Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10d-d100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 10d-d100

nee geen vraag over welke is de beste (al genoeg aan bod gekomen)
    ook niet over prijs
    maar met welk toestel van de twee haal je het niewste binnen.

ik heb momenteel een pentax 35mm z1
    ik zou de lenzen en mijn flash kunnen gebruiken op de pentax istd
    loont het dan de moeite om te wachten op de pentax of toch vanop nul te beginnen met canon of nikon

Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
    Lidmaatschap : BD0225BE
    franky@rosscom.be

Originally posted by frankydm
    ook niet over prijs

loont het dan de moeite om te wachten op de pentax of toch vanop nul te beginnen met canon of nikon
    Hmm ik durf niet antwoorden want ze beschuldigen mij ervan dat ik iets tegen Nikon heb en als ik antwoord gaan ze dat als een bevestiging zien .

Daarentegen de Pentax *istD is al beschikbaar hoor. Dan is dat waarschijnlijk toch de betere keuze voor jou. Behalve als je flash en lenzen niet zo goed zouden zijn of aan vervanging toe zijn.
    Ik heb zelf al een uurtje zitten spelen met zo een *istD en zag er mij een goed toestel uit met wel wat nadelen aan tov wat ik gewoon ben maar dat maakt niet uit dat indien je al over goeie lenzen beschikt deze voor jou toch waarschijnlijk de beste keuze is.

Comment

Mocht je dan toch niet voor de Pentax kiezen, dan zou ik zeggen neem de 10D omdat die recenter is dan de D100. Recenter betekent niet altijd beter, en in dit geval kan je ook moeilijk spreken van beter of slechter, maar de Canon is ietsjes cleaner (qua ruis) en levert betere JPEGs af.

Als het gaat over lenzen, zou ik de vraag in elk geval omdraaien: kijk eens welke lenzen je gaat gebruiken en hoeveel geld die gaan kosten, en als je op basis daarvan een merk kiest, neem je de body die erbij hoort. Als je van nul begint, kies je volgens mij altijd Canon of Nikon (en geen ander en tegenwoordig veel kleiner merk), maar alleen jij kan beslissen of je huidige materiaal goed genoeg is om bij Pentax te blijven.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

als je niet graag je mening geeft hier is mijn mail-adres franky@softwaredesign.be

wat betreft pentax mag je me zeker ook de nadelen eens geven
        ik was altijd en nog steeds heel tevreden over mijn z1
        mijn lenzen zijn pentax 28-80 en sigma 70-210
        franky@rosscom.be

Comment

Originally posted by Kevlar
          Originally posted by frankydm
          ook niet over prijs

hebben jullie soms een adres (liefst belgie) waar je het toestel eens kan bekijken (eventueel eens uitproberen)

Hmm ik durf niet antwoorden want ze beschuldigen mij ervan dat ik iets tegen Nikon heb en als ik antwoord gaan ze dat als een bevestiging zien .

Daarentegen de Pentax *istD is al beschikbaar hoor. Dan is dat waarschijnlijk toch de betere keuze voor jou. Behalve als je flash en lenzen niet zo goed zouden zijn of aan vervanging toe zijn.
          Ik heb zelf al een uurtje zitten spelen met zo een *istD en zag er mij een goed toestel uit met wel wat nadelen aan tov wat ik gewoon ben maar dat maakt niet uit dat indien je al over goeie lenzen beschikt deze voor jou toch waarschijnlijk de beste keuze is.
          franky@rosscom.be

Comment

Beide toestellen zullen in de loop van 2004 vervangen worden door een opvolger, zoveel is zeker.

Dat maakt dat dit jaar beide toestellen met nieuwere dingen gaan komen, subtiele verschillende aanpak.

Beiden leveren een gelijkwaardige kwaliteit, beiden benodigen post processing van je beelden.

Ik denk dat je eigenlijk je keuze niet echt hoeft te baseren op de bodie, eerder op je lenzen, je belangrijkste investering.

Omdat de kwaliteit en het eindresultaat zo dicht bij elkaar ligt, raad ik je dan ook aan zeker beide camera's eens te 'voelen' en er een testrun mee te doen.

Telkens in zulke treads komen de zelfde zaken toch naar voor, jpg kwaliteit, ruis, AF, buffer.

Het nieuwste, ik denk geen van beide, als je daarop aast, wachten tot maart 2004, dan haal je het nieuwste binnen de D200 ... maar wil je N U beslissen, dan ga je ofwel toch moeten beginnen discutiëren over dat wat je allang weet (prijs, beste, jpg, ruis, AF, ...)

Zowel de 10D als de D100 is recente technologie, en dit jaar zal er wat nieuws te verwachten zijn, en dan, ja dan is het ook nog recent, maar niet het 'recentst' in die excacte zin van het woord.

Trouwens, de meeste zaken die hier steeds naar voren komen, worden door andere terug weerlegd als tegenargument, een typisch canon/nikon kultuur die door de die-hards uit beide hoeken wordt verdedigt...

Comment

Oh maar ik wil eigenlijk wel mijn mening geven hoor. Het was maar een grapje ivm iets dat je hier in een andere thread kon vinden en ook daar hebben ze me al gezegd dat mijn grapjes slecht zijn. En ze hebben gelijk ook nog

De nieuwste van de 2 is de 10D. Welke de beste voor jou is kan je best bepalen aan de hand van de lenzen die je wil net zoals Pieter zegt. Ik volg hem 100% in wat hij zegt hier.

Over de Pentax het volgende. Hij is wel de nieuwste van allemaal hier maar zijn interne componenten zijn nog dezelfde als die in de D100 dus eigenlijk is hij niet nieuwer dan de D100.
              Ook op andere zaken is de pentax niet volledig up to date. De buffer bijvoorbeeld is te klein voor de categorie waarin het toestel zich profileert. Hij presteert daar niet beter in dan een canon 300D die toch van een categorie lager is. Voor mij is dat een nadeel voor anderen absoluut niet. Alleen jij kan zeggen of dit voor jou van belang is.
              Ook door de menu's gaan is niet zo handig met die joystick in vergelijking met de dial van de canon. Die dial is verschrikkelijk gebruiksvriendelijk. Het toestel is wel licht en klein en dat kan een groot voordeel zijn. Nadeel voor mij is wel dat het mij niet zo goed in de hand lag. Maar dat kan natuurlijk gewoonte zijn. Stevig voelde hij wel aan.
              De CF kaart eruithalen is ook zweten dat gaat nu eens echt niet makkelijk. Ik veronderstel dat dat ook wel gewoonte zal zijn maar ik heb toch staan sukkelen. Ik heb waarschijnlijk te dikke vingers.
              Ook raar vond ik dat wanneer ik de dof preview gebruikte de aperture verdween in de zoeker. Niks uitermate belangrijk maar nu ik anders gewoon ben zou het mij wel irriteren.
              Zoals ik zei nadelen voor mij maar daarvoor niet voor jou.

De beeldkwaliteit was goed iets meer ruis dan de 10D maar dat is momenteel nog de kampioen daarin en zeker niets om je zorgen over te maken. Heb spijtig genoeg wel de foto's al gedelete. maar je kan er genoeg vinden op het net.

Comment

Weet je al meer over de D200, Phille?

Comment

ik ga er ook weer geen discutie van maken, maar ik blijf het grappig vinden dat Kevlar toch steeds de 10D als nieuw en de D100 als oud(er) afdoet, er zijn echt geen verrassende nieuwe dingen in die 10D aan te treffen, buiten een buffer die wat groeide en eventueel portraitherkenning. Hij is echter wel een serieuze stap voorwaarts tov zijn voorganger, dat is imo iets anders. Afin, been there, done that ... I love my 'old' D100 (nu dat ge het zegt, binnenkort is de garantie 'op' )

het klopt hoor Frank, op de tijdslijn is de 10D later uitgekomen dan de D100, de 10D is dus het 'nieuwste' for the 'small' time being ...

Comment

Bij de importeur mompelt men medio 2004, maar ik ken totaal geen specs. Ik zit hier nog steeds te twijfelen, moet ik gaan voor een extra 'snelheidsmonster' met 8 frames per sec of niet...

Ik zit nog best een rondje uit, ik ben er nog niet uit.
                    Ik denk dat ik 2004 aan me laat passeren en tegen dan zeker eens bekijk wat de markt biedt, ondertussen doe ik al veel werk met twee D100's, gewoon omdat ik dan niet meer van lenzen hoef te wisselen.

Originally posted by NataliaNL
                    Weet je al meer over de D200, Phille?

Comment

Originally posted by Phille
                      ik ga er ook weer geen discutie van maken, maar ik blijf het grappig vinden dat Kevlar toch steeds de 10D als nieuw en de D100 als oud afdoet, er zijn echt geen verrassende nieuwe dingen in die 10D aan te treffen, buiten een buffer die wat groeide en eventueel portraitherkenning. Afin, been there, done that ... I love my 'old' D100

het klopt hoor Frank, op de tijdslijn is de 10D later uitgekomen dan de D100, de 10D is dus het 'nieuwste' fort the small time being ...
                      Zoals ik al zei Phille dat maakt volgens mij van de D100 geen slechte of minderwaardige camera hoor. Maar de tijd gaat vooruit en ik wil veel geld met je wedden dat de zaken waarvan ik zeg dat de D100 niet meer aan de huidige normen aangepast is(ja hoor buffer, ruis, portretherkenning etc) allemaal in de D200(die dit jaar toch wel zal uitkomen) op zijn minst op het niveau van de 10D zal staan en hopelijk nog een pak meer en beter. Geef toe de categorie waarin de D100 zit vereist dat ondertussen. Toen de D100 uitkwam was dat niet het geval. Nu zitten sommige zaken op het niveau van een categorie lager.

Net zoals de D2H nu ook de standaard is waaraan de 1D opvolger zich aan zal moeten meten. Een groot verschil tussen deze beide is er ook niet maar de D2h is er 1 van deze tijd de 1D (alhoewel ook nog een fantastisch toestel) begint zijn jaren al te tonen. Ik was wel teleurgesteld dat de D2h tov de 1D niet een enorme sprong vooruit was maar dat hoeft uiteindelijk niet om het leeftijdsverschil toch te zien.

En ook dat is allemaal relatief want ik zou liever een 1D hebben dan mijn 10D. Ik zou alles nog wel eens moeten grondig nakijken maar ik denk toch dat ik dan voor een 1D zou kiezen. Alhoewel te zwaar naar mijn zin.

Comment

harde woorden Kev, niet meer aan de huidige norm ... Als de D100 niet meer aan de huidige norm van ruis voldoet, waar ligt dan de nieuwe barrière volgens jou, toch niet op hoogte van de 10D Het verschil is zo sumier ... (bij eenzelfde iso).

Verder spreek je jezelf ook tegen: je zegt zelf dat het verschil (bv tussen de 1D en D2H) niet eens groot is, is het allemaal dan niet wat overroepen wat men hier telkens tracht aan te tonen ik vind van wel hoor

Afin, ik ging het laten rusten, ik denk dat we beter af zijn met het verbeteren van onze vaardigheden dan te hopen dat een tikkeltje beter van dit of dat ons die mooie foto's gaat opleveren

Comment

Er zijn geen slechte kameras, het gaat meer om je persoonlijke voorkeur, merkvoorkeur, prijs...

Comment

en eigenlijk wou ik gewoon weten welk toestel het recenste is.
                            het is precies gevaarlijk iets over canon of nikon te vragen
                            gelukkig heb ik maar een pentax
                            franky@rosscom.be

Comment

Er zitten hier wel een paar schapen in wolvenvel, maar met nadruk op schapen

Dat is allemaal goed bedoeld en je kan van die mannen EN vrouwen véél leren

Comment

Working...
                              X