Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

A-dep op 10D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• A-dep op 10D

Is er iemand die mij eens wil uitleggen hoe de stand A-dep werkt en in welke situatie die kan nuttig zijn.

bedankt alvast

'k volg al een tijdje dit forum en ik ben echt wel onder de indruk ervan, proficiat allen.

Hallo Rover,

In deze stand kiest de camera het diafragma zo, dat alles "scherp" is "tussen" de door jou ingestelde
    autofocuspunten. Correct me if I'm wrong.

mvg,
    Z900
    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Dat had ik ook begrepen, maar hoe kies je dan die punten? Heb dit al een paar keer geprobeerd maar het lukt me niet

Comment

Hier staat een stukje uitgelegd over A-DEP mode. http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dep.shtml

De camera zoekt de dichtbijzijnde en de verafstaande objecten via de focus punten en rekent een afstand en diafragma waar deze punten nog scherp zijn.
        Groetjes, Blord

Canon 7D en wat lenzen.

Comment

dus eigenlijk heb je niet echt controle over wat scherp is en wat niet, juist?

Comment

De punten kun je niet kiezen,dacht ik. Mijn Canon Eos 630 camera had de DEP mode en die werkte veel beter dan de huidige A-DEP.
            Groetjes, Blord

Canon 7D en wat lenzen.

Comment

Op de 1D werkt dit perfekt, de DEP mode, op de 10D en 300D is het niet zo goed, met de A-DEP mode, je hebt er eigenlijk geen controle over. Heb het op de 10D ook nooit echt gebruikt, maar op de 1D wil ik het wel gaan doen, van zodra het weer beter word, je moet er voldoende lciht voor hebben, het diafragma zal meestal klenier zijn dan in P mode.
              grr, hadden de lenzen nou maar eens een goede dipetescherpte-schaal!!

Comment

Op de 10D heb je geen controle over de scherpstelpunten.
                Waar je enkel moet op letten, is dat de twee uiterste punten waartussen je alles scherp wil hebben onder een scherpstelpunt liggen.
                Als je dan halfindrukt, worden een paar scherpstelpunten in rood aangeduid die scherp zullen zijn.
                Dikwijls zijn dat andere punten dan je zelf zou willen.

Ik heb nu al ervaren dat, als je (zonder de kadrering te wijzigen) nog een paar keer half indrukt, andere combinaties voorgesteld worden, waardoor dan wel eens jouw instelpunten voorgesteld worden.
                Het is een soort cyclus, na x-aantal keren gedrukt te hebben, komt terug het eerste voorstel aan de beurt.
                Op die manier heb ik het steeds goed kunnen gebruiken.
                Dan stelt de cam de focus in (ergens tussen die 2 uiterste punten), en stelt het diafragma in om de nodige scherptediepte te bereiken.

Wat ik soms doe, is dan de AF afzetten, waardoor het juiste scherpstelpunt behouden blijft, de camera op manueel instellen, op de voorgestelde diafragmawaarde, of zelfs nog een groter getal, om zeker genoeg scherptediepte te hebben, en dan kan je lichtjes kadrering wijzigen, en evt. spelen met de belichting.
                Als je dat niet zo doet, en je wil achteraf nog zulk een foto maken (bvb andere belichting, andere compo, scheve horizon...), moet je weer van vooraf aan beginnen.

Ik wil ook bemerken dat het bij dit programma aangewezen een groothoek te gebruiken. Bij tele heb je te weinig scherptediepte, en heeft dit programma dus geen enkele zin.

Inderdaad, ook op mijn Eos 5, kon ik met mijn middelste scherpstelpunt, op het voorste onderwerp scherpstellen, dan op het verste scherpstellen, en klaar was kees. Was veel handiger in gebruik.
                Maar soms is het toch interessant A-dept te gebruiken, omdat je anders geen duidelijk beeld hebt waar je moet focussen, en welk diafragma je nodig hebt om de DOF te behalen.
                Het scherpstelpunt ligt in theorie op 1/3 van de scherptediepte voorbij het voorste object. Maar om scherp te stellen tussen 1m en oneindig, probeer dan maar eens te berekenen waar dat 1/3 ligt !

Als iets niet duidelijk zou overkomen, vraag je het maar.
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

Comment

Werkt perfect hoor.
                  Geen klagen.
                  Originally posted by Rudy
                  Op de 1D werkt dit perfekt, de DEP mode, op de 10D en 300D is het niet zo goed, met de A-DEP mode, je hebt er eigenlijk geen controle over. Heb het op de 10D ook nooit echt gebruikt, maar op de 1D wil ik het wel gaan doen, van zodra het weer beter word, je moet er voldoende lciht voor hebben, het diafragma zal meestal klenier zijn dan in P mode.
                  grr, hadden de lenzen nou maar eens een goede dipetescherpte-schaal!!

Comment

Working...
                  X