Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7d of 5D mark II voor concertfotografie??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 7d of 5D mark II voor concertfotografie??

Oorspronkelijk geplaatst door Romulus09 Bekijk bericht
    BTW is de 'Noise Reduction' voorzien in de camera iets?
    Als ge geen reductie nog altijd te veel vind kunt ge het verder verminderen in dpp. De fabrieksinstelling van mijn 5d2 vond ik nogal drastisch. Maar dat is waarschijnlijk omdat ie denkt dat ik ga printen... op een groot formaat.
    Last edited by Poza; 26 november 2011, 01:28. Reden: typo

Comment

Ik zie dat je ook een 7D in de rangen hebt. Toevallig geen Low Light-ervaring of concertervaring ermee? Je bevindingen qua ruisperformance zouden me wel interesseren. BTW is de 'Noise Reduction' voorzien in de camera iets?
      Mmmhh... ben er niet zo gek van. In een aantal testen (voor verschillende toestellen) blijkt regelmatig dat de ruisonderdrukking best op de "lichte" stand wordt gezet. Een paar jaar geleden gebruikte ik op mijn 40D RAW bestanden Noise Ninja. Maar tegen woordig zijn de moeglijkheden in camera raw meestal voldoende, eventueel gecombineerd met een extra snuifje van CS. Voor omzetting naar webresolutie is het probleem ook kleiner. Het is vooral indien je een mooie grote foto wil afdrukken om in te kaderen dat het begint te spelen. En dan gaat het over de kwaliteit van de ruis; Ruis zal nooit korrel zijn, maar er is verschil in...
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

Comment

Bij de 5d2 zou op de eerste tussenstop trouwens evnveel ruis zitten als op de bovenliggende volle stop. Behalve bij iso 1000, die geeft minder dan de 1600.
        Mijn laatste 3200 staat hier: http://home.scarlet.be/pics/angie1.jpg
        Dat is met de standaard high iso NR, wat dus vergelijkbaar zou zijn met een 1600 uit de 7d. Ik heb hem net niet willen overbelichten om achteraf te kunnen dichtdraaien (1stop ongeveer). Moeten oplichten geeft namelijk meer ruis in de donkere delen.
        Enfin, volgens mij ok voor op het web, maar uitgeprint toch een vlekkenkermis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Romulus09 Bekijk bericht
          Ik ergerde me blijkbaar niet alleen

Ik zie dat je ook een 7D in de rangen hebt. Toevallig geen Low Light-ervaring of concertervaring ermee? Je bevindingen qua ruisperformance zouden me wel interesseren. BTW is de 'Noise Reduction' voorzien in de camera iets?

Alvast bedankt
          Ik ben geen echte high-iso shooter, maar tot 800 ISO is de 7D zeker te gebruiken.
          Ik zet alle speciallekes AF, zoals Auto Lighting Optimizer, Periphal illumin. corr., high iso speed noise reduction, Highlight tone priority).
          Ik fotografeer in raw, en gebruik Lightroom ten volle .

Van waar bent u ? Desnoods wil ik wel eens ergens afspreken, bvb een kerk of een andere omgeving waarin je de iso moet opdrijven en dan mag je zelf eens kijken of de 7D iets voor u is.
          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
            Ik zet alle speciallekes AF, zoals Auto Lighting Optimizer, Periphal illumin. corr., high iso speed noise reduction, Highlight tone priority).
            Interessant. Ik gebruik Lightroom ook ten volle maar bij mij staan deze snufjes wel aan; ik zou niet weten waarom ik ze zou uitzetten.. Of zijn die dingen enkel van toepassing bij JPEG misschien?

Ik heb amper ervaring op concerten met mijn 7D. Maar ik weet dat ik vanaf iso 1600 niet veel mag verwachten.. Toch niet de kwaliteit die ik zoek. Dat was een beetje een tegenvaller.

En ja er zijn meer Nikons dan Canons die goed presteren bij hoge ISO's, dus als je het type persoon bent dat vaak in plaatsen met weinig licht vertoeft is de kans groter dat een Nikon een betere match is.

Maar niet iedereen vereist dat, en dan is Canon misschien een optie want Canons hebben vast andere voordelen.
            Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
              Ik ben geen echte high-iso shooter, maar tot 800 ISO is de 7D zeker te gebruiken.

Van waar bent u ? Desnoods wil ik wel eens ergens afspreken, bvb een kerk of een andere omgeving waarin je de iso moet opdrijven en dan mag je zelf eens kijken of de 7D iets voor u is.

Groot gelijk, met al die speciallekes kweek je alleen maar meer ruis, toch zeker met die noise reduction. Geloof het of niet maar tis zo...
              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                Bij de 5d2 zou op de eerste tussenstop trouwens evnveel ruis zitten als op de bovenliggende volle stop. Behalve bij iso 1000, die geeft minder dan de 1600.
                Mijn laatste 3200 staat hier: http://home.scarlet.be/pics/angie1.jpg
                Dat is met de standaard high iso NR, wat dus vergelijkbaar zou zijn met een 1600 uit de 7d. Ik heb hem net niet willen overbelichten om achteraf te kunnen dichtdraaien (1stop ongeveer). Moeten oplichten geeft namelijk meer ruis in de donkere delen.
                Enfin, volgens mij ok voor op het web, maar uitgeprint toch een vlekkenkermis.
                Als je bij donkere concerten wil overbelichten, kom je aan veel te lange sluitertijden !!!

Ik onderbelicht nu altijd tot zelfs 1 stop, om aanvaardbare sluitertijden te krijgen bij een gegeven diafragma.

Natuurlijk moet je daarna in LR niet de belichting aanpassen, want dan krijg je ruis.

En je wil ook gewoon de werkelijkheid weergeven...
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

@ TS

ondertussen foto's verwerkt, zijn nog aan het uploaden naar facebook.

enkele bemerkingen:
                  ben gisteren begonnen met de combinaties 5dII + 24-70L f2.8 en de 7d + 85mm f1.8

was zeer weinig plaats vooraan, tegen het (hoge) podium, dus 70-200 was op die moment uitgesloten.
                  7d + 85mm is een zéér mooie combinatie, maar in dit geval stond ik geregeld te kort bij, en kon ik echt enkel hoofd/schouders trekken of gitarist aan de andere kant van het podium volledig.

na eerste 3 nummers verhuist (verplicht), ergens tussen het publiek, helemaal bovenaan, en toen wel de 70-200 op de 7d gezet, en nog enkele leuke shots kunnen maken (hier had ik zeker voordeel aan de cropfactor van de 7d)

qua iso, zie ik persoonlijk weinig tot geen verschil, ben dan ook geen professional, autofocus is echt wel pluspunt voor 7d, als het echt donker wordt durft de AF van de 5d wel eens twijfelen, de 7d minder snel, + meer keuze met de af-punten

beelden uit de 7d hebben iets meer nabewerking nodig vind ik, de kleuren zijn iets feller, terwijl beelden uit de 5dII zijn ok.

als ik moest kiezen....ik zou het niet weten...ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad...heb zelf lang getwijfeld om de 7d bij te kopen naast de 5dII, maar heb me dit echt nog niet beklaagd, ook niet de aankoop van de 5dII trouwens

voor mij de perfecte combinatie

Marc
                  1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                  www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

Comment

Working...
                  X