Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterke groothoekzoom voor Canon 10D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lichtsterke groothoekzoom voor Canon 10D

Ben op zoek naar een lichtsterke groothoekzoom om mijn Canon 28-135 mm te completeren. Lichtsterkte is voor mij zeer belangrijk, dus eventueel mag de kwaliteit eventueel een beetje minder zijn, als de lichtsterkte maar goed zit (2.8). Lees: het mag ook een sigma of tamron zijn, ipv een Canon L lens. Ook het bereik hoeft niet echt groot te zijn :18-30 is voldoende. Ik zoek dus een "standaardlens" waarmee ik binnen bij bestaand licht kan fotograferen op +- 1/30 s, zonder te moeten vluchten naar 800 ISO of meer.
    Indien zo'n lens niet te vinden is , overweeg ik zelfs een prime van +- 18 mm, maar met een lichtsterkte van 2 of 2.8.
    Iemand ideetjes?
    mijn fotosite

Er zijn zeker een paar lenzen die aan deze eisen voldoen.

Kijk alvast eens op www.acfoto.com - "Online shop" en dan onder AF Objective - Canon en Sigma.

Je hebt dan meteen ook een idee van de prijs.
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

Comment

Ik heb een Sigma 17-35/2,8-4 AF EX DG HSM IF Aspherical besteld. Spijtig genoeg is hij nog niet binnen en kan ik je nog niets hierover zeggen, maar hij beantwoord wel aan je eisen. Hij kost 499 euro bij topfoto.
      Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

Comment

ik heb vandaag de Sigma 17-35 en de Sigma 20-40 even kort getest. (op Nikon D100)

de 17-35 is aangenaam helder en reageert merkelijk sneller dan de 20-40. nog geen tijd gehad om de foto's critisch te bekijken, maar op het eerste zicht zijn het beide goede lenzen. 3mm is wel veel in beeldhoek. jammer dat de 15-30 net weg was

Comment

Ik vind het een vreemde opmerking dat lichtsterkte belangrijk is, aangezien de meesten een groothoek op klein diafragma gebruiken. Natuurlijk, als je binnen plaatjes wil gaan schieten, zal je vaak een groot diafragma nodig hebben, maar dan weet ik niet of een groothoekzoom wel de beste keuze is. Primes zijn gewoon in grotere lichtsterkte te vinden dan zooms.

Bij Canon heb je de uitstekende 35/2 en 28/1.8, die niet ontzettend veel geld kosten. Maar die zal je wellicht niet breed genoeg vinden. Er is ook nog een 24/2.8 (over de 1.4L zullen we het niet hebben) en een 20/2.8 die allebei betaalbaar zijn. Kwalitatief ook goed, en lichtsterker dan de Canons, zij de Sigma 20 en 24, die beide f1.8 hebben. Tokina maakt nog een 17/3.5 die heel behoorlijk is als wijder alternatief voor de Canon en Sigma primes. Nog wijder is de Sigma 15/2.8 fisheye, maar je moet wel bereid zijn te defishen of te leven met de typische ronding van een diagonale fisheye.

Kies je toch voor een groothoekzoom, dan is de beste met afstand de Canon 17-40. Het is een f4, maar dat heeft mij nog nooit gestoord, ook niet binnenshuis. Alternatieven bij Sigma zijn de 15-30/3.5-4.5 en 17-35/2.8-4. De 15-30 heeft zijn sporen al verdiend, en de enige minpuntjes zijn de flaregevoeligheid, de problematische montage van filters (die ik op die lens nooit gebruikt heb) en het ontbreken van een HSM. Als je voor de 17-35 kiest, zorg dan dat je de nieuwe DG versie hebt, met 77mm filterdraad en HSM. Ook Tamron heeft een nieuwe 17-35/2.8-4, maar die heb ik nog niet kunnen testen. Bij Tokina heb je dan nog voor weinig geld een zeer behoorlijke 19-35/3.5-4.5.

Conclusie:

In geval van een prime gaat mijn voorkeur naar de 15mm fisheye van Sigma, omdat je die op een 10D (of vergelijkbaar) kan defishen naar een beeld van ongeveer 19mm in 35mm-equivalent. Dat is ontzettend breed. Als alternatief zou ik de Sigma 20/1.8 voorstellen omdat die 1,3 stops lichtsterker is dan de Canon.

In geval van een zoom is de Canon 17-40 echt veruit de beste. De medaille voor de prijs-kwaliteitverhouding gaat zonder twijfel naar de Sigma 15-30, die ondanks de (kleine) minpuntjes optisch zeer dicht in de buurt komt van de Canon en vele andere achter zich laat. Helaas heb je bij geen van beide een uitzonderlijke lichtsterkte, dus als daar je prioriteit ligt, vergeet een zoom.

Side note: ik heb zelf 4 verschillende Sigma's 15-30 op mijn 10D geprobeerd en geen enkele was scherp te krijgen op focusafstanden verder dan een meter of 2. Sigma-groothoekzooms blijken met sommige EOS bodies een probleem te geven door een kleine variatie in de afstand tussen lens en sensor/filmvlak. Testen is dus de boodschap, maar als ze goed werkt op je toestel, is het een fantastische lens en een echte aanrader.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

ik heb de 17 40 canon en de 15 30 van sigma getest
            en mijn keus is op de sigma gevallen. en niet alleen om de prijs!!
            ik de praktijk ik werk voor div kranten en kabelkrant deze
            lens is prefect die het verschil tussen 15 en 17 is in de praktijk
            een verschil tussen de foto hebben of een stuk lens van een colega
            er op hebben staan
            groet Jack

Comment

Alvast al bedankt voor jullie reacties!
              Jack, heb jij al last gehad van het niet kunnen focussen (op meer dan 2 meter), waarover Pieter spreekt? Werk je ook met een 10D? En als je binnenhuis werkt, is dat dan met of zonder flits? Welk diafragma?
              mijn fotosite

Comment

heb een sigma 17-35 2.8-4 ex hsm

deze kun je bij mij altijd eens komen testen

mark

Comment

Mark,
                  Zeer vriendelijk aanbod. Als ik eens in de buurt van Haaltert kom, maak ik er zeker gebruik van, als dat mag
                  In afwachting, kan je al iets meer vertellen?
                  Jan
                  mijn fotosite

Comment

Originally posted by JanVG
                    Als ik eens in de buurt van Haaltert kom, maak ik er zeker gebruik van, als dat mag
                    Als je dan toch in de buurt bent, mag je altijd doorrijden tot bij mij om de 17-40 uit te proberen.
                    Pieter
                    --

Comment

pieter

het interesseert mij wel om die 17-40 eens te testen

mark

Comment

Originally posted by markymark
                        het interesseert mij wel om die 17-40 eens te testen
                        Mail me.
                        Pieter
                        --

Comment

tot nu heb ik nog geen probleem mee gehad met het focussen
                          ik gebruik hem dagelijks voor ongeveer 10 a 30 foto's per dag
                          en bij de helft gebuik ik de 15 30
                          ik kijk in de zoeker
                          let of het goede punt word gefocus en dan is het scherp.
                          het enige probleem is dat ik hem niet eerder had aangeschaft
                          groet Jack

Comment

Indien je wenst kan je mijn Sigma, 15-30 eens komen testen in Kontich bij Antwerpen.
                            De lens staat momenteel te koop en is in nieuwe staat.

Altijd welkom na een telefoontje 0486/51.50.86

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Iedereen bedankt voor de respons!
                              En bij deze ook het beste voor dit jaar
                              Jan
                              mijn fotosite

Comment

Working...
                              X