Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel voor onvaste hand.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welk toestel voor onvaste hand.

    Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
    Je kan het ook eens vragen aan onze koning
    Die schiet in het wilde weg... en we weten allemaal wat daar voor een Boël van komt.

    Toestellen van Pentax a la K-5 hebben ook stabilisatie in de body...

    Comment


    • #17
      Re: Welk toestel voor onvaste hand.

      Oorspronkelijk geplaatst door Frietkandel Bekijk bericht
      Hallo iedereen.
      Ik ben een absolute leek ivm digitale fotografie maar zou graag een dslr aankopen + objectief (totaal maximum 800€).
      Er is 1 probleem, ik beef enorm veel.
      Het toestel zou vooral moeten dienen om foto's te nemen van mijn kindjes.
      Alvast bedankt voor de tips.
      Ik veronderstel dat je daar geen supertele voor gaat gebruiken. Die versterken namelijk elke camerabeweging. Bij standaardlenzen bevriest een sluitertijd van 1/1000 echter bijna alles. Ik schiet met een 135mm op die snelheid op bewegende voorwerpen vanuit een rijden de auto. Neem je dubbel die snelheid (of meer) moet je al een stevige hand hebben om daarbovenop nog eens zo brusk te bewegen dat je het op de foto ziet zonder je bril op te zetten.
      Een Canon EF 50mm f/1.8 II is kort genoeg, kost ongeveer slechts 100 euro, en is meer dan dubbel zo lichtsterk als een goedkope te lange zoom, waardoor je ook nog eens een veel snellere sluitertijd kan kiezen.
      Last edited by Poza; 23 maart 2011, 15:03.

      Comment


      • #18
        Re: Welk toestel voor onvaste hand.

        koop er een goede flitser bij en leer er goed mee werken. Flitslicht bevriest alles, hoe hard je ook beeft.


        Als je hoort zeggen dat flitsen de sfeer kapot maakt, weet je dat je met iemand praat die niet kan flitsen.


        Een vriend van mij is oogchirurg. Men zou daarvoor een supervaste hand verwachten, maar een vaste hand betekent in de praktijk dat je door oefening leert hoe hard, wanneer en naar waar je gaat beven. Goede chirurgen nemen hun beving dus eerder op in hun bewegingen dan te proberen niet te beven. Zou dus best kunnen dat TS na een tijdje leert om elke keer op het stil moment in zijn beving af te drukken.
        Last edited by putor; 23 maart 2011, 15:24.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #19
          Re: Welk toestel voor onvaste hand.

          Wat je vertelt ivm oogchirurg herken ik.
          Vroeger tijdens mijn militaire dienst lukte het schieten ook.
          Het was kwestie van rekening houden met het beven en terwijl mikken.
          Niet simpel maar het lukte redelijk.

          Comment


          • #20
            Re: Welk toestel voor onvaste hand.

            In de praktijk zijn zwaardere cameratoestellen beter bestand tegen veel trillen omdat deze dus minder makkelijk te bewegen zijn door deze trillingen. Je zou dus kunnen overwegen, als je goedkoop uit wilt zijn, om een tweedehands semi-professionele camera aan te schaffen, zoals een Canon 50D of een Nikon D90.

            Wat wordt gezegd over Sony camera's is inderdaad handig; deze bieden beeldstabilisatie bij elke lens. Echter kun je met een Nikon of Canon body makkelijk een 18-55 IS kitlens kopen die deze functionaliteit ook heeft.

            Verder zit het vooral in de fotografeertechniek om de trilling te beperken:
            - Meet jezelf de juiste houding aan (hou de camera dicht bij je lichaam, je ellebogen tegen je borst gedrukt, stabiele plaatsing van je voeten)
            - Gebruik korte sluitertijden (bij een 18-55 lens zou ik dan ten minste 1/80 gebruiken of in jouw geval misschien 1/200. Hoe sneller hoe beter, vooral met rondrennende kids
            - Bij gebruik van groothoek (uitgezoomd) zijn trillingen minder goed waar te nemen dan bij gebruik van tele (ingezoomd). Hoewel dit je beperkt in je creatieve mogelijkheden, is het een optie om trilling tegen te gaan.

            Comment


            • #21
              Re: Welk toestel voor onvaste hand.

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              /////// Zou dus best kunnen dat TS na een tijdje leert om elke keer op het stil moment in zijn beving af te drukken.
              tja...en dan ben je vaak te laat.
              (ook zou ik me niet door je vriend de oogchirurg laten opereren.)
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #22
                Re: Welk toestel voor onvaste hand.

                Het is gewoon heel makkelijk....
                Als je hevig beeft, kun je alleen werken met een statief. Anders zul je toch een andere hobby moeten zoeken

                Gepraat over zwaardere toestellen en hele snelle sluitertijden... allemaal bull**** . Het zal misschien helpen als je een landschapje wil schieten, maar portretten en dergelijke kun je gewoon vergeten.
                D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                Comment


                • #23
                  Re: Welk toestel voor onvaste hand.

                  Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                  Gepraat over zwaardere toestellen en hele snelle sluitertijden... allemaal bull**** . Het zal misschien helpen als je een landschapje wil schieten, maar portretten en dergelijke kun je gewoon vergeten.
                  Hoge sluitersnelheden voor landschapje, en niet voor portret ?
                  Geen idee wat je met je diafragma dan wil bereiken, maar bij mij is dat net omgekeerd .
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welk toestel voor onvaste hand.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Frietkandel Bekijk bericht
                    Ik ... zou graag een dslr aankopen + objectief (totaal maximum 800€).
                    Het toestel zou vooral moeten dienen om foto's te nemen van mijn kindjes.
                    Hiermee moet je volgens mij wel goed zitten :

                    - camera met beeldstabilisatie
                    - 35/1.8, 50/1.4 of 50/1.8 voor binnen
                    - indien dat niet voldoende is: pop-up flits gebruiken; of
                    - een bijkomende goeie flitser eventueel
                    - Een f/2.8 standaardzoom voor buiten, alhoewel op de lichtere dagen ook bv. een CZ16-80 voldoende zou moeten zijn om de sluitersnelheid voldoende hoog te houden.

                    In elk geval... een statief is misschien nuttig als je kinderen mooi laat poseren ("niet bewegen, kijken naar vogeltje, klik"), maar voor spelende kinderen zie ik dat persoonlijk niet zitten...
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welk toestel voor onvaste hand.

                      Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                      Die schiet in het wilde weg... en we weten allemaal wat daar voor een Boël van komt.
                      Dat in het wilde weg schieten is ook een mogelijkheid.
                      Je fototoestel op multi-opnamen zetten, heel veel foto's na mekaar laten maken en hopen dat er een paar goede tussen zitten. Dit is niet voor te lachen, hé frietkandel, het is een serieuze tip die gebruikt wordt wanneer een fotograaf geen andere mogelijkheid heeft en hij toch op "iets" langere sluitertijden moet fotograferen dan goed is om geen bewegingsonscherpte te hebben.


                      Probeer anders eens bij iemand die je kent. Iemand die een instap/amateurbody heeft (of kijk welke body voor jou goed in de hand ligt, als het al niet makkelijk in je hand ligt, dan zit je nog met een bijkomende "vervelende" factor) en met een 18-55 lens met beeldstabilisatie. Dit zou je in principe wel ergens in je omgeving moeten vinden. Probeer met en zonder flits te werken. Tips van Kleintje Sisi zou ik ook volgen.
                      Natuurlijk ga je met meer oefenen beter worden (dat is voor iedereen zo), maar dan weet je toch tenminste of het een haalbare kaart is.

                      Persoonlijk ben ik niet voor een statief wanneer je kinderen fotografeert (tenzij echte statische portretfoto's), het beperkt je enorm, je gaat dikwijls te laat zijn, en je gaat je er op den duur aan ergeren.

                      @K-2: misschien dat ik het verkeerd begrepen heb, maar wanneer ik vermoeid ben en ook meer begin te trillen, dan moet ik ook niet meer aan grote diafragma-openingen beginnen. Mijn scherptediepte ligt dan meestal niet meer juist.
                      Landschappen met klein diafragma, maar met nog genoeg licht gaan dan beter.
                      (Maar ik volg danielsl toch niet helemaal, ik denk dat het dikwijls een combinatie van factoren is, en als je trillen kan verbeteren omdat een zwaarder fototoestel beter in de hand ligt, dan ga ik dat bij die persoon niet tegenspreken....dit gezegd zijnde, bij mij is het net andersom, voor mijn handen werken gewicht en grootte net tegen. Het is dus volgens mij allemaal heel persoonlijk en zou daarom eerst uitproberen vooraleer te kopen.)
                      Last edited by Tink; 24 maart 2011, 11:48.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welk toestel voor onvaste hand.

                        Iedereen alvast bedankt voor de tips.
                        Ik zal alles nog paar keer moeten herlezen want alles is nieuw voor me.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welk toestel voor onvaste hand.

                          Bij spelende kinderen kan je misschien langer het juiste moment afwachten met een monopod. Die dingen zijn niet zo duur, en veel wendbaarder en lichter dan een statief.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welk toestel voor onvaste hand.

                            Ik heb zelf ook bevende handen.
                            Werk bij tech.dienst en moet soms met 2 handen schroevendraaier vast houden om hem in de kop van een schroef te kunnen plaatsen......

                            Ik fotografeer met een Olympus E-30 met beelstabilisatie en ook met een E-500 zonder.
                            Belangrijk : -koop geen lichtgewicht body.
                            -zorg voor beeldstabilisatie
                            -let extra op je sluitertijd, wij moeten die korter houden dan gemiddeld
                            -camera met hoge ISO ,zodat je altijd met korte sluitertijd kan werken
                            -let op je houding ,steun ellenbogen tegen je lichaam

                            Ik heb ondanks mijn enorm bevende handen geen last ervan bij het fotograferen.
                            Laat je dus niet ontmoedigen !!!!!!!!!!!!!!!
                            Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welk toestel voor onvaste hand.

                              een zwaardere (maar natuurlijk niet te zware) combo (toestel + lens) is stabieler
                              (toch voor mij)
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welk toestel voor onvaste hand.

                                Tip ivm statief: in mijn cursus wordt als alternatief voor een statief een zakje met rijst gesuggereerd. Daarop kan je een camera ook stabiel laten rusten.
                                oefenen = leren
                                Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

                                Comment

                                Working...
                                X