Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera? Canon-Fuji-Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Mijn voorstel :

nikon D70 met de 18-70 kitlens
    nikon SB600 flash
    sigma 70-200 USM f/2.8

Je covert een prachtig gebied met twee lenzen en hebt een snelle telelens die haast even goed scoort als de nikkon tegenhanger.

je hebt altijd de mogelijkheid om nog wider te gaan (12-24) en meer tele (1,4 x of een andere lens)

Nikon D70 lijkt me in het voorgestelde budget de meest voor de hand liggende keuze :

- nieuwste ontwikkelingen
    - volwassener dan de 300D (meer eigen instellingen en flitsmogelijkheden, en andere)
    - beste prijs/kwaliteit/mogelijkheden in deze categorie
    - zeer grote compatibiliteit met enorm gamma aan lenzen
    - betrouwbare nikon garantie en service en technologie
    - past binnen voorgesteld budget met 'groei' mogelijkheden

De 300D zou ik sowieso niet aanschaffen, toch niet als je wat verder denkt en 'ontwikkelt' en 'groiet' zal dit toestel het snelst belemmeren (niet dat het een minderwaardig toestel is).

De D100 is een kanjer van een toestel, alsook de 10D, maar moest er voor canon gekozen worden dan denk ik dat de 10D een betere keuze dan de 300D is, alleen, de D70 is de recentste ontwikkeling en dat aan een zeer sterke DSLR prijs.

Een D100 is nu minder interessant omdat de D70 op een paar dingen na evenredig als niet meer te bieden heeft.

Zowel Canon als nikon bieden een groot gamma aan lenzen, canon heeft meer USM lenzen, nikon momenteel een beter ultra-wide gamma. sigma is een goede 3th party met enkele zeer aantrekkelijke lenzen die top notch zijn ...

voila, in een paar zinnekes

Comment

Beste Bizzeke,

Punt is volgens mij ook of de vader van je vriendin een DSLR wil of niet.
      Het gemakkelijke van een niet-DSLR is natuurlijk dat je geen objectieven hoeft te veranderen.Dit is uiteraard kosten besparend en de kans dat de sensor bevuild geraakt bij het wisselen van een objectief bestaat dus ook niet. Op dit forum is hieromtrent toch al een en ander te doen geweest. Een toestel met wisselbaar objectief vraagt mijns inziens een meer professionele aanpak. Als je vroeger al met een SLR hebt gewerkt zal je deze misschien na een tijdje missen. Dit is wat mij nu een beetje overkomt. Ik ben overigens wel blij dat ik met mijn huidige Nikon CP5700 de digitale fotografie heb leren ontdekken. Maar nu ik na zowat een jaar mijn toestel goed begin te kennen zie ik toch weer uit naar de DSLR. Dit is toch nog kwalitatief een stap hoger vooral nu de body's betaalbaar worden, maar dan wel op voorwaarde dat je goed glas koopt.
      De CP5700 is niettegenstaande een pracht toestel. Een zoom-bereik van 35 - 280 mm en de mogelijkheid om prachtige macro's te maken. Het toestel heeft o.a. het zeer interessante uitvouwbaar en 360° draaibare LCD-schermpje dat een grotere vrijheid geeft bij het positioneren van je toestel.(je hebt geen ladder nodig en je hoeft ook nooit op je buik te gaan liggen) Anderzijds is deze handige gadget slecht bruikbaar in de zon en voor binnenfotografie waar er maar beperkt licht is. Dit is dan voor zover mijn bescheiden mening.

Groetjes,
      Pol.

Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Originally posted by Pol Callens
        Beste Bizzeke,

Punt is volgens mij ook of de vader van je vriendin een DSLR wil of niet.
        Het gemakkelijke van een niet-DSLR is natuurlijk dat je geen objectieven hoeft te veranderen.Dit is uiteraard kosten besparend en de kans dat de sensor bevuild geraakt bij het wisselen van een objectief bestaat dus ook niet. Op dit forum is hieromtrent toch al een en ander te doen geweest. Een toestel met wisselbaar objectief vraagt mijns inziens een meer professionele aanpak. Als je vroeger al met een SLR hebt gewerkt zal je deze misschien na een tijdje missen. Dit is wat mij nu een beetje overkomt. Ik ben overigens wel blij dat ik met mijn huidige Nikon CP5700 de digitale fotografie heb leren ontdekken. Maar nu ik na zowat een jaar mijn toestel goed begin te kennen zie ik toch weer uit naar de DSLR. Dit is toch nog kwalitatief een stap hoger vooral nu de body's betaalbaar worden, maar dan wel op voorwaarde dat je goed glas koopt.
        De CP5700 is niettegenstaande een pracht toestel. Een zoom-bereik van 35 - 280 mm en de mogelijkheid om prachtige macro's te maken. Het toestel heeft o.a. het zeer interessante uitvouwbaar en 360° draaibare LCD-schermpje dat een grotere vrijheid geeft bij het positioneren van je toestel.(je hebt geen ladder nodig en je hoeft ook nooit op je buik te gaan liggen) Anderzijds is deze handige gadget slecht bruikbaar in de zon en voor binnenfotografie waar er maar beperkt licht is. Dit is dan voor zover mijn bescheiden mening.

Groetjes,
        Pol.

Zijn huidige Pentax is ook een DSLR .. en hij wilt nu niets anders ...

Hij wilt nu gewoon van analoog naar digitaal overschakelen..

Dus hij weet wel waarover hij het heeft, maar een groot nadeel bij hem is .. hij kan helemaal niet met PC's (internet etc.) om , dormee dat ik nu typ voor hem op dit forum en hem op de hoogte hou ...
        Hij zit tevens in (naar zijn zegges ) DE fotoclub van Aartselaar, en hij is er momenteel bezig met een cursus Digitale Fotografie & beeldbewerking.

Ikzelf ben net met "serieuzer" digitale fotografie begonnen, en heb me daarom dus mijn Olympus E-10 aangeschaft (toestel + meeste opties 2e hands) gewoon om te leren omgaan met SLR toestanden en filter ed....

En als dat wat goed wilt vlotten zal ik ooit in de toekomst mij ook een serieuze DSLR aanschaffen

[Nikon D5100 & Nikon D70]
        [Yves en Liesbeths blog Resort]

Comment

oei, als ie een leek met PC's is, dan gaat een digitale workflow toch een hele grote stap zijn, en durf ik zelfs te beweren dat er frustratie zal zijn bij het bewerken van de eerste foto's.

Een digitale doka is een gans werkproces, zeker als je DSLR gaat, waar er voor mooie resultaten toch best wat kennis is over de juiste software, kleurinstellingen, witbalans, RGB profielen, ect...

Misschien volgt je vader best eerst even een PC initiatie en een software initiatie en gaat dan pas echt digitaal ...

Afin, niets houdt hem tegen, maar hoe zou je jezelf voelen moest je een budget hebben voor een mooie wagen maar je kan er niet meer rijden omdat je geen rijbewijs hebt ...

Comment

Zijn huidige Pentax is ook een DSLR .. en hij wilt nu niets anders ...
            => ik vermoed dat dat een typo is SLR?

Als hij nu pentax spullen heeft, misschien kan hij dan naar de Pentax *ist (Pentax DSLR) kijken...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Wel Bizzeke Phille heeft hier gelijk hoor. Als je vader niet op zijn gemak is achter een pc zou de digitale ervaring frustrerend kunnen worden. Je kan als je echt wil wel zonder pc hoor maar eigenlijk haal je dan niet uit je camera wat erin zit.

Beste keuze wel das moeilijk denk ik. Maar ik volg de anderen hier dat je best kijkt naar de lenzen want je body zal sneller vervangen worden dan je lenzen.

Zoek dus eens wat lenzen uit die je zou willen. Vermits macro een van de belangrijke zaken voor jou is zou ik toch naar een specifieke macro lens kijken. Deze kan je natuurlijk ook nog voor portretten gebruiken alhoewel die dan soms wat te scherp hiervoor zal zijn en de meesten hebben hun portret liever wat minder scherp. Daar voor die portretten dan ook nog een 50mm f1.8 bij want superlenzen en spotgoedkoop. En dan nog een 70-200 tele voor de rest. En natuurlijk een lens voor de wide angle.

Heb enven gekeken en volgende combinatie heeft dit alles voor een prijs binnen je budget.
              • Canon 300D kit met 18-55mm 1088€ (Nog steeds de goedkoopste kwalitatieve body)
              • Tamron SP AF 90mm f/2.8 Macro 1:1 367€ (staat bekend als 1 van de beste macrolenzen)
              • Canon EF 50mm f/1.8 II 97€ (prachtlens superscherp, goed voor binnen en portretten)
              • Canon EF 70-200mm f/4,0 L USM 662€ ( 1 van de beste lenzen op de markt. Zeker gezien zijn prijs. En het is een L lens!)

TOTAAL = 2214€ (alle prijzen komen van bij http://www.ny-camera.com(duitse shop))

Die 14€ boven budget zal nog wel lukken denk ik en je kan alles wat je maar zou willen. Die 18-55 is niet de beste lens op de markt maar met een wide angle kan je F5.6 wel gebruiken en daar is die toch behoorlijk en eenmaal F8 is ie goed dus dat zal wel meevallen. Voor low light heb je natuurlijk toch ook die 50mm 1.8 en das een prachtige portretlens ook. Je heb een echte Macrolens wat je dus ook wil en dan ook nog een tele om U tegen te zeggen. Het enige wat je eigenlijk hier nog moet hebben is een Flash maar die komt later wel.

De 300D is wel een toestel met beperkingen maar je moet voor jezelf uitmaken of die beperkingen voor jou belang hebben. Kijk is even naar de vergelijking tussen de mogelijkheden op bijv DPreview en zie dan of dit voor jou ook beperkingen zijn of dat je die eventueel gewoonweg nooit zou tegenkomen. Maar het leuke is die lenzen blijven meegaan en die body die kan je upgraden binnen een paar jaar naar iets veel beter voor waarschijnlijk minder geld. En die lenzen zullen dan nog steeds voldoen want ze zijn uitstekend.

Die D70 is een prachttoestel voor zijn prijs maar een combinatie zoals deze gaat je toch nog +300€ meer kosten. Dat lijkt mij al teveel boven budget maar ook dat moet jij uitmaken. En iets vergelijkbaar als die 70-200 van Canon ken ik er niet (zou wel kunnen bestaan hoor) dus ik vrees dat je nog veel meer geld zal moeten uitgeven. Of minder kwaliteit gaat hebben. De 18-70 bij nikon zou beter moeten zijn dan de 18-55 van canon want hij is 3x zo duur maar dat valt natuurlijk nog af te wachten. Sowieso moeten we nog zien hoe een D70 presteert. Maar de eerste echte testen zullen spoedig wel komen.

Een verkeerde keuze kan je hier eigenlijk niet maken want alle systemen zijn heel goed. Alles doen wat je wil binnen je budget lijkt mij al heel wat moeilijker.

Veel plezier met de keuze

PS: Wat ik in deze thread wel grappig vind is dat sommigeen met 2 maten rekenen want die D70 is een betere keuze dan de D100 omwille van dit dit en dit maar voeger mocht ik nooit zeggen dat de 10D beter was dan de 100D alhoewel al deze argumenten voor de D70 ook geldig zijn voor de 10D. Grappig hoe dat sommigen kost wat kost hun eigen merk verdedigen. Mag ik dan nu wel zeggen dat tussen 10D en D100 de 10D de betere keuze is?

Comment

Voor die 70-200/4.0 van Canon kun je voor +/- hetzelfde bedrag een Sigma 70-200/2.8 vinden, die kwalitatief zeker heel dicht (zoniet gelijk) zit. En die kun je met Canon en Nikonvatting krijgen
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Originally posted by Kevlar
                  Mag ik dan nu wel zeggen dat tussen 10D en D100 de 10D de betere keuze is?
                  Schande!
                  Ik stel voor dat we nu een heksenjacht ontketenen tegen Kevlar.(*)

(*) Grapje...?
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

BURN HIM.... BURN HIM....

Begint een beetje op chitchat te lijken...
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Originally posted by Pieter G.

Schande!
                      Ik stel voor dat we nu een heksenjacht ontketenen tegen Kevlar.(*)

(*) Grapje...?
                      Originally posted by Cooma
                      BURN HIM.... BURN HIM....

Begint een beetje op chitchat te lijken..
                      Sorry Sorry Sorry ik zal het niet meer doen.

Kan de brandstapel dan toch nog effe wachten aub

Comment

Kan de brandstapel dan toch nog effe wachten aub
                        natuurlijk mag jij op de brandstapel wachten

Comment

Sorry Sorry Sorry ik zal het niet meer doen.
                          Je kan me veel trachten wijs te maken,maar niet alles...
                          Danny's Photosite

Comment

Dju ze geloven mij niet.
                            Hmmm dan moet ik zien dat ik veel drink wie weet kan ik het vuur dan op gepaste tijd nog blussen!

Maar tja ik kon het echt niet laten van dat op te merken.

Comment

@Bizzeke: mail via BD gestuurd.

Comment

Working...
                              X