Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kantelbaar scherm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kantelbaar scherm

Al eens gedacht aan Sony A55 = kantelbaar scherm

Comment

toestel zonder kantelbaar scherm is af te raden, dit beperkt heel sterk je creatieve mogelijkheden.
      een vereiste is uiteraard dat bij gebruik van LCD scherm je ook best beschikt over snelle AF, dan is dat hemel op aarde.

Comment

Canon zal laag vallen in mijn ogen als ze een kantelbaar scherm plaatsen op een xD toestel ^^
        Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          toestel zonder kantelbaar scherm is af te raden, dit beperkt heel sterk je creatieve mogelijkheden.

Je zou je toch eens af moeten afvragen hoe fotografen vroeger creatieve platen konden maken, zonder kantelbare schermen, zonder foto's direct te zien op een display, etc etc.

Volgens mij zijn er eigenlijk maar een paar dingen wat de meeste fotografen tegenwoordig creatief beperkt, en dat is hun eigen (gebrek aan) inzicht en creativiteit (en vooral dat laatste reken ik mijzelf helaas ook regelmatig toe) , maar bovenal omdat veel fotografen tegenwoordig voorál druk bezig met de nieuwste technische snufjes En vooral op fora zoals deze kom je dit soort personen (te) veel tegen, en juist díe personen kramen dit soort onzin als hierboven uit.
          www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Je zou je toch eens af moeten afvragen hoe fotografen vroeger creatieve platen konden maken, zonder kantelbare schermen, zonder foto's direct te zien op een display, etc etc.

Volgens mij zijn er eigenlijk maar een paar dingen wat de meeste fotografen tegenwoordig creatief beperkt, en dat is hun eigen (gebrek aan) inzicht en creativiteit (en vooral dat laatste reken ik mijzelf helaas ook regelmatig toe) , maar bovenal omdat veel fotografen tegenwoordig voorál druk bezig met de nieuwste technische snufjes En vooral op fora zoals deze kom je dit soort personen (te) veel tegen, en juist díe personen kramen dit soort onzin als hierboven uit.
            Ik zal het niet rap schrijven, maar: beter dan dit kon ik het niet verwoorden!!!

Comment

Zelf geen ervaring met zo openklapbare schermen. Toen ik een compactje wou kopen leek mij dat handig en ook om Krassen op het scherm tegen te gaan kon het nuttig zijn. Toen heb ik mijn zin niet gevonden en voor een meer standaard camera gegaan, eigenlijk heb ik het nooit gemist. Mijn grootvader heeft dit wel en onlangs was het stuk, echt jammer gezien hij het echt niet vaak heeft gebruikt... Ondertussen wel hersteld maar de vrees dat het terug slechter zal worden zit er in...
              Voor mij persoonlijk zou het eerder denderen zijn om het niet te kopen maar zoals hierboven al gezegd: zoiets is persoonlijk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht

je moogt van mij blijven hangen in de oude wereld, ben zelf begonnen met een volledig manueel toestel kon daar ook goede foto's mee maken, maar met huidige toestellen is dat allemaal een pak eenvoudiger en sneller geworden.

vroeger was er ook geen andere techniek dan spiegel en zoeker om je preopname te bekijken en moest je plat op je buik gaan liggen als je een opname van op grond wilde maken. Opname boven het hoofd trial and error etc.
                Gelukkig zijn de mogelijkheden den dag van vandaag veel breder (allez toch bij de betere producenten) en ben je niet meer gebonden aan die zoeker en heb je veel veel meer mogelijkheden.

Een goede fotograaf maakt goede foto's met oude toestellen, maar maakt nog betere foto's met meer recente toestellen. En als je iet of wat op de hoogte bent van fotografie en iets verder kijkt dan dit forum, zal je zien dat er heel wat beweging is in de fotografie gestimuleerd door de nieuwe mogelijkheden die hedendaagse toestellen, waaronder kantelbaar scherm, te bieden hebben.

Als jij nog foto's wenst te nemen als 50jaar terug mij niet gelaten, maar ik denk dat de betere fotografen toch net iets meer wensen, zekers als je 1000 a 2000 euro wenst uit te geven aan materiaal, anders kun je gewoon een 2de hands toestelleke kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Ik heb het zelf al verschillende malen geprobeerd via live view een (macro)foto maken, sorry maar om dan die snelheid te moeten missen waarom ik me een dslr heb aangeschaft... neen dank U.
                  'Snelheid' interpreteer ik als AF-snelheid, 'shutter' lag en FPS bijvoorbeeld ? Ga een Sony A580 of A55 proberen . AF gaat daar even snel als met de zoeker als bij gebruik van live view...en met de A580 kan je in live view nog aan 3 fps fotograferen.

Om maar te zeggen dat je niet mag veralgemenen. De algemene waarheid of de beste methode voor iets ligt niet altijd bij de twee grote.
                  Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

tis gelijk doudeke zegt, voor de een wel voor de andere niet, wat normaal is
                    maar voor mij is het als een ferrari met offroadbanden
                    mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Ik heb een Sony A300, ja, met een kantelbaar scherm dus.
                      Ik gebruik beide, zoeker en scherm.

Ik gebruik toch het liefst de zoeker maar ben toch ook erg blij met het kantelbaar scherm.

Mijn oogspieren werken niet goed samen en als ik veel foto's achter elkaar wil maken, meestal buiten, en ik lang met 1 oog dicht door mijn zoeker moet turen..................... Resultaat: pijnlijke ogen en niet meer scherp kunnen zien.

Dus voor mij is dan het kantelbaar scherm even een rustpuntje en een hulpmiddel naast de zoeker en dus ben ik erg blij met dit extraatje.
                      Ans, Nederland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                        'Snelheid' interpreteer ik als AF-snelheid, 'shutter' lag en FPS bijvoorbeeld ? Ga een Sony A580 of A55 proberen . AF gaat daar even snel als met de zoeker als bij gebruik van live view...en met de A580 kan je in live view nog aan 3 fps fotograferen.

Om maar te zeggen dat je niet mag veralgemenen. De algemene waarheid of de beste methode voor iets ligt niet altijd bij de twee grote.
                        Ok, dat zou kunnen maar toch m'n twijfels dat 'm dezelfde snelheid haalt als m'n eigen toestel.
                        Maar zoals ik reeds hierboven geschreven heb, ieder z'n vrije keuze van toestel/merk/bediening.

Voor mij persoonlijk werkt het niet, een foto nemen via een schermpje. Neen ik wil door die zoeker kijken, geen last hebben van de reflectie van omgevingslicht maar puur het plaatje dat ik voor ogen heb. Mijn belichting compenseren aangaande hetgeen ik op dat moment door de zoeker zie, geen reflectie/weerkaatsing/lichtinval of wat dan ook.
                        Klinkt misschien oudbollig, maar so what. Zo werkt het nu eenmaal perfect voor mij.
                        Maar zoals hierboven reeds geschreven, ieder z'n ding

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ik heb net omwille van het kantelbaar scherm voor de 60D ipv van de 7D gekozen.
                          Meestal gebruik ik de zoeker maar het scherm heeft me toch ook al een aantal extra opnamen opgeleverd die met de zoeker of hoekzoeker niet mogelijk waren.
                          Ik had al ooit een kantelbaar scherm gehad op mijn A80gers die ik beide verzopen heb. Daarna regelmatig dat gemist. Blij dat ik er terug over beschik en wat snelheid betrfet is die 60D voor mij meer dan voldoende. Het enige dat misschien een nadeel is de slecht weer weerstand die wat minder is dan bij de 7D.
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

@ Puerte; Dat nieuwe technologie voordelen biedt kan en zal ik niet ontkennen maar da's toch wel wat anders dan stellen dat je zonder al die technologie beperkt wordt in je creatieve mogelijkheden.

Het creatieve aspect van fotograferen zit hem niet in technologische snufjes, dat zit hem in het feit of de fotograaf al dan niet creatieve inzicht heeft. En al die technische snufjes maken het hem hooguit wat makkelijker maar je wordt er écht niet creatiever van. Vroeger gingen we voor een macro-opname bij de grond gewoon op de grond liggen, of we gebruikten een hoekzoeker. Nu klappen we een schermpje om en kan ik op m'n knieën zitten. Handiger? Ja... maar hoe ik hier nu creatiever van wordt

Anyway, voor mij mag Canon op alle nieuwe camera's een draaibaar scherm maken, zal ongetwijfeld handig zijn in sommige gevallen. Maar als ze het niet doen, vind ik het ook prima. Ik red mij al jaren zonder en heb het nog nooit gemist. Maar ik heb dan ook altijd nog mijn hoekzoeker in mijn tas.
                            Last edited by MarkEL; 3 april 2011, 12:54.
                            www.indetailfotografie.nl

Comment

Vroeger had ik een D50 geen kantelbaar scherm dus en nu heb ik een D5000 met kantelbaar scherm en zo heel af en toe is het wel handig maar geen echte noodzaak.
                              Een voordeel voor mij is dat je de hele handel kan wegklappen zodat het scherm niet kan beschadigd worden.
                              Geen noodzaak dus maar handig als het toch even in een moeilijke positie komt te zitten of staan en live view kan gebruiken.

Mvg
                              Spgy
                              Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Als ik de mening van sommigen hier lees dan is een 7D een schitterend toestel, maar een 7D met kantelbaar scherm zou opeens "minderwaardig" zijn. Ik citeer : "Canon zal laag vallen in mijn ogen als ze een kantelbaar scherm plaatsen op een xD toestel" ...
                                Anderen beweren dan weer : een, en ik citeer opnieuw, "toestel zonder kantelbaar scherm is af te raden". En dat als je dit niet hebt, nog een citaat : "je moogt van mij blijven hangen in de oude wereld" ...

Sorry maar dat kan ik toch allemaal niet volgen hoor.

Je kunt m.i. perfect creatieve en technisch perfecte foto's nemen zonder kantelbaar scherm. Maar ik moet toch ook toegeven dat ik een kantelbaar scherm soms wel mis (ik droom dus van een 7D met kantelbaar scherm). Denk maar een een laag bij de grond macro opname waar manuele scherpstelling in 10x life view op een kantelbaar scherm soms toch beter zal werken dan mijn huidige hoekzoeker op 2,5x ... Maar tegelijk ben ik er mij van bewust dat dit niet in alle omstandigheden zaligmakend zal zijn (fel omgevingslicht bvb.).

M.a.w. zeker een meerwaarde maar niet onmisbaar.
                                Meningen worden hier m.i. vaak te zwart/wit gesteld, en zoals fotografen weten : in werkelijkheid zijn er veel meer grijswaarden
                                Master the craft, and the art will follow.
                                Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                                http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Working...
                                X