Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laders voor nimh batterijkes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• laders voor nimh batterijkes

als ik al een lader heb om gewone batterijen te laden ( nikkel-cadmium), kunnen daar ook de nimh's in geladen worden?

toerist
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Kijk even op de lader of in de handleiding, volgens mij doen de meesten beiden, maar niet allemaal...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Met een lader voor nikkel-cadmium batterijen kan je zonder problemen nimh batterijen laden. Het zal alleen langer duren voor je akku's geladen zijn. Als je bijvoorbeeld een lader hebt die een nikkel-cadmium akku van 500mAh in twee uur kan laden, dan is je nimh akku van 2000mAh pas na acht uur geladen.
      Voor de accu's zelf (levensduur) is het beter om een lader te gebruiken die er wat langer over doet. Dan worden de akku's niet zo heet tijdens het laden, en gaan ze langer mee.
      Met een timergestuurde lader moet je wel de juiste akku's gebruiken, want als je daar akku's insteekt met een te lage capaciteit, kunnen die te heet worden, en akku's met een hogere capaciteit worden dan weer niet volledig geladen.
      Een lader die de spanning controleert tijdens het laden is de beste oplossing, maar die zijn vrij duur.
      Met een gewone simpele lader kan je in princiepe weinig verkeerd doen, want als de akku's er wat te lang inzitten, dan is dat niet zo erg. Om te controleren of akku's geladen zijn, kan je de temperatuur voelen. Normaalgezien worden de akku's op het einde van de laadcyclus warmer.
      (Deze uitleg geldt alleen voor nikkel-cadmium en nimh-akku's.)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

nu heb ik een hapé lader die penlites laadt in 10-12 uur( wordt dit dan ook x4 ?) er staat wel: alleen voor nikkel-cadmium batterijen, dan heb ik nog een everspring (ooit gekocht bij kijkshop) die penlites laadt in 6uur,ttz hij schakelt aut.uit als ze dan nog niet zijn opgeladen, het merkwaardige aan deze lader is dat hij behoudens oplaadbare ni-cad's ook nog niet-oplaadbare ni-cad en alkaline kan herladen.Is het te riskeren om daar dan nimh's van 2100 mAh in te zetten?
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

Comment

Het setje van GP (heb ik vorig jaar gekocht met 8 2000mAmps AAtjes) heeft hiervoor een schakelaartje, die doet beide ... handig ...

Comment

Originally posted by toerist
            nu heb ik een hapé lader die penlites laadt in 10-12 uur( wordt dit dan ook x4 ?) er staat wel: alleen voor nikkel-cadmium batterijen, dan heb ik nog een everspring (ooit gekocht bij kijkshop) die penlites laadt in 6uur,ttz hij schakelt aut.uit als ze dan nog niet zijn opgeladen, het merkwaardige aan deze lader is dat hij behoudens oplaadbare ni-cad's ook nog niet-oplaadbare ni-cad en alkaline kan herladen.Is het te riskeren om daar dan nimh's van 2100 mAh in te zetten?
            Staat er in de gebruiksaanwijzing niet welke akku's (hoeveel mAh) geladen worden in 10-12h?
            Ik heb hier een Philips lader voor AAA, AA, C, D, 9V batterijen, en daarop staat achteraan een tabel, met de laadtijd voor verschillende akku's. Aan de hand daarvan kan je berekenen hoe lang een akku met grotere capaciteit moet laden.
            Voor een AA-akku van 600mAh geven ze op dat die 4 uur moet laden. Dat is dus voor 1800mAh drie maal zo lang.
            Een gewone lader van enkele jaren oud kan berekend zijn op akku's van 500mAh. Als die er dan 10-12 uur over doet om die 500mAh te laden, dan duurt het 40-48 uur om je akku's van 2000mAh terug te laden, en dat is veel te lang. Maar dat kan zeker geen kwaad voor de akku's.
            Bij een timergestuurde lader is het mogelijk dat de akku's maar gedeeltelijk worden geladen, en, al beweren ze dat die nimh-akku's geen last hebben van het geheugen-effekt, kan je toch beter zorgen dat altijd de volledige capaciteit opgebruikt wordt, voor de akku volledig geladen wordt.
            Met die Hapé lader kan je die akku's dus wel terug vol krijgen, maar dan moet je heel veel geduld hebben.
            Die laders voor alkaline batterijen heb ik ooit ook ergens gezien, maar daarvoor moet je speciale alkaline batterijen kopen, en die kunnen maar een beperkt aantal keer herladen worden. Bovendien verliezen die erg veel capaciteit als die helemaal leeg gemaakt worden.
            Als je die lader wilt proberen, controleer dan gewoon of de akku's niet te warm worden tijdens het laden. Op het einde van de laadtijd is het normaal dat zo'n akku's wat warmer aanvoelen, en dan ben je zeker dat ze volledig geladen zijn.
            Als je een digitale voltmeter hebt, kan je ook de spanning meten.
            Op een volledig geladen nimh-akku die pas uit de lader komt, staat ongeveer 1,4V (om zeker te zijn, zal ik dat nog eens nameten).
            BD0338BE

Comment

nu heb ik in een ander forum gelezen dat die ( gewone lader voor ni-cad) een ander gedrag hebben ivm. de laadstromen .

toerist
              George Orwell

Comment

Het enige wat er nodig is om een nikkel-cadmium of een nimh akku te laden is een stroom, die in de juiste richting door de akku gaat.
                Een oude nikkel-cadmium lader geeft gewoon minder stroom, en daardoor duurt het langer om de akku's te laden. Dat is alles.
                Natuurlijk willen de fabrikanten iedereen wijsmaken dat je met een oude lader geen nimh akku's kan laden. Het enige probleem is dat het langer duurt.
                De nieuwe laders, die een akku heel snel laden, zijn volgens mij veel slechter voor de akku's, omdat die dan meestal heel warm worden. En dat is heel slecht voor de levensduur.
                Ik gebruik al een paar jaar die "trage" lader om nimh-akku's (BASF 1500mAh) te laden, en die hebben nog altijd de volledige capaciteit.
                Die heb ik ooit gekocht voor een HP 315, en dienen nu voor mijn flitser.
                Ik heb toen ook een snellader (automatische lader, speciaal voor die akku's) gekocht, maar als ik de akku's daarmee geladen heb, zijn ze sneller terug leeg dan wanneer ik ze traag geladen heb.
                Maar, als je oude lader 40 uur of meer nodig heeft om de akku's volledig te laden, zou ik toch uitkijken naar een nieuwer model.
                Voor een test van akku's kan je trouwens hier eens kijken. Er staat ook uitleg bij over laders.
                http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM
                BD0338BE

Comment

Working...
                X