Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Olympus OM-D E-M5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

In het Duitse ColorFoto staat een test. De OM D komt er heel goed af.

Wil je echtere spelen met scherptediepte, en daar koop je toch zo'n duur apparaat voor en niet een compactje, dan ben je wel veroordeeld tot het kopen van heel lichtsterke lenzen.

Om even weinig scherptediepte te hebben als een FF camera moet je 2 stops minder diafragemeren. In plaats van een 70-200/2.8 heb je dus een 35-100 mm 1.4 nodig. Dat objectief is nog niet aangekondigd.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
      Hoi,

Wat het hek (what the hack ) betekend "phase detection auto-focus lenzen"?
      Moet je daar aparte lenzen voor hebben?
      Er wordt nogal geschreven dat je alle MicroFourThird als FourThird (met adapter) kunt gebruiken?
      Zowel Olympus als Panasonic.
      Maak me wegwijs in deze materie.

Thanks
      Adrie
      Wat ik ervan begrijp is het volgende (hopelijk is het correct)

Phase detection AF wordt gebruikt in vrijwel alle DSLR's. Door middel van een AF-module wordt de spiegel gebruikt om lichtreflecties te detecteren en zo scherp te stellen

Systeemcamera's zoals deze OM-D heeft geen spiegel meer en werkt de autofocus direkt via de sensor op basis van verschillen in contrast.

De MicroFourThird lenzen zijn speciaal gemaakt voor die laatste en de 12-60 is ontwikkeld voor DSLR's met phase detection.

Het gevolg is dat de lens 12-60 met adapter veel trager autofocust op OM-D dan een CDAF lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
        Hoi,

Marcfoto, met grote interesse heb ik uw veldtest gelezen
        Alsmede andere tests, reviews en voorbeelden gemaakt met deze Olympus camera.
        Het design vind ik prachtig, de kwaliteiten (voor zover ík kan beoordelen...) verbluffend.
        Ik zit in twijfel om voor deze cam te gaan.

Marcfoto, mocht ik voor deze camera gaan, dan had ik als rondwandellens de ED 12-60 in gedachten, natuurlijk met een adapterretje d'r tussen.
        Dit vanwege z'n lichtgevoeligheid.
        Voor het langere werk een ED 50-200, zijn lichtgevoeligheid bevalt me wel, denk ik.
        Zijn deze 2 lenzen een goede keuze voor deze body?
        Zo nee, kan het voor redelijk geld beter?
        Nog aanraders meer?

Ik heb géén ervaring, dus ook geen materiaalkennis, van het merk Olympus.
        Misschien wordt het tijd...

Adrie
        Laat me eerst één ding duidelijk stellen: zowel de 12-60 als de 50-200 zijn uitstekende lenzen. Heb ze zelf mogen gebruiken op de E-30 en was redelijk onder de indruk. Op mijn site kan je er genoeg informatie over vinden om er een idee over te vormen:

Dit is de website van Thijs Schouten Fotografie. Boordevol met foto's, reviews en andere fotografietips! Bekijk mijn website als je gek van fotografie bent.

Dit is de website van Thijs Schouten Fotografie. Boordevol met foto's, reviews en andere fotografietips! Bekijk mijn website als je gek van fotografie bent.

Dan komt de insteek: door het ontbreken van een spiegel is Olympus (en de andere fabrikanten van spiegellozen) genoodzaakt om een ander soort autofocus toe te passen. Zonder al te technisch te worden: bij een spiegelloze weet de camera niet welke kant hij moet op draaien om het objectief scherp te stellen. Dat is geen nadeel meer bij objectieven die ervoor ontwikkeld zijn (zoals alle micro 4/3's objectieven) maar wél voor objectieven die ontwikkeld zijn voor het PD AF systeem van spiegelreflexen (zoals de 4/3's objectieven.)

Konkreet betekent dat dat je de 12-60 en 50-200 mits een adapter op de E-M5 kan gebruiken, maar dat ze vrij traag scherpstellen (ze leggen twee maal het volledige scherpstellingstraject af voor ze scherp zijn.) Heb de E-M5 uitgeprobeerd met mijn Leica 14-150 lens en hoewel die kwa scherpstellig op een E-30 niet moet onderdoen voor de 12-60, was het ineens een slak op de E-M5. Soms doet ie zelfs maar zowat. Als je geduld hebt kan je de 12-60 gebruiken op de E-M5, maar ik denk dat het dan eerder een bron van frustratie gaat worden.

Als je de E-M5 overweegt, neem dan de 12-50. Toegegeven, is zeker niet zo scherp en lichtsterk als de 12-60, maar wel een veelzijdig bereik en zeker geen slechte resultaten. De 50-200 kan je in je achterhoofd houden, zolang je dan gaat voor de niet-SWD versie (50-200 heeft twee versie's - de tweede versie is SWD en te herkennen aan het blauwe biesje.) SWD is niet aan te raden, ik denk dat de gewone AF-motor (zoals te vinden in de 50-200 MkI) het nog redelijk zal doen (al heb ik het nog niet getest...)

Hoop dat één en ander duidelijk is.

Gister Media Markt binnengeweest: de E-M5 stond daar te blinken... Heb er nog eens twee minuten mee gespeeld...
        http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
          Wat ik ervan begrijp is het volgende (hopelijk is het correct)

Phase detection AF wordt gebruikt in vrijwel alle DSLR's. Door middel van een AF-module wordt de spiegel gebruikt om lichtreflecties te detecteren en zo scherp te stellen

Systeemcamera's zoals deze OM-D heeft geen spiegel meer en werkt de autofocus direkt via de sensor op basis van verschillen in contrast.

De MicroFourThird lenzen zijn speciaal gemaakt voor die laatste en de 12-60 is ontwikkeld voor DSLR's met phase detection.

Het gevolg is dat de lens 12-60 met adapter veel trager autofocust op OM-D dan een CDAF lens.
          phase detection maakt gebruik van een aparte sensor (AF sensor) welke in DSLR is ingebouwd. Als het toestel in rust is, spiegel neergeklapt, wordt licht (beeld) gereflecteerd naar de optische zoeker en ook naar de AF-sensor.
          phase detection systeem weet onmiddellijk welke richting lens moet draaien om scherp te stellen en kan in een paar stappen scherp stellen.
          Systeem is zeer snel maar als AF-sensor niet 100% in zelfde vlak (virtueel) ligt vd hoofdsensor krijg je onnauwkeurigheden, back/frontfocus. AF systeem wordt onderbroken bij maken van opname, ook in live view en video mode.

contrast detectie maakt gebruik van de beeldsensor om scherpte te bepalen.
          systeem weet origineel niet of de lens links of rechts moet draaien en de lens wordt aangestuurd in verschillende kleine stappen, systeem is trager maar zeer nauwkeurig wordt niet onderbroken in video mode.

DLSR lenzen zijn ontworpen om zeer snel te focussen op phase detection systeem maar werken vrij traag op contrast detectie systemen, lenzen ontworpen voor contrast detectie zijn getunend (stappenmotor) voor dit systeem en werken vlugger op CD systeem dan DSLR lenzen.

sony NEX systeem beschikt over adapter LA-LAE2 waarin een phase detection AF- systeem is ingebouwd alsook een AF-motor voor niet SSM lenzen. Wat je de mogelijkheid biedt van DSLR objectieven te gebruiken met behoud van snelle AF.

Comment

Dank u, Dpix en MarcFoto,

ik ben een héél stuk wijzer geworden door uw reacties.
            Uit uw reacties blijkt dat ik géén "Pro lenzen" op deze prachtige Olympus kan gebruiken.
            Nou ja, wel kunnen, maar praktisch gezien...
            Het moment is daar, dat ik mijn eventuele omslag ga afblazen.
            Ik ben van mening dat ik teveel aan kwaliteit en gebruiksgemak ga inleveren ten opzichte met hetgeen ik nu heb.
            Een Canon 5D MkII + 3 L lenzen (+ 'n tasje accessoires...).
            Niet jammer, het leerproces is een mooie zwerftocht.
            Misschien komt de omschakeling nog een keer, zodra er kwaliteiten leverbaar zijn waar ik wél verzot op raak.

Tot dan.
            Groet.
            Ad B

Comment

Dat is het jammere van de keuze van Olympus : ze hebben prachtige lenzen voor 4/3 (er zitten er tussen die de L-lenzen van Canon wat bleek laten uitslaan), maar ze hebben meer 1 body waar je ze echt nog kan op gebruiken...
              Groeten,

Polleke

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc
                .. hebben prachtige lenzen voor 4/3 (er zitten er tussen die de L-lenzen van Canon wat bleek laten uitslaan),..
                Welke ?

Comment

Een 90-250 2.8 of een 300 2.8 bv... (betaal je wel 5000 of 6000 € voor).
                  Dus voor de beterkoop moet je het niet doen...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                    Welke ?
                    Moet je 14-35 of 35-100 (allebei f/2 lenzen!) eens proberen...

Comment

Volgens mijn internetsearch zou vooral de Oly 45mm/1.8 en Panasonic 20/1.7 heel goeie primes zijn voor micro four thirds?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                        Moet je 14-35 of 35-100 (allebei f/2 lenzen!) eens proberen...
                        Tja... zijn inderdaad goede lenzen, maar of ze nu beter zijn dan de 70-200 2.8 II of de 35 1.4?? De 35-100 is in elk geval even groot en zwaar en duur als de 70-200 2.8 II van Canon. Op een E-3 geeft dat mooie resultaten, maar wat indien je'm op een recente m43 zet? Om nog te zwijgen van gebruik voor indoor sport en concertfotografie. Of wat met bokeh (zie hier voor de 50-200 met heel wat meer vervorming en wisselende bokeh resultaten: http://www.photozone.de/olympus--fou...2835?start=1)?
                        Die testjes op ISO 100 op een testkaart vanop 1 meter zijn mooi voor een eerste indruk, maar praktisch werk maakt de zaak soms heel anders. Olympus heeft altijd een eigenzinnige koers gevaren, en ik ben nog steeds tevreden met mijn aankoop van jaren geleden van mijn OM-10 en diens Zuiko-glas. En de OM-D ziet er ook weer zo'n Oly buitenbeentje uit. Maar een E-3 met een 35-100 2.0 erop... da's een kostelijke zaak. Ik heb destijds getwijfeld toen ik mijn 40D kocht (waarmee de E-3 vegeleken wordt op DPreview en hij moet het onderspit delven: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse3/25). Dus voor een waardige vergelijking heb je een ... euh... E-5 (want recenter geweld is er niet meer) met deze 35-100 nodig. Da's duurder dan de D300s van Nikon en de EOS 7D van Canon. Kost je 1475 € voor de body + dik 2.000 € voor de lens. En dan kan hij qua ruis op hogere ISO niet mee met die APS-C's.

Wat je dan met zo'n knoert avn een dure lens gaat doen op een next generation Oly???

BOLLOCKS, alleen maar om een cijfertje hier of daar uit te vergroten uit een test. Real life images zullen wel best sterk zijn, maar je betaalt ook een stevige prijs om op een dood spoor te zitten met een 77mm frontfilter lens die even groot en zwaar is als de lens die zogezegd verslagen wordt (de 70-200 2.8 II... terwijl de 35-100 2.0 inzake DOF beter met een 70-200 4.0 vergeleken zou worden).
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

Comment

Pagina 5:
                          Our analysis shows that the Olympus OM-D's raw files (after conversion to TIFF) produce impressive results that beat all the comparison cameras and compare well against models with larger APS-C and full frame sensors. When it comes to dynamic range, the raw file (after conversion to TIFF) results show it produces the highest result so far gained by any compact system camera.

Blijkt toch niet zo slecht te zijn....

Comment

@MarcFoto,

Tijdens je test met de om-d, kan je iets vertellen over manueel focussen met de evf?

Is dit goed te doen? ( focus peaking toestanden?)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              http://www.techradar.com/reviews/cam...articleContent

Pagina 5:
                              Our analysis shows that the Olympus OM-D's raw files (after conversion to TIFF) produce impressive results that beat all the comparison cameras and compare well against models with larger APS-C and full frame sensors. When it comes to dynamic range, the raw file (after conversion to TIFF) results show it produces the highest result so far gained by any compact system camera.

Blijkt toch niet zo slecht te zijn....
                              Dat zei ik toch al...? Eén ding is zeker, voor pure prestatie's moet deze camera van niemand bang zijn...

Wat betreft manuele focus: zoveel heb ik dat nog niet gebruikt: focus peaking zit er niet op maar wel een optie die het vak automatisch vergroot op het moment dat je de foucsring verdraait. Dat is goed te doen...

Comment

Wie heeft hem al? ... en waar besteld?

Comment

Working...
                                X