Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge fotocamera kopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Analoge fotocamera kopen

    Voor Nikon weet ik het niet, bij Canon is er sinds 1987 de EF mount die met al hun (D)SLR's compatibel is. EFS past enkel op 1,6 crop cameras en dus niet op de analoge. Voor Sigma's voor Canon wordt dat DG=EF en DC=EFS.

    Comment


    • #17
      Re: Analoge fotocamera kopen

      Oorspronkelijk geplaatst door EvilMogwai Bekijk bericht
      Sigma's voor Canon wordt dat DG=EF en DC=EFS.
      DC is geen EFS maar gewoon EF met kleine beeldcirkel, maar past wel op de camera.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: Analoge fotocamera kopen

        Gisteren een Agfa Optima 535 gekocht (5 euro) bij een particulier in uitstekende staat.
        Op de rommelmarkt een Olympus zien liggen (dacht een Pen?) en een Minolta SLR. Jammer genoeg niet mogen kopen van mijn ouders (ook al kennen ze er niets van -.-).

        Morgen (ofzo) eens bij Lomography.nl film kopen, zijn nog mooie, degelijke films te koop die ook te gebruiken zijn voor normale fotografie. Iemand nog meer informatie over de bekendheid van Agfa, ik heb op Wikipedia gelezen dat ze vroeger in één zucht werden genoemd met Kodak. Op naar de hele Agfa collectie.
        (Traveler) Supra Super Slim XS7 .:. f=5.8-17.4 mm .:. 7.0 megapixels | Gimp, Photoshop Express en iPad Apps.

        Comment


        • #19
          Re: Analoge fotocamera kopen

          Volgens wikipedia doet elke beginner dus aan lomografie... zonder te kijken, zonder na te denken, foto scherp of bewogen, nonchalant en terloops (dus zonder rekening te houden met compositie en kadrering).
          Of zie ik dit totaal verkeerd? Neen, niet om lomografen belachelijk te maken maar versta het niet echt en dat is mijn eerste indruk.
          Nikon D5100 + 18-105mm VR
          Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

          Comment


          • #20
            Re: Analoge fotocamera kopen

            Oorspronkelijk geplaatst door Swisi Bekijk bericht
            Gisteren een Agfa Optima 535 gekocht (5 euro) bij een particulier in uitstekende staat.
            Op de rommelmarkt een Olympus zien liggen (dacht een Pen?) en een Minolta SLR. Jammer genoeg niet mogen kopen van mijn ouders (ook al kennen ze er niets van -.-).

            Morgen (ofzo) eens bij Lomography.nl film kopen, zijn nog mooie, degelijke films te koop die ook te gebruiken zijn voor normale fotografie. Iemand nog meer informatie over de bekendheid van Agfa, ik heb op Wikipedia gelezen dat ze vroeger in één zucht werden genoemd met Kodak. Op naar de hele Agfa collectie.
            Film kopen op de lomography sites zou ik je afraden. De rolletjes zijn niet alleen jaren over tijd, ze zijn ook drie keer zo duur als ik een gewone fotowinkel. Ik heb ondertussen al een hele verzameling analoge toestellen waaronder een Leica, enkele Olympussen, Canon, Pentax, Konica, etc. Als je een degelijke reflex voor niet veel geld zoekt kan je misschien eens kijken op ebay voor een Olympus OM10, deze zijn niet zo degelijk als bv. een OM1,2,3 of 4 maar deze heeft wel een heel duidelijke lichtmeting en is heel simpel in het gebruik. Daarbij komt nog dat de lenzen van Olympus zeeeer goed zijn. Ik heb mijn OM10 met groothoeklens voor +-15 euro gekocht op ebay.
            Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

            Comment


            • #21
              Re: Analoge fotocamera kopen

              Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
              Hou er rekening mee dat alle toestellen (ongeacht merk of type) met een metalen rug niet meer lichtdicht zijn en dus nieuwe lichtdichtingen van de rug moeten krijgen ... ook dient het spiegelschuim vervangen te worden ... veel toestellen zijn ook ontworpen voor kwikbatterijen en die zijn al jaren niet meer te krijgen ... daar bestaan geen goede alternatieven voor ( wat men ook beweert ) daar een kwikbatterij een heel contstante spanning heeft tot helemaal op het einde en ook een veel grotere stroomsterkte kan leveren zonder dat de spanning door de knieën gaat ... geen enkel alternatief kan dit ... daarbuiten is de lichtmeting niet meer correct, ook bij de toestellen die werken met 1,5V zilveroxide batterijtjes... een stop mis is heel weinig ... hercalibreren is voor een leek niet te doen.
              Niet volledig mee eens.
              Ja, de meeste lichtdichtingen dienen vervaning. Op eBay vind je voor nog geen 10EUR voorgesneden dichtingen voor jouw cameramodel. Heb m'n Yashica FR1 zo hersteld en na 2 testrolletjes te schieten bleek het wel degelijk weer volledig lichtdicht te zijn.
              Wat betreft de kwikbatterijen, correct dat die niet meer beschikbaar zijn. Een alternatief is 1,5V batterij ipv 1,3V maar dan is de lichtmeter verkeerd. Die kan je met een kost laten ombouwen. Ik vond echter 1.3 zinkbatterijen speciaal voor zo'n oude toestellen via Transistor Bart . Gekocht voor de Nikkormat FTN en ook na hier testrollen mee te schieten, kan ik bevestigen dat de lichtmeting correct is. De Nikkormat heb ik trouwens nog niet herdaan qua lichtdichting en ik heb nog geen enkel lichtlek ontdekt op m'n negatieven.
              Resulaten vind je hier.
              Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
              Focaldesign

              Comment


              • #22
                Re: Analoge fotocamera kopen

                M'n Leica is ook nog perfect lichtdicht na 31 jaar. De andere camera's heb ik preventief voorzien van nieuwe dichtingen gewoon voor de lol eigenlijk want het was ook nog niet nodig. Ik heb hier wel geen voorgesneden seals voor gebruikt maar gewoon een velletje zwart "schuimpapier" gehaald in een kunstwinkel, hier fijne reepjes van gesneden en dit werkt perfect voor nog geen 60 eurocent en je kan hier heel veel camera's mee dichten.
                Voor je een camera koopt kan je wel best er wat over lezen, zo zijn er camera's die heel robuust zijn en nooit problemen gaan geven maar je hebt er ook waar nogal wat gebreken bij optreden.
                Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

                Comment


                • #23
                  Re: Analoge fotocamera kopen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Swisi Bekijk bericht
                  Gisteren een Agfa Optima 535 gekocht (5 euro) bij een particulier in uitstekende staat.
                  Op de rommelmarkt een Olympus zien liggen (dacht een Pen?) en een Minolta SLR. Jammer genoeg niet mogen kopen van mijn ouders (ook al kennen ze er niets van -.-).

                  Morgen (ofzo) eens bij Lomography.nl film kopen, zijn nog mooie, degelijke films te koop die ook te gebruiken zijn voor normale fotografie. Iemand nog meer informatie over de bekendheid van Agfa, ik heb op Wikipedia gelezen dat ze vroeger in één zucht werden genoemd met Kodak. Op naar de hele Agfa collectie.
                  De echte analoger ontwikkelt zijn (Z/W) films zelf én drukt ze ook af. Begin met (Z/W) met Kodak Tri-X in D76 1:1 (10 min)



                  Ben nu weg naaar Berlijn. Wordt volledig analoog (Fuji GSWIII (6x9) - Delta 400 ei 320 in Ilfotec DD-X)
                  Last edited by Nerdifant; 15 augustus 2011, 15:22. Reden: rolleiflex kaputt...
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Analoge fotocamera kopen

                    Weet je dat nikon die nog in hun gamma heeft , prof.camera , de de nikon F6 kost wel wat duurder , maar ik heb er een stuk of 150 staan alle merken ook meetzoekers met verwisselbare lenzen

                    Comment


                    • #25
                      Re: Analoge fotocamera kopen

                      En om helemaal lomo te gaan maak zelf een gaatjes camera kan makkelijk zelf een groothoek met een ronde doos klein gaatje binnenkant zwart maken je legt je stukje film 120 recht tegenover het gaatje in donkere kamer en dan experementeren met de tijden en je krijgt een groothoek door die gebogen stand van de film je er er heel je straat op kregen , er zijn plannen op internet te vinden hoe je het juist moet doen

                      Comment


                      • #26
                        Re: Analoge fotocamera kopen

                        Dat ALLE dichtingen slecht zijn en geen ENKEL alternatief voor de batterijen bestaat lijkt me wel grappig. Na wat gebruik heb ik gemerkt dat mijn dichtingen idd aan het verduren waren, dan heb ik fijne repeltjes uitgesneden van een muismat en past perfect, het is zelfs zo dat ik ze niet eens hoefde te lijmen ze bleven vanzelf zitten.

                        Als je analoog aan de slag wil lijkt me dat je er toch serieus mee wil beginnen, waarom geen academie volgen dan? Zo kom je onmiddellijk met nog mensen in contact en wissel je veel sneller ideeën. Ook leer je dan veel meer dingen bij die je op internet niet kan vinden. Zoals op school zelf je afdrukken maken, waar je een bestaande doka kan gebruiken en dus je ouders niet hoeft af te schrikken met al die chemicaliën. Het is zoals op een treintje stappen, of zelf te voet gaan je komt er ook wel.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Analoge fotocamera kopen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Foefski Bekijk bericht
                          Dat ALLE dichtingen slecht zijn en geen ENKEL alternatief voor de batterijen bestaat lijkt me wel grappig. Na wat gebruik heb ik gemerkt dat mijn dichtingen idd aan het verduren waren, dan heb ik fijne repeltjes uitgesneden van een muismat en past perfect, het is zelfs zo dat ik ze niet eens hoefde te lijmen ze bleven vanzelf zitten
                          ... er staat wel iets anders dan hetgeen U hier nu schrijft ... ook ingenieur van opleiding en als verzamelaar regelmatig bezig met repareren en reviseren zekers ... hiermee stoppen dan ook mijn bijdragen op dit forum over dergelijke dingen ... de tweede keer in korte tijd dat er een betweter reageert ... je kan uiteraard een toestel met een niet-lichtdichte rug en vergaan spiegelschuim ( dat dient om strooilicht langs achter via het oculair tegen te houden en niet om de spiegelklap op te vangen, daarvoor dient het spiegeldempersysteem bij degelijke reflexen) zo nog gebruiken en een kwikbatterij vervangen door een alkaline of zilveroxide evt met spanningsadapter ...en er bestaan toestellen die geen last hebben van een foute / niet constante batterijspanning, o.a. Pentaxen en bvb ook de Canon EF

                          Comment


                          • #28
                            Re: Analoge fotocamera kopen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Faan Bekijk bericht
                            Niet volledig mee eens.
                            Ja, de meeste lichtdichtingen dienen vervaning. Op eBay vind je voor nog geen 10EUR voorgesneden dichtingen voor jouw cameramodel. Heb m'n Yashica FR1 zo hersteld en na 2 testrolletjes te schieten bleek het wel degelijk weer volledig lichtdicht te zijn.
                            Wat betreft de kwikbatterijen, correct dat die niet meer beschikbaar zijn. Een alternatief is 1,5V batterij ipv 1,3V maar dan is de lichtmeter verkeerd. Die kan je met een kost laten ombouwen. Ik vond echter 1.3 zinkbatterijen speciaal voor zo'n oude toestellen via Transistor Bart . Gekocht voor de Nikkormat FTN en ook na hier testrollen mee te schieten, kan ik bevestigen dat de lichtmeting correct is. De Nikkormat heb ik trouwens nog niet herdaan qua lichtdichting en ik heb nog geen enkel lichtlek ontdekt op m'n negatieven.
                            Resulaten vind je hier.
                            Een paar jaar terug had je voor 5/6 $ incl. verzending wereldwijd (John Goodman) een kleine/grote set waarmee je een hele reeks toestellen kon doen ... niet op maat gesneden sets, maar degelijk basismateriaal in de nodige verschillende diktes ... er bestaan natuurlijk alle mogelijke dhz oplossingen maar nooit in het juiste duurzame hoogwaardige schuim en vilt dat ontwikkeld is voor deze toepassing ... zinc-air batterijtjes zijn inderdaad bruikbaar maar dien je na gebruik telkens uit het toestel te halen en de gaatjes van af te dichten anders heel snel leeg en op de meeste plaatsen veel te duur, dus helaas ookgeen echt goede vervanging voor kwik ( heb nog eentje voor de Spotmatic SP die nog zijn ok is en bij de NIkon F Photomic FTn was ook een bruikbare set )

                            Comment

                            Working...
                            X