Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Pentax K-5 topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het Pentax K-5 topic

    Oorspronkelijk geplaatst door fcr-boy Bekijk bericht
    Heb een vraagje ivm mijn K5. Ik heb hem nu een jaar en gebruik hem meestal met de Tamron 70-200 lens op voor actie beelden te schieten. Werkt perfect. Nu ons eerste kindje op komst is wil ik natuurlijk wat meer portretjes gaan schieten maar sinds ik de Pentax 16-50 lens er op staan heb ondervind ik precies dat de AF nogal traag werkt. Het duurt heel lang voor hij scherp stelt op het onderwerp, zeker wanneer er iets minder licht is. Doe ik iets verkeerd?
    Natuurlijk is het feit dat we dezer dagen niet echt met heldere dagen gezegend zijn geen hulp... Maar minder licht en vooral de nogal lange draaicirkel van de AF-ring van de DA*16-50/2.8 zorgen inderdaad dat een supersnelle AF niet echt een eigenschap is van deze combo. De AF-ring draait wel even snel, maar moet gewoon meer afstand afleggen, waardoor het geheel langer duurt. Zo'n grote draaicirkel komt de precisie ten goede (o.a. manueel), maar helpt niet bij snelle onderwerpen...
    Heb je een filter op je objectief staan? Die haal je er best af als je wat minder licht is. Anders kan je weinig aan de AF-snelheid van de DA*16-50 doen.
    Eén ideetje dat mogelijk een kleine impact zou kunnen hebben: heb je de laatste firmware op je K-5 staan? Mocht je nog de allereerste firmware (=fabrieksinstelling) op je camera hebben, kan een actualisatie zeker de performantie van je K-5 helpen.
    Persoonlijk heb ik niet er zoveel last dat de AF iets meer tijd neemt, maar dat kan aan mijn werkwijze liggen. Ik heb de AF immers van de ontspanknop gehaald en op de AF-knop staan. Daardoor stel ik in anticipatie scherp op wat ik verwacht de juiste nodige scherpstelafstand te zullen zijn, zodat ik op hét moment slechts heel kort de knop nog eens moet indrukken om een heel klein beetje bij te stellen alvorens af te drukken. Bovendien vereist een opname in deze opstelling niet dat je een focuslock hebt, dus als het onderwerp haast niet bewoog sinds de anticiperende scherpstelling, stel ik vaak zelfs niet meer opnieuw scherp, maar druk ik gewoon ineens af zonder de minste vertraging... Mogelijk kan dat ook een workaround zijn voor jou?
    Alternatief is een objectief met een kortere scherpsteldraai. Met name Sigma maakt objectieven met een erg korte draaibeweging tss de uitersten.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • Re: Het Pentax K-5 topic

      De DA 40mm focust naar verluidt erg snel, en de brandpuntsafstand lijkt mij prima voor baby's. 't Is maar een idee!

      Comment


      • Re: Het Pentax K-5 topic

        Heren, dank voor het advies. Wat de firmware betreft, hiervan heb ik nog geen update gedaan dus da's misschien al iets om eens te bekijken. Verder heb ik vandaag ook info gevraagd bij de verdeler van Pentax, zijnde De Beukelaer. Daar wist men mij te vertellen dat deze lens zeker niet tot de één van de beste uit hun gamma behoort. Ze krijgen daar van dit model lens ook regelmatig exemplaren terug binnen met dit probleem. Blijkbaar heeft het iets te maken met de motor die niet optimaal zou zijn. Heb nu 2 andere modelletjes van pentax lenzen aangeraden gekregen om te proberen. De 17-70 en de 18-135. Met wat geluk kan ik beide één dezer dagen al eens testen.
        GO ON...BE A TIGER!!!

        Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

        Comment

        Working...
        X