Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dpi Minolta A1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dpi Minolta A1

voor de eerste keer op dit forom.Maar ik zit met een vraag waar ik niet direct een antwoord op weet, en jullie mischien wel.
    Het betreft de standard instellingen in dpi van foto's die genomen zijn met digitale camera's. Mijn Minolta A1 maakt foto's 90cm x 67 cm en ze zijn 72 dpi. Mijn collega Bert heeft een Canon S50 en daar zijn de foto's standaard in 180 dpi en vroeger had ik een Canon A20 en daarvan was de standaard (in fotoshop afbeeldingsgrote eigenschappen)
    300 dpi.Nu heb ik geprobeerd of dat op mijn toestel langs de menu dat zou kunnen veranderen maar dat gaat niet. Nu vraag ik U wat is nu de beste instelling voor een foto in dpi of speelt dat eigenlijk geen rol.
    Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
    Hier op dit forum.

Lees deze thread eens door: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=30112&SearchTerms=,dpi.

Probeer ook eens een search, dit onderwerp is hier al een aantal keer behandeld.

Belangrijk om weten; een digitale camera neemt geen foto's in DPI. Die worden genomen in een bepaald aantal maal een bepaald aantal. Afhankelijk van op welk formaat je die foto wil afdrukken, zal ook de DPI veranderen. Hoe groter de afdru, hoe kleiner de DPI.
    Daarnaast kun je natuurlijk nog gaan stoeien in Photoshop of iets dergelijks, en pixels bij laten "verzinnen"...

Welkom op BD!!
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Ik vrees toch dat ik voor kosten ga staan. Want die foto die ik voor mijn collega maak zijn foto's van meubelen (produktfotografie) en die moeten gebruikt worden in een reklame folder.
      Hij vertelde mij dat ik volgende keer maar in Tiff moet trekken. Maar Maar op mijn Minolta A1 zijn dan de foto's 14 MB groot en ik gebruik een Sandisk 512 Mb kaart maar dat is geen snelle kaart dat duurt wat voor ik terug een nieuwe foto kan trekken dus ik zou een Snellere kaart willen aanschaffen een Sandisk CF ULTRA-II 512 MB. maar ik weet niet of dat verantwoord is want is deze kaart dan zoveel sneller dan de oude. Wie heeft hier ervaring in met deze kaart.
      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
      Hier op dit forum.

Comment

Het is moeilijk om daar iets over te zeggen als je de kaart niet getest hebt op dat type camera. De snelheid van de kaart en de snelheid van de camera (wegschrijven dan) bepalen beide of dat nut heeft.
        Kan de A1 in RAW foto's maken? Zoja, neem die dan, die bestanden kunnen dan omgezet worden naar TIFF (zonder kwaliteitsverlies) en zijn meestal een stuk kleiner... Zo kan de camera sneller de foto's opslaan...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

door in Tiff te fotograferen worden je foto's niet groter
          Tiff is gewoon loss-less compressie terwijl Jpeg niet loss-less is
          maar ik vind dat fine Jpeg (hoogste kwaliteit Jpeg) even goed is als Tiff, maar neemt veel minder plaats in
          kijk na of je parameters qua grootte op maximum staan en neem de hoogste kwaliteit voor Jpeg (meestal noemt dat Fine)
          en DPI is enkel voor printen
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

ACHTER AF GEZIEN HEB IK WEL MIJN COLLEGA MET EXTRA WERK OPGEZADELD DIE HIJ MOET DOEN IN FOTOSHOP WANT HIJ MOET VOOR DEN DRUKKER WEL ALLES AANLEVEREN IN Tiff, zie hier wat hij er over zegt:
            Jan:Het is daar dat je je vergist: de beste kwaliteit en scherpte krijg je door TIFF bestanden te gebruiken. Het verschil zit hem in de "rastering" van de foto.
            Het verschil: JPEG is vooral goed voor kleurenTEKENINGEN met volle vlakken en in RGB driekleuren, TIFF is ideaal voor kwaliteitsfoto's vooral in CMYK vierkleuren.
            TIFF is al vanouds de standaard voor hoge kwaliteitsfoto's, JPG is onstaan vooral voor printservice en computergebruik omdat die meestal gebruikt worden voor weergave via internet op 72 dpi in RGB en een minder MB's gebruiken.

Ik moet voor de drukkerij alles troouwens aanleveren in TIFF op min. 300 dpi dus moest ik hem niet omzetten, enkel verkleinen qau afmetingen. Het is nu met de getrokken JPG's dat ik 4 stappen moet doen: opblazen naar 300 dpi + verkleinen naar ongeveer 15x10 + omzetten naar CMYK en dan alles vlakken naar één laag.
            Dus zal het toch tiff moeten zijn denk ik. Want het was niet de bedoeleing hem extra wek te bezorgen door in JPEg

Hier op dit forum.

Comment

Working...
            X