Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoelang doen jullie met een camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hoelang doen jullie met een camera?

    Heb mijn D90 nu 3jaar en wss gaat die nog jaren meegaan, maar toch twijfel ik voor een nieuwer type, vooral ivm een betere sensor, en dan vooral betere hoge-iso prestaties. Ik doe veel concerten, waardoor heel wat van mijn foto's op iso 800 of 1600 genomen zijn, dan ga je met een D90 al naar zijn grenzen.
    Maar ja, alles is relatief, vroeger gebruikte is een rolletje van 18 of 21 DIN (rekende indertijd nog niet in iso), nu niet meer tevreden met iso3200 ....
    That's life, I suppose...
    Nikon Df

    Comment


    • #32
      Re: Hoelang doen jullie met een camera?

      Oorspronkelijk geplaatst door Whispers Bekijk bericht
      Ik postte daarnet in het nadelen-topic en kwam tot de conclusie dat ik mijn camera ongeveer zo'n dikke 3 jaar heb. Gecombineerd met de feiten dat ik hem 2e hands kocht en ik hem in die drie jaar toch praktisch dagelijks en soms heel intensief gebruikte vind ik dat wel een mooie levensspan voor een camera (hij werkt nog, maar niet lang meer vrees ik). Vergeleken met de analoge camera's van in den goeien ouden tijd is dat niet echt lang natuurlijk, maar zoals camera's niet oneindig lang meer meegaan en we de dag van vandaag steeds het nieuwste willen (niet iedereen natuurlijk, maar het is wel meer en meer zo) vroeg ik mij af hoe dat bij andere mensen zit.

      Hoelang gaan jullie camera's mee? Hoelang is het langste dat je al werkte met 1 camera? Wat zijn jullie criteria om een nieuwe aankoop te doen, pas als de huidige camera kapot gaat of als er iets nieuws uitkomt? Hoelang zou de gemiddelde DSLR het uithouden, en hoelang houdt iemand het gemiddeld vol met zijn DSLR?


      Met mijn eerste SLR (350D) heb ik 2 of 3 jaar gewerkt. Toen was die plots katchee en heb ik een 2e hands 5D gekocht, die ik nu al meer dan 3 jaar (ongeveer 6 in totaal dus) gebruik maar ook bijna de geest zal geven heb ik het gevoel. Ik ben dus altijd al 'braaf' geweest en niet 'onnodig' een nieuwe camera gekocht, alleen als het niet anders kon. Al heb ik wel het gevoel dat ik zelf al zou die 350D niet kapot gegaan zijn toch een professionelere body zou gekocht hebben in de toennietzoverre toekomst..

      Ik ben eens benieuwd!



      Op mijn negende kreeg ik van grootvader zijn Kodak Baby Brown Junior.Fascinerend!Op de matglaasjes zag je de wereld afgebeeld,het had wel iets van live view.Later ,zo rond '66 kreeg ik een modernere Kodak Instamatic.In feite een kreng ,het oogzoekertje genereerde enorme parrallax fouten.
      Nog wat later,zo rond '71 kreeg ik van vader een Pentor Super TL kleinbeeld spiegelreflex,met 50mm objectief.De ingebouwde lichtmeter,die men in werking deed treden door het indrukken van een knop,werkt nog steeds ! Het principe erachter ken ik niet ,maar zeker is dat we momenteel in een soort batterijwaanzin leven.
      Op het werk kocht ik in '83 een Canon AE-1,met Vivitar lenzen .Die camera gaf het op in '98:de hendel om het filmpje op te rollen blokkeerde steeds.
      Gelukkig kwam daar toen de digitale revolutie aan.Ik kocht mij een Sony DSC-F717.Spectaculair,die live view,die scherpe beelden.Algauw liep ik tegen de beperkingen van de beperkte groothoek en resolutie aan,en verving ik de camera door een DSC-F828.Daar heb ik verschillende jaren veel plezier van gehad,heb'm nog steeds,werkt nog feilloos.Maar toen werd het toch echt terug tijd voor een camera met verwisselbare lenzen.Dus kocht ik mij een Nikon D200,stevige bak dat wel,maar de ruisprestaties waren niet veel beter dan van mijn 828,en dat wil wat zeggen.Bij het uitbrengen van de D300 was ik er als de kippen bij om hem aan te schaffen.Uiterlijk quasi identiek,innerlijk erg verschillend van de D200.
      En nu lonkt de toekomst,met de D800.....

      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
      Zelfs de allersimpelste regeltjes (stam+t) worden niet meer gekend.
      Ik zou daar dan toch van maken : " Zelfs de allersimpelste regeltjes worden niet meer erkend",of : "Zelfs de allersimpelste regeltjes zijn niet meer gekend".


      Walter
      Last edited by Phororhacos; 5 november 2011, 18:24. Reden: 2 tikfouten
      D850

      Comment


      • #33
        Re: Hoelang doen jullie met een camera?

        Ik dacht: ik zeg het een beetje op zijn Vlaams....
        Maar niet dus...

        Comment


        • #34
          Re: Hoelang doen jullie met een camera?

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Nog wat later,zo rond '71 kreeg ik van vader een Pintor kleinbeeld spiegelreflex,met 50mm objectief.De ingebouwde lichtmeter,die men in werking deed treden door het indrukken van een knop,werkt nog steeds ! Het principe erachter ken ik niet ,maar zeker is dat we momenteel in een soort batterijwaanzin leven.


          Walter
          Dat kwam door een seleniumcel, heeft geen voeding nodig....

          Comment


          • #35
            Re: Hoelang doen jullie met een camera?

            Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
            . Ik doe veel concerten, waardoor heel wat van mijn foto's op iso 800 of 1600 genomen zijn, dan ga je met een D90 al naar zijn grenzen.
            Waarom kon ik met mijn D300, zelfde fotohardware, dan tot 2500 iso?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #36
              Re: Hoelang doen jullie met een camera?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Waarom kon ik met mijn D300, zelfde fotohardware, dan tot 2500 iso?
              was dat niet met je D200?
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #37
                Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                was dat niet met je D200?
                Klopt, typefoutje van mij, de foto is gemaakt met een D200 op 2500 iso of correct Hi 0,7.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #38
                  Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Klopt, typefoutje van mij, de foto is gemaakt met een D200 op 2500 iso of correct Hi 0,7.
                  ik ben zelf uiteindelijk ook altijd aangenaam verrast van de resultaten van mijn D200 op ISO 1600. Nu zijn donkere holentoestanden onvoldoende mijn ding om me daar zorgen om te maken.

                  OT: mijn oudste werkende camera is 40 jaar oud. Benieuwd of de digitale camera's dat ook halen.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                    Mijn eos 350D doet het nog fantastisch tussen zijn 2 grote broers .De leeftijd van de A1 zal ook wel wat zijn , als ik mij niet vergis zat dez in de reeks av-1 en ae-1 en mijn av-1 is gekocht in 1980.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                      Ergens in 2004 heb ik me een 20D gekocht. Deze heeft begin 2006 de geest gegeven en ik heb me toen een 30D gekocht.

                      Nu, eind 2011 werk ik nog altijd met een 30D. Ik heb ondertussen voor weinig geld een tweedehandse 30D ,5DmarkI en 1Dmark IIn bijgekocht waardoor ik het goede RAWshooter programma kan blijven gebruiken.

                      Ik ken het ondertussen van binnen en van buiten.

                      Al die nieuwe camera's vergen nieuwe software, zwaardere pc's,etc.....telkens weer installeren en weer verwijderen.....

                      Ik weet het .... het kan niet blijven duren maar zolang er tweedehandse 30D, 5D, 1DmarkIIn worden aangeboden maak ik mij nog geen zorgen. De beeldkwaliteit van die oudjes doet niks of weinig onder voor de nieuwelingen.

                      Ik gebruik mijn camera's tot aan de limiet....en dat is het fijne eraan, ....ik ken ze.

                      Hoeveel canongebruikers weten dat de lichtmeting het gekozen scherpstelpunt volgt bij een bepaalde instelling....etc......

                      Voordat men de camera door en door kent wordt er weer een nieuwe gekocht.

                      Ik heb mijn camera's onlangs laten calibreren (op nul zetten ) en stond versteld dat de lenzen ernaast zitten. De sigmalenzen hadden allemaal een beetje frontfocus, de canonlenzen hadden een beetje backfocus.

                      Daarom lonk ik wel eens naar een 7D

                      Die fijn afstelling voor de lenzen mis ik op de oudjes.

                      Maar voor de rest....
                      Groetjes
                      ----JO

                      Comment


                      • #41
                        Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                        Ik gebruik mijn camera's tot aan de limiet....en dat is het fijne eraan, ....ik ken ze.

                        Hoeveel canongebruikers weten dat de lichtmeting het gekozen scherpstelpunt volgt bij een bepaalde instelling....etc......
                        Explain....
                        Ik ben ook nog altijd een 30D gebruiker.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                          Explain....
                          Ik ben ook nog altijd een 30D gebruiker.
                          In de creative modus:

                          Lichtmeetmodus op "Evaluative meting" zetten.

                          AF-modus op "one shot"

                          Hetzelfde welk focuspunt je selecteert,...de lichtmeting volgt het gekozen scherpstelpunt.

                          Op blz 81 van de handleiding van de 30D staan de 4 lichtmeetmodussen uitgelegd.

                          Maar bij evaluative meting is niet alles uitgelegd.

                          Als je op blz 178 op de onderste bladhelft (AE-vergrendeling) wat verder leest wordt het wat duidelijker. Bij niet gebruik van het vergrendelingsknopje ( * ) (c.fn 04 staat bij mij op 2) volgt de lichtmeting het gekozen scherpstelpunt.

                          Ook de 20D, de oude 5D en de 1DmarkIIn kunnen dit......de rest weet ik niet maar ik veronderstel van wel.

                          Ik heb het vroeger getest door ronde kleefstickertjes met verschillende kleuren op een muur te kleven net op de plaatsen waar een scherpstelpunt van de camera zich bevondt.

                          Dan punt voor punt geselecteert en telkens een foto genomen.

                          Iedere foto had een andere belichting bij hetzelfde diafragma waardoor het niet anders kan dan dat de belichting het scherpstelpunt volgt.
                          Groetjes
                          ----JO

                          Comment


                          • #43
                            Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                            In de creative modus:

                            Lichtmeetmodus op "Evaluative meting" zetten.

                            AF-modus op "one shot"

                            Hetzelfde welk focuspunt je selecteert,...de lichtmeting volgt het gekozen scherpstelpunt.
                            Dat gaat in Av dus ook... en het is inderdaad slecht gedocumenteerd. Maar het is niet helemaal hetzelfde als spotmeting die volgt. Al zijn de resultaten meestal bevredigend.
                            Op Letsgodigital beschreven ze het bij de 350D zo:

                            De meest geavanceerde meetmethode is de evaluatieve meting. Daarbij wordt het oppervlak in zones gedeeld en zo gemiddeld. Waarbij rekening wordt gehouden met het gekozen scherpstelpunt. In de meeste gevallen zal deze meting zeker voldoen. Daarnaast kent de Canon EOS 350D ook een centrumgerichte meting, waarbij een cirkel in het centrum voor 60% de meting bepaalt. Tot slot is er nog een deelmeting, waarbij ongeveer 10% van het veld voor het grootste deel de meting beïnvloedt. Verwar de deelmeting niet met spotmeting, die laatste heeft een veel kleiner gebied.
                            Ik heb me een 5DII gekocht, maar de 40D doet nog wel geregeld dienst, en mijn OLY van 30 jaar oud gebruik ik nog wel eens met Kodak T-Max. Grootste probleem is dan dat je geconfronteerd wordt met digitaliseren. Want waar kan je nog een natte afdruk laten maken van een vergroting? Meestal scannen ze je negatief om dan digitaal te printen.
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

                            Comment


                            • #44
                              Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              ik gebruik een 6 jaar oude D200 die ik tweedehands heb gekocht. +50.000 kliks op de teller en ik zie geen enkele reden om hem te vervangen.

                              maar kijk hier eens naar. geplande slijtage.
                              Epson... die doen nog andere dingen: printers net wat goedkoper verkopen dan de concurrentie en dan een veelvoud recupereren aan winsten op hun duurdere inkt in hun gulzigere printers; Zal ook wel geen toeval zijn...
                              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                              www.musicinframe.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                                Epson... die doen nog andere dingen: printers net wat goedkoper verkopen dan de concurrentie en dan een veelvoud recupereren aan winsten op hun duurdere inkt in hun gulzigere printers; Zal ook wel geen toeval zijn...
                                Ok, maar wat dan te denken over de frame rate van het nieuwste Canon vlaggenschip?
                                Zou dat niet opgefokt zijn om sneller de geest te geven dan de 5d van de ts?

                                Comment

                                Working...
                                X