Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

Oorspronkelijk geplaatst door Amaat Bekijk bericht
    Ik zou opteren voor een D90. Zeker voor de prijs waarvoor hij nu wordt aangeboden.
    D90 + 18-105VR (zoals hier eerder vernoemd) kan je bv vinden bij Arts&Crafts voor 799€.
    D5100 + 18-105VR staat bij hen voor 829€

Veel succes met je aankoop
    Als het je niet heel veel uitmaakt, op tweakers.net zie ik ze staan voor en €680 en €740!
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

Comment

ik denk dat ik ga kiezen tussen de D5100 of D90 dan heb ik nog wat budget over voor een extra lens. ik denk een 18-105mm VR en wat is nog aan te raden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door isa VA Bekijk bericht
        ik denk dat ik ga kiezen tussen de D5100 of D90 dan heb ik nog wat budget over voor een extra lens. ik denk een 18-105mm VR en wat is nog aan te raden
        dan zou ik voor de D90 gaan. Die AF motor in de body opent de weg naar de fantastische Nikkor AF-D (werken niet op camera's zonder AF motor) lenzen die je soms tweedehands voor een heel mooi prijsje vindt.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Als je wat budget over hebt, is de 18-70mm dan geen betere optie? Ik heb van veel kanten gehoord dat die een stuk beter is (en wat duurder).
          Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
            Maar hij heeft wel een motor in de body en nog wat voordeeltjes
            Oorspronkelijk geplaatst door isa VA Bekijk bericht
            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            dan zou ik voor de D90 gaan. Die AF motor in de body opent de weg naar de fantastische Nikkor AF-D (werken niet op camera's zonder AF motor) lenzen die je soms tweedehands voor een heel mooi prijsje vindt.
            Je moet afwegen wat je het belangrijkste vind. Zowel de D90 als de D5100 hebben hun voor- en nadelen.
            Ik heb de D5100 gekozen voor de betere sensor, en het kantelbaar scherm.
            Zeker vanop statief ben ik blij dat ik dat heb, als je statief laag staat kan je recht blijven staan en het scherm op live view zetten.
            Ik ben alvast tevreden van de 18-105. Wat er nog bij moet hangt af wat je ermee wilt doen, portret-, macro-, landschaps-, product-, architectuurfotografie...

De D90 heeft ook zn voordelen, zoals de ingebouwde AF motor, maar als je een beginner bent zoals ik, koop je dan lenzen met ingebouwde motor en is dat probleem opgelost. Kiest Nikon er binnen 5-10 jaar voor in geen enkele body nog een motor in te bouwen (om de prijs te drukken), kan je al de lenzen die je dan al hebt op alle body's gebruiken.

Hier kan je ze vergelijken als je wilt. Negeer dat de D5100 de "winnaar" is want dat kan ook met de prijs te maken hebben, denk na over wat je verwacht en vergelijk ze dan, dan kan je een objectieve keuze maken zonder dat er al op voorhand een winnaar bekend is
            Last edited by CIB; 22 september 2011, 15:58.
            Nikon D5100 + 18-105mm VR
            Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

De tijd dat je camera's kiest op basis van sensor is volgens mij voorbij. Als je echt voor de toneel-, en concertfotografie gaat doe je dat sowieso al niet met een D5100 of D90, dus voor die superhoge ISO's moet je t al niet doen. Voor grote afdrukken is de 12MP van de D90 zeker voldoende. De beperkende factor zal eerder sensorgrootte zijn dan resolutie.

Een kantelbaar scherm is al een goed argument en voor laag bij de grondse (letterlijk) fotografie erg handig. De D90 voelt dan weer een pak degelijker aan en heeft meer instellingen op de body, wat een pak sneller werkt. Ook het LCD scherm bovenaan zou ik niet willen missen.

Comment

De tijd dat je camera's kiest op basis van sensor is volgens mij voorbij. Als je echt voor de toneel-, en concertfotografie gaat doe je dat sowieso al niet met een D5100 of D90, dus voor die superhoge ISO's moet je t al niet doen. Voor grote afdrukken is de 12MP van de D90 zeker voldoende. De beperkende factor zal eerder sensorgrootte zijn dan resolutie.

Een kantelbaar scherm is al een goed argument en voor laag bij de grondse (letterlijk) fotografie erg handig. De D90 voelt dan weer een pak degelijker aan en heeft meer instellingen op de body, wat een pak sneller werkt. Ook het LCD scherm bovenaan zou ik niet willen missen.
                Volgens mij kies je een camera nog steeds voor de kwaliteit van de sensor want daar zitten nogal wat verschillen tussen.
                Hoge iso's maken mi inderdaad minder uit, maar kunnen interessant zijn als beginner om meerdere soorten fotografie te verkennen.
                Voor afdrukken heb je met 12MP idd meer dan voldoende maar de kwaliteit van 12MP enkele jaren geleden kan je niet vergelijken met 12MP nu, door de evolutie in de sensors.
                De sensor in de D90 is marginaal groter dan die van de D5100, maar de D5100 presteert toch beter, dus zoals gezegd, de kwaliteit telt, niet de grootte, maar de sensor is nog steeds een belangrijk onderdeel bij het kiezen van een camera.
                Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                  de kwaliteit telt, niet de grootte, maar de sensor is nog steeds een belangrijk onderdeel bij het kiezen van een camera.
                  aha dus een beeld 5x vergroten of 10x vergroten speelt geen rol? Ah ja

Comment

V
                    De sensor in de D90 is marginaal groter dan die van de D5100, maar de D5100 presteert toch beter,
                    aha dus een beeld 5x vergroten of 10x vergroten speelt geen rol? Ah ja
                    D90: 23.6x15.8mm
                    D5100: 23.6x15.6mm
                    Als de sensor grootte zo belangrijk is, leg me dan eens uit waarom de D5100, die trouwens dezelfde sensor heeft als de D7000, zoveel beter presteert?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      noem je dat noodzakelijke instellingen?
                      Leren lezen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als de sensor grootte zo belangrijk is, leg me dan eens uit waarom de D5100, die trouwens dezelfde sensor heeft als de D7000, zoveel beter presteert?
                        Zoveel beter presteerd...mijn god daar gaan we weer,het enige verschil met de D90 en de D5100,D7000 is dat de hogere iso-waarden beter zijn voor grotere afdrukken...maar dan spreek ik al over hoger dan iso 1600...de D90 maakt perfecte foto's tot 1600 iso zelfs nog hoger...voor de rest zit er geen één verschil op qua kwaliteit van beiden...enkel als je van plan bent om posters af te drukken mischien...

grtz

Templar
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

372,88 en 368,16 mm2 dus het gigantische verschil van 1% in grootte en de sensor van de D7000 is van een nieuwere generatie. Waarschijnlijk kan niemand je uitleggen waarom dat precies is, behalve wat mensen bij Nikon en Sony.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Volgens mij kies je een camera nog steeds voor de kwaliteit van de sensor want daar zitten nogal wat verschillen tussen.
                            Ik denk dat wat van belang is bij de keuze voor iedereen anders is.
                            Voor mij persoonlijk is de functionaliteit die een body biedt minstens zo belangrijk als de sensor. Over beeldkwaliteit wordt oneindig gezeverd. Maar het verschil in beeldkwaliteit tussen a390 of a580 en anderzijds a700 is voor mij lang niet groot genoeg om die eersten te verkiezen boven de degelijkheid en het gebruiksgemak van een a700, ook al is die ouder.

Het omgekeerde heb je natuurlijk ook: mensen die graag de duurste body rond hun nek hangen, liefst FF met grip, om er dan nog slechts een €250-lensje bij te kunnen kopen.
                            Is ook niets mis mee hoor. Het enige wat telt is dat ieder gelukkig is met zijn/haar aankoop.

Als ik bij Nikon moet kiezen, dan voor mij een D300s, D700 of D7000 graag, in die volgorde. De reden waarom, tja, die is persoonlijk, zoals voor iedereen .
                            Last edited by K-2; 22 september 2011, 17:56.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Leren lezen.
                              Inderdaad...

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              372,88 en 368,16 mm2 dus het gigantische verschil van 1% in grootte en de sensor van de D7000 is van een nieuwere generatie. Waarschijnlijk kan niemand je uitleggen waarom dat precies is, behalve wat mensen bij Nikon en Sony.
                              Als je de moeite zou doen het correct te lezen zou je zien dat de D5100/7000 sensor kleiner is
                              Last edited by CIB; 22 september 2011, 18:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                                ...het enige verschil met de D90 en de D5100,D7000 is dat de hogere iso-waarden beter zijn voor grotere afdrukken...
                                Ik begrijp niet (zal aan mij liggen ) hoe dat zit. Het kan zijn dat het verschil tussen de toetellen
                                pas tot uiting komt bij grotere afdrukken, maar dan moet het er wel zijn, niet? En als dat zo is, kan het
                                dan niet zijn dat dit verschil niet enkel tot uiting komt bij grote afdrukken, maar eventueel ook
                                bij beelden die onder ongunstige lichtomstandigheden gemaakt zijn, en daardoor ook van belang kunnen
                                zijn voor fotografen die het bij kleinere (afdruk)formaten houden?

Comment

Working...
                                X