Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Olympus OM-D E-M5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

Zit in de OM-D ingebouwd (als in de canon 7D), maar er moet ook een optie in de flitser zitten en de R benaming staat daarvoor, dus de types met een r erachter zijn daarvoor geschikt (Infra rood of radio weet ik niet precies maar is vast simpel te vinden op het net)
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Een vraagje aan mijn collega Olympus OMD bezitters.
      Ik werk af en toe graag met spotmeting.
      Dan is een zo klein mogelijk AF scherpstelkader gewenst.
      Ik zou eigenlijk altijd een zo klein mogelijk Af scherpstelkader wensen.
      Ik kan echter niet vinden hoe ik het AF scherpstelkader kan verkleinen.
      Heeft iemand hier zicht op?
      mvg
      Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

Comment

• Zit bij mij onder Fn2 knop. Deze staat in het menu als "Multi-Function".

Grote
        Jean,
        35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

Comment

@ Eddy0847

In de uit-fabriek standaard-modus staat de EM5 FN2 knop op multifunctioneel. Selecteer daar voor vergroting (FN2 indrukken en tegelijkertijd met wieltje vergroting selecteren)
          Eénmaal deze pre-instelling gedaan volstaat het om gewoon op de FN2 knop te drukken en je scherpstel-punt wordt kleiner.
          Om terug te keren op normale scherp-stel kader grootte .. druk ok.

Je kan ook deze functie-knop (vergroting) aan een andere knop toewijzen ... b.v. aan de "Rec" knop en je setting dan al dan niet opslaan in één van de "MY Set" instellingen.
          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Zo... de kogel is eindelijk door de kerk (na meer dan 5 maand wikken en wegen haha). Vanavond heb ik een OM-D besteld, samen met de Oly 12mm en de Oly 45mm. Nu alleen nog even door wikken en wegen over de 20mm f1.7, de 25mm f1.4 en de 17mm f1.8 Ik hoop dat Cameranu.nl al deze 3 lenzen vrijdag in de winkel heeft liggen zodat ik ze kan bekijken en vergelijken.

Nog even een nieuwe vraag, wat voor externe flitser zou aan te raden zijn bij een OM-D? Is bijv. een Metz AF-44 een goed idee of kan ik toch beter naar Olympus eigen flitsers kijken? (Erbij rekening houdend dat ik de externe flitser ook graag via het bijgeleverde flitsertje zou kunnen aansturen?)
            Proficiat met je aankoop.
            Met flitsers heb ik niet veel ervaring bij Olympus, ik gebruik uitsluitend een kleine Metz flitser eventueel voor feestjes of dergelijke. Voor Macro vaste Led verlichting. Dus ik kan je niet helpen.. het enige dat ik weet is dat de nieuwe Olympus flitser een
            hele compacte is.. (FL 600) en uiteraard draadloze aansturing.. maar voor mij te duur wegens zeldzaam gebruik.

Het zal niet gemakkelijk zijn voor jou om te kiezen tussen die 3 objectieven die je vermeld hebt. Ik zou het er ook moeilijk mee hebben... ieder lens op zich heeft wel zijn redenen om ze wel of niet te kopen.
            De Panasonic 20 1.7 .. goed, compact en goedkoop.. volgens mij zijn geld zeker waard maar als je een mooiere en meer controleerbare DOF wil ben je misschien beter af met de 25 1.4 maar die is dan weer duurder en dat terwijl de Olympus 17 1.8 misschien de snelste is.. wat misschien een prioriteit is voor jou (zal je moeten testen).
            Waarschijnlijk nog meerdere zaken die voor jou gaan meespelen in je uiteindelijke keuze... compromissen en persoonlijke behoeften .. niet altijd eenvoudig

Nog iets over de OMD
            Waar er heel weinig gesproken wordt is het zeer goede Super Sonic Wave Filter. Ik heb nu mijn eerste spot op de sensor en dit na 7 maanden gebruik met veelvuldig wisselen van lens.
            De spot is te zien op f22 en in mindere mate op f16 op 100% vergroting. Op F11 is er zelfs helemaal niets meer te bespeuren
            Gelukkig maar want het ten zeerste af te raden om de OMD-Sensor zelf te reinigen met Swabs of dergelijke.. in ieder geval.. ikzelf blijf er liever af in tegenstelling tot mijn 5D2 waar ik wel het boeltje regelmatig reinigde.
            Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Waarom is het af te raden om de sensor zelf te reinigen dan?
              www.indetailfotografie.nl

Comment

Waarom is het af te raden om de sensor zelf te reinigen dan?
                Door de losse ophanging van de sensor (IBIS)

Comment

Oh aha. Zou het met zo'n Arctic butterfly ook niet gaan dan?

Comment

Idd , met Artic Butterfly is het veiliger denk ik.
                    Maar andere methodes zoals Swabs of plakband zijn af te raden door de druk die je op de sensor zet.
                    Je IBIS zou daardoor wel eens een andere dimensie kunnen nemen.
                    Last edited by Funcky; 31 januari 2013, 11:57.

Comment

Woohoo! Heb vanmiddag mijn zilveren OM-D opgehaald bij de dealer, samen met de 12mm f2 en 45mm f1.8. Nice

Mijn eerste bevindingen; 1. Heerlijk licht vergeleken met mijn FF Canon spul 2. Het menu is wel erg wennen.... 3. Mijn "kleine" tas is veel te groot en 4. de zonnekappen van de Olympus lenzen zijn een rip-off (en dit terwijl ik nog niet eens de originele Olympus kapjes erbij heb gekocht)

Helaas hadden ze de Pana 20mm f1.7 niet op voorraad bij Cameranu.nl (ook niet als demo) dus nu heb ik nog niet eigenhandig een vergelijk kunnen maken tussen de 20 en 25mm... jammer hoor :-(

Comment

gefeliciteerd, ik heb ook nu een geheel nieuwe collectie tassen aan moeten schaffen, geen van de tassen die ik had (voor canon spul) zijn toereikend, vakken zijn veels te groot,
                        maar al zoekend heb ik een aantal fijne tassen gevonden, een lowepro AW 200 daypack, hier kan alles gelukkig op een normale manier in en een lowe pro waist bag.
                        Je zult zien zodra je met deze OM-D aan de slag gaat je de Canon links laat liggen, is bij ook het geval.
                        Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                          gefeliciteerd, ik heb ook nu een geheel nieuwe collectie tassen aan moeten schaffen, geen van de tassen die ik had (voor canon spul) zijn toereikend, vakken zijn veels te groot,
                          maar al zoekend heb ik een aantal fijne tassen gevonden, een lowepro AW 200 daypack, hier kan alles gelukkig op een normale manier in en een lowe pro waist bag.
                          Je zult zien zodra je met deze OM-D aan de slag gaat je de Canon links laat liggen, is bij ook het geval.
                          Nou ja, dat ik mijn FF Canon volledig links laat liggen denk ik toch niet hoor, sterker nog ik ben nog steeds voornemens om dit jaar mijn 5DII te verruilen voor een 5DIII. Maar da's voor mij ook niet de bedoeling geweest met mijn huidige aanschaf. De OM-D is voor mij écht bedoeld voor erbij, om gemakkelijk mee te kunnen pakken, op een citytrip, voor straatfotografie, dagje uit met de familie, onderweg naar mijn werk wat landschapsplaatjes schieten, etc.

Mijn eerste resultaat met mijn OM-D, met de 45mm @f1.8. Een min-of-meer spontaan snap-shotje in de woonkamer:

Ik zit nog een beetje in dubio wat ik voor een tas wil. Ik zit nu te denken aan een compacte schoudertas, en dan in plaats van een strap aan de camera, een polsbandje of zo'n hand-strap ofzo. Maar wat voor tas dat dan moet worden heb ik nog geen idee van....

Comment

Nou ja, dat ik mijn FF Canon volledig links laat liggen denk ik toch niet hoor, sterker nog ik ben nog steeds voornemens om dit jaar mijn 5DII te verruilen voor een 5DIII. Maar da's voor mij ook niet de bedoeling geweest met mijn huidige aanschaf. De OM-D is voor mij écht bedoeld voor erbij, om gemakkelijk mee te kunnen pakken, op een citytrip, voor straatfotografie, dagje uit met de familie, onderweg naar mijn werk wat landschapsplaatjes schieten, etc.

Mijn eerste resultaat met mijn OM-D, met de 45mm @f1.8. Een min-of-meer spontaan snap-shotje in de woonkamer:

Ik zit nog een beetje in dubio wat ik voor een tas wil. Ik zit nu te denken aan een compacte schoudertas, en dan in plaats van een strap aan de camera, een polsbandje of zo'n hand-strap ofzo. Maar wat voor tas dat dan moet worden heb ik nog geen idee van....

Mooie plaat MarkEL
                            Wat tassen betreft is er nog een gat in de markt voor systeemcamera's.
                            Ik heb de OMD met 5 objectieven die ik VOORLOPIG opberg in een DSLR snuittas van CaseLogic.
                            De OMD met een lens plaats ik in de zwevende ophanging. Daaronder is er plaats voor de lader.
                            De andere objectieven plaats ik per twee in de zijvakken (op elkaar met bescherming tussen elke lens).
                            Voor kaartjes en andere prullaria is er plaats genoeg.

Voor mij volstaat de OMD EM5 maar dat toestel is geen vervanger voor een 5D2 laat staan de 5d3.
                            Ik heb al een paar keer de 5d3 kunnen proberen voor o.a de jpegs in high iso te vergelijken.
                            De beeldkwaliteit en high iso is gewoonweg verbluffend. Zowel 4/3 als Nex toestellen is gewoon geen match voor de Canon .. wat eigenlijk normaal is. Je kan de fysische eigenschappen van de Canon FF niet ontlopen...en zeker niet binnen éénzelfde techniek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Mooie plaat MarkEL
                              Thank you

Voor mij volstaat de OMD EM5 maar dat toestel is geen vervanger voor een 5D2 laat staan de 5d3.
                              Ik heb al een paar keer de 5d3 kunnen proberen voor o.a de jpegs in high iso te vergelijken.
                              De beeldkwaliteit en high iso is gewoonweg verbluffend. Zowel 4/3 als Nex toestellen is gewoon geen match voor de Canon .. wat eigenlijk normaal is. Je kan de fysische eigenschappen van de Canon FF niet ontlopen...en zeker niet binnen éénzelfde techniek.
                              Mee eens. En hoewel de kwaliteit van de OM-D heel goed is vind ik de 5DII toch nog wel superieur. En zeker gezien de auto-focus van de 5DIII staat deze camera nog wel hoog op mijn verlanglijstje. Maar de OM-D is dan weer zo lekker compact hè. 't Blijven uiteindelijk altijd trade-offs, waar je ook voor kiest. Waar ik voor mijzelf inmiddels wel van overtuigd ben is dat ík nooit meer voor APS-C zal kiezen, da's dan toch vlees noch vis. Niet de grote voordelen van FF en wél de nadelen van de grootte van de lenzen....

Comment

Wat tassen betreft is er nog een gat in de markt voor systeemcamera's.
                                Ik heb de OMD met 5 objectieven die ik VOORLOPIG opberg in een DSLR snuittas van CaseLogic.
                                De OMD met een lens plaats ik in de zwevende ophanging. Daaronder is er plaats voor de lader.
                                De andere objectieven plaats ik per twee in de zijvakken (op elkaar met bescherming tussen elke lens).
                                Voor kaartjes en andere prullaria is er plaats genoeg.
                                Niet mee eens. Ik gebruik nu een Billingham f/2.8, en vind hem kwasie perfect: onopvallend, klasse, uitstekende kwaliteit van de materialen, klein maar toch nog ruim genoeg voor OM-D met 4 of 5 objectieven en andere prularia. Ik wou eerst de Hadley, maar die was toen ik de f/2.8 kocht niet beschikbaar. De Hadley heeft nog een handvat en pinnen onderaan de tas (zodat ie niet vuil wordt als je hem ergens neerzet.) In elk geval: ik zweer bij Bilingham, veel geld maar je krijgt er wat voor!
                                http://www.digifotofreak.nl

Comment

Working...
                                X