Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

    hallo iedereen,

    even terug van weg geweest..
    momenteel ben ik helemaal geinteresseerd om analoog te gaan werken en dan liefst nog met oude retro cameratjes, meetzoekers en oude slr's
    liefst de klassiekers zoals bijvoorbeeld de olympus trip 35 ( die ik overigens momenteel ZOEK..)

    graag had ik nog wat klassiekers van jullie gehoord..
    of handige/interessante sites ( apug.org ken ik al ) over retro camera's zodat ik geen miskoop zou doen
    ik zoek geen dingen die over mijn budget gaan (student) de bedoeling is om ze te collectioneren/verzamelen ( verzamelen = niet er een kwak geld aansmakken ) en ook testen of gebruiken. Ik wil ze zelfs LEREN repareren of opknappen als dat MOGELIJK zou zijn ( ik heb hier echter geeeen ervaring mee! )

    verder zoekt mijn vriendin DRINGEND ( studente fotografie ) ook een analoge spiegelreflex deze mag overigens van de docenten niet te nieuw zijn ( als ik dat goed verstaan heb tenminste) ze bezit een nikon F601 en deze was te nieuw/te geavenceerd ...
    ( we zijn samen al gaan kijken in een 2dehands fotozaak met oudere toestellen/heel oude waar hij ons een minolta aanbood ik weet niet meer welk model maar ik persoonlijk vond hem nogal duur (250 euro) en nogal heel zwaar ... dus graag ook hier wat suggesties.. ( liefst niet al te duur, en best met lichtmeting denk ik ))

    dank bij voorbaat

  • #2
    Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

    Oorspronkelijk geplaatst door Maël Bekijk bericht
    hallo iedereen,

    even terug van weg geweest..
    momenteel ben ik helemaal geinteresseerd om analoog te gaan werken en dan liefst nog met oude retro cameratjes, meetzoekers en oude slr's
    liefst de klassiekers zoals bijvoorbeeld de olympus trip 35 ( die ik overigens momenteel ZOEK..)

    graag had ik nog wat klassiekers van jullie gehoord..
    of handige/interessante sites ( apug.org ken ik al ) over retro camera's zodat ik geen miskoop zou doen
    ik zoek geen dingen die over mijn budget gaan (student) de bedoeling is om ze te collectioneren/verzamelen ( verzamelen = niet er een kwak geld aansmakken ) en ook testen of gebruiken. Ik wil ze zelfs LEREN repareren of opknappen als dat MOGELIJK zou zijn ( ik heb hier echter geeeen ervaring mee! )

    verder zoekt mijn vriendin DRINGEND ( studente fotografie ) ook een analoge spiegelreflex deze mag overigens van de docenten niet te nieuw zijn ( als ik dat goed verstaan heb tenminste) ze bezit een nikon F601 en deze was te nieuw/te geavenceerd ...
    ( we zijn samen al gaan kijken in een 2dehands fotozaak met oudere toestellen/heel oude waar hij ons een minolta aanbood ik weet niet meer welk model maar ik persoonlijk vond hem nogal duur (250 euro) en nogal heel zwaar ... dus graag ook hier wat suggesties.. ( liefst niet al te duur, en best met lichtmeting denk ik ))

    dank bij voorbaat
    Als het niet TE dringend is, KLIK Daar zal je wel wat vinden.

    Comment


    • #3
      Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr



      ze hebben binnen nog veel meer dan wat er op de site staat en aan normale prijzen.

      Ik heb een Mamiya MSX500 gekocht voor 2 euro op de rommelmarkt dus het is te doen hé 'low budget' ;-)

      Comment


      • #4
        Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

        nja ze moet de slr echt veel dringender hebben ze moet tegen volgende week 100 opnames al afgedrukt hebben ( zelf afdruk ) ( zijn er trouwes echt slechte analoge slr's die ze zeker niet mag kopen ? )

        bedankt voor de site van gent erg handig en ziet er goed uit qua prijs jammer dat het zo ver is ( Brussel ) maar ik denk dat ik wel is van plan ben om daar naartoe te gaan

        alvast bedankt voor de snelle reacties

        Comment


        • #5
          Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

          Ik heb hier nog een Minolta XG-1 liggen met 28 en 50mm lenzen.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

            denk eraan de lichtdichtingen van de rug en het schuim bovenkant spiegelhuis (voorkant matglas) te vervangen voor toestellen die je nog wil gebruiken

            Comment


            • #7
              Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

              danku voor de tip

              ik zag al op verschillende sites " changed the light seals " zijn dat de licht dichtingen??

              nu graag had ik geweten hoe ik dit zou moeten doen, misschien een instructie site ofzo?

              dank bij voorbaat

              Comment


              • #8
                Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

                voor heel veel (misschien alles, maar dat weet ik niet) over analoge fotografie: www.digitaltruth.com
                oa ook ontwikkeltijden van nagenoeg alle films met de verschillende ontwikkelaars, verdunningen van die ontwikkelaars, op- en onderwaarderingen van films,...

                zelf werk ik met een oude pentax (voor zover die de kast nog uitkomt).
                Gewoon zorgen dat je toestel geen AF heeft, een interne lichtmeter en verder geen elektronisch spul. Dan is ie zeker oud genoeg voor in de les! De mijne spoelt zelfs niet automatisch terug, wat een voordeel is als je zelf ontwikkeld, hoe dikwijls ik al niet gelachen heb als mensen filmpjes uit het rolletje proberen te krijgen

                En 100 afdrukken tegen volgende week --> die kwaliteit moet dus niet bijster zijn. Ik werkte makkelijk een uur of 2 aan een goeie na 1 jaar bijna dagelijks in de doka. Dan wil je niet weten hoe lang ik daar de eerste dagen over deed

                Ik denk niet dat er echt slechte SLR's zijn, maar ze kunnen dat ondertussen natuurlijk wel geworden zijn. Belangrijker is de film!
                TriX van kodak voor buitenwerk, anders 100ISO of lager nemen in ZW. --> standaard films, niets(tenzij de opdracht) houdt je tegen om een andere film te nemen
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #9
                  Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

                  Mag ie voor je vriendin wel of geen AF hebben?
                  Als wel bv. van Pentax (daar weet ik nog iets van, andere merken hebben zeker vergelijkbaar materiaal) de SFX of zo, ziet er in elk geval stuk minder geavanceerd uit dan een F601..
                  fantastisch veel info over Pentax hier
                  Als het niet AF mag zijn kan je bij de vleet ME en ME supers vinden op allerlei tweedehandssites.
                  Bij de oudere toestellen is het risico wel groter dat de seals te vervangen zijn.
                  Ik heb zo'n ME en ME super meegekregen bij een lensaankoop, maar die heeft mijn vriendin aangeslagen om mee te spelen.
                  Een SFX heb ik ook, daar zeg ik zelf al een jaar van dat ik hem ga gebruiken... (maar digitaal is toch zoveel handiger )
                  Moest zoiets niet te geavanceerd zijn voor de leraar heeft het wel meer mogelijkheden naar achteraf natuurlijk...
                  Last edited by wouter_va; 2 oktober 2009, 22:04. Reden: Foutje in de link

                  Comment


                  • #10
                    Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

                    verder zoekt mijn vriendin DRINGEND ( studente fotografie ) ook een analoge spiegelreflex deze mag overigens van de docenten niet te nieuw zijn ( als ik dat goed verstaan heb tenminste) ze bezit een nikon F601 en deze was te nieuw/te geavenceerd ...
                    ( we zijn samen al gaan kijken in een 2dehands fotozaak met oudere toestellen/heel oude waar hij ons een minolta aanbood ik weet niet meer welk model maar ik persoonlijk vond hem nogal duur (250 euro) en nogal heel zwaar ... dus graag ook hier wat suggesties.. ( liefst niet al te duur, en best met lichtmeting denk ik ))
                    ......


                    Pentax K1000 = een geweldig goed toestel met lichtmeting, tevens zeer goede ashai en takumar lenzen. Hier kan je niks fout mee doen, dit was begin jaren 80 dikwijls de standaard voor studenten fotogafie.
                    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                    Comment


                    • #11
                      Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

                      Ik heb nog een Pentax K-1000 met 50 mm - 1.7 lens.
                      Het toestel kan wel een poetsbeurt gebruiken en een nieuw batterijtje voor de lichtmeter. Geen garantie dat het nog perfect werkt, de sluiter doet het in ieder geval nog.
                      Je mag hem gratis hebben maar je moet hem wel komen afhalen in Antwerpen.
                      Stuur maar een PM als je interesse hebt.
                      Mvg, Marc
                      Sony A77II en A550, CZ 16-80, Sony 70-300 G, Sony 35 1,8 - 50 1,8 - 85 2,8
                      http://fotos.mdlfoto.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

                        Ik heb hier nog een Canon AE-1 liggen met Canon 50 mm, 135 mm, Tokina 70-210 mm, Vivatar Prof 28-90mm + Canon flits. Toestel heeft lichtmeting (+ half automatisch indien gewenst)
                        Opgepast: lenzen zijn FD-mount (= voorloper van de EOS-mount).

                        Succes! Johan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

                          hartelijk bedankt voor de vele reacties

                          ondertussen heeft mijn vriendin van iemand een canon ae gekregen met 2 lenzen en een Olympus pen ( die olympus zie ik wel zitten ) ze kreeg deze van een kennis die zijn collectie verkocht had en die nog over had.

                          ik laat graag het topic open want ik probeer zelf te verzamelen

                          momenteel ben ik druk aan het zoeken naar olympus trip 35 ( nou ja ni da ik hem nog niet heb gevonden hoor, bezig aan het nadenken of onderhandelen )

                          heb trouwens even een vraagje, iemand zei me ook te kijken naar film(rolletjes)

                          nu daar ken ik werkelijk niets van..

                          is voor kleur kodak ektar 100 iets goed? ( ik weet niet hoeveel die kost eigelijk )

                          mvg,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

                            Oorspronkelijk geplaatst door Maël Bekijk bericht
                            hartelijk bedankt voor de vele reacties

                            ondertussen heeft mijn vriendin van iemand een canon ae gekregen met 2 lenzen en een Olympus pen ( die olympus zie ik wel zitten )
                            daarvan zal je eerst dus de lichtdichtingen van de rug EN het spiegelschuim moeten vervangen, vooralleer je hem kunt gebruiken

                            Comment


                            • #15
                              Re: Analoog/retro/classics/... en dringende hulp analoge slr

                              ja ik heb al zoiets gevonden op het internet hoe hetmoet en wat het was ( want ik wist niet echt wat het was ) lijkt me wel nog ok om te doen...

                              ik las trouwens ook ergens dat het aanbevolen was een cla ofzoiets uit te Laten voeren??
                              ik weet niet wat het is ofzo maar is het oook mogelijk om dit zelf te doen.. ik wil graag veel leren

                              Comment

                              Working...
                              X