Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij keuze camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hulp bij keuze camera

    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    sorry uit de nex komen beter belekes dan dat, contrast is niet echt schitterend te noemen en je onderwerp (gezicht meisje) is onderbelicht toz van achtergrond, typische DSLR fouten.
    Het was dan ook geen perfecte foto, maar een foto om de topic starter te laten zien dat
    je met een DSLR gemakkelijk een wazige achtergrond kunt creëren.
    Weet ik ook wel dat het gelaat van mijn kleindochtertje onderbelicht is. Typisch? Ik had
    kunnen of moeten in flitsen. Maar het is gewoon een strandkiekje. Niets meer/minder.

    Trouwens één van mijn kennissen uit de school trekt met een Nex 5 met kitlens en de
    18-200. En dan kunt u hier zoveel verhalen afsteken tot uw oren er groen van worden,
    over de superioriteit van alle Sony's, ik verkies mijn Canon. En zij die het er niet eens
    mee zijn, wens ik toch veel plezier toe. Voor elk wat wils.

    Comment


    • #17
      Re: Hulp bij keuze camera

      Oorspronkelijk geplaatst door bouf37 Bekijk bericht
      Oke, de compacts schrap ik dus al van mijn lijstje.

      Ik ga denk ik de volgende toestellen maar eens gaan uitproberen;

      Canon E0S 500d + Canon EF-S 18-55mm IS f/3.5-5.6
      Canon EOS 550d + Canon EF-S 18-55mm IS f/3.5-5.6
      NEX(C)3 EN NEX 5 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 lens

      Ik vraag me dan wel af of de NEX-5 beter is dan de NEX-C3 die binnenkort uitkomt...
      nex 5 heeft betere video (1080 versus 760p) en ook magnesium legering body.
      nex c3 video is mpeg4 dacht ik en heeft geen AVCHD codec voor video zoals nex5.
      (ook meeste DSLR ondersteunen geen AVCHD buiten sony nu ook nikon met de 5100)
      aantal beelden per seconde is ook hoger bij nex5 (7 toz van 5 beelden per seconde)

      beeldkwaliteit nex c3 is waarschijnlijk het beste wat er te vinden is momenteel inclusief DSLR's en beter dan van c5, heeft vernieuwde 16mp sensor welke beter zou zijn dan de vorige welke momenteel te vinden is de nikon d7000, pentax k5 , sony a580 ..

      heb beelden gezien van de nex c3 op 1600 ISO en dat is heel goed volgens mij, maar op een paar beelden kun je geen oordeel vellen.

      komt waarschijnlijk nieuwe nex-5 dus een nex-c5 naast een nex 6 of 7

      dacht dat prijs c3 lager ligt dan van nex3 moet maar eens nakijken

      Comment


      • #18
        Re: Hulp bij keuze camera

        Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
        het is uiteindelijk gewoon ieders zijn wil denk ik Ik vermoed dat zowel met de nex als met canon, nikon,.. dezelfde kwaliteiten behaald kunnen worden, als de fotograaf maar met zijn toestel leert werken Ik heb nog geen nex vasgehad, het enige dat ik mij daarbij wel afvraag: als je hierop een iets grotere lens zet (voor wat zoom of dergelijk te hebben), is de body dan niet wat aan de kleine kant om goede grip te hebben? En is het aanbod van lenzen voor de nex voldoende groot om eventueel uit te breiden naar 400mm lenzen en dergelijk (maar ook hier weer de vraag of dit nog wel handig is met de kleine body).

        zowel nex als dslr zal dus wel zijn kwaliteit afleveren als je ermee leert werken
        wel alle bestaande objectieven passen praktisch allemaal op de NEX en ook op samsung olympus en panasonic systemen. (systeemcamera's), dat maakt dat je ook de zogenaamde vintage objectieven, waar pareltjes tussen zitten, kunt gebruiken op de systeemcamera's wat niet mogelijk is met DSLR. Daarbij kun je ook alle rangefinder objectieven inclusief de zeer vermaarde leica m objectieven op die toestellen gebruiken, maar ja dat is al voor gevorderd gebruik, maar sommige kun je toch heel goedkoop vinden. Voor mensen die canon of nikon objectieven hebben kunnen die ook gebruiken op alle systeemcamera's

        nu als je op een DSLR een 50mm objectief plaatst of een 600mm objectief dan is dat een groot verschil in gewicht, bij 600mm is de proportie DSLR objectief ook al lang verloren en ga je objectief best niet dragen met DSLR. Ik heb in mijne pampertijd geleerd dat je toestel best draagt, zelfs voor kleine brandpunt objectieven, met het objectief en niet omgekeerd. Een toestel is iets waar toppekes en knoppekes op staan om te bedienen maar is geen hefboom.

        Iedereen vindt het normaal, alhoewel het vrij onlogisch is, dat je je camera naar het hoofd brengt om foto's te maken. We zijn dat zo gewoon omdat het niet anders kan met DSLR, maar het is in feite een zeer onnatuurlijke houding. Hasselblad wist dat al lang geleden en die toestellen kon je al 50 jaar terug, en nu zelfs nog, gebruiken van op buikhoogte, de meest natuurlijke houding. al wat je vastneemt en bekijkt breng je normaal naar buikhoogte. En als je je armen en toestel aansluit tegen je buik heb je een heel stabiele houding. Het beste kun je dat ervaren met filmen, je gaat een stabieler beeld krijgen als je dat van op buikhoogte doet dan vanaf ooghoogte.


        vind persoonlijk de nex zeer goed bruikbaar tot 2 a 300mm, heb ook geen langer tele, daar zijn personen die dat gebruiken uit de hand met 100-400mm objectief, in principe is dat geen probleem en heb daar zelf geen ervaring mee , en er zijn er die verder gaan http://g4.img-dpreview.com/68CD5A448...ED2F1F0294.jpg

        de m4/3 heeft momenteel grootste aanbod objectieven, bij de nexen zijn het aantal e-objectieven nog beperkt, 10 tegen eind volgend jaar van sony, sigma heeft E-objectief aangekondigd en voorgesteld, samyang, zeiss ...

        De e-mount wordt nu ook gebruikt voor pro video toestellen en daar komen ook wel specifieke video objectieven bij maar die zijn heel duur, hetzelfde geldt voor panasonic.

        Ge begrijpt ook dat, als de geruchten waar zijn tenminste, en het ziet er meer en meer naar uit dat dit zo is, dat er binnen een paar weken een 24mp NEX en sony SLT toestel aangekondigd zal worden, veel van bestaande DSLR objectieven gaan moeten passen en dat zal voor elke producent zo zijn. Waarschijnlijk gaan andere producenten die sensor ook gebruiken en de nog andere zullen volgen met eigen gelijkaardige sensor. Vroeger hadden objectieven lange levensduur maar alles evolueert momenteel zo snel, zekers met video erbij, met gevolg dat die levensduur korter en korter wordt.

        Tot een paar jaar terug zaten we in het semi digitale tijdperk wat fotografie betreft, nu gaan we stilaan het digitale tijdperk tegemoet.

        Comment


        • #19
          Re: Hulp bij keuze camera

          Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
          het is uiteindelijk gewoon ieders zijn wil denk ik Ik vermoed dat zowel met de nex als met canon, nikon,.. dezelfde kwaliteiten behaald kunnen worden, als de fotograaf maar met zijn toestel leert werken Ik heb nog geen nex vasgehad, het enige dat ik mij daarbij wel afvraag: als je hierop een iets grotere lens zet (voor wat zoom of dergelijk te hebben), is de body dan niet wat aan de kleine kant om goede grip te hebben? En is het aanbod van lenzen voor de nex voldoende groot om eventueel uit te breiden naar 400mm lenzen en dergelijk (maar ook hier weer de vraag of dit nog wel handig is met de kleine body).

          zowel nex als dslr zal dus wel zijn kwaliteit afleveren als je ermee leert werken
          wel alle bestaande objectieven passen praktisch allemaal op de NEX en ook op samsung olympus en panasonic systemen. (systeemcamera's), dat maakt dat je ook de zogenaamde vintage objectieven, waar pareltjes tussen zitten, kunt gebruiken op de systeemcamera's wat niet mogelijk is met DSLR. Daarbij kun je ook alle rangefinder objectieven inclusief de zeer vermaarde leica m objectieven op die toestellen gebruiken, maar ja dat is al voor gevorderd gebruik, maar sommige kun je toch heel goedkoop vinden. Voor mensen die canon of nikon objectieven hebben kunnen die ook gebruiken op alle systeemcamera's

          nu als je op een DSLR een 50mm objectief plaatst of een 600mm objectief dan is dat een groot verschil in gewicht, bij 600mm is de proportie DSLR objectief ook al lang verloren en ga je objectief best niet dragen met DSLR. Ik heb in mijne pampertijd geleerd dat je toestel best draagt, zelfs voor kleine brandpunt objectieven, met het objectief en niet omgekeerd. Een toestel is iets waar toppekes en knoppekes op staan om te bedienen maar is geen hefboom.

          Iedereen vindt het normaal, alhoewel het vrij onlogisch is, dat je je camera naar het hoofd brengt om foto's te maken. We zijn dat zo gewoon omdat het niet anders kan met DSLR, maar het is in feite een zeer onnatuurlijke houding. Hasselblad wist dat al lang geleden en die toestellen kon je al 50 jaar terug, en nu zelfs nog, gebruiken van op buikhoogte, de meest natuurlijke houding. al wat je vastneemt en bekijkt breng je normaal naar buikhoogte. En als je je armen en toestel aansluit tegen je buik heb je een heel stabiele houding. Het beste kun je dat ervaren met filmen, je gaat een stabieler beeld krijgen als je dat van op buikhoogte doet dan vanaf ooghoogte.


          vind persoonlijk de nex zeer goed bruikbaar tot 2 a 300mm, heb ook geen langer tele, daar zijn personen die dat gebruiken uit de hand met 100-400mm objectief, in principe is dat geen probleem en heb daar zelf geen ervaring mee , en er zijn er die verder gaan http://g4.img-dpreview.com/68CD5A448...ED2F1F0294.jpg

          de m4/3 heeft momenteel grootste aanbod objectieven, bij de nexen zijn het aantal e-objectieven nog beperkt, 10 tegen eind volgend jaar van sony, sigma heeft E-objectief aangekondigd en voorgesteld, samyang, zeiss ...

          De e-mount wordt nu ook gebruikt voor pro video toestellen en daar komen ook wel specifieke video objectieven bij maar die zijn heel duur, hetzelfde geldt voor panasonic.

          Ge begrijpt ook dat, als de geruchten waar zijn tenminste, en het ziet er meer en meer naar uit dat dit zo is, dat er binnen een paar weken een 24mp NEX en sony SLT toestel aangekondigd zal worden, veel van bestaande DSLR objectieven gaan moeten passen en dat zal voor elke producent zo zijn. Waarschijnlijk gaan andere producenten die sensor ook gebruiken en de nog andere zullen volgen met eigen gelijkaardige sensor. Vroeger hadden objectieven lange levensduur maar alles evolueert momenteel zo snel, zekers met video erbij, met gevolg dat die levensduur korter en korter wordt.

          Tot een paar jaar terug zaten we in het semi digitale tijdperk wat fotografie betreft, nu gaan we stilaan het digitale tijdperk tegemoet.

          Comment


          • #20
            Re: Hulp bij keuze camera

            De twijfel om toch voor de LX5 te gaan slaat weer toe na deze review:



            De testfoto's die op de blog staan zijn naar mijn mening toch van goede kwaliteit. Ook de "bokeh" is zeer aannemelijk denk ik?

            Twijfel, twijfel, twijfel,...

            Comment


            • #21
              Re: Hulp bij keuze camera

              Oorspronkelijk geplaatst door bouf37 Bekijk bericht
              De twijfel om toch voor de LX5 te gaan slaat weer toe na deze review:



              De testfoto's die op de blog staan zijn naar mijn mening toch van goede kwaliteit. Ook de "bokeh" is zeer aannemelijk denk ik?

              Twijfel, twijfel, twijfel,...
              Gezien de prijs van het toestel en de kwaliteit die het levert, is elke twijfel X 3 dan ook
              dik gerechtvaardigd. Koop er een fraai leren vestje (jasje) bij en het toestel heeft iets
              magisch, iets dat aanzet tot het trekken van veel foto's, iets dat je niet met rust laat,
              als een hondje dat steeds wilt gaan wandelen. Schoonheid, kwaliteit en fotofun. Op dat
              gebied zijn er maar weinig toestellen die de LX5 kloppen.

              Comment


              • #22
                Re: Hulp bij keuze camera

                Oorspronkelijk geplaatst door bouf37 Bekijk bericht
                De twijfel om toch voor de LX5 te gaan slaat weer toe na deze review:



                De testfoto's die op de blog staan zijn naar mijn mening toch van goede kwaliteit. Ook de "bokeh" is zeer aannemelijk denk ik?

                Twijfel, twijfel, twijfel,...
                foto 13 toont dat het bokeh niet dat is, maar als verder de kwaliteit voldoet aan jou eisen is er toch geen probleem, je moet iets kopen wat je denkt dat voor jou voldoet en het beste past bij jou, het toestel heeft nadelen toz van DSLR als gevolg van kleine sensor, DSLR heeft nadelen omdat het veel te groot en onhandig is , panasonic heeft daar samen met olympus een oplossing voor gevonden en een van die oplossingen is dit
                With the arrival of the GF3, Panasonic further solidifies the distinctions between its existing G-series lineup. The enthusiast-targeted rangefinder aesthetic heralded by the introduction of the Panasonic Lumix DMC-GF1 appears for the moment to have given way to a new directive; producing the smallest, lightest G-series camera possible. The move towards smaller, lighter large-sensor cameras with fewer external controls is not limited to Panasonic of course, as both Olympus and Sony are also courting the mass market aggressively.

                dit toestel heeft zelfde focussnelheid van DSLR in het instapsegment, natuurlijk is een pak duurder dan lx 5 maar praktisch praktisch zijn ze niet te vergelijken.

                de kaarten liggen op tafel je moet zelf kiezen welke de beste kaart is voor jou.
                je moet eerst uitmaken wil ik compact, systeemcamera of DSLR rekening houden met je budget en dan kun je een toestel kiezen.

                Comment


                • #23
                  Re: Hulp bij keuze camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  wel alle bestaande objectieven passen praktisch allemaal op de NEX en ook op samsung olympus en panasonic systemen. (systeemcamera's),
                  Da's allemaal leuk en aardig maar de AF kun je met al die adapter-toestanden wel vergeten En volgens mij is dat ook het grootste probleem vooralsnog (vooral) bij de NEX. Het gebrek En in die flickrhyvemind-link die jij gaf staan prachtige platen maar daar vraag ik mij dan wel direct bij af hoeveel van die foto's gebruik is gemaakt van de NEX-lenzen.

                  Ik zou er wel graag zo'n systeemcamera bij willen hebben, maar wil dan wel graag gebruik kunnen maken van optisch zeer goede lichtsterke primes, vergelijkbaar met mijn 24L II, Sigma 50mm en 135L, en dat met behoud van AF en de snelheid van een DSLR. En dat ontbreekt het er vooralsnog nogal aan...
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hulp bij keuze camera

                    Gaat het kwaliteitsverlies van LX5 ten opzichte van een DLSR/systeemcamera opvallen voor een amateur?
                    Ik bekijk de foto's gewoon op mijn pc-scherm en als ik ze laat afdrukken is dit op normaal formaat, geen posters dus. Dan valt dit waarschijnlijk nog mee, niet?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hulp bij keuze camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouf37 Bekijk bericht
                      Gaat het kwaliteitsverlies van LX5 ten opzichte van een DLSR/systeemcamera opvallen voor een amateur?
                      Ik bekijk de foto's gewoon op mijn pc-scherm en als ik ze laat afdrukken is dit op normaal formaat, geen posters dus. Dan valt dit waarschijnlijk nog mee, niet?
                      Zolang de omstandigheden niet al te moeilijk zijn valt dat wel mee. Met andere woorden, overdag in de buitenlucht zul je prima resultaten halen. Wil je echter binnen fotograferen bij slechte lichtomstandigheden (schemerlampen e.d.) dan zal het waarschijnlijk toch wel tegenvallen. Verder moet je met zo'n LX5 geen foto's willen schieten zoals Doudeke in dit draadje heeft geplaatst. Zo'n kleine scherpte-diepte en mooie achtergrondvervaging (bokeh genaamd) zul je met een LX5 (of welke willekeurige andere compactcamera dan ook) nooit bereiken vanwege de te kleine sensorformaat.
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hulp bij keuze camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        Zolang de omstandigheden niet al te moeilijk zijn valt dat wel mee. Met andere woorden, overdag in de buitenlucht zul je prima resultaten halen. Wil je echter binnen fotograferen bij slechte lichtomstandigheden (schemerlampen e.d.) dan zal het waarschijnlijk toch wel tegenvallen. Verder moet je met zo'n LX5 geen foto's willen schieten zoals Doudeke in dit draadje heeft geplaatst. Zo'n kleine scherpte-diepte en mooie achtergrondvervaging (bokeh genaamd) zul je met een LX5 (of welke willekeurige andere compactcamera dan ook) nooit bereiken vanwege de te kleine sensorformaat.
                        Bwa,

                        Ik heb die al in low light gebruikt en de resultaten vallen beter mee dan m'n 300D en 20D van vroeger qua ruis!

                        Qua scherptediepte: volgende 2 foto's zijn genomen met de LX5. De bokeh en scherptediepte vind ik toch mooi meevallen eerlijk gezegd.



                        Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                        Focaldesign

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hulp bij keuze camera

                          Wordt de nieuwe Fuji FinePix X100 hier niet vergeten?

                          Echte Dslr kwaliteit in een compacte body, met zoeker en top in hoge iso.
                          Bovendien supersimpel te bedienen met ouderwetse draaiwieltjes
                          Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hulp bij keuze camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                            Da's allemaal leuk en aardig maar de AF kun je met al die adapter-toestanden wel vergeten En volgens mij is dat ook het grootste probleem vooralsnog (vooral) bij de NEX. Het gebrek En in die flickrhyvemind-link die jij gaf staan prachtige platen maar daar vraag ik mij dan wel direct bij af hoeveel van die foto's gebruik is gemaakt van de NEX-lenzen.

                            Ik zou er wel graag zo'n systeemcamera bij willen hebben, maar wil dan wel graag gebruik kunnen maken van optisch zeer goede lichtsterke primes, vergelijkbaar met mijn 24L II, Sigma 50mm en 135L, en dat met behoud van AF en de snelheid van een DSLR. En dat ontbreekt het er vooralsnog nogal aan...
                            de nex staat momenteel nog zwak wat typische E-objectieven betreft, daar is nu 30mm macro objectief bijgekomen en binnen een paar weken als de NEx7, of wat dan ook, aangekondigd wordt zal dit ook gepaard gaan met nieuwe objectieven.
                            de huidige 18-200mm moet je niet vergelijken met objectief van zelfde bereik bij DSLR's, is wel een beetje beter van kwaliteit, gelukkig maar.

                            dit is de planning van sony E-mount objectieven

                            * Wide fixed focal length CZ available in 2011
                            * Telephoto zoom available in 2011
                            * Macro available in 2011
                            * Portrait available in 2011
                            * High performance standard zoom G available in 2012
                            * Wide zoom available in 2012
                            * Mid-telephoto available in 2012

                            dit is dan het volledig plaatje http://www.sonyinsider.com/wp-conten...0001003206.png

                            de sony DSLR objectieven uitgerust met SAM en SSM behouden AF op NEX, SAM werkt vrij traag, AF snelheid SSM's is aanvaardbaar.

                            bijkomend heeft sigma zich gecommitteerd voor productie NEX-objectieven, ze hebben al een prototype voorgesteld, De E-mount is vrij gegeven dus iedere producent kan die gebruiken zonder royalities te betalen, zijn nog een paar producenten die zich gecommitteerd hebben.

                            m4/3 heeft al een ruimer aanbod van objectieven, vooral zuiko en leica's wiens naam toch meer dan 1 belleke laat rinkelen bij de kenners


                            Kijk de betere objectieven zoals ZEISS voor DSLR en de LEICA M hebben sowieso geen AF, bij DSLR kan dit een handicap zijn, dit is anders bij de NEX toestellen, hebben vrij goede MF mogelijkheden, en de 20ste van deze maand komt er nog een update om MF nog meer nauwkeurig te maken, namelijk een optie welke aanduid welke area's over gans het beeld in focus zijn.
                            Je ziet we stappen stillekes aan de digitale wereld binnen.

                            je vraagt welke foto's op volgende site http://flickrhivemind.net/Tags/nex5/Interesting gemaakt zijn met E-mount objectieven, wel kan daar uiteraard niet op antwoorden en is ook niet relevant. Belangrijk is dat je die foto's kunt maken met de NEX, je ziet aan die foto's dat NEX ook gebruikt wordt door meer bedreven fotografen, komt vooral om dat ze geschikt zijn voor creatieve fotografie en dat je daarbij de beste objectieven van eender welke producent op die toestellen kunt gebruiken, alhoewel dit waarschijnlijk niet de bedoeling was van sony, we spreken toch nog altijd over een instap model.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hulp bij keuze camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door eddy0847 Bekijk bericht
                              Wordt de nieuwe Fuji FinePix X100 hier niet vergeten?

                              Echte Dslr kwaliteit in een compacte body, met zoeker en top in hoge iso.
                              Bovendien supersimpel te bedienen met ouderwetse draaiwieltjes
                              wat moet ge daar over zeggen, je zit met een vast objectief, beeldkwaliteit zit ongeveer nieveau van lumix dmc GF3, maar de nex c3 heeft al een verbeterde sensor van wat nu in de beste DSLR's te vinden is. (x100 heeft heel waarschijnlijk 12mp sony sensor ook terug te vinden in de leica x3 en de pentax k-x, k-r)
                              Plaats op GF3 een vast objectief bvb Leica summilux 25mm f 1,4, hetzelfde bij sony en samsung modellen, over wat zijn we dan nog aan het spreken. (allez de leica lens zal op zijn eigen al een pak kosten dat wel)

                              de x100 is een heel schoon toestelleke, maar ja, ook heel beperkt. In principe zou een toestel met vaste lens goedkoper moeten zijn , niet ?
                              dus als je een van die systeemcamera's neemt en je plaatst daar een vast objectief op ben je beter af volgens mij.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hulp bij keuze camera

                                Oorspronkelijk geplaatst door bouf37 Bekijk bericht
                                Gaat het kwaliteitsverlies van LX5 ten opzichte van een DLSR/systeemcamera opvallen voor een amateur?
                                Ik bekijk de foto's gewoon op mijn pc-scherm en als ik ze laat afdrukken is dit op normaal formaat, geen posters dus. Dan valt dit waarschijnlijk nog mee, niet?
                                verschil ga je zien voor sommige opnames, voor andere niet, maar nogmaals als jij die voorbeeld foto's goed vindt, dan moet je dat kopen, dat is geen slecht toestel verre van.
                                je moet dat zelf uitmaken en je hebt dat al gedaan heb ik den indruk, is juist die moeilijke beslissing, de emoties die de rede wat verstoren, denk dat voor jou de LX5 het meest aangewezen toestel is, je gaat dat niet beklagen.

                                Comment

                                Working...
                                X