Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR] test: Tamron AF 28-75/2.8 XR DI LD

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [DSLR] test: Tamron AF 28-75/2.8 XR DI LD

Test: Tamron AF28-72 f/2.8 XR DI LD

Ik heb tot nu toe steeds de boot afgehouden en had voordien een Nikkor 24-85 waarvan ik tevreden was, alleen ik miste het 'snelle' 2.8 glas en ziehier deze nieuwe oportuniteit ...

Phille,

Deze lens is enkele maanden terug hier al eens aan bod geweest. Ik vind het een prettige lens, niet supersnel maar prijs-kwaliteitsgewijs een echte topper.
    Mark (300D)

Comment

Heb ze ook. Enorm tevreden over. Lichtsterk, haarscherp, Goede prijs/kwaliteit. Ze zit nu standaard op mijn 300D. Was al vergeten dat ik de kitlens ook heb...
      Heb ze hier op 't forum tweedehands ( was zelfs 3dehands )gekocht voor een goeie 300€.

Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

Comment

Phille, de Tamron is een hele goeie lens, maar vergelijk ze vooral niet met de Nikkor. Optisch is de Tamron ook goed, maar mechanisch en qua afwerking speelt de Nikkor in een hogere categorie.

Hou er wel rekening mee dat 28 heel wat langer is dan 24. Ik merk zelf dat ik mijn midrange heel vaak op 28 gebruik en heb voor een 24-70 gekozen wegens de extra millimeters, zodat ik nu minder van lens moet wisselen. Mocht Canon een 28-70 aanbieden en geen 24-70, dan zou ik ook voor de Tamron kiezen. Als je de hoge focussnelheid niet nodig hebt, is het een hele goeie lens.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

bedankt voor de reacties. Na enige raadpleging van een paar Nikon reps en een tweetal users op dpreview, was woor mij de zaak duidelijk, ik wou een snel stuk glas in het matig telezoom bereik en ik ging er geen 2K euro aan spenderen.

Mijn eerste bevindingen:

De lens op de D100 toont solide en degelijk van bouwkwaliteit, ze is mooi afgewerkt, zeg maar zoals de EX reeks van Sigma. Ze heeft een aangenamere grip dan de AFS 24-85 van Nikon en toont ook robuster. Ze heeft dezelfde 67mm filterglas diameter. De lens is voorzien van bijbehorende zonnekap (die beter fit dan de Nikon, deze zit te los) en wat opvalt is de afmeting en het gewicht, 500 gr en best een serieuze lens. Dit alles vanwege zijn f/2.8 over het ganse 28-75 bereik. Handigheidje: het deksel heeft een binnen en buitengrip, heel gemakkelijk als er een zonnekap opzit (ook bij de Nikkor)

Op volle telestand is de lens best fors voor deze focal lenght, en voor sommigen misschien niet meer 'het' compacte reisobjectief, maar voor mij primeert de f/2.8 die ik miste in dit gebied.

De zoom heeft een degelijke demping en zowel zoom als scherptestelling zijn breed, aangenaam en met een goed gekartelde ring uitvoering.

F getal van 2.8 tot 32 en een handig 'lock' schakelaartje voor het compact wegbergen. Korste afstand voor AF scherpstelling is 33cm en vooral op 75 mm geeft dat aardige closup mogelijkheden, al is het woord 'macro' ietjes overdreven (persoonlijk is dat voor mij 1:1)

Wat me direct opviel bij het inschakelen van de D100 is de zeer snelle AF voor een niet AFS motor lens. HEt geluid is iets meer hoorbaar dan een AFS Nikkor lens of Sigma USM lens maar stoort niet. Het scherpstellen gaat enorm snel, dit is te wijten aan de beperkte focal lenght range en dat komt de lens ten goede. Het is bijna alsof je met de AFS 24-85 van Nikkor werkt, fijn zo.

De lichtsterkte over het ganse bereik maakt het mogelijk om in moeilijkere lichtomstandigheden te werken. De D100 in combinatie met deze lens aarzelt geen moment, in moeilijke omstandigheden wordt er accuraat scherpgesteld.

Eerste testen volopen op f/2.8 bij een tele van 75 mm hebben er reeds voor gezorgd dat ik deze lens nu al een topper vind en dat de kritieken zeker niet overdreven zijn, een prachtig resultaat, mooi detail, lekker scherp, zelfs op f/2.8, knap van die Tamron.

iso 500 - 75mm - f/2.8 - 1/45sec

In de crop linksboven zie je dat het detail mooi scherp is en wat ook aangenaam lijkt, zijn het bokeh en de kleurovergangen, zacht, tesamen met een mooi contrastrijk beeld.

Verdere testen op verschillende focal lenghts en openingen tonen aan dat op 28mm (wide) de lens iets in scherpte afneemt, maar bij een F/4 overal over het ganse bereik haarscherp materiaal aflevert.

Tenslotte is de vervorming aan de telezijde bijna onzichtbaar, op de breedhoekstand zie je het lichtjes maar ze presteerf minstens zo goed en volgens mij net wat beter dan de Nikkor 24-85 die op 24mm (wel 4 mm wider) veel meer afwijking vertoont.

Voor de prijs (rond de 500 euro) is dit een zeer interessante lichtsterke lens met veel troeven, die volgens de lenscharts zelfs een 'zeer goed' meekrijgt en zich weet te positioneren boven zijn concurrenten en in de groep staat van de 'toppers'

Voor een gevorderd amateur met budgetbeperking is dit een goede investering, tenslotte heeft Nikkor een 28-70 die bijna 1900 euro kost. En deze Tamron is een pak lichtsterker dan de Nikkor AFS 24-85 die ook goed is en me steeds wist te bekoren. Maar deze lens gaat ze zeker perfect en nog beter vervangen.

De lens het een IF (internal focus) en dus kunnen tal van effectfilters en pola's perfect gemonteerd worden.

tested: www.profoto.be

Comment

Amai

Van snelle beslissers gesproken, hier doen sommigen 5 weken over
            Mark (300D)

Comment

als't goed is, kan ik snel zijn ... ik hoop dat het summiere testrapport leuk is om eens te lezen ...

Comment

Allee, veel plezier ermee, Phille. Met dat prijsverschil had ik ook de Nikkor niet gekocht.
                Pieter
                --

Comment

Zeker !

Zou het kunnen dat de AF snelheid dan zo veel verschilt op een Nikon body ? Ik weet dat dat snelheidsgevoel een subjectieve aangelegenheid is, maar mijn Canon 70-200 f4 durf ik supersnel noemen, de Tamron is toch merkelijk trager.
                  Voor de rest deel ik je ervaringen.
                  Mark (300D)

Comment

Originally posted by Cyrox
                    [...] maar mijn Canon 70-200 f4 durf ik supersnel noemen, de Tamron is toch merkelijk trager.
                    Inderdaad. En de 24-70L is NOG sneller.
                    Pieter
                    --

Comment

ik vind ze idd erg snel voor een NIET hypersonische motor-lens.
                      Ik verschoot ervan, ze is veel sneller dan de AF50mm 1.8 bv van Nikkor maar wel wat trager dan de 70-200 USM Sigma die ik heb.

Ach, nu al ben ik er erg blij mee, en ik her er slechts 50 foto's mee gemaakt, je voelt snel dat het goed zit, of fout, tenminste dat gevoel overkomt mij meestal erg snel.

Comment

Awel Phille, proficiat met je (slimme) aankoop. Mooi testverslagje. We hadden het zelf niet beter kunnen uitleggen. Nog veel plezier ermee ! Enneuh... Haaaaaaarscherp, hé.
                        Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

Comment

ziet er vrij goed uit...de reviews zijn ook heel positief...

waar heb je ze aangekocht..?

Comment

Net rapport Phille, maar ik zie op je site dat je reviews nog steeds onder constructie staat. ! Komen daar deze testen ook te staan ?
                            Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

Comment

tijd, tijd, tijd, ik komt uren te kort

Comment

Working...
                              X