Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7d of 5D mark II voor concertfotografie??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 7d of 5D mark II voor concertfotografie??

Het hangt dus vooral van de wensen en voorkeuren af als ik het goed begrijp. Volgens testen die ik al op internet gevolgd heb (digital rev tv) is er tussen de kwaliteit (van de foto's) van 550d, 60D en de 7D niet zoveel verschil. De 5D zal wel een ander verhaal zijn anders was het een niet zo populair toestel. In ieder geval ben ik supercontent van mijn 550D. Mercikes voor de toelichting.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht

alternatief zoals mensen al schreven... 7D of 60D gezien deze nog jouw EFs lens kan ondersteunen.
      Zo had ik het ook nog niet bekeken
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

Comment

alternatief zoals mensen al schreven... 7D of 60D gezien deze nog jouw EFs lens kan ondersteunen.
        Of gewoon de 550d houden als backup met ef-s lenzen en de 5d2 bijkopen.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Nikon d700
          low light monster..en dus echt verschil in stops...maar ja...dan moet je ook wat nieuwe lensjes kopen.

Even voor mijn lering, als ik even mag inbreken in dit topic:
          -ik vind mijn 500D bij 400 iso nog acceptabel.
          -hoe zit dat voor de 7d en 5d II ?
          Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
          Canon powershot s120

Comment

Ben misschien vlug tevreden, maar de 7D is nog excellent bij 800 hoor
            Onlangs foto's genomen in de voetgangerstunnel (Antwerpen ) bij 1250 en nog steeds erg aanvaardbaar.
            5D zal denkelijk beter presteren, maar nog nooit mee gewerkt.
            Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

ideale concertfotografie-set:

5Dmk2 + 24-70 en 70-200 + een lichtsterke prime

Het is er goed mee te doen, maar ideaal zou ik het niet willen noemen, met een Nikon D3s verkrijgbaar die zowel qua hoge iso als qua AF de 5Dmk2 aan alle kanten voorbij gaat.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Wat betreft ruis bij de 5D MK2.

Indien je netjes werkt dan kan je 3200 ISO gebruiken voor een afdrukje op A3+ formaat.

De 600D, de 60D en de 7D hebben dezlefde beeldsensor. De software die er achter zit is bij de 600D het nieuwst. Bij vergelijkende tests heeft vaak de 600D iets minder ruis dan de 7D of 60D.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

ideale concertfotografie-set:

5Dmk2 + 24-70 en 70-200 + een lichtsterke prime

De aankoop van een 5D + 24-70 impliceert onmiddellijk terug een fikse investering van +/- 3.000 euro en dat is toch heel wat voor een hobby/amateur.

Kwalitatief ben ik ervan overtuigd dat de 5D qua beeldkwaliteit beter zal presteren, alleen ben ik er nog niet aan uit of het prijsverschil tussen de 5D en 7D in dezelfde verhouding is.

Qua aankoopkost ben ik eerder geneigd de 7D aan te schaffen, maar het is natuurlijk ook altijd de bedoeling om er iets op vooruit te gaan (vgl. 500d).

Ik kan aannemen dat Nikon een aantal "high ISO" monsters in zijn rangen heeft, maar een overstap is niet aan de orde gezien ik al een aantal Canon objectieven heb.

Het blijft een moeilijke keuze...

Comment

7D dan!
                    sowieso!

Comment

Verschillende opinies dus. EF-S nog gebruiken of niet? En grote concerten of kleinere? JEroen gaat sowieso voor de 7D, maar voor welke concerten dan? Doe je kleinere en donkerdere concerten, zeker de 5DII. Prestaties bij ISO 400 zijn niet aan de orde bij concertfotografie. Het gaat eerder over ISO1600 tot 3200 en zelfs 6400. Mét minsten 2.8 glas dan. Als ik de lichtomstandigheden afweeg tov de scherpstelling (die zoals gesteld met centraal AF best lukt met de 5DII), dan zou ik alleen voor een 7D gaan bij grotere concerten (betere belichting) en indien ik een salvo-fotograaf was die reeksjes van 5 of 8 foto's per keer doordrukt en dan selecteert. Ik zoek liever het juiste moment (wisselen van de belichting volgen, juiste expressie,...) en druk een keer minder af (scheelt veel in selecteren achteraf. Anderzijds, als je veel heftige optredens doet, is het soms wel nodig om reeksen af te vuren (zeer beweeglijke artiesten opm een podium met snel wisselend licht, strobes,...).
                      Hangt er dus deels ook vanaf wat je wil doen, en welk budget je hebt. En ja... een Nikon D700 doet het goed op lowlight, maar qua "ISOmonster" moet je maar eens gaan kijken op DXOMArk (de Nikonlovers verwijzen daar al eens graag naar):

5DII en D700 schelen niet zo veel irl en kosten nagenoeg evenveel, en als je de 5DII resized naar 12MP wil ik eens zien wat er nog aan verschil over blijft...
                      Kijk dan gelijk ook eens naar de superieure Nikonlens op de geweldige D700 versus de 70-200 van Canon op de 5DII:

De combo met de 5DII heeft minder vignettering en hogere resolutie. De D700 haalt een hogere totaalscore, maar die is minder consistent (meer variatie en minimum score is lager dan die bij Canon). Bij concertfotografie gebruik je vaak je lens volopen... dus zou je naar de MTF-50 van beide lenzen moeten gaan kijken. Eenvoudiger voorgesteld: de tab measurements bij DXO, en dan zie je dat de Nikon combo langs telekant en in het gebied 2.8-5.6 minder presteert dan de Canon.

Moraal van het verhaal: beide sterke toestellen, en ga voor wat voor jou het beste werkt, of het merk waar je al bij zit. Moest je een D90 hebben, ik zou je de Nikon aanraden... maar je hebt al Canon en de zogezegde meerwaarde van de superieure Nikon ligt hier aan duigen tegen de Canon met de OUDE 70-200. Ik heb de nieuwe en die presteert beter, ondanks de DXOMark testen die daar iets minder zijn, terwijl alle andere sites deze lens als superieur aan zijn voorgangers hebben getest. DXOMark wil de test niet opnieuw uitvoeren.. Ik begin hoe langer hoe meer een "pro Nikon" gevoel te krijgen bij DXOMark. Maar dat terzijde.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Het is er goed mee te doen, maar ideaal zou ik het niet willen noemen, met een Nikon D3s verkrijgbaar die zowel qua hoge iso als qua AF de 5Dmk2 aan alle kanten voorbij gaat.
                        Je gaat een Nikon D3s toch niet vergelijken met een Canon 5D MKII ???

Maak dan de eerlijke vergelijking ;

Canon 5D MK II vs Nikon D 700
                        Canon 1Dx vs Nikon D3s (ik weet dat het nog afwachten zal worden wat deze 1Dx zal presteren, maar de vergelijking zal tussen deze beter opgaan)

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                          En ja... een Nikon D700 doet het goed op lowlight, maar qua "ISOmonster" moet je maar eens gaan kijken op DXOMArk (de Nikonlovers verwijzen daar al eens graag naar):
                          Camera bestaat uit meer dan een sensor en processor. Ik ken alleen een D700, maar lees hier wel eens wat over de AF van een 5DII en ik zou er niet aan moeten denken alleen met het centrale punt te moeten werken bij concerten.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                            Verschillende opinies dus. EF-S nog gebruiken of niet? En grote concerten of kleinere? JEroen gaat sowieso voor de 7D, maar voor welke concerten dan? Doe je kleinere en donkerdere concerten, zeker de 5DII. Prestaties bij ISO 400 zijn niet aan de orde bij concertfotografie. Het gaat eerder over ISO1600 tot 3200 en zelfs 6400. Mét minsten 2.8 glas dan. Als ik de lichtomstandigheden afweeg tov de scherpstelling (die zoals gesteld met centraal AF best lukt met de 5DII), dan zou ik alleen voor een 7D gaan bij grotere concerten (betere belichting) en indien ik een salvo-fotograaf was die reeksjes van 5 of 8 foto's per keer doordrukt en dan selecteert. Ik zoek liever het juiste moment (wisselen van de belichting volgen, juiste expressie,...) en druk een keer minder af (scheelt veel in selecteren achteraf. Anderzijds, als je veel heftige optredens doet, is het soms wel nodig om reeksen af te vuren (zeer beweeglijke artiesten opm een podium met snel wisselend licht, strobes,...).
                            Hangt er dus deels ook vanaf wat je wil doen, en welk budget je hebt. En ja... een Nikon D700 doet het goed op lowlight, maar qua "ISOmonster" moet je maar eens gaan kijken op DXOMArk (de Nikonlovers verwijzen daar al eens graag naar):

5DII en D700 schelen niet zo veel irl en kosten nagenoeg evenveel, en als je de 5DII resized naar 12MP wil ik eens zien wat er nog aan verschil over blijft...
                            Kijk dan gelijk ook eens naar de superieure Nikonlens op de geweldige D700 versus de 70-200 van Canon op de 5DII:

De combo met de 5DII heeft minder vignettering en hogere resolutie. De D700 haalt een hogere totaalscore, maar die is minder consistent (meer variatie en minimum score is lager dan die bij Canon). Bij concertfotografie gebruik je vaak je lens volopen... dus zou je naar de MTF-50 van beide lenzen moeten gaan kijken. Eenvoudiger voorgesteld: de tab measurements bij DXO, en dan zie je dat de Nikon combo langs telekant en in het gebied 2.8-5.6 minder presteert dan de Canon.

Moraal van het verhaal: beide sterke toestellen, en ga voor wat voor jou het beste werkt, of het merk waar je al bij zit. Moest je een D90 hebben, ik zou je de Nikon aanraden... maar je hebt al Canon en de zogezegde meerwaarde van de superieure Nikon ligt hier aan duigen tegen de Canon met de OUDE 70-200. Ik heb de nieuwe en die presteert beter, ondanks de DXOMark testen die daar iets minder zijn, terwijl alle andere sites deze lens als superieur aan zijn voorgangers hebben getest. DXOMark wil de test niet opnieuw uitvoeren.. Ik begin hoe langer hoe meer een "pro Nikon" gevoel te krijgen bij DXOMark. Maar dat terzijde.
                            Bedankt voor je reactie!

Het is bij mij ook vooral de bedoelding kleinere (kleinschaligere) concerten ermee te doen (de belichting is meestal niet super)

Zoals ik reeds geschreven heb, is een overstap naar Nikon niet aan de orde aangezien ik reeds wat CANON glas heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Romulus09 Bekijk bericht
                              Bedankt voor je reactie!

Het is bij mij ook vooral de bedoelding kleinere (kleinschaligere) concerten ermee te doen (de belichting is meestal niet super)

Zoals ik reeds geschreven heb, is een overstap naar Nikon niet aan de orde aangezien ik reeds wat CANON glas heb.
                              En overschot van gelijk heb je.

Het is eigenlijk ongelofelijk. De vraagstelling leek me anders hééél duidelijk, maar toch zijn er telkens een paar fanboys die dan toch maar hun merkske moeten verdedigen, terwijl dat helemaal niet aan de orde is.
                              En daar dan bovenop gaan ze nog vergelijken met een body die het dubbele of drievoudige kost dan waarover het in de oorspronkelijke vraagstelling gaat. Het zou maar erg zijn moest die niet beter presteren, of toch zeker een aantal voordelen hebben.
                              Het is voor sommigen blijkbaar heel moeilijk om een beetje on-topic te blijven, of hebben gewoon (te)veel vrije tijd.
                              Last edited by stapperke; 25 november 2011, 15:56.
                              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                                En overschot van gelijk heb je.

Het is eigenlijk ongelofelijk. De vraagstelling leek me anders hééél duidelijk, maar toch zijn er telkens een paar fanboys die dan toch maar hun merkske moeten verdedigen, terwijl dat helemaal niet aan de orde is.
                                En daar dan bovenop gaan ze nog vergelijken met een body die het dubbele of drievoudige kost dan waarover het in de oorspronkelijke vraagstelling gaat. Het zou maar erg zijn moest die niet beter presteren, of toch zeker een aantal voordelen hebben.
                                Het is voor sommigen blijkbaar heel moeilijk om een beetje on-topic te blijven, of hebben gewoon (te)veel vrije tijd.
                                Ik ergerde me blijkbaar niet alleen

Ik zie dat je ook een 7D in de rangen hebt. Toevallig geen Low Light-ervaring of concertervaring ermee? Je bevindingen qua ruisperformance zouden me wel interesseren. BTW is de 'Noise Reduction' voorzien in de camera iets?

Alvast bedankt

Comment

Working...
                                X