Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen bij > 8MP toestellen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Problemen bij > 8MP toestellen?

Het schijnt dat compacte toestellen met te veel MP's dikwijls last hebben van paarse schijn tss grote contrastverschillen en dat zij ook sneller te maken hebben met ruis. Dit zou zijn omdat te veel pixels op een te kleine DCC te veel warmte produceren.

Waarschijnlijk ga ik me een Canon Powershot Pro1 aanschaffen, ook een 8MP dus. Ik koop deze camera zeker niet om zijn 8MP, dus zal ik mijn plaatjes op een lagere schieten: 4 of 5MP. Is dan het probleem van paarse schijn en ruis bij nachtopnames verdwenen? Of blijven deze 8MP toestellen met dit probleem zitten?

Greetz

The E@sterbunny

Dat is eigenlijk een goede vraag/opmerking. Met mijn sony dsc F-828, de eerste met veel ca en ruis (en er zullen er nog volgen !) heb ik dit allemaal getest en ik dacht eventueel ook dat deze problemen minder zouden zijn op een lagere resolutie maar niks is minder waar.
    Op 3mp, 5mp en 8mp was de ca en ruis praktisch hetzelfde dus dat heeft er volgens mij niks mee te maken.
    Ondertussen heb ik die sony terug ingeruild en wacht ik op de D70 en dan is het nu weer rode en groene zweem op hoge sluitertijden ?!
    Wanneer komt de perfectie ?
    NIKON D70
    NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

Comment

Originally posted by Vussie
      Wanneer komt de perfectie ?
      Waarschijnlijk nooit, anders kunnen alle camera fabrikanten de poorten wel sluiten
      http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

Comment

Hallo TheE@sterbunny,

Er zijn idd problemen met de 8MP camera's - maar die waren er vroeger ook al met minder MP. Maar bij de 8MP schijnt dat dus specifiek te zijn.
        Niet enkel de Sony heeft last van CA, de Canon lijdt daar dus ook onder (heb vreselijke voorbeelden gezien).
        Nu, die CA is perfect weg te werken in PS - 2 klikken en weg is die ...
        Aan de andere kant, ik heb een aantal 8MP portretten gemaakt en de 8Mp resolutie zorgt daar wel voor geweldige details in full-size ...
        Zolang de oppervlakte van de ccd hetzelfde blijft en men er alsmaar meer MP aan toevoegt zal het probleem blijven bestaan denk ik ...
        Overschakelen naar een lagere resolutie helpt dus niks - effect blijft hetzelfde.
        En toch gebruik ik de Sony heel erg graag omdat het een heel makkelijke camera is met een leuk lensbreik ...
        Nu afwachten op de resultaten van de Nikon CP8700 die we weldra ter test gaan binnenkrijgen ...

Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Het is natuurlijk zo, dat wanneer meer sensoren op eenzelfde oppervlakte staan, eventuele lensfoutjes en zo ook meer pixels treffen en in absolute waarde dus groter op je scherm te zien zijn wanneer je 1/1 bekijkt.

Warmte en ccd's is trouwens een continu bron van ergernis. Ik heb een Nikon Coolscan II en zodra ik daarmee 5 dia's heb gescand, en het toestel inwendig op temperatuur komt, dan zit ik met een onbruikbare hoeveelheid ruis. Nu ja... ik weet niet of die problemen gerelateerd zijn met de huidige 8MP problemen, maar ik legde gewoon de link toen ik het woord 'warmte' in combinatie met CCD tegenkwam.

Comment

Ik zie ook geen reden waarom, door een lagere resolutie te nemen, dit weg zou gaan.
            De foto wordt tenslote met dezelfde sensor geschoten. De firmware verlaag de resolutie in de camera. Het zou anders zijn, moest er zoals bij een microscoop, daar het verdraaien van de lens, een sensor van 4mp of 3mp achter de lans wordt gedraaid(dan wel met minder mp op hetzelfde oppervlakte)
            Dit is niet het geval(zou niet betaalbaar zijn) en het zit dus in de sensor, of het nu op 1mp of op 8mp wordt geschoten.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ga maar even hier kijken een gebruikers test en ik vind het echt top, de werkelijheid moet toch altijd door gebruikers worden vastgesteld.

http://www.pbase.com/nero_design/poweshot_pro1

Van elk toestel komen er wel bepaalde zaken naar voren, maar de grootste faktor is de fotograaf.

Het is een pro camera en niet echt bedoelt voor point en shoot, dus je moet ermee werken anders kun je beter naar een simpeler toestel gaan kijken, datzelfde geld voor de DSLR en de Pro1 is bedoelt als tussenvorm.

Groeten Omega.

www.digiwaart.nl

Comment

CA heeft toch meer te maken met de lens en minder met de sensor?

http://www.vannecke.be
                Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

Het is logisch dat er heel veel van de fotograaf afhangt maar de ca problemen en de overdreven ruis zijn typisch aan deze toestellen en hebben geen bal met de man achter het toestel te maken en daar ging het hier over !

Originally posted by Omega
                  Ga maar even hier kijken een gebruikers test en ik vind het echt top, de werkelijheid moet toch altijd door gebruikers worden vastgesteld.

http://www.pbase.com/nero_design/poweshot_pro1

Van elk toestel komen er wel bepaalde zaken naar voren, maar de grootste faktor is de fotograaf.

Het is een pro camera en niet echt bedoelt voor point en shoot, dus je moet ermee werken anders kun je beter naar een simpeler toestel gaan kijken, datzelfde geld voor de DSLR en de Pro1 is bedoelt als tussenvorm.

NIKON D70
                  NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

Comment

De 3 8MP cameras (828, pro1 en 8700) hebben ondertussen allemaal een finale review op steve's digicams. Ze hebben allemaal last van ruis (iso400 : bij allen onaanvaardbaar), onderaan deze pagina kan je dezelfde foto's gemaakt met de 3 camera's bekijken. http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/pro1_samples.html

Ohja de voorbeeldfoto's zijn gemaakt op de iso50 instelling.
                    Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

Comment

Als je geen behoefte hebt aan die vele pixels en zoals je zelf schrijft toch eerder de foto's zult nemen op 4MP i.p.v. 8MP waarom koop je dan geen toestel van de vorige generatie? Je hebt dan ineens 500euro over voor een degelijke flitser, wat voorzetlenzen en optioneel geheugen. Een goeie zet zou ik zeggen, tenslotte koop je dan een toestel dat enkele maanden geleden evenveel heeft gekost dan de PRO1 nu en waar toen ook veel heisa rond werd gemaakt. Die toestellen zijn nu nog even goed hoor maar ze moeten uit de rekken !
                      En de uiteindelijke resultaten zullen niet ver uiteenlopen.
                      fredje

Comment

Ik heb een Sony F 828 en ben er heel tevreden over. De ruis valt behoorlijk mee, zeker tot ISO 200. Vanaf ISO 400 heb je een behoorlijke korrel, maar sommige foto's verdragen dat best, vind ik. Dit alles geldt voor normale prints tot A4 formaat. Op grotere vergrotingen zie je die ruis natuurlijk wel als je van dicht kijkt, maar wie bekijkt er nu een poster van op 30 cm afstand ?
                        Zoals Michael Reichmann provocerend zegt: "het gaat om de foto's, niet om de pixels. Laat de pixelpeepers hun ding doen en de fotografen hun foto's trekken."
                        In de review van dit toestel door The luminous landscape vind je een preciese beschrijving van de voor- en nadelen van deze camera, van de ruis en ook van de zeer beperkte gevallen waarin CA optreedt, aangevuld met de resultaten van een testbank.
                        Natuurlijk is een DSRL superieur qua beeldkwaliteit, zoals grootbeeld superieur was aan de kleinbeeldcamera's. Toch heeft het kleinbeeldformaat zich doorgezet en een markt gevonden. Het hangt ervan af wat je wilt en welke foto's je wil trekken.
                        Op de zelfde website vind je ondertussen trouwens ook al een beschrijving van andere 8MPers, zoals de Olympus 8080 en binnenkort ook de Minolta A2 en de Canon.
                        Ik heb heel veel reviews gelezen en deze van The luminous landscape boezemen mij het meeste vertrouwen in, omdat de toestellen worden getest door ervaren fotografen 'in field'. Zo vond bv de Olympus 8080 weinig genade in de ogen van fotograaf Michael Reichmann, in vergelijking met de Sony F828, hoewel de beeldkwaliteit nochtans op bepaalde punten beter is.
                        Een collega van hem vindt de nieuwe Leica Digilux 2 (5 MP) momenteel de beste kleine sensorcamera die er op de markt is (ook de duurste).
                        Er zijn heel veel verschillende meningen, vaak passionele en weinig rationele discussies op de forums en uiteindelijk kies je op basis van het gevoel wanneer je de camera's in handen houdt. Zo verging het mij althans. Eens je gekozen hebt vergeet je al die reviews en geniet je van je camera Veel succes !
                        BD0252BE

Comment

Zoals Michael Reichmann provocerend zegt: "het gaat om de foto's, niet om de pixels. Laat de pixelpeepers hun ding doen en de fotografen hun foto's trekken."
                          en lach dan meteen ook de mensen uit die vroeger 6x6 werkten, en juich diegene toe die op fotodisc de ene wazigheid na de andere trokken!

Comment

jezus ... net nog eens naar dpreview gaan kijken ... ben ik blij dat ik die F828 nie gepakt heb

gewoon niet te doen

--
                            Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Hebben DSLR toestellen in dezelfde mate problemen met CA en noise?
                              Of werken zij wel met een groter DCC oppervlak?

Greetz

Comment

Working...
                              X