Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergelijken D300s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: vergelijken D300s

Ik zie hier hetzelfde probleem als van de D90 naar D7000.
    Vele hebben al gemeld dat de D7000 niet scherp was.
    Ik heb hem nu al even, maar ben zeer tevreden over de scherpte.

Het is gewoon even wennen, er zal zeker niks mis zijn met je toestel.
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

De testen die ik heb gedaan op de testkaart hebben altijd wel een zone waar het scherp is. Dus aan het toestel zal er waarschijnlijk wel niets verkeerd zijn. Dat zal op te lossen zijn met de fine tuning.
      Een foto heb ik tot op heden nog nooit verwerkt in RAW, ik bekeek die steeds in JPG vanuit de camera. Heb gisteravond een beetje gespeeld met Capture NX, en daar is de scherpte inderaad wel wat te verhogen. Als ik deze avond thuis ben test ik nog wat verder.
      Dirk

Comment

Beste,
        op hoeveel staat je verscherping in je camera? Ik zette deze altijd op +5.
        Misschien dat het daar aan ligt...?
        Veel succes nog met je zoektocht...

Comment

als je scherpte wil vergelijken, moet je minimaal zorgen dat 1 pixel van je sensor overeenkomt met 1 pixel op je scherm tijdens het viewen... zoniet vergelijk je meer de interpollatietechniek/technologie van je software, dan de scherpte van je sensor!!
          dslr4dummies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dslr4dummies Bekijk bericht
            als je scherpte wil vergelijken, moet je minimaal zorgen dat 1 pixel van je sensor overeenkomt met 1 pixel op je scherm tijdens het viewen... zoniet vergelijk je meer de interpollatietechniek/technologie van je software, dan de scherpte van je sensor!!
            dus een 100% crop vergelijken
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
              dus een 100% crop vergelijken
              Even een beginners vraagje,
              is een 100% crop bekijken, en een foto op 100% ofwel 'ware grote' bekijken dan verschillend?
              Merci en groetjes
              Insta | Flickr | Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eitje Bekijk bericht
                Even een beginners vraagje,
                is een 100% crop bekijken, en een foto op 100% ofwel 'ware grote' bekijken dan verschillend?
                Ja, dat is hetzelfde.

1Pixel van de sensor komt overeen met 1 pixel van het bekijkmedium.

Comment

Om vergelijkingen te maken, zeker altijd op 100% bekijken, zoals hier reeds gezegd, kan er veel verschil zitten tussen de ene viewer tegenover de andere, eigenaardig genoeg is bv. photoshop (nu is dat natuurlijk geen viewer) een van de slechtste programma's om een foto niet op 100% te bekijken, je kan er alle soorten van nevenverschijnselen ervaren, zoals een onscherpe indruk en vooral het zien van moiré op bv. een pannendak, bekijk je er dan echter en stuk van je foto op 100% of werkelijke pixels, dan is er van dat alles niets te merken, er zijn ook viewers zoals bv. ACDSee die dat stukken beter doen, maar als het om beoordelen gaat is bekijken op 100% nog steeds het beste.
                  Het kan dus best zijn, dat de 6Mp van je D70 beelden als beter worden ervaren dan de 12Mp beeldbestanden van je D300s bij het bekijken op een scherm en niet op 100%.

Hier is een en ander over scherpte te lezen, halfweg de pagina een stukje theorie over schermen en software. KLIK
                  Last edited by Guest42; 11 mei 2011, 19:21.

Comment

Hier is een en ander over scherpte te lezen, halfweg de pagina een stukje theorie over schermen en software. KLIK
                    Leuke site met een hoop leeswerk......zo kom ik weer niet aan mijn volgende testen

Dirk

Comment

Als je kan, maak met je D300 eens een gelijkaardige foto als één van je D70, en verklein dan de D300 foto van 12Mp naar 6Mp. Ervaar je dan nog dat idee dat je D70 beter was ?
                      Al meerdere malen gelezen dat met verhoging van resolutie de fotograaf zal bemerken dat hij z'n shoot-techniek moet verfijnen (net zoals de pixels 'fijner' geworden zijn).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                        Als je kan, maak met je D300 eens een gelijkaardige foto als één van je D70, en verklein dan de D300 foto van 12Mp naar 6Mp. Ervaar je dan nog dat idee dat je D70 beter was ?
                        Al meerdere malen gelezen dat met verhoging van resolutie de fotograaf zal bemerken dat hij z'n shoot-techniek moet verfijnen (net zoals de pixels 'fijner' geworden zijn).
                        Hier heb je een punt. Daarnet snel 2 beelden gemaakt en op de voorgestelde manier weergegeven en de D300 komt er beter uit dan de D70. Wel nu met finetuning van de AF op de D300, wat ik voorheen niet juist had staan. We (ik) laten ons waarschijnlijk vangen aan het aantal megapixels.
                        Ik begin te vermoeden dat ik me meer ga moeten focussen op het nabewerken van de fotos. Toen ik gisteren de link opende ( hier iets hoger vermeld) staan er 2 fotos. Mijn fotos lijken meer op de linker foto. Dus als men met bewerken het resultaat bekomt zoals in de rechter foto.....zoals ik wil bekomen, zal het nog wat zoeken worden.

Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                          als je een foto van 12 MP verkleind naar 6MP, dan ga je de scherpte beoordelen van de software en niet van de sensor... probeer maar eens: eenzelfde foto met verschillende softwares verkleinen, je zal versteld zijn van de verschillen die dan te voorschijn komen!
                          dslr4dummies

Comment

Toen ik mijn D300 pas had was hiervan de scherpte minder goed dan van mijn good old D50. In beide gevallen met de nikkor 70-200 2.8. Na een hoop getest en geprobeer met correcties was de oplossing simpel: insturen naar Nikon en de AF laten afregelen. Sindsdien geen problemen meer.
                            Groetjes, KC
                            www.sportbeelden.com

Comment

Wat een geklooi toch telkens met die AF-tuning tegenwoordig....gewoon een vraag hoe komt het dat dit bijna nooit voorkwam bij een D70,80 en 90? Nooit last van gehad zelf.
                              Waarschijnlijk door de meer MP's in de camera vereist het een betere afstelling of ben ik verkeerd?

grtz

Templar
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Working...
                              X