Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR] test: Tamron AF 28-75/2.8 XR DI LD

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Hoi Phille,

Hoe zit het met de "matrix" lichtmeting van deze lens?

Ik twijfel nog tussen de Nikkor AF-S 3,5-4,5 Typ G/24-85mm ED
    en deze Tamron
    De Tamron is ook 25 euro duurder in "mijn" winkel maar dat is
    bijzaak.

Graag had ik wat foto's gezien (candid) van mensen

Vriendelijke groeten,
    Theo
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

als ik ermee buitenkom, post ik wel wat, maar ik heb die Nikkor gehad en deze lens ligt me beter, dat weet ik nu al. Ik heb echt geen spijt van de wissel en mis de 10mm niet, ook de 4 onderaan niet. onderaan vul ik aan met een (tijdelijke) 18-35 maar ik zoek naar 12mm te gaan en dan is de bovengrens van die ultra wide bijna passend aan te sluiten aan deze 28-75, en op zijn beurt komt de 70-200 mooi erna.

de lens heeft in ieder geval een beter contrast dan de Nikkor die je bedoelt, en de Nikkor heeft wel een iets stillere AFS motor maar wat ik zo verassend vind id dat deze Tamron zo snel focust een niet AFS zijnde.

De Nikkor heeft ook veel meer zichtbare kromming aan de wide kant, daar scoort de Tamron stukken beter.

De lens voelt ook 'zwaarder' aan, geeft een idee van betere afwerking en heeft aangenamere zomm en stelringen

Pieter vind dat de Nikkor een betere kwaliteit uitstraalt (heeft hij deze objectieven naast elkaar getest of gezien, ik weet het niet, het kan gewoon zijn idee zijn) maar ik denk het omgekeerde. De AFS Nikkor is een pak minder lichtsterk (en dat merk je ook in de zoeker) en voelt toch net wat minder 'pro' aan ...

Moest ik opnieuw de keuze moeten maken, theo, het werd de Tamron. Nogmaals het bewijs dat het niet altijd glas uit eigen stal moet zijn.

Ik wou dat sommigen eens beginnen te begrijpen dat er nu eenmaal ook niet eigenhuis lenzen zijn die soms gewoon beter zijn. Of je moet natuurlijk voor elke focal lenght 2000 euro willen neertellen, maar ook hier bv zecht de photozone.de lenstest dat deze Tamron dus hoger scoort dan de 2K euro nikkor

Comment

Wow,
        dit lijkt me wel een heeeeeeeeeeeeel goed lenske en voor die prijs.

't Zou leuk zijn als we deze lens nu ook eens konden vergelijken tegen een Canon L lens om te zien hoe beide zich verdedigen en of de extra €'kes aan de L lensen echt GOED gespendeerd zijn.

Onlangs nog een test gezien op DPrevieuw van een Canon L lens en een ander merk. Toen dacht ik van dit is toch duidelijk welke foto's er van een L lens komen. Wat bleek ..... deze kwamen juist niet van de L lens. Zo zie je maar.

Mvg,
        www.wildlifepixs.com

Comment

Originally posted by Plette
          Wow,
          dit lijkt me wel een heeeeeeeeeeeeel goed lenske en voor die prijs.

't Zou leuk zijn als we deze lens nu ook eens konden vergelijken tegen een Canon L lens om te zien hoe beide zich verdedigen en of de extra €'kes aan de L lensen echt GOED gespendeerd zijn.

Onlangs nog een test gezien op DPrevieuw van een Canon L lens en een ander merk. Toen dacht ik van dit is toch duidelijk welke foto's er van een L lens komen. Wat bleek ..... deze kwamen juist niet van de L lens. Zo zie je maar.

Mvg,
          Hier is het ook uitvoerig aanbod geweest.

Beelden http://www.adverageous.com/portals/i..._001/index.htmmet dank aan Mark.
          Een uitstekend objektiefke,maar als ik deze mag vergelijken met mijn Canon 17-40 dan verkies ik toch voor de Canon kwa kleur en scherpte.

Comment

Originally posted by Phille
            als ik ermee buitenkom, post ik wel wat, maar ik heb die Nikkor gehad en deze lens ligt me beter, dat weet ik nu al.
            Ik wou dat sommigen eens beginnen te begrijpen dat er nu eenmaal ook niet eigenhuis lenzen zijn die soms gewoon beter zijn. Of je moet natuurlijk voor elke focal lenght 2000 euro willen neertellen, maar ook hier bv zecht de photozone.de lenstest dat deze Tamron dus hoger scoort dan de 2K euro nikkor
            Phille,

Bij voorbaat dank voor de moeite!
            Het water komt mij in de mond
            Het is een gekend gegeven dat de S2 Pro die ik momenteel gebruik, zeer graag kwaliteitslenzen heeft...
            Ik zou bijna durven zeggen dat die enkel kwaliteitslenzen verdraagt.
            Versta je nu mij "angst" om iets te kopen?
            Ik zou voluit kunnen gaan en mij kapot kopen aan dure Nikonlenzen..
            maar ik kan moeilijk 2000 euro ophoesten voor één lenske
            Als ik jouw "review" lees over deze Tamron dan kan ik niet anders dan opgelucht adem halen.
            Ik vind je ook iemand die moed heeft getoond en deze lens heeft gekocht tot voordeel van iedereen hier.
            Verder heb ik niet veel meer nodig om over de streep te gaan en me dus deze lens aan te schaffen.

Ik moet hout vasthouden maar omstreeks 18 april zit ik op Tenerife en La Gomera, ik zou deze lens graag in mijn tas hebben tegen dan

Vriendelijke groeten,
            Theo
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Theo,

het is een algemene wetenschap dat Canon, Nikon, en ook sommige andere fabrikanten topkwaliteit lenzen in hun gamma hebben.

echter er zijn soms heel mooie alternatieven, en daar moet je natuurlijk eerst een aantal ervaringen van derden kunnen opdoen, omdat lenzen uit een andere stal door velen argwanend bekeken worden.
              Maar eenmaal dat menig persoon echt overtuigd is, dan is eigenlijk zulke lens net een echte 'deal' want zij die zich eerst argwanend opstelden en toch aankochten, zijn de meest kritische.

Zij die 'enkel' eigen merk glas kopen 'omdat dat het beste wel zal zijn, en best oogt op hun camera' die moet je zeker niet volgen.

Ikzelf heb het geluk gehad menig stuk glas te kunnen testen, via een kennis die onlangs (na 27 jaar in het vak gezeten te hebben) gestopt is en zowat alles van Nikon op zijn toestellen weet zitten.

Ik kan met een gerust gemoed gaan slapen als ik weet dat er soms maar een heel subtiel verschil zit in de kwaliteit van glas uit eigen stal en een aantal ehct zeer goede alternatieven, maar toegegeven, ze zijn zeldzamer en dus de juiste keuze is belangrijk. Trouwens, wat zij de eisen die je stelt, ook hier weer, een goed stuk glas garandeert geen top foto, die maak je zelf

Ondertussen al een 250 tal foto's met deze lens achter de rug, een stopje terug (f/4) en je krijgt het niet veel beter, ze presteert op dat niveau dan even goed als een 28-70 Nikkor die 4x duurder is. Op 2.8 moet ze een tikkeltje onderdoen, maar dat is voor mij 1500 euro waard, want ze is er een stuk scherper dan de 3.5 van de Nikkor 24-85 die ik eerst had, en heeft een beter contrast en kleur.

Comment

Phille,

Bedankt voor deze test. Ik was nog op zoek naar een goede standaard lichtsterke zoom, en het lijkt erop dat je me het licht hebt getoond.

Bedankt dus,

Jos
                http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

Comment

je mag ze op photokina (als je komt altijd even op de S2 zetten Jos, alleen, ik ben niet echt fotogeniek, dus zoek wel een ander slachtoffer

Comment

Working...
                  X