Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7D waanzinnig veel ruis op iso400

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
    Goede kwaliteit grijsverloopfilters ...........extra gewicht in je fototas.
    Overdrijven kan ook......Mijn filteretui, filterhouder 3 grijsfilters, 3 pola's, IR filter weegt minder dan mijn lichste lens.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Argument dynamisch bereik houd steek.

Eigenaardig misschien, maar komt me voor dat ISO 200 de minste ruis geeft.
      Dat gebruik ik zelfs zelden, 400 is standaard.
      uw 'native' iso is het beste,
      doorgaans 100 bij canon en 200 bij nikon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
        Nee, een sensor heeft een beperkt dynamisch bereik dus ofwel heb je de voorgrond goed belicht maar is de lucht overbelicht/uitgebrand ofwel is de lucht juist maar je voorgrond te donker.
        De enige manier om dit te overkomen is een gradual ND filter waar je het "te lichte" stuk gaat verdonkeren met de filter.
        Ben ik het niet geheel mee eens. Is ook goed te doen zonder filter ;-)

Foto gemaakt met 7D en 17-55

En 7D doet het nog niet zo super slecht met de iso. Voorbeeld van ISO 5000

De link van digitalefotografietips.nl is al gegeven. kan je allen adviseren om de onderdelen van belichtingsdriehoek eens goed door te nemen. (Diafragma, Sluitertijd en ISO)

Comment

Ik zie eerlijk gezegd waanzinnig veel meer CA dan ruis (in de foto van TS)
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            ruis is normaal voor dat toestel.
            beeld is totaal verkeerd belicht, is niet meer normaal voor hedendaagse toestellen, maar de oorzaak kan ook zijn dat je verkeerde lichtmeting methode gebruikt heb, met de 7d heb je vier mogelijkheden
            • Evaluative metering (linked to all AF points)
            • Partial (9.4% at center)
            • Spot metering (approx. 2.3% at center)
            • Center-weighted average

Voor zulke scene zou je er moeten in slagen om met evaluative metering een aanvaardbaar resultaat te krijgen.
            Ik kan me niet voorstellen dat er dynamisch bereik gaat gewonnen worden door een andere belichtingsmeting te gebruiken. In dit beeld is er zowel in de hooglichten als in de schaduwen verlies van detail.....dat betekend te weinig dynamisch bereik. Wat je gaat winnen in de hooglichten door een andere belichtingmeting te gebruiken ga je verliezen in de schaduwen en vice -versa. Indien en slechts indien deze foto ook in raw gemaakt was,.. was er nog wat meer uit te halen. Indien niet ,dan komt TS met 1 enkele belichting gewoon te kort om deze opname goed en ruisvrij te krijgen.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 26 januari 2012, 17:36.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

een vriend met een helicopter en een paar tientallen studioflitsers die de scene inflitsen kan soelaas bieden.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                een vriend met een helicopter en een paar tientallen studioflitsers die de scene inflitsen kan soelaas bieden.
                Ja,. maar dan heb je ook weer bewogen takken bomen door de helicopterwieken.....en de eend rechtsonder in beeld zal er ook niet blijven zitten vrees ik.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Ik kan me niet voorstellen dat er dynamisch bereik gaat gewonnen worden door een andere belichtingsmeting te gebruiken. In dit beeld is er zowel in de hooglichten als in de schaduwen verlies van detail.....dat betekend te weinig dynamisch bereik. Wat je gaat winnen in de hooglichten door een andere belichtingmeting te gebruiken ga je verliezen in de schaduwen en vice -versa. Indien en slechts indien deze foto ook in raw gemaakt was,.. was er nog wat meer uit te halen. Indien niet ,dan komt TS met 1 enkele belichting gewoon te kort om deze opname goed te krijgen.
                  TS zegt dat hij enkel een beetje de belichting heeft bijgestuurd in nabewerking, Vermits de geposte foto zwaar onderbelicht is veronderstel ik dat de originele dat nog meer is.
                  Bij juiste belichting zou er meer evenwicht zijn tussen lichte en donkere partijen, en zou je tot een redelijk aanvaardbaar beeld kunnen komen mits en beetje nabewerking.

Schrijf ook duidelijk dat je voor DR te optimaliseren "Highlight tone priority" functie dient te gebruiken. Dit samen met een goede belichting zou aanvaardbare resultaten moeten leveren.

Comment

ik trek altijd in raw en ik ken best mijn weg in lightroom

deze foto's zijn allemaal getrokken met evaluative maar om eem of andere rede
                    geraakte de camera er niet uit. Ofwel was de lucht zo goed als wit ofwel was de rest veel te donker.

Het was ook best moeilijk met de reflectie op het ijs en de mist etc, maar dan nog, ik moet zeggen dat het zwaar tegenvalt ...

ik heb voorlopig geen statief maar ik ga zeker nog eens teruggaan om het opnieuw te proberen.
                    ik moet zeggen dat het de eerste keer is dat ik dit zo voorheb met dit toestel..

en ja als ik ze qua belichting bijtrek in lightroom wordt de ruis nog veel veel erger
                    500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Argument dynamisch bereik houd steek.

Eigenaardig misschien, maar komt me voor dat ISO 200 de minste ruis geeft.
                      Dat gebruik ik zelfs zelden, 400 is standaard.
                      Is ook afhankelijk van sensor tot sensor : het hoogste dynamisch bereik wordt niet altijd bereikt bij de laagste ISO mogelijk voor die sensor (maar meestal wel). Mijn E-30 heeft het breedste dynamisch bereik bij ISO 200, en dus niet bij 100 (wat hij ook heeft). En Nikon geraakt dacht ik niet lager dan 200 (wat uiteraard geen schande is).
                      Bij hoge ISO, blijft er niet al teveel over van dat dynamisch bereik. De mijne valt dan van 8.9 EV bij ISO 200, naar 7.5 bij ISO 1600. Een 7D is daar blijkbaar wel stabieler in, dan mijn ding.
                      Dat over die ISO tussenwaarden heb ik ook al gehoord. NIet dat ik daar veel mee bezig ben, maar het zou kunnen.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        TS zegt dat hij enkel een beetje de belichting heeft bijgestuurd in nabewerking, Vermits de geposte foto zwaar onderbelicht is veronderstel ik dat de originele dat nog meer is.
                        Bij juiste belichting zou er meer evenwicht zijn tussen lichte en donkere partijen, en zou je tot een redelijk aanvaardbaar beeld kunnen komen mits en beetje nabewerking.

Schrijf ook duidelijk dat je voor DR te optimaliseren "Highlight tone priority" functie dient te gebruiken. Dit samen met een goede belichting zou aanvaardbare resultaten moeten leveren.
                        Indien het origineel nog meer onderbelicht was....dan had hij volgens mij toch meer detail in de hooglichten kunnen behouden. Ik weet natuurlijk niet wat TS allemaal al geprobeerd heeft.....vermoed sterk dat hij slechts een poging doet met één enkele ontwikkeling van zijn raw-bestand waarop hij een paar schuiverkes vertrekt. De ruis door sterke onderbelichting van de schaduwen zit er bij het maken al ingebakken...zelfs in het raw bestand. Indien hij absoluut geen noise in de schaduwpartijen wil dan zal hij de volgende keer de belichting bij het maken moeten overcompenseren naar +1 of nog hoger.....daar waar de exif ons nu 0 als waarde laat zien.
                        Maar opnieuw zullen dan de hooglichten sterker uitbranden en is slechts 1 foto gewoonweg niet voldoende. Die highlight tone priority in een Canon toestel heeft niet echt veel nut....buiten dat in de opnames softwarematig plaatselijk het contrast een stuk naar beneden gehaald wordt en de foto's er ook een stuk fletser/vlakker uit gaan zien. Het dynamisch bereik van de sensor maak je niet breder met die softwarefoefkes die Canon er in plaatst.....gewoon een extra verkoopsargument. Begrijp nu wel beter wat je bedoelde in je vorige reply .

Comment

ik heb zo weinig mogelijk bewerking gedaan om dit beeld te tonen omdat ik dacht dat er iets mis was... ik zal heus nog wel een beter resultaat uit die foto's weten te halen, ik had gewoon nog nooit zoveel ruis gezien bij zo'n lage iso...
                          500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
                            ik trek altijd in raw en ik ken best mijn weg in lightroom

deze foto's zijn allemaal getrokken met evaluative maar om eem of andere rede
                            geraakte de camera er niet uit. Ofwel was de lucht zo goed als wit ofwel was de rest veel te donker.

Het was ook best moeilijk met de reflectie op het ijs en de mist etc, maar dan nog, ik moet zeggen dat het zwaar tegenvalt ...

ik heb voorlopig geen statief maar ik ga zeker nog eens teruggaan om het opnieuw te proberen.
                            ik moet zeggen dat het de eerste keer is dat ik dit zo voorheb met dit toestel..

en ja als ik ze qua belichting bijtrek in lightroom wordt de ruis nog veel veel erger
                            In exact dezelfde situatie ga je er ook niet helemaal komen ongeacht welke instellingen je aanpast. Er zijn dozijnen verschillende aanpakken te vinden voor situaties als deze "ontoereikende dynamisch bereik van je camerasensor". Sommige pakken een gradueel filter...andere blenden ...nog andere gebruiken hdr software. Bij de laatste twee aanpakken zijn meerdere belichtingen noodzaak.

Indien je dat wil mag je me altijd je originele raw of een paar afgeleide jpegs ( raw -1 en raw +1) eens doorsturen via mail....ik wil er altijd wel eens een poging mee doen. Niets verplicht u hé.Ben er zeker van dat je hier een beter eindresultaat kunt uithalen......de noise kan je niet zo weghalen zonder dat je er veel details mee gaat verwijderen....maar die noise die ga je ook al niet zien op een minder grote resolutie. mail phav@skynet.be

Comment

dankje voor het aanbod maar zoals ik al zei, die dingen kan ik zelf ook allemaal
                              Ik heb deze jpeg gewoon onbewerkt laten zien omdat ik me af vroeg of die ruis normaal is.

blijkbaar is dat zo aangezien de foto zwaar onderbelicht is.

ik ga binnenkort eens teruggaan en wat bracketing shots nemen en dan zal ik wel tot een goed resultaat komen denk ik
                              500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
                                ik heb zo weinig mogelijk bewerking gedaan om dit beeld te tonen omdat ik dacht dat er iets mis was... ik zal heus nog wel een beter resultaat uit die foto's weten te halen, ik had gewoon nog nooit zoveel ruis gezien bij zo'n lage iso...
                                Dit komt helaas door je manier van belichten, maar al doende leert men.

Zelf maak ik vaak meerdere foto's waar ik op verschillende punten licht meet. Dus licht meten en weer kaderen.
                                Tot op heden nog geen HDR bewerking of ND grad of CP filter nodig gehad voor dit soort foto's. Soms gebruik ik klein beetje invullicht van LR, maar dat is het dan wel.

Comment

Working...
                                X