Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 18-50 : front focussing

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 18-50 : front focussing

Net even mijn Sigma 18-50 uitgeprobeerd en die heeft duidelijk last van zogenaamd 'front focussing'. Mijn hond zit hier aan mijn voeten en als ik focus op haar ogen, dan is de neus haarscherp maar ogen niet (stelt dus scherp op iets dat dichterbij is dan hetgeen ik koos)

dit is met 10D en center focus punt. Is vrij gekend probleem met 10D en sommige lenzen. Wat doe ik nu best? Lens opsturen naar Sigma of wat moet ik doen in zo'n geval?
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Niet te snel roepen dat jou camera/lens niet correct scherpstelt.

Dat kan je zowiezo moeilijk inschatten op een snapshot.
    Neem er de tijd voor en lees even deze uitgebreide uitleg en druk de testkaart af.
    Zet het toestel op statief en gebruik zowel manueel als autofocus.
    Pas na een serie foto's zal je kunnen spreken over al dan niet front-focussing.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

om de een of andere reden had men 10D daar ook last van in combinatie met de sigma 28-70mm f2.8 EX DF, heb heel veel foto's out of focus getrokken met die lens en dat het zeker niet aan mij lag, aan de body kan het volgens mij ook niet gelegen hebben want ik had of heb er nooit problemen mee gehad met de sigma 70-200mm f2.8 ex, canon 100-400mm L, canon 100mm macro, canon 50mm f1.8 of canon 17-40mm L

heel raar fenomeen
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

zal morgen eens een goeie test doen zoals hier beschreven, maar ik heb wel de indruk dat het duidelijker is op 18mm dan op 50mm.
        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Originally posted by Hombre
          Niet te snel roepen dat jou camera/lens niet correct scherpstelt.

Dat kan je zowiezo moeilijk inschatten op een snapshot.
          Neem er de tijd voor en lees even deze uitgebreide uitleg en druk de testkaart af.
          Zet het toestel op statief en gebruik zowel manueel als autofocus.
          Pas na een serie foto's zal je kunnen spreken over al dan niet front-focussing.

die link voor focustest schijnt niet te werken. andere link?

Comment

Ik heb het gehad met 4 stuks 15-30. Dit kan dus gebeuren met third party fabrikanten die de gegevens van het Canon lensprotocol niet krijgen. Canon heeft nu eenmaal liever dat je hun lenzen koopt.

Verder is Sigma ook bekend om de variatie in verschillende exemplaren van dezelfde lens. Ik zou zeggen: test eens goed, en probeer eventueel een ander exemplaar uit om te zien of het beter is. Dit is niet uniek, en zeker niet met groothoeklenzen van Sigma. Ik heb mijn deel ook gehad. Je komt vast enkele mensen tegen die je zeggen dat je je toestel moet laten hercalibreren, ook al heb je 5 andere lenzen die het probleem niet vertonen. Heel vervelend, maar het geraakt wel opgelost. Zeker weten.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

ligt zeker aan lens, en is enkel frontfocussing op 18mm, op 50mm is het perfect. net getest met zo'n chart met lijntjes. lens komt uit nederland (konijnenberg). kan die toch moeilijk terugsturen of wel?

Comment

Originally posted by lapino

Vreemd, vanavond ging die nog

Probeer via de cache van Google eens.

http://216.239.59.104/search?q=cache:VpVxAjDcCI8J:www.hkdotnet.com/FrancisPhotographyChannel/AF_Test/+canon+10D+front+focusing+%22test+setup%22&hl=nl&i e=UTF-8

(volledige link selecteren en plakken in de adresbalk van de browser)

Hombre

Comment

ligt zeker aan lens, en is enkel frontfocussing op 18mm, op 50mm is het perfect. net getest met zo'n chart met lijntjes. lens komt uit nederland (konijnenberg). kan die toch moeilijk terugsturen of wel?
                  Waarom zou je die niet kunnen terugsturen? Wel eerst even een fotootje naar de winkel sturen en vragen of zij het met je eens zijn. Normaal gezien zou je met Sigma niet veel problemen mogen hebben, want die betalen vlotjes terug en binnen de 3 maand na aankoop krijg je volgens mij een nieuwe lens (dus geen reparatie) als je ze terugstuurt.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Originally posted by Hombre

Vreemd, vanavond ging die nog

Probeer via de cache van Google eens.

http://216.239.59.104/search?q=cache:VpVxAjDcCI8J:www.hkdotnet.com/FrancisPhotographyChannel/AF_Test/+canon+10D+front+focusing+%22test+setup%22&hl=nl&i e=UTF-8

(volledige link selecteren en plakken in de adresbalk van de browser)

EDIT: heel raar, die link die ik hier ingeef, daar hangt de forumsoftware nog wat bij aan??
                    Je moet dus enkel het laatste deel van de link gebruiken, na _blank">

Hombre

Comment

snel nog even testje gedaan, focus met center point op middenste lijn

18mm @ f4.5
                      http://www.pbase.com/image/24977213/original

50mm @ f5.6
                      http://www.pbase.com/image/24977262/original

duidelijk verschil niet? allebei genomen op statief

Comment

Working...
                      X