Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens-configuratie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens-configuratie

Wat lijkt jullie volgende startkit lenzen voor bv een EOS300D of 10D of....

Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM ø 72mm
    Sigma AF 17-35/2.8-4.0 EX Asf. (HSM) ø 82mm

Hiermee dek ik zowel groothoek als middenbereik goed af denk ik, en dan is het later nog eens sparen voor een deftige grotere zoom. Want ik vind die veel te duur om nu al te kopen (bv 70-200). En ik vind het ook geld weggegooid om nu 2 lenzen te kiezen van mindere kwaliteit die het ganse 17-200mm spectrum afdekken.
    Graag jullie mening

(en kheb nog wel een zoom liggen die bij de analoge EOS zat, ma das dus ook maar een gewoon lenske he)
    mvg,
    Bert
    D90 - Tokina 12-24/F4 - ...

Originally posted by Drosera
    Wat lijkt jullie volgende startkit lenzen voor bv een EOS300D of 10D of....

Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM ø 72mm
    Sigma AF 17-35/2.8-4.0 EX Asf. (HSM) ø 82mm

Hiermee dek ik zowel groothoek als middenbereik goed af denk ik, en dan is het later nog eens sparen voor een deftige grotere zoom. Want ik vind die veel te duur om nu al te kopen (bv 70-200). En ik vind het ook geld weggegooid om nu 2 lenzen te kiezen van mindere kwaliteit die het ganse 17-200mm spectrum afdekken.
    Graag jullie mening

(en kheb nog wel een zoom liggen die bij de analoge EOS zat, ma das dus ook maar een gewoon lenske he)
    Blijft een leuk onderwerp, de 10D of de 300D.

Uiteraard kan de 10D meer gezien wat instellings mogelijkheden, maar vraag je wel eerst af of je die gebruikt.
    Ook het kunststof huis van de 300D is geen probleem (geloof me), die heb ik ook met de Eos 5 en is na 11 jaar nogsteeds perfect.

Maar goed, dit is mijn gedachten en die zal niet een ieder er mee eens zijn.

Gr Motordigitaal.
    www.motordigitaal.nl
    ---------------------
    Canon Eos 850, Eos 600, Eos 5, Eos 300D.
    Canon EF 20-35/3.5-4.5 USM.
    Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM.
    Sigma 135 - 400 mm F4,5 - 5,6 APO ASFERISCH RF
    Sigma 105 mm F2,8 EX MACRO
    En een zooitje randgebeuren.
    ----------------------
    Fuji Fine Pix 2300
    ----------------------
    KL/ZW doka
    Gr Motordigitaal
    www.motordigitaal.nl & www.eosstock.com

Comment

Ik denk dat je daar een goede keuze maakt.

Maar ik heb momenteel een Sigma 15-30 mm F3,5-4,5 EX DG in de koopjeshoek staan.
      De lens is nieuw en je kan ze nu ongeveer hebben voor de prijs van de 17-35.
      Je wint 2 mm aan groothoek en de lens is ook veel recenter.
      De 15-30 heeft altijd goede kritieken ontvangen.

Je kan gerust de lens is meenenemen en testen .

Just my 2 cents

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Op zich geen slecht duo, maar je moet weten dat er van de 17-35 een nieuwe versie bestaat, die hopelijk scherper is dan de voorganger (nog geen bevestiging van gezien). Kwalitatief beter in het groothoeksegment, en niet zo heel veel duurder, is Sigma's 15-30. Ook de Tamron 17-35 blijkt niet slecht te zijn, als ik mag voortgaan op de weinige foto's die ik er al van heb gezien.

Over de keuze van het toestel ga ik me verder niet uitspreken. Je moet voor jezelf bepalen of de weinige extra's van de 10D de extra investering waard zijn. Als je de 300D zou kiezen, dan vind ik dat je net zo goed de kitlens kan nemen als groothoek, samen met de 28-135. Dan kan je wat sneller sparen voor die goeie tele. Later kan je alsnog een goeie groothoek kopen, mocht de kitlens niet voldoen. Je moet ook zien welke lens je het meest gaat gebruiken; niet iedereen houdt van extreme groothoek of tele.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik heb ook die 15-30. Ik gebruik die heel veel, met grote tevredenheid.

Er staan een paar voorbeeldfoto's op http://dama.fotopic.net/get_password.php?id=86454&ref=coll
          paswoord : 1530
          Originally posted by Digipics357
          Ik denk dat je daar een goede keuze maakt.

Maar ik heb momenteel een Sigma 15-30 mm F3,5-4,5 EX DG in de koopjeshoek staan.
          De lens is nieuw en je kan ze nu ongeveer hebben voor de prijs van de 17-35.
          Je wint 2 mm aan groothoek en de lens is ook veel recenter.
          De 15-30 heeft altijd goede kritieken ontvangen.

Je kan gerust de lens is meenenemen en testen .

Just my 2 cents

www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

Comment

Originally posted by motordigitaal
            [br
            Blijft een leuk onderwerp, de 10D of de 300D.

Uiteraard kan de 10D meer gezien wat instellings mogelijkheden, maar vraag je wel eerst af of je die gebruikt.
            Ook het kunststof huis van de 300D is geen probleem (geloof me), die heb ik ook met de Eos 5 en is na 11 jaar nogsteeds perfect.

Maar goed, dit is mijn gedachten en die zal niet een ieder er mee eens zijn.

Gr Motordigitaal.
            www.motordigitaal.nl
            ---------------------
            Canon Eos 850, Eos 600, Eos 5, Eos 300D.
            Canon EF 20-35/3.5-4.5 USM.
            Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM.
            Sigma 135 - 400 mm F4,5 - 5,6 APO ASFERISCH RF
            Sigma 105 mm F2,8 EX MACRO
            En een zooitje randgebeuren.
            ----------------------
            Fuji Fine Pix 2300
            ----------------------
            KL/ZW doka

bedankt motordigitaal, maar eigenlijk sloeg mijn vraag vooral op lenzen
            mvg,
            Bert

Comment

Originally posted by Pieter G.
              Op zich geen slecht duo, maar je moet weten dat er van de 17-35 een nieuwe versie bestaat, die hopelijk scherper is dan de voorganger (nog geen bevestiging van gezien). Kwalitatief beter in het groothoeksegment, en niet zo heel veel duurder, is Sigma's 15-30. Ook de Tamron 17-35 blijkt niet slecht te zijn, als ik mag voortgaan op de weinige foto's die ik er al van heb gezien.

Pieter,

bedoel je dat die 17-35 eigenlijk niet zo best is? Want ik kan die 2e-hands krijgen voor 300 (denk ik ) En ik ben niet bereid 500€ te geven voor drie mm meer groothoek. Dan hou ik het idd wel bij een kitlens van 18.
              mvg,
              Bert

Comment

Als ik genoeg geld had nam ik net het zelfde, maar nog met een 50mm erbij.

Groeten,
                Kristof

Comment

Originally posted by Drosera
                  bedoel je dat die 17-35 eigenlijk niet zo best is? Want ik kan die 2e-hands krijgen voor 300 (denk ik ) En ik ben niet bereid 500€ te geven voor drie mm meer groothoek. Dan hou ik het idd wel bij een kitlens van 18.
                  Eigenlijk zijn er tamelijk veel mensen die klagen over de scherpte van de 17-35 van Sigma. Jaja heeft er ook een en is daar (terecht) tevreden over, maar blijkbaar zijn de echt goeie exemplaren zeldzaam. Of de nieuwe versie van deze lens beter is, weet ik dus niet, want ik heb nog geen goeie voorbeelden gezien.

Misschien moet je de 15-30 van Jeff (Digipics) een keer testen. Een tweedehandsprijs van 500 euro is niet overdreven voor deze lens. Maar met de kitlens zal je zeker niet gefopt zijn, want voor die kleine extra prijs zou het zonde zijn om ze er niet bij te nemen.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

ja, ik betwijfel niet dat jef zijn lens zeer goed is, maar ik vind het te duur om mee te starten (begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat hij teveel vraag t he ). Dan ga ik eerst op zoek naar meer allrounders (bv 28-135) die rond de 500 liggen. En dan, na een jaartje of twee stap ik wel over.

Ma ik ben nog maar aan het rondkijken, dus nog wel even tijd.

ieg bedankt
                    mvg,
                    Bert

Comment

bedankt motordigitaal, maar eigenlijk sloeg mijn vraag vooral op lenzen
                      Oeps, sorry.

Ga dan maar voor die van Canon.

Gr Motordigitaal
                      Gr Motordigitaal
                      www.motordigitaal.nl & www.eosstock.com

Comment

Schrijf je daar niet ergens dat je nog een lens hebt van je vorige eos? Gebruik die dan voorlopig ook maar en gebruik ze later als referentie voor wat je wil of niet meer wil.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Hey Karel,

misschien nog zo'n slecht advies niet
                          Maar ja, die lens die ik heb is echt wel een zeer gewoon ding, vooral de lichtsterkte stoorde me enorm. (waren de kitlenzen die bij de EOS300 (analoog!!) staken).
                          Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een lichtsterkere lens. Maar na wat reviews te lezen denk ik dat ik die 17-35 al zowiezo laat vallen.
                          En dus ook maar die 28-135 (leek me gewoon complementair)

Daarnet viel me trouwens Rien Willems zijn lenzenset op. Deze cominatie lijkt me ook best wel wat:
                          17-40 L / 28-70 L / 70-200 L

Nu ja, zo kan ik dus nog uren doorgaan

Kzal het wel laten weten wat ervan komt
                          mvg,
                          Bert

Comment

@Drosera: die lenzenset van Rien zal je trouwens "lichtjes" over je budget heentillen waarschijnlijk.
                            Welke lens heb je nu exact liggen? Misschien kunnen we daar ook nog iets over zeggen... Laat je niet al te snel misleiden door de lichtsterkte. Veel hangt af van de omstandigheden en het soort foto's dat je wilt nemen...
                            Canon 10D, glass, flashes & extra's
                            Fuji S602Z & extra's
                            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Originally posted by CooMa
                              @Drosera: die lenzenset van Rien zal je trouwens "lichtjes" over je budget heentillen waarschijnlijk.
                              Welke lens heb je nu exact liggen? Misschien kunnen we daar ook nog iets over zeggen... Laat je niet al te snel misleiden door de lichtsterkte. Veel hangt af van de omstandigheden en het soort foto's dat je wilt nemen...
                              idd, ik weet ook dat riens lenzen een beetje duur zijn voor een directe aankoop. Maar ik vind het beter op voorhand te beslissen welke lenzen je in de toekomst gaat kopen (daarbij lettende op waar je interesses binnen de fotografie liggen) zodat je niet na een paar jaar met een 28-135 en een 70-200 zit want dat is veel te veel overlap. Toen ik die lenzenset noemde veronderstelde ik dan ook een gespreide aankoop.
                              En voorlopig kan ik dan nog werken met wat er ligt, zijnde
                              EF 28-90mm/4,0-5,6
                              EF90-300/4.5-5.6 DC
                              Hierbij is vooral de eerste aan vervanging toe, want voor toch zo'n allroundlens vind ik de f veel te zwak. Zelfs met flits is foto's 's avonds maken een hele opgave.
                              mvg,
                              Bert

Comment

Working...
                              X