Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe worden de fotoprints gemaakt ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe worden de fotoprints gemaakt ?

Als ik mijn digitale opnames naar een afdrukcentrale stuur ( online of winkel ), dan krijg ik de fotoprints terug. Het fotopapier ziet gewoon hetzelfde uit als als bij vroegere gewone filmrolletjes.

Worden de digitale opnames nog steeds chemisch afgedrukt op papier of worden ze door professionele inktjetprinters gedrukt of door dye-base laserprinters ? Of misschien door nog iets anders ?

Wie weet er meer van ?
    Groetjes, Blord

Canon 7D en wat lenzen.

Met op laserbelichting gebaseerde printers, dus niet chemisch.
    Als voorbeeld : zie http://www2.fuji.nl/fuji/prod/printers/frontier.htm

Ludovic
    EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
    BD0118BE

Comment

En wat is dan het verschil tussen een afdrukcentrale en een vaklab!
      #Dyslexie#
      Fotoacademie Amsterdam Digitaal

Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

Comment

bij een vaklap wordt gecorigeerd als dat nodig is, bij een centrale gaan jou foto's gewoon bij die honderd andere door de machine.
        vaklap neemt hoogwaardige kwaliteit papier.

probeer het een keer uit zou ik zeggen, dan kun je het verschil zien en voelen.
        twee gelijke foto's opsturen, en je krijgt het bewijs in handen. (na betaling)
        Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

Comment

Ik wil juist niet dat mijn foto's gecorigeerd
          worden (kleur en scherpte).

Gebruiken ze dezelfde machine?
          #Dyslexie#
          Fotoacademie Amsterdam Digitaal

Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

Comment

Originally posted by wilco v dijk
            bij een vaklap wordt gecorigeerd als dat nodig is, bij een centrale gaan jou foto's gewoon bij die honderd andere door de machine.
            Er zijn ook afdrukcentrales die corrigeren hoor (automatisch ?)(wat mij betreft liever niet, maar niet iedereen denkt zo uiteraard).
            En bij een afdrukcentrale zoals bv. Photobox wordt er wel degelijk kwaliteitspapier gebruikt hoor.

Ludovic
            EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
            BD0118BE

Comment

Hoi,

Ik heb me laten vertellen dat zelfs indien je zelfs van negatief prints bijbesteld, deze worden ingescand en digitaal verwerkt tot afdruk.

De prints worden via laserlicht belicht, maar worden verder chemisch afgewerkt. Dus waar vroeger een negatief op het papier werd geprojecteerd, gaat men nu via laser een beeld vormen op het papier.

Via deze techniek krijgt men dus ook full-color pixels.

Het is zelfs zo dat in een grote afdrukcentrale de digitale prints op dezelfde manier gecorrigeerd worden als een ingescand negatief.

Kleurzwemen enzo worden via een hele hoop standaardprogramma's weggecorrigeerd.

Voor elk type 'kiekje' bv strandfoto, foto in het gras, foto in de stad en noem maar op, bestaat een programma die de nodige correcties aanbrengt.

Het hele systeem schijnt heel intelligent te zijn, maar een zichzelf respecterende fotograaf wil natuurlijk dat zijn foto's eruitkomen zoals ie dat zelf wil, en niet zoals een of andere machine denkt dat het moet zijn.

Ikzelf heb nog geen negatieve ervaringen met afdrukcentrales gehad, maar ik maak niet vaak prints.

Leuk detail: het fotopapier in zo'n centrale wordt afgeleverd op grote rollen van wel 500 kg. Die moeten in het donker ( in een speciale donkere ruimte daarvoor) in de machine worden gezet.

Jos
              [ nick gewijzigd - was vroeger joxyD ] Canon stuff.

Comment

Working...
              X