Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zonnekap en cropfactor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zonnekap en cropfactor

Door de cropfactor van bv. 1.6 van de Canon 10D, is een 50 mm lens in feite een 80 mm lens. De meegeleverde zonnekap echter, is berekend op de bredere hoek van de 50 mm lens. De meegeleverde zonnekap is dus minder effectief op een camera met cropfactor dan op een fullframe camera, vermits ze te "breed" is. op de 50 mm lens zou je dus een zonnekap moeten plaatsen voor een 80 mm lens. Voor de Cannon 17-40 mm lens zou je dus een zonnekap moeten gebruiken die 27-64 mm afschermt, in plaats van met die nutteloze, want bijna overbodige pannenkoek rond te lopen.
    Maar wie doet dat in feite? En wat doe je dan met de meegeleverde zonnekap?
    mijn fotosite

Ik vermoed dat je hier een denkfout maakt... De kap is berekend op de lensdie vb. 50 mm is. De cropfactor van de 10D maakt daar inderdaad een 80mm lens van, maar gebruikt maar een gedeelte van het beeld dat naar de sensor gestuurd wordt. Aan de lens verandert er dus niets...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Ik dacht van niet, of moet het zijn:
      dacht ik het niet?!
      mijn fotosite

Comment

Ik kan zijn logica volgen...
        Aangezien door de crop de beeldhoek kleiner wordt, zou je toch denken dat alles wat buiten die hoek valt niet op de sensor komt.
        Ik dacht ergens gelezen te hebben (denk van Fredericrom) dat hij zijn zonnekap van de 17-40 vervangen heeft door de standaard Canon-zonnekap voor de lens 24-70 of 28-70.

Ik laat trouwens ook steeds die filteradapter van mijn Sigma 15-30 erop zitten, en heb nog nooit last van vignettering gehad.
        Op mijn Eos 5 zit die dan wel in de weg.
        Originally posted by CooMa
        Ik vermoed dat je hier een denkfout maakt... De kap is berekend op de lensdie vb. 50 mm is. De cropfactor van de 10D maakt daar inderdaad een 80mm lens van, maar gebruikt maar een gedeelte van het beeld dat naar de sensor gestuurd wordt. Aan de lens verandert er dus niets...
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

Comment

op een 17-40mm lens kan je gerust de zonnekap gebruiken van bv de vaste 24mm van canon, die zal je extra bescherming geven tegen flare en zal geen donkere randen veroorzaken
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Nog iets: wie gebruikt er eigenlijk een zonnekap op zijn "point and shoot" digicam, genre Canon S40, Canon G3 e.d. ? Eventueel iets van eigen maaksel?
            mijn fotosite

Comment

Originally posted by JanVG
              Door de cropfactor van bv. 1.6 van de Canon 10D, is een 50 mm lens in feite een 80 mm lens. De meegeleverde zonnekap echter, is berekend op de bredere hoek van de 50 mm lens. De meegeleverde zonnekap is dus minder effectief op een camera met cropfactor dan op een fullframe camera, vermits ze te "breed" is. op de 50 mm lens zou je dus een zonnekap moeten plaatsen voor een 80 mm lens. Voor de Cannon 17-40 mm lens zou je dus een zonnekap moeten gebruiken die 27-64 mm afschermt, in plaats van met die nutteloze, want bijna overbodige pannenkoek rond te lopen.
              Maar wie doet dat in feite? En wat doe je dan met de meegeleverde zonnekap?
              Yep, gelijk heb je, de originele fullframe gebaseerde zonnekap zal niet echt optimaal zijn indien je met een 1.6 crop werkt. want je gebruikt meer "tunnelzicht" met die 1.6, en zou je zonnekap eigenlijk dieper mogen zijn, waardoor de efficientie sterk verhoogt.
              Maar, de originele zonnekap, zoals die pannenkoek van de 17-40, werkt even effectief met 1.6 als met 1.0. er zal maar evenweinig zijdelings licht op de lens vallen.
              Dus: de originele is zeker goed, maar het zou beter kunnen.

Comment

Working...
              X