Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 of D300s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D7000 of D300s

Ik heb hier een harde schijf vol mooie en scherpe foto's genomen met de D7000. Hieronder enkele voorbeelden.

Het zijn allemaal JPG's zo uit de camera, dus geen nabewerking, enkel de afmetingen aangepast om te voldoen aan de forumregels.
    Ik wil hier ook aan toevoegen dat ik GEEN ENKELE lenscorrectie heb toegepast op m'n D7000. Ik heb met die functie zelfs nog nooit geëxperimenteerd.

Eentje van de voorbije week in Parijs. Genomen met de Sigma 10-20, een heel prettige lens in een stad, op voorwaarde dat je haar beperkingen kent.

Voor de pixelpeepers: een 100% crop van een opname genomen met de 17-55/2.8 op 55mm. Dit is dus een uitsnede uit een grotere opname:

En tenslotte nog eentje van de BD Shooting Day in Luik Guillemins. Ook met de 17-55/2.8 maar dan op 17mm. Ook deze opname komt zo uit de camera.

Ik herhaal dat deze opnames niet nabewerkt werden. Ze zouden met weinig moeite nog geoptimaliseerd kunnen worden, o.a. perspectiefcorrectie maar dat is een lenzenkwestie en heeft niets met de body te maken.

Groetjes, Wivo
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
      I see - dus als je een compositie wil hebben waarbij je een AF-punt selecteert tegen de rand van het sensoroppervlak aan, is een D300(S) beter, omdat die meer verspreid liggen over het sensoroppervlak (= minder geconcentreerd over het midden) ?
      Ik zie absoluut niet ik welk nut het zou hebben om je onderwerp pal op een uithoek van je beeld te zetten En als het dan echt nodig is bij bv architectuur of landschappen, is er nog altijd LV dat met voldoende licht en contrast tot in de diepste hoek feilloos werkt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
        Ik heb hier een harde schijf vol mooie en scherpe foto's genomen met de D7000. Hieronder enkele voorbeelden.

Het zijn allemaal JPG's zo uit de camera, dus geen nabewerking, enkel de afmetingen aangepast om te voldoen aan de forumregels.
        Ik wil hier ook aan toevoegen dat ik GEEN ENKELE lenscorrectie heb toegepast op m'n D7000. Ik heb met die functie zelfs nog nooit geëxperimenteerd.

Eentje van de voorbije week in Parijs. Genomen met de Sigma 10-20, een heel prettige lens in een stad, op voorwaarde dat je haar beperkingen kent.

Voor de pixelpeepers: een 100% crop van een opname genomen met de 17-55/2.8 op 55mm. Dit is dus een uitsnede uit een grotere opname:

En tenslotte nog eentje van de BD Shooting Day in Luik Guillemins. Ook met de 17-55/2.8 maar dan op 17mm. Ook deze opname komt zo uit de camera.

Ik herhaal dat deze opnames niet nabewerkt werden. Ze zouden met weinig moeite nog geoptimaliseerd kunnen worden, o.a. perspectiefcorrectie maar dat is een lenzenkwestie en heeft niets met de body te maken.

Groetjes, Wivo
        tja op zo'n klein formaat maakt zelfs mijn mobiel scherpe foto's
        Vind persoonlijk dat die 100% crop niet al te best is....
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
          tja op zo'n klein formaat maakt zelfs mijn mobiel scherpe foto's
          Tja, dan is het dat weer. Maar je geeft dan toch tenminste toe dat ze scherp zijn.

Deze foto's zijn in de eerste plaats een antwoord op de vraag van Templar (alias Chicco ) om mooie scherpe foto's recht uit de camera te zien.

En wat die crop betreft, ik denk ik niet dat dit nog veel met de camera te maken heeft. De scherptediepte is zeer beperkt, er werd scherpgesteld op de bovenste bloemen.
          Maar omdat je dan toch zo van die 100% crops houdt, hier opnieuw de foto van de knopjes mijn printer maar dan deze keer aan volle 100%.

We kunnen nu nog urenlang gaan "pixelneuken", en ook al begint mijn geduld op te geraken, ik wil nog wel andere voorbeelden geven. Maar ik vraag me af of je wel bereid bent te accepteren dat een D7000 mooie, scherpe beelden aflevert!

Groetjes, Wivo
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6

Comment

Ik denk dat je met een D300s met dezelfde lenzen de zelfdde foto's maakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Ik zie absoluut niet ik welk nut het zou hebben om je onderwerp pal op een uithoek van je beeld te zetten En als het dan echt nodig is bij bv architectuur of landschappen, is er nog altijd LV dat met voldoende licht en contrast tot in de diepste hoek feilloos werkt
              Ja, ik kan ook niet meteen een voorbeeld geven waarvoor het zou kunnen dienen, maar ik probeerde het me visueel voor te stellen. Heb op de microsites van de D300S en D3S/D3X van Nikon Europe eens gekeken en nu begrijp ik het beter - bedankt voor de uitleg .
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                Ik denk dat je met een D300s met dezelfde lenzen de zelfdde foto's maakt
                Daar twijfel ik zelfs niet aan! Maar het betekent ook dat de D7000 niet moet onderdoen wat scherpte betreft, en dat is hetgeen hier al een paar keer verkeerdelijk verkondigd werd.

Alleen in de hogere ISO's zal de de D7000 beter scoren (let op: beter is niet hetzelfde als uitmuntend ). Ook is het dynamisch bereik van de D7000 iets groter.

Comment

Tja, dan is het dat weer. Maar je geeft dan toch tenminste toe dat ze scherp zijn.

Deze foto's zijn in de eerste plaats een antwoord op de vraag van Templar (alias Chicco ) om mooie scherpe foto's recht uit de camera te zien.

En wat die crop betreft, ik denk ik niet dat dit nog veel met de camera te maken heeft. De scherptediepte is zeer beperkt, er werd scherpgesteld op de bovenste bloemen.
                  Maar omdat je dan toch zo van die 100% crops houdt, hier opnieuw de foto van de knopjes mijn printer maar dan deze keer aan volle 100%.

We kunnen nu nog urenlang gaan "pixelneuken", en ook al begint mijn geduld op te geraken, ik wil nog wel andere voorbeelden geven. Maar ik vraag me af of je wel bereid bent te accepteren dat een D7000 mooie, scherpe beelden aflevert!

Groetjes, Wivo
                  Als ik ze zie, dan ben ik zeker bereid dit toe te geven. Maar wij hebben blijkbaar een ander idee over scherpte.. Ik hoef geen voorbeelden meer te zien.

Comment

Als ik ze zie, dan ben ik zeker bereid dit toe te geven. Maar wij hebben blijkbaar een ander idee over scherpte.. Ik hoef geen voorbeelden meer te zien.
                    Laat ons dan de rollen eens omdraaien. Laat jij me een voorbeeld zien van een foto die naar jouw normen wel scherp is.

Maar let op: de foto moet zo uit de camera komen! Want met een minimum aan nabewerking kan ik bovenstaande foto's nog een stukje levendiger en scherper maken!

Groetjes, Wivo

Comment

• Re: D7000 of D300s

Laat ons dan de rollen eens omdraaien. Laat jij me een voorbeeld zien van een foto die naar jouw normen wel scherp is.

Maar let op: de foto moet zo uit de camera komen! Want met een minimum aan nabewerking kan ik bovenstaande foto's nog een stukje levendiger en scherper maken!

Groetjes, Wivo
                      Ik schiet alleen in raw, maar ik zal ff kijken. Het zijn dan wel foto's van mijn d80

Comment

@Wivo Wel ik moet toegeven dat deze foto's die je hebt gepost lang niet slecht zijn....en oké goed scherp. Je hebt er dan ook natuurlijk een toeter van een lens opstaan. Maar dit neem ik met mijn D90 ook en van dezelfde kwaliteit....
                        Grtz

Templar
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Groetjes, Wivo
                          Hier 2 crops op 100%. De eerste van mijn d80 en de tweede van mijn D7000

D80

en

D7000

En dan heb ik in het voordeel van de D7000 de foto geresized van 16 mp naar 10 mp en lichtjes verscherpt. Dus de foto van de D7000 zou veel scherper dan die van de D80 moeten zijn. Er is bij mij geen enkele twijfel welke foto scherper is ... bij jou?

oh ja foto D80 is gemaakt met kitlens 18-70 en D7000 met de nikon 16-85, die kwalitatief ook nog eens beter is dan de 18-70
                          Last edited by danielsl; 17 april 2011, 15:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                            @ 916 gauw even een account aangemaakt om dit te komen melden Ontmaskert
                            Templar(chicco)
                            Mijn account op BD is ouder dan op het nikonforum. Ik heb deze link gepost omdat er in het topic op het nikonforum dieper wordt ingegaan over het hoe en waarom van "onscherpe" foto's met de D7000. "Ontmaskeren" kan mij worst wezen. Als ik een camera koop van meer dan 1000 pleuro's en ik heb er problemen mee dan zal ik ook op verschillende fora raad gaan vragen. Ik vond het alleen spijtig dat het topic dat je op BD bent opgestart, werd afgesloten. Op het Nikonforum is het draadje blijven doorlopen en daar zijn interessante antwoorden geformuleerd.

Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
                            echt , voor degene die niet tevreden zijn over hun D7000 , zouden eens de tijd moeten nemen om dat te lezen, duurt wel redelijk lang, maar je hebt er echt wat aan .
                            Dit is de reden dat ik de link heb gepost.

Comment

Hier 2 crops op 100%. De eerste van mijn d80 en de tweede van mijn D7000

En dan heb ik in het voordeel van de D7000 de foto geresized van 16 mp naar 10 mp en lichtjes verscherpt. Dus de foto van de D7000 zou veel scherper dan die van de D80 moeten zijn. Er is bij mij geen enkele twijfel welke foto scherper is ... bij jou?

oh ja foto D80 is gemaakt met kitlens 18-70 en D7000 met de nikon 16-85, die kwalitatief ook nog eens beter is dan de 18-70
                              Inderdaad, ook hier oogt de foto van de D80 scherper dan die van de D7000. Het is echter moeilijk uit te maken waar dit scherpteverschil vandaan komt. Als ik bijvoorbeeld naar de wenkbrouwen kijk, dan is het verschil al heel wat kleiner.

Ik heb eens even een gelijkaardige foto met m'n D7000 gemaakt, en op 100% krijg ik zoveel scherpte en detail dat het eigenlijk niet mooi meer is. Misschien wil straks een van mijn kinderen wel model staan, en dan post ik hier nog een 100% crop.

Groetjes, Wivo

Comment

voorstel:
                                Mss is t een goed idee om met beide camera's eens identiek hetzelfde te fotograferen in dezelfde omstandigheden?
                                Dus met de d80 en d7000 nu een foto nemen ? Vlak na elkaar?
                                Nikon D7000 + Nikkor 18-105 VR + Nikkor 50 mm 1.8 + Nikon SB-900

Comment

Working...
                                X