Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte en crop-factor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherptediepte en crop-factor

Naar aanleiding van een eerdere discussie ivm de vuistregel "kortste sluitertijd = 1/brandpuntsafstand", en of er al dan niet rekening met gehouden worden met de cropfactor, vraag ik mij nu af of de berekening van de scherptediepte voor bvb een 28mm lens moet gebeuren alsof het een 28mm is, of alsof het een 28x1.6mm is.

Ik zou zeggen : het eerste, aangezien je een crop maakt, en niet een andere brandpuntsafstand gebruikt. Maw de eigenschappen van de lens zijn die van een 28mm, maar het beeld op de sensor een crop, alsof het een 28x1.6 is.

Graag reacties daaromtrent...

Handig is ook het tooltje F-calc http://tangentsoft.net/fcalc/

www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

Lijkt mij ook dat bij de scherptediepte de feitelijke brandpuntsafstand geldt........

Comment

Interessante vraag, maar volgens mij komt die cropfactor er toch ergens tussen kijken.
      Het probleem met digitaal is dat de foto's over een groter gebied scherp zijn. Dit is zeker het geval met de compacte toestellen en mij hebben ze altijd gezegd dat dat mede (of vooral) komt door de kleinere sensor.
      DSLR's hebben een grotere sensor dan de compacte toestelletjes maar ze zijn toch nog kleiner dan 35mm analoog. Dus is er denk ik nog verschil in scherptediepte ook.
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Dat klopt inderdaad dat compacts veel grotere scherptediepte hebben.
        De verklaring die ik er voor heb is de volgende : door de veel kleinere sensor worden lenzen gebruikt met heel korte brandpuntsafstanden. Kijk maar eens naar bvb de Canon G5 : 7,2 – 28,8 mm (omgerekend 35-140mm).
        Dat is nou net wat ik met zekerheid wil weten : wordt de scherptediepte nu berekend volgens de brandpuntsafstand 7.2mm, of
        35mm.
        Ik denk met het eerste. Maar wil dit wel even bevestigd krijgen.
        Originally posted by FilMar
        Interessante vraag, maar volgens mij komt die cropfactor er toch ergens tussen kijken.
        Het probleem met digitaal is dat de foto's over een groter gebied scherp zijn. Dit is zeker het geval met de compacte toestellen en mij hebben ze altijd gezegd dat dat mede (of vooral) komt door de kleinere sensor.
        DSLR's hebben een grotere sensor dan de compacte toestelletjes maar ze zijn toch nog kleiner dan 35mm analoog. Dus is er denk ik nog verschil in scherptediepte ook.

www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

Comment

Scherpte-diepte wordt aan de hand van de brandpuntsafstand berekend, en dat is een fysische eigenschap van een lens, die niet veranderd door ze op een ander toestel te zetten. Door een 20mm lens op een digitaal toestel te zetten wordt dit geen 30mm lens. Het blijft een 20mm lens hoe je het ook draait of keert. Je gaat enkel een stukje uit je beeld halen en daardoor lijkt het alsof deze zich gaat gedragen als een 30mm lens op een analoge body. Scherptediepte wordt dus berekend aan de hand van de fysische eigenschap van de lens, zijnde de brandpuntsafstand.
          Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

Comment

Dit is trouwens de reden waarom men op een lens die enkel voor een digitaal toestel niet de "waargenomen brandpuntsafstand" zet, maar de eigenlijke en je dus nog altijd moet gaan omrekenen.

Hier is egenlijk een mentaliteitswijziging nodig. Breedhoek is op een digitaal toestel pakweg alles onder 24mm, terwijl dat vroeger alles onder 35mm was.

Doch, dit geheel terzijde.
            Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

Comment

Als ik het goed heb komt in de formule voor scherptediepte ook CoC (Circel of Confusion) voor en die wordt zelf weer berekend aan de hand van de beelddiagonaal (=sensor) Kijk maar in de online help op de link in de eerste post van Dama:

---Quote--------

The Depth of Field tab lets you calculate the depth of the field of acceptable sharpness in a print. This depends primarily on the subject distance, focal length, aperture, and the circle of confusion. The program calculates the CoC value based on the film size, but you can put your own value in, if you like.

---End Quote--------
              Groetjes,
              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

@filmar
                Die beeldcirkel, is die niet lensafhankelijk ?
                Een 50mm standaardlens(kleinbeeld equivalent) heeft een beeldcirkel van 0.02501mm, voor kleinbeeld.
                Als ik nu de scherptediepte wil berekenen, dan denk ik dat ik de 35mm beeldcirkel moet ingeven, ook al is het voor bvb een APS-beeldsensor. De lens is toch wel ontworpen voor kleinbeeld, en ook de 50mm spreekt op kleinbeeld ?
                Anders wordt het wel bij objectieven met een kleinere beeldcirkel bvb de kitlenzen van de 300D.
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

Comment

Een 50mm standaardlens(kleinbeeld equivalent) heeft een beeldcirkel van 0.02501mm, voor kleinbeeld
                  Heb altijd gedacht dat de beeldcirkel de minimale diagonaal is om je negatief of ccd te belichten. Voor brandpuntsafstand van 50mm geeft dit een beeldcirkel van 43,2mm. Een CCD of negatief van 0.025mm lijkt me nogal klein, of hebben we het over andere definities van beeldcirkels.

Comment

Je hebt gelijk voor wat de definitie van beeldcirkel betreft.
                    F-calc gebruikt echter de "Zeiss"berekening : beeldcirkel/1730
                    http://tangentsoft.net/fcalc/help/CoC.htm
                    Originally posted by notex
                    Een 50mm standaardlens(kleinbeeld equivalent) heeft een beeldcirkel van 0.02501mm, voor kleinbeeld
                    Heb altijd gedacht dat de beeldcirkel de minimale diagonaal is om je negatief of ccd te belichten. Voor brandpuntsafstand van 50mm geeft dit een beeldcirkel van 43,2mm. Een CCD of negatief van 0.025mm lijkt me nogal klein, of hebben we het over andere definities van beeldcirkels.
                    www.damafoto.be
                    Facebook Damafoto

Comment

Originally posted by StevenVW
                      Scherpte-diepte wordt aan de hand van de brandpuntsafstand berekend, en dat is een fysische eigenschap van een lens, die niet veranderd door ze op een ander toestel te zetten. Door een 20mm lens op een digitaal toestel te zetten wordt dit geen 30mm lens. Het blijft een 20mm lens hoe je het ook draait of keert. Je gaat enkel een stukje uit je beeld halen en daardoor lijkt het alsof deze zich gaat gedragen als een 30mm lens op een analoge body. Scherptediepte wordt dus berekend aan de hand van de fysische eigenschap van de lens, zijnde de brandpuntsafstand.
                      Toch niet. scherptediepte wordt berekend aan de hand van de Circle of Confusion, en die is afhankelijk van het beeldoppervlak. De crop factor vergroot de waargenomen scherpte en scherptediepte. Dezelfde lens kan dus wel degelijk verschillende DOF geven op verschillende bodies.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Dus, Pieter, als ik de scherptediepte of hyperfocale afstand wil bepalen voor mijn 12-24 op 12mm, dan moet ik met 19.2mm rekenen ?
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

Comment

Originally posted by Dama
                          Dus, Pieter, als ik de scherptediepte of hyperfocale afstand wil bepalen voor mijn 12-24 op 12mm, dan moet ik met 19.2mm rekenen ?
                          Er zijn andere, makkelijkere manieren om de hyperfocaalafstand te berekenen. Ga eens op zoek naar het tooltje DOF Calculator. Het bestaat ook als online formulier. Ik heb de link ook niet meteen bij de hand. De bedoeling is dat je de effectieve brandpuntsafstand van je lens kan invoeren, maar dat de berekening rekening houdt met de crop factor en navenante circle of confusion. Dan moet je zelf niet gaan omrekenen, maar doet de calculator het voor jou.

Ik weet eigenlijk niet of de hyperfocaalafstand verschillend is afhankelijk van de crop factor...
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Die F-calc doet dat ook
                            Thx !
                            www.damafoto.be
                            Facebook Damafoto

Comment

Ik heb eens ergens een programmaatje gezien voor op de PocketPC om DOF te bereken. Was best handig "in the field".

Comment

Working...
                              X