Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spiegelreflex of compactcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: spiegelreflex of compactcamera

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
    Begin me met jou toch af te vragen of je überhaupt ooit in de praktijk een systeemcamera met een dslr vergeleken hebt????

Maat van me werkt in een fotozaak en heeft eens een week met een systeemcamera gewerkt en vergeleken met zijn spiegelreflex en hij vond op alle fronten de systeemcamera slechter.
    wat voor zever is dat nu, allez wat ben je nu aan het schrijven
    daar zijn tientallen systeem camera's van goedkoop tot duurdere uitvoeringen, zelfde met DSLR. Welke DSLR met welke systeemcamera's, welke maat ? welke winkel

Comment

Ik vond deze blog van William Van Laeken (gaat over smartphones en sociale media) wel heel toepasselijk op sommige mensen hier in dit wel heel vermakelijk topic:

De mensheid heeft er een nieuwe tweedeling bij: early adopters en late adopters. De early adopters zijn zij die achter elk nieuwtje aanhollen, de lighthouse customers, de trendsetters. Kortom, de ideale consumenten. De producenten koesteren ze aan hun borst want ze zijn gewillige slachtoffers van de strategie van de ‘ingecalculeerde veroudering’: “producten op de markt brengen die speciaal ontworpen zijn om niet lang mee te gaan” (Rob Walker, Amerikaans columnist, in De Standaard.) Early adopters zijn dol op iedere innovatie in de branche van de elektronica. Ze kunnen niet wachten. Late adopters zijn hun tegenvoeters: sceptici, zuurpruimen, zuinigaards.

Mij maakt het overigens geen bal uit wie wat gebruikt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        daar zijn tientallen systeem camera's van goedkoop tot duurdere uitvoeringen, zelfde met DSLR. Welke DSLR met welke systeemcamera's, welke maat ? welke winkel
        en welke toestellekes, dslr of systeemcamera vergelijk jij dan met elkaar puerte?

ik hoef hier niet mijn absolute gelijk te hebben, ik gebruik systeemcamera naast dslr en nog wat andere systemen.. ik heb nooit beweerd dat het een het andere uitsluit.. jij doet dat wel..en dat is best wel jammer.. zodra iemand kritiek heeft op evf-mirrorless systemen sta jij op je achterste beentjes..

probeer heel even goed na te denken, zeker over hoe wijdverbreid en divers fotografiewereldje is.. en ga dan eens eea naast elkaar leggen..kijk nu even rond in het fotoforum, en zie hoe divers alles gefotografeerd wordt, met welk materiaal en welke onderwerpen.. denk je nu echt, dat een EVF-mirrorless dit allemaal zal vervangen? dat is waar het mij om gaat... ik zeg het nog maar eens.. evf-mirrorless is niets mis mee, maar zoals jij zegt, dat dslr´s compleet ouderwets en obsolete geworden zijn, dat gaat er bij mij echt niet in.. ergens, diep in jouw hart weet je dat ook heus wel..

maar goed.. ik ga hier geen ruzie over maken..is niet nodig ook, want ik doe mijn ding toch wel..
        EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

Welke dslr en welke systeemcamera doet er niet toe, want daar maak jij ook geen verschil in. Tijd dat je eens wakker wordt, je zit nog in een droomfase
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Bekvechten mag en kan interessant zijn, maar dan wel met GELIJKE WAPENS hé.

Neem nu een compact systeemcamera en een dslr met hetzelfde formaat aps-c, zelfde aantal px en met gelijkgesteld lens bv 35mm. Welk verschil zien jullie dan op vlak van BEELDKWALITEIT op je monitor of bij het afprinten? Geen of verwaarloosbaar verschil toch.
            Zelfde verhaal voor ff-camera's zoals bv Leica M9, Canon 5D2, Nikon dD3 .... zelfde klasse/niveau qua beeldkwaliteit.

Het verschil zit wel in TECHNIEK : vorm, gewicht, manipulaties, gebruiksgemak MF, AF, prisma, EVF, OVF .... afdichtingen, anti-stof, .... processings, .... kwaliteit en duurzaamheid materialen, ...
            En nu komt misschien wel het belangrijkste : DOELSTELLING, SMAAK, STIJL en FILOSOFIE

Persoonlijk vind ik nog steeds dat de grootte van de sensor (en ook optiek) evenredig staat met kwaliteit van het resultaat, ongeacht compact systeemcamera (of viewfinder) of dslr. Maar ok de techniek staat niet stil, beiden zullen nog verbeteren.
            Last edited by luckkris; 4 maart 2012, 11:19.

Comment

U stampt de bal in de juiste richting.

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Ik vond deze blog van William Van Laeken (gaat over smartphones en sociale media) wel heel toepasselijk op sommige mensen hier in dit wel heel vermakelijk topic:

De mensheid heeft er een nieuwe tweedeling bij: early adopters en late adopters. De early adopters zijn zij die achter elk nieuwtje aanhollen, de lighthouse customers, de trendsetters. Kortom, de ideale consumenten. De producenten koesteren ze aan hun borst want ze zijn gewillige slachtoffers van de strategie van de ‘ingecalculeerde veroudering’: “producten op de markt brengen die speciaal ontworpen zijn om niet lang mee te gaan” (Rob Walker, Amerikaans columnist, in De Standaard.) Early adopters zijn dol op iedere innovatie in de branche van de elektronica. Ze kunnen niet wachten. Late adopters zijn hun tegenvoeters: sceptici, zuurpruimen, zuinigaards.

Mij maakt het overigens geen bal uit wie wat gebruikt
              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
              flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door luckkris Bekijk bericht
                Bekvechten mag en kan interessant zijn, maar dan wel met GELIJKE WAPENS hé.

Neem nu een compactcamera en een dslr met hetzelfde formaat aps-c, zelfde aantal px en met gelijkgesteld lens bv 35mm. Welk verschil zien jullie dan op vlak van BEELDKWALITEIT op je monitor of bij het afprinten? Geen of verwaarloosbaar verschil toch.
                Zelfde verhaal voor ff-camera's zoals bv Leica M9, Canon 5D2, Nikon dD3 .... zelfde klasse/niveau qua beeldkwaliteit.

Het verschil zit wel in TECHNIEK : vorm, gewicht, manipulaties, gebruiksgemak MF, AF, prisma, EVF, OVF .... afdichtingen, anti-stof, .... processings, .... kwaliteit en duurzaamheid materialen, ...
                En nu komt misschien wel het belangrijkste : DOELSTELLING, SMAAK, STIJL en FILOSOFIE

Persoonlijk vind ik nog steeds dat de grootte van de sensor (en ook optiek) evenredig staat met kwaliteit van het resultaat, ongeacht compactcamera (of viewfinder) of dslr. Maar ok de techniek staat niet stil, beiden zullen nog verbeteren.
                Even geef je het zelf aan, maar dan leg je de vergelijking puur bij de sensor. Was het maar zo eenvoudig. Hanteerbaarheid, manipulatie en plaatsing menuknoppen, gewicht en balans (groot zwaar gebalanceerd of lichtgewicht... steeds ergonomisch en erop gericht om te kunnen fotograferen op de beste manier gezien de filosofie achter het ontwerp),... en lichtgewicht systeemcamera en "pro" gebruik liggen niet op dezelfde lijn. Trouwens, als je met een zwaar statief op stap gaat omwille van stabiliteit en geen trillingen, dan maakt het niet echt meer uit of je een systeemcamera of een DSLR meeneemt voor je landschapsfoto's. Zelfde met de supertele op de F1 of bij vogelfotografie (die laatste ook met statief), ...
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht
                  Jammer inderdaad. Anders wel een succesvolle marketingstrategie. Zo zit er bij Sony weldra ook een aan te komen volgens de geruchten. Wat is jou mening over die canon S100 ivm de vraag van de ts? Behalve dan het echt compact zijn? Je koos het toestel dan uitsluitend voor casual shooting? Of in hoeverre vult dat toestel de lege ruimte in jou behoefte voor een kleiner toestel?
                  Ik doe regelmatig wandelingen van 15-30 km. en dan is een echte compact stukken handiger. En als je eenmaal de kwaliteit van een DSLR hebt meegemaakt, dan wil je eentje die het toch behoorlijk goed doet (met oa RAW ondersteuning). Het heel kleine formaat zorgt wel voor wat beperkingen qua lens (oa die f5.9 in z'n telestand), maar wandelen doe je toch gewoonlijk buiten, dus dat is zo erg niet...
                  Een andere optie was een Olympus XZ-1 bijvoorbeeld (die heeft die f beperking niet), maar dat ding was eigenlijk al te groot, terwijl het merk me ook niet meer aanstaat .
                  Mijn eerste camera'tje was een powershot A70 (die dus ook gesneuveld is met het Sony-sensor verhaal). Als je de vooruitgang ziet die men heeft gemaakt tussen dat toestelletje en de huidige (voor een prijs die lager is !), dan sta je toch raar te kijken.
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Als je de vooruitgang ziet die men heeft gemaakt tussen dat toestelletje en de huidige (voor een prijs die lager is !), dan sta je toch raar te kijken.
                    Herinnert u zich deze nog??? Heb ik hier nog liggen:

Dat wordt op de duur nog zoiets als een commodore 64 of een ZX spectrum of zo...
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

Comment

Mooie discussie alweer.

Ik vind het eigenlijk nogal simpel:

Wie de kleinste oplossing wil, koopt een gsm met een van de beste foto-oplossingen aan boord.
                      Wie wel een apart toestel wil, maar vooral nog steeds zo compact mogelijk, kiest een compactje.
                      Wie allereerst de betere fotokwaliteit wil, maar wel nog in een zo compact mogelijk formaat, kiest een systeemcamera.
                      Wie de betere fotokwaliteit wil met zo ruim mogelijke inzetbaarheid en handelbaarheid, en ruimste lensaanbod ook, die kiest een dslr. Dit kan natuurlijk mettertijd wel veranderen, bv. qua lensaanbod...
                      En dan zitten hierbij nog niet de oplossingen voor die paar mensen die richting middenformaat denken.

En wie niet bij de early adopters zit zoals hierboven vermeldt, die kan best ook eens op de tweedehandsmarkt kijken alvorens de portemonee boven te halen .

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                      Maat van me werkt in een fotozaak en heeft eens een week met een systeemcamera gewerkt en vergeleken met zijn spiegelreflex en hij vond op alle fronten de systeemcamera slechter.

Net een week met een huurauto gereden, een gewone berline, en die was op de meeste punten beter dan de break die ik thuis in de garage heb, dus huurauto's zijn gewoon beter, niet ? Of zijn berlines gewoon beter dan breaks ? Of is een auto die in de garage staat minder goed dan eentje die elke nacht buiten staat ? Of ligt het aan het weer dat ginder op reis verschillend was dan hier thuis ?
                      Last edited by K-2; 5 maart 2012, 13:00.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                        Net een week met een huurauto gereden, een gewone berline, en die was op de meeste punten beter dan de break die ik thuis in de garage heb, dus huurauto's zijn gewoon beter, niet ? Of zijn berlines gewoon beter dan breaks ? Of is een auto die in de garage staat minder goed dan eentje die elke nacht buiten staat ? Of ligt het aan het weer dat ginder op reis verschillend was dan hier thuis ?
                        Uiteraard, want het gras is altijd véél groener aan de overkant toch ?

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Hmmm, 't kan inderdaad in het gras liggen. Nog niet aan gedacht .
                          Alhoewel, er lag daar sneeuw... Geen gras te zien.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Wie de betere fotokwaliteit wil met zo ruim mogelijke inzetbaarheid en handelbaarheid, en ruimste lensaanbod ook, die kiest een dslr. Dit kan natuurlijk mettertijd wel veranderen, bv. qua lensaanbod...
                            En dan zitten hierbij nog niet de oplossingen voor die paar mensen die richting middenformaat denken.

qua lensaanbod is DSLR heel beperkt, syteemcameras kunnen al die DSLR lenskes gebruiken en dit over de merken heen, kunt daarbij gebruik maken van alle rangefinder objectieven. keus ten over.

sommige FF DSLR's hebben beter beeldkwaliteit dan systeemcamera's , maar ik zou graag weten welke APS-DSLR de kwaliteit van betere systeem toestellen zou overtreffen.

Comment

qua lensaanbod is DSLR heel beperkt, syteemcameras kunnen al die DSLR lenskes gebruiken en dit over de merken heen, kunt daarbij gebruik maken van alle rangefinder objectieven. keus ten over..
                              Ja, inderdaad. Ik had erbij moeten voegen, dat ik op die manier een keuze maak omdat ik het liefste zonder adapters werk, gewoon bv. E-vatting met de voordelen van ingebouwde OS, zonder verlies van af-snelheid, zonder extra omvang/gewicht, ...

sommige FF DSLR's hebben beter beeldkwaliteit dan systeemcamera's , maar ik zou graag weten welke APS-DSLR de kwaliteit van betere systeem toestellen zou overtreffen.
                              Voor mij is er qua beeldkwaliteit geen (zichtbaar) verschil tussen beide.

Comment

@ Puerte, bent U verkoper van systeemcamera's ?
                                Gewoon de vraag omdat U die al een ganse tijd en in verschillende topics ophemelt alsof er niks beter bestaat.

grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                                X