Niet dat ik je betwijfel, Tom, maar dat serieus verschil, hoe zie je dat, en vanaf wanneer zie je het ?
Op een scherm zoom 1:1 ? Zoom in window ? Of vergroot op 600% ?
op een afdruk 10x15 ? 20x30 ? 50x70 ?
Ik deed in het begin de test en maakte een 10x15 afdruk van een crop 20x30, op elke resolutie, raw incl, en ik zag geen verschil tussen Raw, 6MP fine of 6MP normal. Zelfs op 3MP fine moest je echt met een vergrootglas naar het verschil zoeken...
Dat is wat ik bedoel met 'puristen' (niet negatief bedoeld ).
Enkel als je echt heel ver inzoomt op het scherm, merk je verschil, maar dat doe je met een negatief toch ook niet ?
Tenzij jullie allemaal 50x75 afdrukken maken... Dan zwijg ik.
Kan iemand eens een voorbeeld posten, een crop waarop een detail nog herkenbaar is (geen vergroting van een pixel), van een RAW bestand en hetzelfe in hoogste JPG res ?
Zou dat serieuze verschil toch ook wel eens willen zien...
Op een scherm zoom 1:1 ? Zoom in window ? Of vergroot op 600% ?
op een afdruk 10x15 ? 20x30 ? 50x70 ?
Ik deed in het begin de test en maakte een 10x15 afdruk van een crop 20x30, op elke resolutie, raw incl, en ik zag geen verschil tussen Raw, 6MP fine of 6MP normal. Zelfs op 3MP fine moest je echt met een vergrootglas naar het verschil zoeken...
Dat is wat ik bedoel met 'puristen' (niet negatief bedoeld ).
Enkel als je echt heel ver inzoomt op het scherm, merk je verschil, maar dat doe je met een negatief toch ook niet ?
Tenzij jullie allemaal 50x75 afdrukken maken... Dan zwijg ik.
Kan iemand eens een voorbeeld posten, een crop waarop een detail nog herkenbaar is (geen vergroting van een pixel), van een RAW bestand en hetzelfe in hoogste JPG res ?
Zou dat serieuze verschil toch ook wel eens willen zien...
Originally posted by Tom
...En ik tegenstelling tot wat anderen hier beweren merk ik toch WEL een serieus verschil tussen RAW en jpeg.
...En ik tegenstelling tot wat anderen hier beweren merk ik toch WEL een serieus verschil tussen RAW en jpeg.
Comment