Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

    wat een hoop onzin komt er weer voorbij zeg
    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

    Comment


    • #32
      Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

      Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
      D90: 23.6x15.8mm
      D5100: 23.6x15.6mm
      Als de sensor grootte zo belangrijk is, leg me dan eens uit waarom de D5100, die trouwens dezelfde sensor heeft als de D7000, zoveel beter presteert?
      ik heb het over grote verschillen in sensorgrootte. Hoeveel beter presteert de sensor van de D5100 dan de D90 in normale ISO waarden, 100-400? Het zou me zeer sterk lijken als je in een blinde test de twee kan onderscheiden op een afdruk. Ik zou er nog een D50 tussen durven steken ook.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #33
        Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        ik heb het over grote verschillen in sensorgrootte. Hoeveel beter presteert de sensor van de D5100 dan de D90 in normale ISO waarden, 100-400? Het zou me zeer sterk lijken als je in een blinde test de twee kan onderscheiden op een afdruk. Ik zou er nog een D50 tussen durven steken ook.
        En ik op de reviews die de D5100/7000 sensor blijkbaar stukken beter vinden dan die van de D90, terwijl de D90 sensor groter is. Ik vertrouw op de reviews, als je dat niet kan moet je elk toestel zelf kopen en vergelijken maar dan zal je een grote portefeuille moeten hebben.
        Nikon D5100 + 18-105mm VR
        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

        Comment


        • #34
          Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

          Als je twijfelt tussen d5100 en d90 zou ik toch ook de d90 kopen.
          Ikzelf heb de d3000 en met de 70-200 erop ligt dit niet echt in evenwicht. Ik heb de d90 eens in mijn handen gehad en dat was al een stuk beter.
          Ook als je aan portretfotografie doet ga je beter zijn met de d90 omdat je hierop een degelijke battery grip op kunt monteren, wat ikzelf toch ook mis!
          Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

          Comment


          • #35
            Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

            Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
            En ik op de reviews die de D5100/7000 sensor blijkbaar stukken beter vinden dan die van de D90, terwijl de D90 sensor groter is. Ik vertrouw op de reviews, als je dat niet kan moet je elk toestel zelf kopen en vergelijken maar dan zal je een grote portefeuille moeten hebben.
            volgens reviews is er een merkbaar verschil tussen een 12 en 16 mp camera. Ik vertrouw op mijn ogen (links 9/10 rechts 10/10) en heb dat verschil in een afdruk nog nooit gezien. Afdrukken vergeleken van D50 350D, 30D, D200, D90, D300. Tot 30x45 geen verschil merkbaar. Grotere heb ik tot dusver nog niet kunnen vergelijken. Er zijn ook heel wat websites en reviews die met blinde tests (niet geblinddoekt, maar zonder te weten om welke camera het ging) afdrukken van sterk verschillende reflexcamera's vergeleken, Niemand ziet wat met 6MP of 16MP is, noch verschillen in kleurdiepte,... Ik heb voldoende vergeleken om te zeggen "sensor, sjmensor... koop een degelijke body met zoveel mogelijk functies"
            Last edited by putor; 22 september 2011, 19:08.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #36
              Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

              Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
              wat een hoop onzin komt er weer voorbij zeg
              Kan ik u motiveren om dat uit te leggen? Op deze manier is het niet erg behulpzaam.

              Comment


              • #37
                Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                Kan ik u motiveren om dat uit te leggen? Op deze manier is het niet erg behulpzaam.
                niet iedereen heeft de bedoeling hulpzaam te zijn.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #38
                  Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                  Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                  D90 zou ik niet kopen. De 5100 heeft dezelfde sensor als de 7000 en die is stukken beter.
                  "Stukken beter" is natuurlijk geen objectieve parameter, maar ik heb zowel een D90 en een D7000, en het verschil in beeldkwaliteit is klein en zelfs quasi niet merkbaar tot ISO800.
                  De D7000 is wel vlotter in te stellen dan een D90, is robuuster gebouwd en heeft een autofocussysteem dat veel meer mogelijkheden biedt.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                    Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                    Kan ik u motiveren om dat uit te leggen? Op deze manier is het niet erg behulpzaam.
                    Ja hoor, als ik hier uitspraken lees dat de hoge ISO's nodig zijn om grote afdrukken te verkrijgen, denk ik dat iemand het niet helemaal begrijpt, of ik natuurlijk (altijd mogelijk).
                    Want volgens mij hebben die hoge ISO waardes meer te maken met de hoeveelheid ruis die je gaat zien in een foto die in slechte lichtomstandigheden is genomen.

                    Verder nog het gedoe om de sensorgrootte. Interessant, maar ik verwacht dat die redelijk gelijk blijft, aangezien ik er maar vanuit ga dat een fabrikant zoveel mogelijk gebruik wil maken van de lens. Volgens mij wijken de groottes wel eens een klein beetje af omdat er nog een stukje bij zit waar wat verwerking op plaats vindt.

                    Maar goed, mijn kennis is maar beperkt, en daar ben ik me zeer goed bewust van.
                    Ik wens jullie verder veel plezier in dit draadje.

                    Overigens zou ik gewoon de D7000 kopen met een kitlens (eventueel een Tamron 17-50 2.8). En als je dan weet wat je graaag wil gaan fotograferen, investeren in lenzen die je daarbij ondersteunen.
                    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                    Our English website: www.kaichitravel.com
                    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                    Comment


                    • #40
                      Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      niet iedereen heeft de bedoeling hulpzaam te zijn.
                      Meestal heb ik die wel hoor, alleen soms ben ik ook wel eens moe en wat kort door de bocht
                      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                      Our English website: www.kaichitravel.com
                      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                        Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                        Meestal heb ik die wel hoor, alleen soms ben ik ook wel eens moe en wat kort door de bocht
                        je post was om 18:17, dat is voor mij ook het slechtste moment van de dag.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #42
                          Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          je post was om 18:17, dat is voor mij ook het slechtste moment van de dag.
                          Dan is ook de lichaamstemperatuur het hoogste, het zgn koortsuur

                          Comment


                          • #43
                            Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                            Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                            terwijl de D90 sensor groter is.
                            Als er geprat wordt over grotere en kleinere sensoren, dan hebben ze het niet over minimale(grootte van procenten), maar over verschillen tussen compact, FT(MFT), DX en FX.

                            Als je gaat praten over het verschil in grootte van een DX sensor van verschillend type, heb je niet door waarover het gaat.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #44
                              Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                              Oorspronkelijk geplaatst door isa VA Bekijk bericht
                              Ik sta op het punt om mijn eerste DSLR te kopen maar ik twijfel sterk welke model te kiezen. Het staat wel al vast dat het een Nikon wordt. Binnen enkele maanden ga ik starten met een cursus fotografie, het is de bedoeling om steeds meer bij te leren en uit te proberen.

                              Deze week ben ik eens naar een speciaalzaak gestapt en die raadde mij de D5100 aan maar ik denk dat ik dit toestel snel zal ontgroeien.
                              Ik ben nog aan het twijfelen tussen de D90 en D7000 . De D7000 is wel aan het uiterste van mijn budget en enkel met een kitlens. ik heb hierover al zoveel goeds gelezen maar is deze niet te moeilijk om het te leren?

                              Wat raden jullie mij aan?
                              Nikon D3s
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment


                              • #45
                                Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                                Hoi Isa V,

                                Mocht je nog niet gekozen hebben, dan heb ik hier nog een element die voor de D90 spreekt tov de 5100: de D90 heeft een LCD-schermpje bovenaan en dat vind ik toch wel erg prachtisch. Ik zou het toch niet meer willen missen.

                                Het klopt dat de D90 ondertussen al een ouder toestel is, maar 't is nog steeds een dijk van een toestel en je mag drie keer raden ... jawel hoor, ik ben de fiere bezitter van zo'n prachtige portrettentrekker.

                                Laat gerust weten waarvoor je nu gegaan bent. 't Zijn alle drie goede toestellen. Een miskoop wordt het enkel als je je toestel niet zou gebruiken.

                                Groetjes,

                                Riho.
                                Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                                Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                                Comment

                                Working...
                                X