Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik weet niet of je met mijn gegevens iets bent. Maar ik vond dit wel een leuke test en zodoende ben ik dus ook even gaan testen.
Eerste probleem was onmiddelijk mijn setup kan niet focussen op de afstand nodig om de 10cm te halen.
Setup was 1) 200mm L f2.8 met 500D voorzetlens.
2) idem +1.4 TC
resultaat:
1) werkafstand was +-50 cm(tot aan de lens) effectief in beeld 6 cm op de lat.
2) werkafstand was +-40 cm(tot aan de lens) effectief in beeld 3,5 cm op de lat.
Dan effe aan gedacht maar heb ik eigenlijk mijn 500D wel nodig om dit te halen?
Antwoord was nee.
dus setup 3) 200 + 1.4TC
resultaat 3)
Werkafstand +130cm(tot aan de lens)(kan niet zeggen exact hoeveel cm maar het was iets boven 130cm. Mijn ruimte en setup lieten niet beter toe om dit te testen sorry).
Zonder TC was er geen focus mogelijk met enkel 10 cm in beeld.
Hopelijk heb je er iets aan ik vond het alvast interessant.
Voila, klaar met testen, en voor de moraalridders, ja mijn foto is onscherp, te wijten aan bewegingsonscherpte, dat heb je met te dikke vingers uiteraard. Nee ik vond het een mooie test en als wij macro-bioten mekaar kunnen helpen, dan graag.
Goed mijn nummeriek toetsenbord is 10 op 10, dus daar een macrootje van genomen. Van het object naar voorkant lens = 101 cm en naar de achterkant van de lens : 125,5 cm.
Originally posted by Rovertje
Voila, klaar met testen, en voor de moraalridders, ja mijn foto is onscherp, te wijten aan bewegingsonscherpte, dat heb je met te dikke vingers uiteraard. Nee ik vond het een mooie test en als wij macro-bioten mekaar kunnen helpen, dan graag.
Goed mijn nummeriek toetsenbord is 10 op 10, dus daar een macrootje van genomen. Van het object naar voorkant lens = 101 cm en naar de achterkant van de lens : 125,5 cm.
Dan is mijn macrolens 20 cm langer ???
Kzal als ik nog eens tijd heb de test opnieuw uitvoeren, want zo'n groot verschil kan niet
Toch wel raar eigenlijk dat als je dus een object van 10cm wil fotograferen je dus eigenlijk beter af bent met een gewone lens dan met een macrolens als je veel werkafstand wenst te behouden. Als je kleiner dan 10 cm wil ben je natuurlijk beter af met die macrolens maar 10cm zelf is dus nog veel te groot om over macro te beginnen spreken.
Comment