Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - D70] stoplight effect idd een feit :-(

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [DSLR - D70] stoplight effect idd een feit :-(

Spijtig genoeg moet ik met een beetje teleurstelling melden dat het verhaal van de kleurzweem op hoge shutterspeeds een vaststaand feit is.

Volgens dpreview zou de importeur in Spanje reeds gestopt zijn met het verdelen van de D70 naar de dealers. Nikon zou een officiële klacht ontvankelijk hebben verklaard.

Alleen vraag ik me nog juist af waarom de 'grote' sites het nog niet gemeld hebben, maar ik veronderstel dat zij dat pas kunnen nadat Nikon een persmededeling zou doen.

In ieder geval, wat zou er aan de hand zijn (ik heb het euvel alvast kunnen nabootsen) :

- bij het fotograferen met shutterspeeds van 1/4000 - 1/5000 - 1/6400 en 1/8000 treedt er een zeer zachte kleurzweem op die iets nadrukkelijker wordt naarmate de shutterspeed stijgt.

Aan de linkerkant resulteert dit in groen-achtig, rechts rood-achtig. (Vandaar dat men in Zuid Korea dit fenomeen reeds 'het stoplichteffect' heeft genoemd)

Wees gerust, de bash van de Canonians op DPReview is gestart, ze hebben eindelijk een zaak na de onscherpte van de D100 pakken ze Nikon nu maar al te graag op dit.

Ik hoop dat wij BD'ers volwassener zullen zijn.
    Het probleem is te verifiëren door een blauwe lucht of wit voorwerp te fotograferen aan deze shutterspeeds.

Laat ons hopen dat een firmware upgrade de zaak oplost ... anders vrees ik dat het succes van deze camera snel al eens zou kunnen keren.

ik zeg niet dat het enorm is, maar het is zichtbaar :

Jammer jammer jammer, ook al zal dit in de praktijk niet "al te vaak" voorkomen.
    Het zou niet zo moeten zijn.

Een (spoedige) firmware upgrade is idd de beste oplossing.

Phille, is dit JPG compressie/formaat onafhankelijk (NEF also?, zie nl DSC_0279.JPG staan in je gecapte windowtje).

Vind het erg gaaf om een soort (p)revieuw van een BD-er te zien ipv Dpreview or whatever

BTW: tevreden met je 70-200 VR ?

mvg,

Z900
    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Je moet al een krak zijn om een JPG-routine te schrijven die afhankelijk van de shutterspeed andere conversies doet... ik vrees dat het wel degelijk in RAW ook zo al zijn... BRRR... vreemd verschijnsel. Ik ben benieuwd naar het antwoord van Nikon. Is het bij lagere shutterspeeds volledig onzichtbaar? Dan zou het een software-probleem, of erger... een ccd probleem kunnen zijn. Heb je dat ook al eens met een DX lens geprobeerd of was dit een DX-lens?

Comment

Phille, ik vind u een fijn man, en ik stel de tests van de d70 wel op prijs, maar dat van die bashing van de Canonians vind ik nu wel een beetje te sterk in de verf gezet hoor.
        Toen de 10d en d300 uitkwam, waren het dan de Nikonians niet de de tekortkomingen van de 10d en 300d uitvoerig uit de doeken deden?
        Dat zal gewoon altijd zo blijven, die 2 kampen. Spijtig, maar het is zo. Ook ikzelf bekijk heel kritisch de verschillende toestellen, met al hun voor en nadelen, en al een paar keer met de overstapgedachte (bestaat dit woord?) rondgelopen. Ik zal dus Nikon niet afbreken, wel kritisch bekijken, net als ik de dat met de canons doe.
        Ik vind het heel erg, dat Nikon dit probleem met deze anders wel fijne camera heeft. Erger is nog, dat dit toch wel te voorzien moet zijn?? Het gaat niet over bepaalde combinaties met lenzen of zo, gewoon een defekt in de body zelf? Temeer daar ze met gelijkaardige problemen al eens meer te kampen hadden geloof ik.
        Laat ons nu maar snel hopen dat Nikon dit nu kan verhelpen, (en dat nu weer niemand af komt met ik gebruik geen 1/4000ste of zo), zodat dit toestel toch kan worden wat het moest zijn.

randbemerking:
        Met de oude s1pro, heeft onze produktfotograaf bodys gehad, eer hij er een had die geen kleurzweem vertoonde, dit was op de zaak, voor produktfotografie. geen firmware die daar iets aan kon doen.

Happy testing.
        Rudy

Originally posted by Phille
        Spijtig genoeg moet ik met een beetje teleurstelling melden dat het verhaal van de kleurzweem op hoge shutterspeeds een vaststaand feit is.

Volgens dpreview zou de importeur in Spanje reeds gestopt zijn met het verdelen van de D70 naar de dealers. Nikon zou een officiële klacht ontvankelijk hebben verklaard.

Alleen vraag ik me nog juist af waarom de 'grote' sites het nog niet gemeld hebben, maar ik veronderstel dat zij dat pas kunnen nadat Nikon een persmededeling zou doen.

In ieder geval, wat zou er aan de hand zijn (ik heb het euvel alvast kunnen nabootsen) :

- bij het fotograferen met shutterspeeds van 1/4000 - 1/5000 - 1/6400 en 1/8000 treedt er een zeer zachte kleurzweem op die iets nadrukkelijker wordt naarmate de shutterspeed stijgt.

Aan de linkerkant resulteert dit in groen-achtig, rechts rood-achtig. (Vandaar dat men in Zuid Korea dit fenomeen reeds 'het stoplichteffect' heeft genoemd)

Wees gerust, de bash van de Canonians op DPReview is gestart, ze hebben eindelijk een zaak na de onscherpte van de D100 pakken ze Nikon nu maar al te graag op dit.

Het probleem is te verifiëren door een blauwe lucht of wit voorwerp te fotograferen aan deze shutterspeeds.

Laat ons hopen dat een firmware upgrade de zaak oplost ... anders vrees ik dat het succes van deze camera snel al eens zou kunnen keren.

ik zeg niet dat het enorm is, maar het is zichtbaar :

Comment

ik weet het Rudy, de die-hards zullen elkaar altijd bestoken, hier is het meestal nog met een knipoog bedoeld.

ik ben evenzeer kritisch als het op al die dingen aankomt, geloof me.
          en ik hoop van harte dat het oplosbaar is ...

desondanks weet de D70 me te bekoren, gisteren op Zolder tijdens de sessies van de GP van Vlaanderen beweest de camera dat hij mijn D100 best kan evenaren, en normaliter werk ik altijd NEF, wel, gisteren heb ik enkel in jpg gewerkt en de beelden uit die D70 komen er héél behoorlijk uit hoor, ...

Comment

Originally posted by Phille

Ik denk dat je daar de 10D bedoelt

Ach, die verstokte Canonians op dpreview. Het zijn meer snobs dan wat anders die de laatste tijd de sfeer daar grondig verzieken. Geen €/$10000 materiaal (en het moet dan wel Canon zijn!), dan kun je geen goede foto's maken... Maar vraag hen niet om een uitleg over diafragma of zo

Het is idd wel jammer voor de D70 dat er nu zoiets opduikt. Het is ook jammer dat ze dat bij Nikon niet gezien hebben...
            Ach, er zijn altijd wel types die bashen van zodra ze denken iets gevonden te hebben...

Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Jammer dat er dergelijke afwijking wordt vastgesteld, maar langs de andere zijde vraag ik me toch af wanneer je sluitertijden van 1/4000 en korter effectief gaat gebruiken.
              Natuurlijk, als je per sé in de zomer in Turkije een portret wil maken met f/1.8 en iso 800...

De fototoestellen die ik zowat 15 jaar geleden gebruikte waren ook met maximale sluitersnelheid 1/1000sec.

Neemt niet weg dat het niet zou mogen.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Originally posted by Hombre
                Jammer dat er dergelijke afwijking wordt vastgesteld, maar langs de andere zijde vraag ik me toch af wanneer je sluitertijden van 1/4000 en korter effectief gaat gebruiken.
                Natuurlijk, als je per sé in de zomer in Turkije een portret wil maken met f/1.8 en iso 800...

De fototoestellen die ik zowat 15 jaar geleden gebruikte waren ook met maximale sluitersnelheid 1/1000sec.

Neemt niet weg dat het niet zou mogen.

ik was net met een telelens bezig, 400mm, iso 800, en met 5.6 zat ik al aan 1/2500ste. maar om aan te tonen, dat als je wide open gaat met een kwaliteistlens, het soms wel nuttig is. (stel je voor een 1.4 opening...)

Comment

Kan iemand mij misschien vertellen waarom de D70 geen "echte" sluitersnelheden van 1/4000 en 1/8000 kan halen zoals de F801(s) destijds allang kon??

Ik vraag dit omdat het stoplichtprobleem klaarblijkelijk te maken heeft met die "electronische sluiter" die door de sensor gestuurd wordt.

Ondanks dat die hoge sluitersnelheden in de praktijk niet zo vaak voorkomen, is het natuurlijk niet zo dat je die afwijking op de koop moet toenemen.... Ik herinner me een opmerking van een automonteur die ik verteld had dat bij 170 km het stuur hinderlijk begon te trillen: hij zie toen dat ik toch niet sneller dan 120 mocht en dat het dus geen probleem was! Ja, dikke neus!

Het weerhoudt mij er trouwens niet van om de D70 aan te schaffen.

Gert
                  Come on, don't be a bore: visit my photolog!BlackAdder's Finest Photographs

Comment

Originally posted by BlackAdder
                    Kan iemand mij misschien vertellen waarom de D70 geen "echte" sluitersnelheden van 1/4000 en 1/8000 kan halen zoals de F801(s) destijds allang kon??

Ik vraag dit omdat het stoplichtprobleem klaarblijkelijk te maken heeft met die "electronische sluiter" die door de sensor gestuurd wordt.

Ondanks dat die hoge sluitersnelheden in de praktijk niet zo vaak voorkomen, is het natuurlijk niet zo dat je die afwijking op de koop moet toenemen.... Ik herinner me een opmerking van een automonteur die ik verteld had dat bij 170 km het stuur hinderlijk begon te trillen: hij zie toen dat ik toch niet sneller dan 120 mocht en dat het dus geen probleem was! Ja, dikke neus!

Het weerhoudt mij er trouwens niet van om de D70 aan te schaffen.

Gert

Comment

@ Rudy: ?
                      Come on, don't be a bore: visit my photolog!BlackAdder's Finest Photographs

Comment

Phille mischien geen echt goed voorstel maar zou je het verschil van die lucht foto eens kunnen posten met de D70 en dan uwen D100 zodat wij goed het verschil kunnen zien , is maar een vraagje zene .
                        in iedergeval al bedankt
                        en doe zeker zo voort met uw reviews en info over de D70
                        ik heb er al veel uit opgestoken
                        bedankt hier voor.
                        NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

Comment

@ Lucske

Euh... De D100 haalt geen sluitersnelheden boven de 1/4000ste seconde... En vermits de D70 een gelijkaardige SONY-ccd bevat, en precies boven die 1/4000e problemen geeft, weten we ook ineens waarom ze die limiet daar toen hebben gelegd...

Wat ik inderdaad wel niet begrijp, is waarom die 1/8000e absoluut een elektronische shutter moet zijn. Zoals iemand al opmerkte... De F801 haalde deze 12 jaar geleden al 'mechanisch'...

Nikon zal het mogen uitleggen... of oplossen Liefst dat tweede, als ik dan toch moet kiezen

Comment

ik denk dat het vooral te maken heeft met de kost. Een mechanische sluiter die 1/8000 doet moet echt wel goed gebouwd zijn en gekalibreerd, ook moet er een soort van systeem zijn dat zichzelf voor een stuk regelt als er afwijking optreedt (F5) dit kost aardig wat geld en dus is een electronische versie een stuk goedkoper, wat is er nu makkelijker om een CCD af/aan te zetten.

Daarom blijft de D100 in sommige aspecten gewoon een 'andere' categorie, hij is van metaal, degelijke sluiter mechanisch tot 1/4000 enz, groter prisma, optionele verticale hadgrip, enz...

wat men zeker niet mag doen is die hoge shutterspeeds van de hand wijzen en ervan uitgan dat je die toch niet nodig hebt ... dat is dan zeggen, ik koop een sportwagen van 3 miljoen, maar boven de 200/uur loopt de motor niet lekker, maar je mag maar 120 ... wel dan geef je geen 3 met 6 nullen uit maar koop je jezelf een ander modelletje ...

Als je iets koopt MOET HET DEGELIJK zijn ...

Trouwens Rudy heeft een goed punt, ik heb meermaals aan 1/4000 met mijn D100 gezeten ...

Comment

Ahum ... ik dacht dat mijn D1 zelfs tot 1/16000ste ging ...

Comment

Working...
                              X