Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe zit het met zwartwit??????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe zit het met zwartwit??????

Ik ben een zwartwitliefhebber en kan echt genieten van een mooie zwartwitfoto.Veel sfeer,contrasten...tijdloos en mooi!Daarom denk ik eraan om me een printer aan te schaffen om naast mooie kleurenfoto's ook al eens ne mooie zwartwit af te printen.

Ik ben immers erg tevreden van Photoways wat betreft de kleurenfoto's MAAR niet wat betreft de zwartwitte die ik er laten afdrukken heb.Bijv. op mijn mistfoto's is de mistwaas nog erg moeilijk waar te nemen.De sfeer is echt niet zo mooi als ik ze op mijn scherm zie.Minder nuances,contrasten...

Gisterenavond kleine samenkomst gehad met enkele BD'ers en die gasten vertelden me dat als ik een printer koop het niet beter zal zijn daar de printers kleuren gebruiken om zwartwit weer te geven en dat niet zo subtiel kan (de nieuwe Epson R800 zou twee zwarte cartridges hebben en natuurlijk is er de HP7960 die goede zwartwitafdrukken maakt maar die HP-cartridges zijn me toch veel te duur!)

Daarom mijn vraag:zwartwitliefhebbers onder jullie,hoe printen jullie je foto's af?Afdrukcentrale en zijn jullie tevreden?Of zijn er die dat doen met eigen printer en wat zijn jullie bevindingen?
    Heeft Hiti zwartwitafdrukpapier bijv?Zijn er goedkopere alternatieven voor de dure HP7960 cartridges....???

Hoe moet het met zwartwit? (of zie ik de zaken zelf te zwartwit en valt het toch te doen met eigen printer??? )
    Danny's Photosite

hallo,

@ roadrunner: Hoe maakt u uw zwartwitfoto's? Rechtstreeks, of een methode (desaturation, lab,...) in een bewerkingsprogramma? Denkt u dat er met een roodfilter of ander zw/w filter iets van voordeel te behalen valt bovenop een aanpassing achteraf in een bewerkingsprogramma?

Mvg,
    Rigel

Comment

roadrunner... ik ben het met je eens..

voor kleurfoto's heb ik al heel mooie dingen gezien digitaal...echt waarvan je zegt "wow" maar zwart-wit heb ik nog nooit...idd "nooit" een goeie digitale zwart-wit print gezien... Als je echt een tijdloze zwart-wit wil... druk 'm dan analoog af... dat is momenteel nog hét minpunt van digitaal...de zwart-wit kwaliteit... sad but true... ga maar eens naar een tentoonstelling...je haalt de digitale zwart-wit prints er zo tussenuit... en dat zegt al veel denk ik
      some toys 4 big boys
      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Voor mijn canon i9100 gebruik ik instelling die ik hier gevonden heb: http://www.photo-i.co.uk/index.html , (ga naar review canon i950, instellingen voor B/W)
        Ik ben daar redelijk tevreden van, mits verminderen van magenta.
        Vergelijken met anderen kan ik niet, maar misschien eens een vergelijkende test onder een aantal BD-ers doen met verschillende printers?
        Ik weet ook niet of de 'foto black' cartridge van canon goede resultaten levert.
        Misschien een gebruiker die hier een antwoord op heeft?
        lijn
        canon eos 350d

Comment

Een degelijke printer(driver) maakt wel degelijk onderscheid tussen het zwart en de CMY of RGB-kleuren. Sommige drivers per regio, andere per pagina. Daarom is het belangrijk om je foto's naar 1 channel terug te brengen, zodat er een Greyscale-profiel aan vast gehangen wordt, en geen RGB-profiel met op de drie channels dezelfde data. Dit geeft hetzelfde grijs op het scherm, maar de printerdriver zal deze grijswaarden proberen na te bootsen door RGB of CMY-menging. Sommige drivers kan je zelfs instellen (force B/W, greyscale only) dat ze de kleurenkop moeten vergeten.

Sommige grote consumerlabo's gebruiken geen Z/W-papier meer, maar drukken de Z/W foto's af op kleurenpapier heb ik al gemerkt, met de contastbeperkingen en de lagere resolutie als gevolg.

Koen

Comment

Hoi RR,

In topic van Kariboe heb ik ook een reactie gegeven. Ik heb zeer recentelijk de Epson 2100 aangeschaft. Qua zwart/wit moet ik nog het nodige experimenteren. Maar de eerste grijswaardentrap die ik er mee afgedrukt zag en enkele andere afdrukken, overtrof mijn stoutste verwachtingen. Voor ik overging tot de aanschaf heb ik nog telefonisch contact gehad met FotoWillem, die ontzettend enthousiast was/is over de printer zeker aangaande z/w kwaliteit op matte archival papier. Je zou eens een kijkje kunnen nemen op z'n site.
            Zoals ik elders ook al stelde, tis niet een goedkope printer.
            op Photo-i, waar ook de R800 is getest, kun je complete review lezen over de printer!
            http://www.photo-i.co.uk/index.html

Succes met je speur/keuzetocht!

Jan
            You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

Comment

ik heb een HP Deskjet 7960. Beste ZW afdrukken die je je maar kan wensen (maar idd dure inkt)
              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Toevallig vorige week nog in de fotoclub behandeld geweest. Daar zitten veel zwart-wit freaken. Men is het er daar zo wel over eens dat de kleurenfoto's analoog/digitaal wat vergelijkbaar zijn. Kleurenfoto's en dia's zijn ze daar ook al een tijdje aan 't in scannen om ze te bewerken. (en dia's terug op dia's te zetten - wat sommigen dan weer niet eerlijk vinden bij prijskampen)
                Een goede digitale Z/W foto is nog steeds niet mogelijk. Een Z/W liefhebber moet het nog steeds analoog doen. Zelfs als die Z/W foto enkel maar uit de zwarte cartridge komt, kan die niet tippen aan een analoge foto.
                Zelfs onze tante mie van 80 ziet het verschil Op een scherm is dat verschil niet te zien, op een print daarentegen oeijeoei belabberde kwaliteit, nog steeds. Canon, Epson, HP, Sony op Z/W gebied rommel tot nog toe. Ook mijne Canon i950 rommel voor Z/W foto's. Voor echte Z/W fotoprinters is waarschijnlijk de markt niet groot genoeg ?

Comment

Originally posted by Sonyke
                  Toevallig vorige week nog in de fotoclub behandeld geweest. Daar zitten veel zwart-wit freaken. Men is het er daar zo wel over eens dat de kleurenfoto's analoog/digitaal wat vergelijkbaar zijn. Kleurenfoto's en dia's zijn ze daar ook al een tijdje aan 't in scannen om ze te bewerken. (en dia's terug op dia's te zetten - wat sommigen dan weer niet eerlijk vinden bij prijskampen)
                  Een goede digitale Z/W foto is nog steeds niet mogelijk. Een Z/W liefhebber moet het nog steeds analoog doen. Zelfs als die Z/W foto enkel maar uit de zwarte cartridge komt, kan die niet tippen aan een analoge foto.
                  Zelfs onze tante mie van 80 ziet het verschil Op een scherm is dat verschil niet te zien, op een print daarentegen oeijeoei belabberde kwaliteit, nog steeds. Canon, Epson, HP, Sony op Z/W gebied rommel tot nog toe. Ook mijne Canon i950 rommel voor Z/W foto's. Voor echte Z/W fotoprinters is waarschijnlijk de markt niet groot genoeg ?
                  'k ben dan toch nie alleen
                  some toys 4 big boys
                  http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Originally posted by Huggy
                    Originally posted by Sonyke
                    'k ben dan toch nie alleen
                    dedju dedju,dat ziet er dus niet goed uit! Kan toch niet dat er geen BD'ers zijn die weet ik veel welke printer met welk profiel dan ook redelijke zwartwitfoto's kunnen afprinten.

Mensen zoals Razzi,Maturin...hoe drukken die hun foto's af?(zelf?afdrukcentrale?Tevreden met resultaten????)kan toch niet dat er niemand leuke zwartwitfoto's kan krijgen via om het even welke weg.
                    Analoog daar ken ik niks van (heb al moeite met de digitale weg,laat staan met een doka )
                    Danny's Photosite

Comment

RR,

Ik denk dat Fotowillem (http://www.fotowillem.com/) zijn (weliswaar) analoge z/w foto's inscant en ze met een Epson afdrukt. Hij heeft volgens dat ik ooit gelezen heb schitterende resultaten. Anders kan je je misschien eens bij hem bevragen hoe hij zijn foto's klaarmaakt voor afdruk... Hij heeft ook hier op het forum een nickname dacht ik.

Comment

Zoals hierboven al werd vermeld: aan de Epson 2100 kan niets of niemand tippen. Heb hem zelf staan en het is niet mijn oordeel maar dat van een doorgewinterde zwartwit-fotograaf. Het was het beste wat hij ooit had gezien.
                        Nikon, Apple & Epson

Comment

Originally posted by roadrunner

dedju dedju,dat ziet er dus niet goed uit! Kan toch niet dat er geen BD'ers zijn die weet ik veel welke printer met welk profiel dan ook redelijke zwartwitfoto's kunnen afprinten.

Mensen zoals Razzi,Maturin...hoe drukken die hun foto's af?(zelf?afdrukcentrale?Tevreden met resultaten????)kan toch niet dat er niemand leuke zwartwitfoto's kan krijgen via om het even welke weg.
                          Analoog daar ken ik niks van (heb al moeite met de digitale weg,laat staan met een doka )
                          Awel roadrunner, ik laat regelmatig al eens zwart/wit afdrukken bij Photobox (foto's zijn vooraf omgezet in PS met een action zw/w) en die resultaten mogen gezien worden, vind ik. Ik zou niet weten waarom een analoog zw/w opname beter zou zijn dan een digitale kleurenfoto omgezet in PS naar zw/w. In de analoge zw/w fotografie wordt veel gebruik gemaakt van kleurenfilters; in de digitale van Photoshop..., met veeeel meer mogelijkheden.

Ludovic
                          EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                          BD0118BE

Comment

Kijk eens naar:

Het is een systeem dat je 4(6) kleuren cartridges vervangt door 4(6) zwarte cartridges (met verschillende grijstonen).

Klinkt me logisch dat de B&W prints dan beter zijn.
                            Volgens sommigen (internet forums) niet te onderschijden van de klassieke analoge B&W afdrukken.
                            Vroeger enkel voor Epson. Ik vermoed dat nu ook andere printers gesupporteerd zijn.
                            Heb dit product nog niet in België gevonden.

Met mijn Epson 830 bereik ik de beste (niet perfecte) B&W prints door in mijn printdriver te zeggen dat ik enkel zwarte inkt gebruikt. Volgens alle testen lees ik echter dat je het best op color laat staan. Maar bij mij zit er dan altijd nog een kleurenzweem op (zoals in een ontwikkellabo trouwens).
                            Echt frustrerend

Jo.

Comment

Hoi RR,

Had eerder een andere reply heb die maar weer weggedaan, want je had ook iets geschreven in topic Kariboe. Anders krijgen we alleen maar babelonische schrijfverwarringen!

Affijn een vraag: heb je de gelegenheid om de epson 2100 kwaliteit ergens in je omgeving te beoordelen? Wellicht dat Sonyke iets weet, want gelet op zijn reply ga ik er vanuit dat er mensen op zijn fotoclub zijn die ook ervaring hebben met de 2100. Indien je d'r echt niet uit raakt mag je mij contacteren!

Jan
                              You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

Comment

Working...
                              X