scherp is.
        Voor mij is dit echt onverklaarbaar.

        Ik gebruik overigens het middelste AF punt en soms AF met expansion.
        Ruisonderdrukker staat standaart uit en ik kom nooit hoger dan ISO 1600 maar zoals vandaag niet boven de 400.

        Wat bij mij nu speelt is de vraag wat "normaal" is als je 10 shots maakt van je hond die op je af rent qua hits.
        Moet ik me zorgen maken als bv 40 a 50% onscherp is?

        En is het "normaal" dat als je met AI servo fotografeert je uit een reeks van bv 10 fotos die indentiek genomen zijn bij een stilstaand onderwerp er spontaan een aantal tussen hebt die geheel OOF zijn?

        Comment


        • #5
          Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

          Als je een reeks foto's maakt van een stilstaand onderwerp, dan zouden ze in principe allemaal scherp moeten zijn. Maar omdat de camera telkens opnieuw probeert te focussen op een paar milliseconden kan het wel eens zijn dat de AF problemen krijgt op een onderwerp met niet zoveel contrast, of als er wat minder licht is.
          Ik heb dat zelf eigenlijk nog nooit getest, omdat het voor niets nodig is...

          Bij actiefotografie is het niet abnormaal dat er "missers" tussen zitten.
          Het is vooral afhankelijk van de omstandigheden, en de "voorspelbaarheid".
          Zo is panning van voorbijrijdende voertuigen of wielrenners eigenlijk helemaal niet moeilijk, tenzij je echt voor extreem lange sluitertijden gaat.
          Bij sporten waarbij de actie zowat alle kanten uitgaat zal het percentage bruikbare foto's veel kleiner zijn.
          Maar met veel oefenen zal dat percentage ook flink omhoog gaan, omdat je na een tijdje beter kan inschatten welke sluitertijd en AF-instellingen de beste zijn voor een bepaald soort actie.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

            Tot enkele cm's voor me......de laatste cm's kan de lens niet meer scherpstellen en ook wordt de draaiafstand naar de minimum scherpstelafstand steed groter dus misschien kan de lens het dan niet meer volgen. De kans dat bij zeer korte afstanden het scherpstelpunt op iets anders zit, is ook zeer groot bij een rennende hond.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

              heb je er al eens aan gedacht dat bij de actiefoto's het misschien niet de body is die de beperkende factor is maar dat het de lens eens zou kunnen zijn?
              sommige lenzen kunnen namelijk niet zo snel scherpstellen al dat de autofocus van de body het zou willen
              voor echt actiefoto's heb je top lenzen nodig en die kosten geld
              en na een paar maand "intensief" bezig te zijn met fotografie zul je nog niet zo snel tegen de beperkingen van je toestel aanlopen maar eerder tegen de beperkingen van de persoon die achter het toestel staat
              dit is geen verwijt he maar een feit
              fotografie en vooral actiefotografie is oefenen ,oefenen en nog eens oefenen en je materiaal volledig kennen wat het doet en wat er niet doet
              dit leer je niet op een paar maand maar eerder op een paar jaar

              Comment


              • #8
                Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                Ben net nog is gaan testen maar heb toch niet uitzonderlijk veel onscherpe foto's. zit wel een 70-200 2.8 voor men 7d
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                Comment


                • #9
                  Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                  De 24-105 lens heeft geen erg snelle AF, dus als de hond op je af rent (en die snelheid is vrij hoog, terwijl een hond op zich ook weinig houvast geeft voor de AF) vind ik 50% goed een prima score. Ik denk ook dat als je de scherpte critisch gaat bekijken, je waarschijnlijk de 50% ook helemaal niet gaat halen. Als er enkele echt gestoken scherp zijn binnen 20 meter is het eigenlijk al knap van die techniek
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                    Ik denk dat je hier veel kan resumeren vooraleer je echt weet wat er aan de hand is.

                    Ik zou zeggen post eerst eens een onscherpe foto hier met de volledige exif ingesloten of erbij vermeldt.

                    Ten tweede, welke lens gebruik je voor die actiefotografie, uit je eerst berichtje kan ik opmaken dat je een 24-105 hebt. Indien je die lens daarvoor gebruikt moet je het berichtje hierboven eens lezen van Spanjaart.

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Ik denk dat je hier veel kan resumeren vooraleer je echt weet wat er aan de hand is.

                      Ik zou zeggen post eerst eens een onscherpe foto hier met de volledige exif ingesloten of erbij vermeldt.

                      Ten tweede, welke lens gebruik je voor die actiefotografie, uit je eerst berichtje kan ik opmaken dat je een 24-105 hebt. Indien je die lens daarvoor gebruikt moet je het berichtje hierboven eens lezen van Spanjaart.

                      grts
                      Sieg
                      Je zou eens moeten kunnen testen met een snellere lens zoals de 17-55 2.8 Deze werkt voor rennende honden op mn 60D zeer behoorlijk en geeft goeie resultaten. Dus met je snellere 7D is dit een topcombo
                      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                        Wederom bedankt voor het mee denken.

                        De 24/105 F4/L geen snelle lens?
                        Dat verbaast me..ik dacht eigenlijk omdat het een L lens is en USM bevat hij juist snel was.
                        Ik heb ook een Tamron 70-300 maar die is zeker weten trager en ook een pak minder scherp
                        Maar om eerlijk te zijn kunnen mij de onscherpe fotos van mijn hond die op mij af draaft me wel storen en had ik gehoopt om beter maar als ze OOF zijn kan ik dit nog ergens verklaren of begrijpen.

                        Alleen ik schiet ook veel plaatjes puur voor het testen dat hij buiten ligt of staat.
                        Altijd zijn ogen of snuit als focuspunt..sluitertijd hoog..gewoon met 1 AF punt
                        En dan echt een aantal uit precies dezelfde positie en situatie waarvan je dus logische wijs geen fotos verwacht die onscherp zijn.
                        Als dan thuis blijkt dat ik eerst 2 scherpe platen heb en vervolgens weer 2 soft en nog 1 kompleet OOF vind ik dat erg verwonderlijk.
                        Ik heb dit ook met One Shot alleen wel een heel stuk minder.
                        Met servo is dit aantal beduidend hoger.
                        Als dit herkenbaar is met Servo dan leg ik mij erbij neer en zal dit blijkbaar een nadeel zijn van het schieten in Servo.
                        Maar wat ik zo hoor ligt mij aantal onscherp wel erg hoog.

                        Wat betreft mijn kennis/ervaring,ik weet dat ik nog een hele leercurve te gaan heb met de daarbij behorende ervaring
                        Maar zonder poggerig te klinken denk ik dat ik best wel een redelijke kennis heb opgebouwd.
                        Elke dag ben ik bezig met de camera en elke dag zit ik me te verdiepen in deze matherie.
                        Zodoende denk ik dat ik ondanks de korte periode dat ik ermee bezig ben toch best wel een gezonde kennis opgebouwd heb.
                        In ieder geval genoeg om een liggende hond gewoon scherp op de plaat te krijgen lijkt mij

                        Ik moet nu helaas werken maar als het me vanmiddag lukt zal ik wat voorbeelden plaatsen

                        Comment


                        • #13
                          Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                          Ik heb ook een 7D, maar die wordt voornamelijk voor macro gebruikt.
                          Indien ik de kans heb en het wat droog blijft zal ik vandaag ook eens wat foto's op AI servo nemen als extra test.
                          Ben er wel één keer mee naar Zolder getrokken en toen heb ik toch geen noemenswaardige problemen gehad met onscherpe foto's. Ik hou u op de hoogte.

                          Ik zal testen met 2 lenzen om te zien of dat inderdaad de beperkende factor is.

                          Edit: zal niet voor vandaag worden vrees ik...

                          Grtz,
                          Kurt
                          Last edited by Kurrrt; 7 april 2012, 10:51.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                            Hangt ook af van het contrast van het dier.
                            Als het een volledige zwarte hond is dan zal de autofocus meer last hebben.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 7D AI Servo geeft veel onscherpe fotos..wat is normaal?

                              Voor wat het waard is : Google maar eens op focus problems met 7D...

                              Persoonlijk had ik met de 7D ook de problemen die hier en in een andere topic beschreven zijn. Ik had dat enkel met de 7d en met geen enkele andere Canon body (inc 1dIII), noch nu met de Nikon D 700.

                              Comment

                              Working...
                              X