Hallo,
Ben zoals zovelen op het forum opzoek achter de beste (prijs/kwaliteit) aankoop.
Ben al een lange tijd (+1j) geïnteresseerd en wil nu de stap zetten naar DSLR (voorheen altijd met mijn compactje)
Ga dan ook in Maart cursus volgen samen met mijn schoonzus.
En in Juni maak ik een rondreis aan de West-kust van de VS (waar ik natuurlijk graag en veel zal kunnen oefenen ).
Heb al vele reviews (dpreview.com e.d.) gelezen, alsook natuurlijk dit forum
Mijn keuze gaat momenteel naar de Nikon-instapmodellen D90, D5000 of D3100. (Altijd met 18-105mm objectief)
D90:
+ Ingebouwde AF-motor (meer 2e hands objectieven mogelijk)
+ extra Infoscherm bovenaan
+ extra aanpassingswiel (gemakkelijker instellen (Blijkbaar ook betere plaatsing van knoppen?))
+ beter LCD-scherm (meer pixels)
+ iets beter in de hand maar:
- zwaarder
- duurder (150€ meer, 770€ met 18-105mm bij fotokonijnenberg.nl)
- sneller "end of line" (niet meer geproduceerd) en dus sneller verlies van waarde?
D5000:
+ kantelbaar LCD-scherm
+ blijkbaar krachtiger batterij
+ lichter
+ Goedkoper (625€ bij fotokonijnenberg.nl)
- plaatsing van bepaalde knoppen minder efficient (FN-knop bv)
- Volgens sommigen wat minder degelijk gebouwd (feeling van knoppen en behuizing)
D3100:
+ Nieuwste model
+ iets meer pixels
+ HD-video mogelijkheid (geen echt voordeel, anders beter een videocamera)
+ lichter
+ Goedkoper / evenveel als D5000 (625€ bij fotokonijnenberg.nl)
- plaatsing van bepaalde knoppen minder efficient
- Volgens sommigen wat minder degelijk gebouwd (feeling van knoppen en behuizing)
Had eerst voor de D90 gekozen omwille van de AF-motor en de betere instelbaarheid, maar nu twijfel ik weer.
Zoals in dit BD-postje (waar ze eerder de D5000 aanraden) is die AF-motor blijkbaar niet meer de "mode", de recentste en toekomstige objectieven zullen dus allemaal eigen motor hebben? Dus misschien is dat geen echt voordeel meer?
De instelbaarheid (2 wieltjes) en de plaatsing van de knoppen zijn waarschijnlijk zeer subjectief?
Is het extra schermpje en het betere LCD-scherm dan die extra 150€ waard? Voor de rest zijn het namelijk bijna identieke (intern) toestellen...
Heb al willen merken dat de meesten hun eigen aankoop verdedigen, wat natuurlijk normaal is, maar daarmee wordt de keuze niet echt makkelijker
Kunnen jullie mij nog extra info/raad geven?
Alvast bedankt !
Mathias
Ben zoals zovelen op het forum opzoek achter de beste (prijs/kwaliteit) aankoop.
Ben al een lange tijd (+1j) geïnteresseerd en wil nu de stap zetten naar DSLR (voorheen altijd met mijn compactje)
Ga dan ook in Maart cursus volgen samen met mijn schoonzus.
En in Juni maak ik een rondreis aan de West-kust van de VS (waar ik natuurlijk graag en veel zal kunnen oefenen ).
Heb al vele reviews (dpreview.com e.d.) gelezen, alsook natuurlijk dit forum
Mijn keuze gaat momenteel naar de Nikon-instapmodellen D90, D5000 of D3100. (Altijd met 18-105mm objectief)
D90:
+ Ingebouwde AF-motor (meer 2e hands objectieven mogelijk)
+ extra Infoscherm bovenaan
+ extra aanpassingswiel (gemakkelijker instellen (Blijkbaar ook betere plaatsing van knoppen?))
+ beter LCD-scherm (meer pixels)
+ iets beter in de hand maar:
- zwaarder
- duurder (150€ meer, 770€ met 18-105mm bij fotokonijnenberg.nl)
- sneller "end of line" (niet meer geproduceerd) en dus sneller verlies van waarde?
D5000:
+ kantelbaar LCD-scherm
+ lichter
+ Goedkoper (625€ bij fotokonijnenberg.nl)
- plaatsing van bepaalde knoppen minder efficient (FN-knop bv)
D3100:
+ Nieuwste model
+ iets meer pixels
+ HD-video mogelijkheid (geen echt voordeel, anders beter een videocamera)
+ lichter
+ Goedkoper / evenveel als D5000 (625€ bij fotokonijnenberg.nl)
- plaatsing van bepaalde knoppen minder efficient
Had eerst voor de D90 gekozen omwille van de AF-motor en de betere instelbaarheid, maar nu twijfel ik weer.
Zoals in dit BD-postje (waar ze eerder de D5000 aanraden) is die AF-motor blijkbaar niet meer de "mode", de recentste en toekomstige objectieven zullen dus allemaal eigen motor hebben? Dus misschien is dat geen echt voordeel meer?
De instelbaarheid (2 wieltjes) en de plaatsing van de knoppen zijn waarschijnlijk zeer subjectief?
Is het extra schermpje en het betere LCD-scherm dan die extra 150€ waard? Voor de rest zijn het namelijk bijna identieke (intern) toestellen...
Heb al willen merken dat de meesten hun eigen aankoop verdedigen, wat natuurlijk normaal is, maar daarmee wordt de keuze niet echt makkelijker
Kunnen jullie mij nog extra info/raad geven?
Alvast bedankt !
Mathias
Comment