Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fototoestel beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: fototoestel beginner

Ik ben zelf begonnen met een 50mm 1.8. Die is lichtsterk genoeg binnenshuis. Ze noemen hem de "nifty fifty", "plastic fantastic" of de "dime prime". Hij kost bij Konijn 100 euro. Ik weet niet of er zo lichtsterke kwaliteitsvolle zooms zijn, en dat interesseert me ook geen barst, want dan zijn ze waarschijnlijk onbetaalbaar.
    Dan moet je er nog een toestel opzetten. Maakt m.i. eigenlijk niet uit welk. Met een 5d2 maak je bijvoorbeeld nog een stopje winst tov van een 450d, maar dat kost je stukken van mensen. Laten we zeggen dat je als de duisternis valt vijf minuten langer mee kan trekken zonder te flitsen. Dat voordeel doe je echter ruim teniet als je voor een zoom gaat van bijvoorbeeld 1: 4-5.6. In Belgie kan je daar in deze donkere tijd niks mee aanvangen zonder extra licht. Met een 7d heb je dan weer een paar frames per seconde meer, maar dat kost je ook stukken van...
    Ik moet wel zeggen dat mijn 5d2 zodanig betere foto's gaf off-camera dat ik indien ik een 5d zou hebben gekocht, dat dan mijn hobby al lang aan de kapstok had gehangen. Maar je bent nu eenmaal fotograaf om zelf foto's te maken en niet zozeer om dat door een oude knorpot met veel geld en weinig zin om achteraf wat bij te stellen, te laten doen.
    Last edited by Poza; 29 december 2011, 22:30.

Comment

Ik heb hier een beetje een probleem met het budget. Voor 300 à 500 € kan je geen DSLR kopen voor "optredens" en "sport", behalve als het buitenshuis is en in de volle zon...
      Ik heb een eenvoudig telelensje 70-300 mm. : dat ding alleen kost 325 € zonder echt goed te zijn. Een goeie (100-400) kost 1400 €... Sport fotograferen met een 50 mm. lijkt me wat moeilijk (maar die 50 1.8 is uiteraard een heel goed startlensje voor andere toepassingen).
      Mij lijkt het nog altijd logischer dat je begint met een degelijk compactje, dat je voor dat budget zeker kan kopen, en nagaan of fotografie je weldegelijk ligt. En later doorstaat naar een DSRL.
      Ik zou niet graag zien dat je ook op de rally van Ieper met je Canon 1100D de rally auto's op 25m. afstand trekt met dat miniflitsje op, omdat dat verrekte ding in de auto-stand niet wil blijven zitten...

Reken dat je ook nog een goeie 70 € (min.) nodig hebt voor een SD-kaart, tas en bijkomende batterij. Als je toch voor een DSLR wil gaan, zal je dat budget toch een beetje mogen optrekken : voor niets gaat helaas de zon op.
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Ik heb hier een beetje een probleem met het budget.
        Als je toch voor een DSLR wil gaan, zal je dat budget toch een beetje mogen optrekken : voor niets gaat helaas de zon op.
        of kijk eens hier:

grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

hey,

ik ben onlangs met mijn gebuur die met fotografie wou beginnen een d3100 gaan kopen en ik moet zeggen dat het wel een tof toestel is.
          in mijn ogen ideaal voor een beginner omdat hij heel eenvoudig in gebruik is en toch mooie plaatjes schiet.
          je budged is inderdaad mischien net iets te laag maar je hoeft niet alles in één keer aan te schaffen he.
          beginnen kan je mischien met de d3100 met 17-55 en dan sparen voor de voor mij zeer goede 70-300vr of de 55-300 en een goede flitser.
          Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

Comment

Link + een 50mm 1.8 en je bent al vertrokken voor optredens in het jeugdhuis. Vraag de verkoper of hij er geen 18-55 kan bijgeven, die heeft ie wss toch niet meer nodig

Comment

zoals ik al had gezegd weet ik nog totaal niets van zo'n fototoestellen.
              dus als ik een tweedehands toestel zou kopen weet ik niet naar wat ik zou moeten zien of het toestel nog van goede kwaliteit is.
              dus weet ik ook niet of ik een goede koop doe of niet.

@ davidbranson55: ik denk dat met mijn budget de nikon d3100 de beste keuze is, ik heb al gezien voor voor €550 heb ik de nikon d3100 + 18-55 vr + zak + SD 4GB.
              lijkt dit jullie dan een goede keuze?
              ze zeggen ook dat dit toestel perfect is om met te beginnen.
              Last edited by aarondi; 30 december 2011, 14:09.

Comment

Mijn dochter heeft een D3100, goede beeldkwaliteit en duidelijk en overzichtelijk menu
                Nikon Df

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aarondi Bekijk bericht
                  zoals ik al had gezegd weet ik nog totaal niets van zo'n fototoestellen.
                  dus als ik een tweedehands toestel zou kopen weet ik niet naar wat ik zou moeten zien of het toestel nog van goede kwaliteit is.
                  dus weet ik ook niet of ik een goede koop doe of niet.

@ davidbranson55: ik denk dat met mijn budget de nikon d3100 de beste keuze is, ik heb al gezien voor voor €550 heb ik de nikon d3100 + 18-55 vr + zak + SD 4GB.
                  link...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Toen ik begon had ik ook ongeveer dezelfde wensen als jij. Tussen Canon en Nikon inastapmodellen kon ik op dat moment nog weinig grote verschillen vinden. Dus ben ik naar de winkel gegaan om ze allebei eens uit te proberen.

De reden voor mij om voor Canon te gaan:
                    - Vrienden met canon camera's + lenzen...makkelijk voor uitwisseling lenzen
                    - Nikon instapmodellen hebben geen AF-motortje aan boord; ik wilde ook een lens waarmee ik bij weinig licht kon fotograferen (concerten voor jou) en dan ben je dus aangewezen op een AF-S lens die 190 euro kost...bij canon maar 100.
                    - Op dat moment goede aanbieding voor canon 500D; ouder model en hierdoor een mooie deal voor 500D + 18-55 + 50 mm 1.8
                    - Iets duidelijkere menustructuur in mijn ogen

Geen hele zware argumenten, maar dit gaf voor mij de doorslag.

PS: heb niet de hoop dat je straks in het pikkedonker heel makkerlijk goede foto's kunt maken zonder flits, want binnen heb je echt al snel te weinig licht...dit kost veel oefening, en soms is het gewoon accepteren dat het niet lukt.
                    Last edited by Fritzer; 2 januari 2012, 11:27.
                    Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                    Canon powershot s120

Comment

ik heb al gezien voor voor €550 heb ik de nikon d3100 + 18-55 vr + zak + SD 4GB.
                      . Ik heb destijds toch voor Canon gekozen omdat daar uitbreiden goedkoper was.
                      Als ik het goed begrijp heeft die trouwens een maximale opening van 5.6. Dat lijkt me alleen bruikbaar voor landschappen, niet bij optredens.
                      Last edited by Poza; 2 januari 2012, 11:58.

Comment

Ik ben dus op zoek naar digitale spiegelreflexcamera voor beginners.

-mijn budget is €300 à €500.
                        - ik wil het vooral gebruiken om foto’s van optredens, sport en natuur te maken.
                        - liefst zou ik hebben dat het niet te moeilijk is voor beginners maar dat ik er genoeg mee kan experimenteren.

Edit: waar kan ik zo'n toestel het best kopen?

Mgv. aarondi
                        Bekende fotowinkels zijn :

Cameranu.nl
                        Kamera-express.be
                        Studio73.be
                        Artencraft.be
                        Fotokonijnenberg.be

- liefst zou ik hebben dat het niet te moeilijk is voor beginners maar dat ik er genoeg mee kan experimenteren.
                        Niet denken dat je met een instapmodel makkelijker foto's kunt trekken. Alle regels vd fotografie zijn ook van toepassing op een instapmodel.

Een instapmodel kan zelfs minder handig zijn in het gebruik omdat je meer in de menu's moet bladeren om parameters aan te passen.

Denk eraan dat je budget heel laag is. Je gaat moeten investeren in lenzen en dat kost nogal wat.

Als je zeker bent dat je verder wil gaan met fotografie, zou ik wachten en wat verder sparen en ineens het betere spul kopen. Want er zijn beperkingen aan die instappers en daar ga je vroeg of laat mee te maken krijgen.
                        Last edited by alex606; 2 januari 2012, 17:44.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

http://www.kamera-express.be/product...3-5-5-6-is-ii/

ik heb op deze site een canon eos 550d gevonden voor 526euro.
                          deze prijs is vele minder dan alle andere site's, kan dat kloppen?
                          en is deze beter als bv. nikon d3100?

Comment

Ik heb 2 jaar geleden voor de Canon EOS 1000D gekozen omwille van het feit dat ik niet wist hoever ik wou gaan in fotografie. De keuze voor canon ten opzichte van Nikon ging vooral om het gevoel
                            -de canon lag beter in mijn hand
                            -de menu's vond ik overzichtelijker
                            -bij nikon (vond ik toch) moest je iets meer in de menu's duiken om verschillende zaken aan te passen.
                            Op het gebied van beeldkwaliteit moet je de dag van vandaag echt niet meer kijken. Binnen dezelfde prijsklasse bieden alle merken dezelfde beeldkwaliteit. Het gaat hem tenslotte om het gevoel.
                            Denk ook al eens aan later:
                            -welke tak van fotografie wil ik uitgaan (sport, natuur, macro, portret, ...)
                            en kijk bij welk merk men de meeste objectieven heeft die passen voor die tak (zie ook sigma, tamron).

Waarom koos ik niet voor Pentax/Sony
                            -op dit moment is Sony iets duurder en heeft ze minder objectieven dan canikon
                            -de sony/pentaxen lagen niet goed in mijn hand
                            -geen uitgebreide tweedehandsmarkt.

Ik ben zelf begonnen met de 18-55mm kitlens zonder IS en dit is toch een deftig lenske om mee te beginnen. Het is geen topper, maar het laat je toe om van alles eens te proeven. Ik heb hiermee foto's getrokken op een fuif en die zijn toch wel aardig gelukt. Ik had natuurlijk wel een flits.
                            Met kerstmis de 50F 1.8 gekregen en nog niet erg kunnen uitproberen (ben student en zit nu in de blok) maar op het eerste zicht een super lens.

Dus mijn advies:
                            -ga naar de winkel en neem de instapmodellen eens vast (hoe liggen ze in je hand, hoe vind je de menu's-is de batterij plat, vraag of ze hem opladen )
                            -kijk eens naar de prijzen van de accesoires (accu's...)
                            -Ga af op je gevoel
                            Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                            hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht

Als je zeker bent dat je verder wil gaan met fotografie, zou ik wachten en wat verder sparen en ineens het betere spul kopen. Want er zijn beperkingen aan die instappers en daar ga je vroeg of laat mee te maken krijgen.

Is het niet beter om eerst het maximum uit je materiaal te halen voor je verder investeert? Ik loop constant tegen de beperkingen op, maar je leert er mee leven en je gaat er creatief mee om. Trage AF bij weinig licht, je leert zelf manueel scherpstellen
                              De TS is niet zeker dat hij verder wil gaan met fotografie en dan raadt ik juist een instapmodel aan. Hij zal minder snel tegen de beperkingen van een instap DSLR aanlopen dan tegen die van een High-end compact.+ als hij wil verder doen dan hij heeft hij al een goede basis.
                              Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                              hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

als ik mijn toestel koop op kamera-express, ga ik dat via het internet kope, dus kan ik het toestel niet vast pakken.
                                maar wat is het beste toestel en waarom? tussen canon eos 550d (526euro) en nikon d3100 (500euro)

Comment

Working...
                                X