Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon EN-EL1 Lithium-ion battery

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon EN-EL1 Lithium-ion battery

Wanneer je dit type batterij volledig oplaad, en dan bewaart (uit het toestel) in huiselijke omgeving van +/- 25°C, gaat deze batterij dan opgeladen blijven, of zal ze na een tijdje (snel, zeer snel) ontladen?
    Of is het beter de batterij pas te laden vlak voor een shoot?

Gr,
    Jan
    Groetjes, Jan
    BD0280BE

Niets kan zo bedrieglijk zijn als een foto...

Volgens mijn bescheiden mening zal elke batterij ontladen. Sommige al sneller dan andere
    Ze ontladen weg leggen is niet goed ... dus moet je ze wel opladen he Maar voor een shoot best nog eens een paar uurtjes terug volledig opladen. Het kan nl geen kwaad om een niet volledig ontladen Li-Ion batterij terug op te laden ( in tegenstelling tot de vroegere NiCd).

HTH
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

Comment

Er zit steeds ladingverlies op gestockeerde oplaadbare batterijen. Je kan ze best opladen net voor de shoot. Straffer nog, een op het eerste zicht onlogisch weetje: een geladen NiCd-batterij kan je best net boven 0 graden bewaren, dan blijft de capaciteit langer bewaard. Toch is dit niet vreemd: hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de chemische reacties zich voltrekken. Je kan de koude batterijen wel niet onmiddellijk benutten, om diezelfde reden... Bij bewaring op kamertemperatuur is een geladen batterij dus onderhevig aan ladingverlies.

EDIT 12:50:
      LiIon-batterijen blijken veeeeel minder last te hebben van zelfontlading dan NiMh. Dus misschien in mijn uitleg hierboven een beetje achterhaald...

Ik heb net ook gelezen waarom er geen AA Lithium-Ion oplaadbare batterijen uitgebracht worden: niet gezekerd zijn ze bij kortsluiting explosief...

Comment

Originally posted by Koen_vervoort

Ik heb net ook gelezen waarom er geen AA Lithium-Ion oplaadbare batterijen uitgebracht worden: niet gezekerd zijn ze bij kortsluiting explosief...
        Dat is niet de enige reden.
        Een lithium-ion akku heeft per cel een spanning van 3,8V. Een nikkel-cadmium of Nimh akku heeft een spanning van maar 1,2V.
        Als je dan bijvoorbeeld 4 batterijen nodig hebt in je toestel, dan is dat gemaakt om te werken op 4,8V.
        Stop je daar nu 4 lithium-ion akku's in, dan krijg je 15,2V. Dat kan dus nooit goed aflopen
        Trouwens, een kortgesloten nikkel-cadmium of Nimh akku kan ook zo heet worden dat er brand ontstaat (in een AA-akku zit ook geen beveiliging). Ik heb ooit een kortsluiting gehad in een pakketje akku's dat ik op mijn fiets gebruik voor de verlichting (zelf bij elkaar geleefd met ducktape), en die akku's waren zo heet geworden dat de isolatie van de akku's volledig weggesmolten was
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Bedankt voor de duidelijke antwoorden, zo leert ne mens snel bij hé

Jan
          Groetjes, Jan
          BD0280BE

Niets kan zo bedrieglijk zijn als een foto...

Comment

Working...
          X