Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hevige discussie - Sony

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Hevige discussie - Sony

    Oorspronkelijk geplaatst door Riella Bekijk bericht
    “Dikken brol”, kreeg ik te letterlijk horen. “Zo’n transparante spiegel is ronduit slecht.” “Het digitaal schermpje is verre van goed, je ziet maar de helft van wat je gaat fotograferen”.
    Uiteindelijk allemaal interessant en leuk als discussie in de marge, maar feit blijft dat dit soort statements klinkklare onzin zijn .
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #47
      Re: Hevige discussie - Sony

      Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
      Als je op voorhand weet wat je doet, dan kan je de ganse film push of pull (laten) ontwikkelen, maar dat bedoelt Orcanick niet.



      Da's geen futiliteit en zeker niet als je met diafilm werkt(e).

      G
      Inderdaad. Ik geef eerlijk toe dat ik totaal een leek ben. Ik meen mij enkel te herinneren dat men vroeger met de film bij hogere iso direct een grove korrel kreeg. Had men dus lichtverlies door de SLT, dan kreeg men direct ofwel langere belichtingstijden of diende men naar een hogere iso (grovere korrel) te gaan.
      Nu is dit uiteraard nog exact hetzelfde - de belichtingsprincipes zijn bij mijn weten nog steeds niet plots gewijzigd. Met de huidige sensoren kan men echter zonder problemen gemakkelijk de iso gevoeligheden aanpassen ( en dat zonder een film te wisselen in uw fototoestel naar een andere iso waarde - wat blijkbaar geen sinecure was als ik het goed begrijp) en zonder bij die hogere iso gevoeligheden direct naar een grovere korrel (cfr hedendaagse ruis) te gaan. Het is in die zin dat ik van nefast vroeger en verwaarloosbaar nu spreek.
      Nico Greetz u !!! :-)

      Jaja ik heb nu een A77II en vind hem super !!!

      Comment


      • #48
        Re: Hevige discussie - Sony

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        ik weet niet of het mij ooit zou kunnen schelen wat er gebeurt met mijn AF en lichtmeting als de spiegel opgeklapt is. De spiegel klapt enkel op als ik weet dat AF en belichting goed zitten en terwijl de spiegel opgeklapt is moet er niets gebeuren behalve licht dat op de sensor valt. Klapt de spiegel terug, dan is alles onmiddellijk klaar voor de volgende foto.

        Ik begrijp dat voordeel niet aangezien ik ook niets verwacht of doe terwijl de spiegel omhoog staat. Het grote nadeel van de spiegel zit volgens mij eerder in de grotere afstand van de lens tot het sensorvlak. Dat vereist retrofocus-lensconstructies met alle gevolgen vandien. Dan liever een goede rangefinder waarin er gewoon geen spiegel is en de optiek niet gecompromitteerd wordt door de constructie. SLT verandert daar niets aan.
        bij hoge frame rate wordt bij toestel met spiegel belichting en AF telkens onderbroken, bij translucent heb je een continu meting.
        is waarschijnlijk ook de reden dat volgens sommige personen Af van a55 beter presteert dan van d3s bij 10fps

        Comment


        • #49
          Re: Hevige discussie - Sony

          Oorspronkelijk geplaatst door Orcanick Bekijk bericht
          Inderdaad. Ik geef eerlijk toe dat ik totaal een leek ben. Ik meen mij enkel te herinneren dat men vroeger met de film bij hogere iso direct een grove korrel kreeg. Had men dus lichtverlies door de SLT, dan kreeg men direct ofwel langere belichtingstijden of diende men naar een hogere iso (grovere korrel) te gaan.
          Nu is dit uiteraard nog exact hetzelfde - de belichtingsprincipes zijn bij mijn weten nog steeds niet plots gewijzigd. Met de huidige sensoren kan men echter zonder problemen gemakkelijk de iso gevoeligheden aanpassen ( en dat zonder een film te wisselen in uw fototoestel naar een andere iso waarde - wat blijkbaar geen sinecure was als ik het goed begrijp) en zonder bij die hogere iso gevoeligheden direct naar een grovere korrel (cfr hedendaagse ruis) te gaan. Het is in die zin dat ik van nefast vroeger en verwaarloosbaar nu spreek.

          Als je in je belichting die 1/3 stop meerekent heb je toch geen probleem. Als je het +/- knopje vastzet op + 1/3 dan gaat elke foto met 1/3 lichtverlies toch correct belicht zijn, zowel op film als op een digitale sensor.

          Op diafilm steekt belichting idd heel nauw.


          Puerte
          bij hoge frame rate wordt bij toestel met spiegel belichting en AF telkens onderbroken, bij translucent heb je een continu meting.
          is waarschijnlijk ook de reden dat volgens sommige personen Af van a55 beter presteert dan van d3s bij 10fps
          heb je daar een bron of testresultaten van? Ik wil dat gerust aannemen en ben van mening dat Sony enkel doordachte en goed uitgewerkte technologie op de markt brengt. Toch vind Ik de gedachte van een stuk glas of weet ik veel wat het is tussen lens en sensor/film op zijn zachtst gezegd 'iets waar ik mij over moet zetten'.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #50
            Re: Hevige discussie - Sony

            [QUOTE=putor;3027976
            heb je daar een bron of testresultaten van? Ik wil dat gerust aannemen en ben van mening dat Sony enkel doordachte en goed uitgewerkte technologie op de markt brengt. Toch vind Ik de gedachte van een stuk glas of weet ik veel wat het is tussen lens en sensor/film op zijn zachtst gezegd 'iets waar ik mij over moet zetten'.[/QUOTE]

            wel momenteel zitten er al glas voor je sensor, IR, AA-filter etc, en beeldkwaliteit van de a55 is prima, minsten gelijk of zelfs beter dan parade paardje van Canon, met name 7d.

            bron: david killpatrick, ook bevestigd door andere gebruikers
            with AF-C set as the focus mode, the 55 will track action during 10fps bursts (rather better than the Nikon D3S does) and it can shoot at this speed in RAW only, and even in RAW+JPEG format

            Comment


            • #51
              Re: Hevige discussie - Sony

              Fotograferen moet toch vooral "plezant" blijven?
              Slechte DSLR's (of SLT) maken ze niet meer.

              Een hybride of electrische wagen is ook technologisch vooruit, maar geef mij maar het geluid en rijplezier van een klassieke 6-cilinder-in-lijn met handgeschakelde versnellingsbak.

              Voor mij is 't simpel: ik heb veel meer "plezier" van het oer spiegel en -sluitergeluid van een klassieke DSLR dan het "na-aap" geluid dat uit een luidsprekertje komt (of helemaal geen geluid).

              Dus ben je een "techno": koop een SLT.
              Ben je daarentegen een genieter/purist: koop "klassiek" met oergeluiden, -materialen, -ergonomie etc.

              Die keuze moet je zelf maken.
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • #52
                Re: Hevige discussie - Sony

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                heb de a55 gebruikt en dat is een fantastisch toestel, heeft er ook voor gezorgd samen met de sony nex's dat Sony in Groot Brittanie meer toestellen verkoopt dan Nikon, en dat hun verkoop wereldwijd aanzienlijk gestegen is.
                Het is ook haast zeker dat sony geen dSLR meer met klassieke spiegel op de markt zal brengen, dit door het succes van de a33/a55, en hun top model dat binnen een paar maand op de markt komt zal ook uitgerust zijn met translucent spiegel.

                Wat de electronische zoeker (EVF) betreft, die toont 100% het beeld, wat enkel het geval is bij duurdere toestellen met optische zoeker (OVF). De meeste klassieke DSLR in deze categorie met OVF tonen maar 95% van het beeld, wat een vrij groot nadeel is.
                Daarbij zijn de OVF's binnen deze category ook nog eens kleiner en krijg je zogenaamde tunnelvisie.

                Daarbij toont een OVF ook het beeld zoals de camera het ziet, en zo moet het ook zijn, je ziet onmiddellijk waar beelden over of onderbelicht zijn en ook of de WB (kleuren) in orde zijn.

                Het beeld blijft helder in donkere omgeving en ook bij verifiëren van de scherptediepte. Je kunt je beeld ten aller tijd uitvergroten wat handig is voor scherpte diepte te controle alsook voor manuele focus wat met klassiek zoeker onmogelijk is.

                De OVF is kwaliteit zekers zo goed als van andere toestellen binnen deze category en biedt daarbij een heel hoop voordelen.

                Beeldkwalitet van de a55 is te vergelijken met nen canon 7d.

                Komen zelden toestellen op de markt met zulk grote tevredenheid bij de gebruikers
                Al van bij het openen van deze topic anticipeerde ik een reactie van ons aller Puerte, en wat blijkt, Don Quijote de la Mancha trekt weeom op zijn vurige Rocinante de wereld in om de windmolens te bestrijden...

                Laat ik ook een windmolen wezen:
                - ik ken de nadelen van de optische zoeker, maar er zijn er ook een paar voor de electronische zoeker, zoals beperkt dynamisch bereik, kleurechtheid, vertraging en trage beeldverversing (zeker bij laag licht.) Eén en ander maakt dat de betere optische zoeker de beste electronische zoeker nog steeds in gebruiksgemak en/of in kwaliteit ver achterlaat. Daarenboven is een electronische zoeker ongeschikt voor bepaalde mensen die bevoorbeeld een lichte mate van nachtblindheid hebben: als je op een helder beeld zit te kijken passen je ogen niet zo snel aan om, camera van het oog, een nachtelijk onderwerp te bekijken. Gedaan met nachtfotografie...!
                - ik ken de nadelen van de opklappiegel, maar er zijn ook aardig wat nadelen aan een vaste, halflichtdoorlatende spiegel, als daar zijn: lichtverlies, contrastverlies, fantomen. Daarenboven, itt de opklapspiegel die geen deel uitmaakt van het optische systeem, is de SLT spiegel gevoelig voor stof en vuil dat op één of andere manier de beeldkwaliteit gaat degraderen: nog een object om proper te proberen houden. Daarenboven, je kan al helemaal NIET de sensor reinigen, en het sensorreinigingsmechanisme van de Sony's ligtduidelijk niet op hetzelfde niveau als van de Olympussen of Canons (en zelfs daar moet men af en toe eens de sensor reinigen.)

                Maar al deze nadelen, die men tot in het oneindige kan bediscusiëren nemen niet weg dat het grote pijnpunt van de Sony instap spiegelreflexen ligt in het feit dat ze niet meer gemaakt worden door mensen die zelf dagdagelijks fotoraferen, maar door mensen die dagelijks achter een gameboy (excuses PS III) zitten. De ergonomie (of het ontbreken ervan) is schrijnend...
                Last edited by MarcFoto; 28 februari 2011, 03:31.
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #53
                  Re: Hevige discussie - Sony

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                  Maar al deze nadelen, die men tot in het oneindige kan bediscusiëren nemen niet weg dat het grote pijnpunt van de Sony spiegelreflexen ligt in het feit dat ze niet meer gemaakt worden door mensen die zelf dagdagelijks fotoraferen, maar door mensen die dagelijks achter een gameboy (excuses PS III) zitten. De ergonomie (of het ontrbeken ervan) is schrijnend...
                  Dan heb je nog nooit een A700 in je handen gehad.

                  G
                  fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                  Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                  Comment


                  • #54
                    Re: Hevige discussie - Sony

                    Inderdaad grappig hoe altijd mensen op zowat alles zitten te zagen terwijl ze nog nooit een huidig model (bijvoorbeeld een A580) of zelfs een ouder model (A700) hebben kunnen gebruiken . En begin nu niet over de A380, A330 en A230...

                    Dus sorry Marc, maar als je over ergonomie gaat beginnen zagen kan je over andere merken ook nog wat zeggen denk ik ...
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Hevige discussie - Sony

                      Ik denk dat hier ergonomie eerder als persoonlijke voorkeur moet gezien worden. Als ik een dag met een Canon rondloop heb ik kramp in mijn rechterhand terwijl ik bij de SONY 900 daar absoluut geen last van heb; er zijn nu eenmaal mensen met grote en kleine handen....

                      Comment


                      • #56
                        Re: Hevige discussie - Sony

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                        ...dat het grote pijnpunt van de Sony spiegelreflexen ligt in het feit dat ze niet meer gemaakt worden door mensen die zelf dagdagelijks fotoraferen, maar door mensen die dagelijks achter een gameboy (excuses PS III) zitten. De ergonomie (of het ontrbeken ervan) is schrijnend...
                        Kom gerust eens langs met om het even wat voor camera je gebruikt, dan zullen we eens een leuke vergelijkende studie maken rond ergonomie .
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #57
                          Re: Hevige discussie - Sony

                          Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                          Dus ben je een "techno": koop een SLT.
                          Ben je daarentegen een genieter/purist: koop "klassiek" met oergeluiden, -materialen, -ergonomie etc.
                          Alsof je van een SLT niet kan genieten .

                          Ik vind trouwens een 6 cilinder in lijn ook best leuk hoor, maar het is nu eenmaal oeroude technologie. Zoiets rijdt natuurlijk ook plezant, maar geef mij tegenwoordig toch maar een 4 cilinder turboblok hoor. Veel efficiënter, en net zo leuk. En de Amerikaanse autogiganten hebben ook al ondervonden wat de klant tegenwoordig wil: vernieuwing die mee kan met de tijd, dus geen 4 à 5-liters meer.

                          Soit, ik heb zelf geen SLT, en verkies ook nog altijd OVF, maar dat betekent niet dat ik blind ben voor de voordelen van het nieuwe alternatief. Een paardenbril is voor niemand goed trouwens .
                          Last edited by K-2; 27 februari 2011, 12:48.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #58
                            Re: Hevige discussie - Sony

                            Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                            Al van bij het openen van deze topc anticipeerde ik een reactie van ons aller Puerte
                            ... en ik van minstens een aantal Canikon-liefhebbers .

                            Wacht nog even tot Nikon zijn SLT uitbrengt. Dan is plots half BD pro.
                            En als Canon volgt, dan is er plaats te kort op BD voor de positieve reacties.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #59
                              Re: Hevige discussie - Sony

                              Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                              Al van bij het openen van deze topc anticipeerde ik een reactie van ons aller Puerte, en wat blijkt, Don Quijote de la Mancha die op zijn vurige Rocinante de wereld intrekt om de windmolens te bestrijden...

                              Laat ik ook een windmolen wezen:
                              - ik ken de nadelen van de optische zoeker, maar er zijn er ook een paar voor de electronische zoeker, zoals beperkt dynamisch bereik, kleurechtheid, vertraging en trage beeldverversing (zeker bij laag licht.) Eén en ander maakt dat de betere optische zoeker de beste electronische zoeker nog steeds in gebruiksgemak en/of in kwaliteit ver achterlaat. Daarenboven is een electronische zoeker ongeschikt voor bepaalde mensen die bevoorbeeld een lichte mate van nachtblindheid hebben: als je op een helder beeld zit te kijken passen je ogen niet zo snel aan om, camera van het oog, een nachtelijk onderwerp te bekijken. Gedaan met nachtfotografie...!
                              - ik ken de nadelen van de opklappiegel, maar er zijn ook aardig wat nadelen aan een vaste, halflichtdoorlatende spiegel, als daar zijn: lichtverlies, contrastverlies, fantomen. Daarenboven, itt de opklapspiegel die geen deel uitmaakt van het optische systeem, is de SLT spiegel gevoelig voor stof en vuil dat op één of andere manier de beeldkwaliteit gaat degraderen: nog een object om proper te proberen houden. Daarenboven, je kan al helemaal NIET de sensor reinigen, en het sensorreinigingsmechanisme van de Sony's ligtduidelijk niet op hetzelfde niveau als van de Olympussen of Canons (en zelfs daar moet men af en toe eens de sensor reinigen.)

                              Maar al deze nadelen, die men tot in het oneindige kan bediscusiëren nemen niet weg dat het grote pijnpunt van de Sony spiegelreflexen ligt in het feit dat ze niet meer gemaakt worden door mensen die zelf dagdagelijks fotoraferen, maar door mensen die dagelijks achter een gameboy (excuses PS III) zitten. De ergonomie (of het ontrbeken ervan) is schrijnend...

                              -er is beperkt lichtverlies met de translucent spiegel maar de a55 sensor is zo goed dat de algemene beeldkwaliteit gelijk of beter is dan van het beste APS toestel dat Canon op de markt heeft. Zijn alle canon toestellen nu meteen slecht ?

                              -daarbij krijg je scherpere beelden bij snelheden tussen +/- 1/10 en 1/125s door afwezigheid trillingen, en kun je ook op lagere sluitersnelheid werken.

                              -je weet schijnbaar ook niet dat je de spiegel manueel kunt opklappen als je de sensor wil reinigen, waar haal je dat eigenlijk dat je de sensor of spiegel niet manueel zou kunnen reinigen, raad je aan je bronnen na te kijken voor je iets neerschrijft.

                              -je kunt de helderheid van zowel LCD als EVF aanpassen, dus mensen met nachtblindheid zetten de lichtintensiteit lager naar eigen behoeften. Weeral waar haal je toch al die onzin, bronnen checken voor je iets neerschrijft is niet slecht.

                              -als je EVF een paar dagen gebruikt hebt en je schakelt terug over naar OVF is dit puur ellende door de beperkingen van OVF.

                              -EVF laat het beeld zien zoals het toestel het zelf met al zijn gebreken ziet, en dat is juist de sterkte van EVF, dat je ziet waar het fout zit wat belichting contrast (DR) en WB betreft, en onmiddellijk kunt bijsturen.

                              -Is EVF volmaakt, zekers niet, maar het is een stadium dat het op de meeste punten beter is dan OVF van toestellen in dezelfde category.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Hevige discussie - Sony

                                Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                                Dan heb je nog nooit een A700 in je handen gehad.
                                G
                                Heb effe mijn topic aangepast, had het op de NEX'en en instap DSLR Sony's... Om de puntjes al helemaal op de "i" te zetten, ik heb al een A700 in mijn handen gehad,

                                Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                                Inderdaad grappig hoe altijd mensen op zowat alles zitten te zagen terwijl ze nog nooit een huidig model (bijvoorbeeld een A580) of zelfs een ouder model (A700) hebben kunnen gebruiken . En begin nu niet over de A380, A330 en A230...

                                Dus sorry Marc, maar als je over ergonomie gaat beginnen zagen kan je over andere merken ook nog wat zeggen denk ik ...
                                Zelfde laken een pak: ik had het op de instappers (heb mijn topic aangepast) en heb wel degelijk al gewerkt met een A580 ea... Op zich is dat natuurlijk ook wel een studie waard om eens te gaan kijken waarom Sony op de hogere modellen het wel kan en op de instappers niet. Schrijnend bijna...

                                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                                Kom gerust eens langs met om het even wat voor camera je gebruikt, dan zullen we eens een leuke vergelijkende studie maken rond ergonomie .
                                Graag...

                                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                                ... en ik van minstens een aantal Canikon-liefhebbers .

                                Wacht nog even tot Nikon zijn SLT uitbrengt. Dan is plots half BD pro.
                                En als Canon volgt, dan is er plaats te kort op BD voor de positieve reacties.
                                Dan ken je mij nog niet. Fotografeer zelf niet met Canon of Nikon... Mijn reactie was vooral gericht op Puerte die zonder nuances te leggen in zijn reactie al onmiddellijk een SLT aan het verkopen was aan de topic opener. Het begint storend te worden vooral dan omdat hij enkel aan iets het voor- of nadeel wil zien, maar blijkbaar te kinds is om in te zien dat aan elke technologie wel iets hapert.
                                Om op de A55 terug te komen. Heb hem een avond heel intensief aan het testen geweest (met dank aan de mensen van Sony) en had met een ruime geest en zonder vooroordelen aan de slag gegaan. Ben echter van een koude kermis thuis gekomen, want dat ding is te veel Game Boy voor mij en tweedens de autofocus kon snelle actie's niet volgen (dat kan gelegen hebben aan foutieve instellingen, maar betwijfel dat: van 15 mensen zal er wel één tussenzitten die de juiste instellingen weet te vinden zeker?) Het enige leuke aan de SLT's is de panorama functie (daarmee heb ik me wel goed geamuseerd ), maar dan heb je het ook gehad...
                                http://www.digifotofreak.nl

                                Comment

                                Working...
                                X