Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony NEX3,NEX5,NEX7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

    Oorspronkelijk geplaatst door WimCap Bekijk bericht
    de meeste fotograven houden de kodak aan het ook, is het niet ambetant dat de NEX modellen dit niet bieden?
    Bestaan daar dan statistieken over ?

    Eerst en vooral is er het feit dat het scherm echt wel goed is. 't Is zo'n 921K scherm dat je op veel recente DSLRs (of DSLTs) ziet. Met de Sunny Weather-instelling zie je daar zelfs in volle zon nog perfect je beeld in. Daar kan Apple nog wat van leren...

    Ten tweede is er als je de 16mm gebruikt de optionele optische zoeker.

    Dan is er de optionele elektronische zoeker van de NEX-5N (de FDA-EV1S), en de ingebouwde elektronische zoeker van de NEX-7.

    De modellen waarbij dat, om jouw woord te gebruiken, "ambetant" zou kunnen zijn, zijn de NEX-3 en NEX-5, en dan nog. Ik vraag me af waarom je per se door een zoeker zou moeten kijken, eerlijk gezegd .
    Last edited by JorisVdB; 4 september 2011, 16:48. Reden: Heb de naam van de elektronische zoeker voor de NEX-5N toegevoegd.
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

    Comment


    • #32
      Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

      Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
      Bestaan daar dan statistieken over ?

      Eerst en vooral is er het feit dat het scherm echt wel goed is. 't Is zo'n 921K scherm dat je op veel recente DSLRs (of DSLTs) ziet. Met de Sunny Weather-instelling zie je daar zelfs in volle zon nog perfect je beeld in. Daar kan Apple nog wat van leren...

      Ten tweede is er als je de 16mm gebruikt de optionele optische zoeker.

      Dan is er de optionele elektronische zoeker van de NEX-5N (de FDA-EV1S), en de ingebouwde elektronische zoeker van de NEX-7.

      De modellen waarbij dat, om jouw woord te gebruiken, "ambetant" zou kunnen zijn, zijn de NEX-3 en NEX-5, en dan nog. Ik vraag me af waarom je per se door een zoeker zou moeten kijken, eerlijk gezegd .
      hallo,

      ik heb nog geen toestel en de NEX modellen spreken mij wel aan, maar als je fotograven op tv ziet, die kijken altijd door de zoeker heb ik de indruk

      die optionele zoeker voor de NEX5 is al direct 350euro extra
      en wat bedoel je met "als je de 16mm gebruikt"?

      Comment


      • #33
        Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

        Of je 'fotograaf' (wat dat ook moge betekenen) bent en of dat je door de zoeker kijkt, heeft weinig met elkaar te zien, behalve dat veel 'fotografen' de zoeker nog steeds verkiezen boven het schermpje, al dan niet met een gegronde reden .

        Op veel camera's - de topmodellen van Canon, Nikon en Sony inbegrepen - ontbreekt ofwel de mogelijkheid om die 'live view' zoals dat heet te gebruiken met de autofocussnelheid die men gewoon is als men door de zoeker kijkt (Canon en Nikon), ofwel 'live view' zélf (de A900/A850 van Sony).

        Ikzelf kijk uitsluitend door de zoeker omwille van mijn (relatief zware) telelens op mijn DSLR, zodat ik die stabieler kan vasthouden. Voor een NEX met een 18-55 of een andere lens, van minder dan pakweg 900 gram, zie ik niet in waarom ik door een zoeker zou moeten turen .

        De optische zoeker voor de NEX-3 en NEX-5 (180 euro) is bedoeld voor gebruik met de 16mm lens en niet met andere lenzen, zoals de 18-55.

        De elektronische zoeker die je bij de NEX-5N kan gebruiken daarentegen en waar jij naar verwees (350 euro), werkt wél met alle lenzen.
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #34
          Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

          Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
          Bestaan daar dan statistieken over ?

          Eerst en vooral is er het feit dat het scherm echt wel goed is. 't Is zo'n 921K scherm dat je op veel recente DSLRs (of DSLTs) ziet. Met de Sunny Weather-instelling zie je daar zelfs in volle zon nog perfect je beeld in. Daar kan Apple nog wat van leren...

          Ten tweede is er als je de 16mm gebruikt de optionele optische zoeker.

          Dan is er de optionele elektronische zoeker van de NEX-5N (de FDA-EV1S), en de ingebouwde elektronische zoeker van de NEX-7.

          De modellen waarbij dat, om jouw woord te gebruiken, "ambetant" zou kunnen zijn, zijn de NEX-3 en NEX-5, en dan nog. Ik vraag me af waarom je per se door een zoeker zou moeten kijken, eerlijk gezegd .
          Het scherm is goed maar zeker niet perfect zichtbaar in volle zonlicht, ook niet met de genoemde instelling.
          EVF zeker interessant daarom, zeker die van Nex 7 (groot en hoge resolutie)
          Of iemand perse door een zoeker wil kijken das persoonlijk.
          Denk niet dat aparte EVF compatibel is met de Nex 5.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #35
            Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

            Mmh, ik vind die nochtans bijzonder goed zichtbaar, in tegenstelling tot zowat elk ander scherm dat ik al heb gebruikt of heb zien gebruiken. Heb er begin juli op twee evenementen in volle zon mee gewerkt en was uitermate tevreden .

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            Denk niet dat aparte EVF compatibel is met de Nex 5.
            Ik neem aan dat je verwijst naar hetgeen WimCap zei, met "die optionele zoeker voor de NEX5 is al direct 350euro extra" ? Vandaar mijn verduidelijking ...:

            Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
            De optische zoeker voor de NEX-3 en NEX-5 (180 euro) is bedoeld voor gebruik met de 16mm lens en niet met andere lenzen, zoals de 18-55.

            De elektronische zoeker die je bij de NEX-5N kan gebruiken daarentegen en waar jij naar verwees (350 euro), werkt wél met alle lenzen.
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #36
              Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

              Oorspronkelijk geplaatst door WimCap Bekijk bericht
              hallo,

              ik heb nog geen toestel en de NEX modellen spreken mij wel aan, maar als je fotograven op tv ziet, die kijken altijd door de zoeker heb ik de indruk
              Dat heeft ook zijn reden. Een zoeker is gewoon praktischer. Of het nu een optische of een heel goeie EVF is, het schermt storende elementen af van je voornaamste bezigheid: compositie & scherpstellen. En je hebt geen last van de zon. En je houdt je camera stabieler tegen je hoofd. En je hoeft je camera geen 30cm voor je neus te houden, je kan je veel kleiner maken en je camera beschermen tegen je lichaam. (journalistiek, partyfotografie,....)

              Comment


              • #37
                Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                Eerlijk gezegd - ik kan natuurlijk een uitzondering zijn - heb ik helemaal geen probleem met de compositie goed te krijgen en scherp te stellen via het LCD-scherm. Ik vind het zelfs makkelijker dan met de zoeker van mijn DSLR. Eventuele "storende elementen" (mensen) komen dan niet ineens in mijn beeld gelopen, want ik zie ze aankomen . Bij een zoeker zie je die niet, tenzij je constant je twee ogen gebruikt (zoals ik even doe als ik een vliegtuig "kwijt" ben tijdens het 'tracken').

                Wat de zon betreft, daar is een zoeker inderdaad in het voordeel, vooral als je scherm slecht zichtbaar is in de volle zon. Qua stabiliteit (met zwaardere lenzen op een DSLR vooral) is een zoeker inderdaad the way to go. Als er wat gedrumd wordt en ik wil de camera dichter bij mij houden, klap ik gewoon het scherm naar boven .
                Last edited by JorisVdB; 5 september 2011, 12:00.
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #38
                  Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                  Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                  Dat heeft ook zijn reden. Een zoeker is gewoon praktischer.
                  Soms is een zoeker beter, maar dikwijls is een LCD handiger. Dat is alvast mijn ervaring.

                  Een LCD is veel handiger als je een niet te zware lens gebruikt, en niet bij actiefoto's.
                  Voor al de rest is een LCD gewoon super. Vandaar dat deze vakantie twee derde van mijn foto's met de Nex gemaakt zijn.
                  Foto's vanuit een perspectief boven je hoofd, of tegen de grond, het kan allemaal. Bv. bij drukkere evenementen of voor macro een dikke plus.
                  Je hoeft je camera ook niet van dichtbij of iets verder voor je neus te houden. Ik heb hem meestal gewoon voor mijn lichaam, lcd-schermpje half of helemaal opgeklapt. Je kan je dan trouwens even "klein" maken als met de zoeker. Het leuke daaraan is meteen dat het voor de medemens helemaal niet opvalt als je foto van hem/haar neemt.

                  En soms is een zoeker inderdaad praktischer. Naar een airschow ga ik niet met een Nex, tenzij voor de statische display tussenin , en evenmin naar een sportwedstrijd.

                  Dus als je een uitzondering bent Joris, dan zijn we alvast met twee
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #39
                    Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                    Nog een voorbeeld...Ik had op een zondagochtend in juli op Duxford de photo call (zeg maar photo shoot) met de toestellen die toen op de flightline stonden voor Flying Legends 2011.

                    Een Duitse collega (had daar een accreditatie voor gekregen, als pers/media) heb ik allerlei houdingen zien aannemen, van op de grond liggen (op z'n buik), tot op zo'n rug met de camera omhoog naar een toestel toe .

                    Bij het laatste toestel ('t waren er meer dan 50, we zijn daar meer dan 1h 45h minuten mee bezig geweest) kwam hij nog eens naar me toe. Hij had een D90 voor de staticfoto's mee, en zei letterlijk "I wish my Nikon also had a tilting LCD" . Zijn broek en T-shirt had je moeten zien ...

                    En ik was nog volledig proper .
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                      Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                      Nog een voorbeeld...Ik had op een zondagochtend in juli op Duxford de photo call (zeg maar photo shoot) met de toestellen die toen op de flightline stonden voor Flying Legends 2011.

                      Een Duitse collega (had daar een accreditatie voor gekregen, als pers/media) heb ik allerlei houdingen zien aannemen, van op de grond liggen (op z'n buik), tot op zo'n rug met de camera omhoog naar een toestel toe .

                      Bij het laatste toestel ('t waren er meer dan 50, we zijn daar meer dan 1h 45h minuten mee bezig geweest) kwam hij nog eens naar me toe. Hij had een D90 voor de staticfoto's mee, en zei letterlijk "I wish my Nikon also had a tilting LCD" . Zijn broek en T-shirt had je moeten zien ...

                      En ik was nog volledig proper .
                      tilting lcd is ook zeer handig voor straatfotografie..
                      EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                      Comment


                      • #41
                        Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                        iemand trouwens ervaring met de 18-200 lens?
                        Canon 550D - DZ Kitlenzen

                        Comment


                        • #42
                          Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                          Jazeker. Wat wil je erover weten ?
                          Over beeldkwaliteit kan je op photozone.de een goeie samenvatting vinden. Mijn ervaring bevestigt in elk geval wat Klaus daar schrijft.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #43
                            Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                            Ik niet, maar Rudy (tijdje geleden dat ik hem hier op het forum heb zien posten trouwens) heeft die en is er erg over te spreken ...
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                              Rudy heeft die niet meer (sinds ik ze heb... ).
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment


                              • #45
                                Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                                I see ...En ik die dacht dat er hier iemand niet al te veel E-mountglas moest hebben ? Omdat die persoon immers al genoeg A-mountglas had...
                                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                                Comment

                                Working...
                                X