Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Pentax K-5 topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Het Pentax K-5 topic

    Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
    Heb ik ook al aan de hand gehad. Verklaring?
    te lang op de sluiterknop gedrukt ?
    als ik iemand anders eens mijn camera geef nemen die ook altijd 5foto's

    iemand al de af360gz flitser op de k5 gebruikt ? ik moet die altijd op -3 stops minder zetten of men foto's zijn overbelicht (zelfs dan zijn ze heel soms nog overbelicht)
    Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

    Comment


    • #92
      Re: Het Pentax K-5 topic

      Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
      te lang op de sluiterknop gedrukt ?
      Hihi, dat was toen ook mijn eerste gedachte. Als het toestel gewoon op enkelbeeld opname staat, mag dat toch niet gebeuren!?
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #93
        Re: Het Pentax K-5 topic

        Weet iemand voorwat in het menu Opnamemodus (2) cross processing dient en hoe het kan geactiveerd worden,vind er nergens iets van terug in de handleiding.
        Of is dit een camera update dat niet in de handleiding staat
        Alvast bedankt.
        Mvg.
        Met vriendelijke groeten.

        Comment


        • #94
          Re: Het Pentax K-5 topic

          Oorspronkelijk geplaatst door VanMar Bekijk bericht
          Weet iemand voorwat in het menu Opnamemodus (2) cross processing dient en hoe het kan geactiveerd worden,vind er nergens iets van terug in de handleiding.
          Blz. 252 in de handleiding .
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

          Comment


          • #95
            Re: Het Pentax K-5 topic

            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
            Hihi, dat was toen ook mijn eerste gedachte. Als het toestel gewoon op enkelbeeld opname staat, mag dat toch niet gebeuren!?
            als je op eenmalige opname staat zou het inderdaad niet mogen maar misschien denkt hij als je iets te lang drukt dat je 2x drukt, hoewel ik het toch bizar zou vinden.
            aangezien ik enkel op continu opnames werk heb ik het nog niet ondervonden.
            Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

            Comment


            • #96
              Re: Het Pentax K-5 topic

              Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
              Blz. 252 in de handleiding .

              De snelkoppening op het desktop stond de gebruikshandleiding van de K7 en dacht dat het van de K5 was.
              Met vriendelijke groeten.

              Comment


              • #97
                Re: Het Pentax K-5 topic

                Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
                Soms trekt mijn K5 2 foto's direct achter elkaar. Iemand enig idee waarom?
                Bracketing gebruik ik niet.
                Ik heb dit inderdaad ook onlangs eens voor gehad. Ik had net daarvoor nog bracketing gebruikt (toevallig bracketing met 2 opnames), dus dacht ik dat ik het vergat uit te schakelen. Vermits ik de RAW knop gebruik om de drive mode aan te passen (als short cut naar bracketing) zie ik niet wat de vorige instelling van drive mode is als ik de RAW button indruk want die gaat steeds naar bracketing...

                Ik herinner me niet juist meer wat er op de kaart stond, zou 't kunnen dat het maar één beeld was? M'n herinnering is wat vaag wat dat betreft...

                Te lang op de ontspanknop gedrukt is 't zeker niet, want bij mij staat die ook in enkelbeeld als ik niet aan 't bracketen ben...

                'k Zal 't eens elders navragen...

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #98
                  Re: Het Pentax K-5 topic

                  Alvast hartelijk bedankt.

                  Op mijn kaartje staan dan wel degelijk 2 foto's.

                  Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  Ik heb dit inderdaad ook onlangs eens voor gehad. Ik had net daarvoor nog bracketing gebruikt (toevallig bracketing met 2 opnames), dus dacht ik dat ik het vergat uit te schakelen. Vermits ik de RAW knop gebruik om de drive mode aan te passen (als short cut naar bracketing) zie ik niet wat de vorige instelling van drive mode is als ik de RAW button indruk want die gaat steeds naar bracketing...

                  Ik herinner me niet juist meer wat er op de kaart stond, zou 't kunnen dat het maar één beeld was? M'n herinnering is wat vaag wat dat betreft...

                  Te lang op de ontspanknop gedrukt is 't zeker niet, want bij mij staat die ook in enkelbeeld als ik niet aan 't bracketen ben...

                  'k Zal 't eens elders navragen...

                  Wim

                  Comment


                  • #99
                    Re: Het Pentax K-5 topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
                    Alvast hartelijk bedankt.

                    Op mijn kaartje staan dan wel degelijk 2 foto's.
                    Bij mij is 't blijven hangen omdat er dacht ik maar één foto op de kaart stond.

                    Staat je camera op beeld-per-beeld modus of op één van de continu modes?

                    Ik gebruikte vroeger (toen Pentax DSLRs nog 3 bps waren) steeds continu opnames omdat ik m'n vinger snel genoeg van de ontspanknop had om een tweede opname te vermijden, maar in geval ik continu opnames nodig had moest ik de drive modus niet veranderen. Toen ik dezelfde manier van werken op de K-7 wou toepassen bleek deze met z'n 5bps te snel voor mij en had ik steeds twee opnames, dus gebruik ik sindsdien de beeld-per-beeld modus terug.

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • Re: Het Pentax K-5 topic

                      op de k5 zit ook een videofunctie en als die er op zit wil ik die ook wel gebruiken dus.....hierover toch ook enkele vragen/opmerkingen....verbeter me als ik fout zit

                      Bij de videofunctie werkt de AF niet...dus dacht ik dan kan ik met een niet AF lens evengoed filmen.... pentax A 35-105 opgezet (goeie kwaliteit -mooi zoombereik voor video- automat belichting - en MF)....alleen krijg ik zelfs geen Focus indicatie (groen zeshoekje) en moet het dus doen met scherpstellen op lcd schermpje ...en dat lukt dus niet zo best.

                      ik zie in videomodus ook niet welke iso ingesteld is

                      ik zie in videomodus geen beeld in de zoeker enkel op lcd (uit de hand filmen met lcd als zoeker -zoomen en scherpstellen is iets voor een octopus denk ik)

                      In videomodus is de de Shake Reduction niet echt nuttig want beeld op LCD begint te "zweven" en resultaat in even onstandvastig als zonder SR.

                      voorlopige conclusie....erg pover en dan heb ik het er nog niet over dat de AVI file...laat ons zeggen verouderd is voor videogebruik

                      ik film al redelijk lang en mijn eerste filmcamera was er 1 met vaste lens en de camera moest je met hendeltje opwinden....op videogebied is de k5 wat dit betreft een vooruitgang...je moet hem niet opwinden... voor de rest.......50jaar vooruitgang

                      de k5 is een pracht DSRL maar wat mij betreft haal die videofunctie er af pentax
                      Last edited by Freddy56; 7 mei 2011, 12:01.

                      Comment


                      • Re: Het Pentax K-5 topic

                        Ik gebruik wel degelijk beeld-per-beeld modus. (anders zou het inderdaad logisch zijn)

                        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                        Bij mij is 't blijven hangen omdat er dacht ik maar één foto op de kaart stond.

                        Staat je camera op beeld-per-beeld modus of op één van de continu modes?

                        Ik gebruikte vroeger (toen Pentax DSLRs nog 3 bps waren) steeds continu opnames omdat ik m'n vinger snel genoeg van de ontspanknop had om een tweede opname te vermijden, maar in geval ik continu opnames nodig had moest ik de drive modus niet veranderen. Toen ik dezelfde manier van werken op de K-7 wou toepassen bleek deze met z'n 5bps te snel voor mij en had ik steeds twee opnames, dus gebruik ik sindsdien de beeld-per-beeld modus terug.

                        Wim

                        Comment


                        • Re: Het Pentax K-5 topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door Freddy56 Bekijk bericht
                          op de k5 zit ook een videofunctie en als die er op zit wil ik die ook wel gebruiken dus.....hierover toch ook enkele vragen/opmerkingen....verbeter me als ik fout zit

                          Bij de videofunctie werkt de AF niet...dus dacht ik dan kan ik met een niet AF lens evengoed filmen.... pentax A 35-105 opgezet (goeie kwaliteit -mooi zoombereik voor video- automat belichting - en MF)....alleen krijg ik zelfs geen Focus indicatie (groen zeshoekje) en moet het dus doen met scherpstellen op lcd schermpje ...en dat lukt dus niet zo best.
                          Op blz 198 van de handleiding lees ik over de videofunctie van de K-5 :
                          INFO-knop :
                          Hiermee wordt het beeld vergroot
                          2, 4 of 6 maal de oorspronkelijke grootte
                          (wanneer de scherpstelstand is ingesteld op AF
                          2, 4, 6, 8 of 10 maal de oorspronkelijke grootte
                          (wanneer de scherpstelstand is ingesteld op MF

                          ik zie in videomodus ook niet welke iso ingesteld is
                          De gevoeligheid wordt automatisch ingesteld. Bij video is ruis nagenoeg onzichtbaar (omdat de beelden - en de ruisverdeling - elkaar zo snel opvolgen).
                          ik zie in videomodus geen beeld in de zoeker enkel op lcd (uit de hand filmen met lcd als zoeker -zoomen en scherpstellen is iets voor een octopus denk ik)
                          De spiegel is opgeklapt waardoor het logisch is dat je geen beeld ziet in de zoeker.
                          In videomodus is de de Shake Reduction niet echt nuttig want beeld op LCD begint te "zweven" en resultaat in even onstandvastig als zonder SR.
                          SR bij 25 of 30 beelden per seconde lijkt me technisch onhaalbaar. Bovendien is SR bij video (net zoals ruis) van ondergeschikt belang (zeker bij panoramiseren en zoomen ; je kunt evt. vanop statief filmen).
                          voorlopige conclusie....erg pover en dan heb ik het er nog niet over dat de AVI file...laat ons zeggen verouderd is voor videogebruik
                          AVI is m.i. beter dan mpeg2 of mpeg4 omdat je in ieder beeld de volledige inhoud hebt. Na montage op de computer kan je de video gemakkelijk opslaan in mpeg of een ander formaat. Het lijkt me ook een pluspunt dat Pentax de keuze biedt tussen 30 fps (Amerikaanse norm) en 25 fps (Europees). Meestal zie ik bij fotocamera's alleen 30 fps.
                          ik film al redelijk lang en mijn eerste filmcamera was er 1 met vaste lens en de camera moest je met hendeltje opwinden....op videogebied is de k5 wat dit betreft een vooruitgang...je moet hem niet opwinden... voor de rest.......50jaar vooruitgang

                          de k5 is een pracht DSRL maar wat mij betreft haal die videofunctie er af pentax
                          Over "vooruitgang" valt veel te zeggen. Zelf denk ik er absoluut niet aan ooit te filmen met een fototoestel. Daarvoor dienen toch camcorders?
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                          Comment


                          • Re: Het Pentax K-5 topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                            Op blz 198 van de handleiding lees ik over de videofunctie van de K-5 :
                            INFO-knop :
                            Hiermee wordt het beeld vergroot
                            2, 4 of 6 maal de oorspronkelijke grootte
                            (wanneer de scherpstelstand is ingesteld op AF
                            2, 4, 6, 8 of 10 maal de oorspronkelijke grootte
                            (wanneer de scherpstelstand is ingesteld op MF


                            De gevoeligheid wordt automatisch ingesteld. Bij video is ruis nagenoeg onzichtbaar (omdat de beelden - en de ruisverdeling - elkaar zo snel opvolgen).

                            De spiegel is opgeklapt waardoor het logisch is dat je geen beeld ziet in de zoeker.

                            SR bij 25 of 30 beelden per seconde lijkt me technisch onhaalbaar. Bovendien is SR bij video (net zoals ruis) van ondergeschikt belang (zeker bij panoramiseren en zoomen ; je kunt evt. vanop statief filmen).

                            AVI is m.i. beter dan mpeg2 of mpeg4 omdat je in ieder beeld de volledige inhoud hebt. Na montage op de computer kan je de video gemakkelijk opslaan in mpeg of een ander formaat. Het lijkt me ook een pluspunt dat Pentax de keuze biedt tussen 30 fps (Amerikaanse norm) en 25 fps (Europees). Meestal zie ik bij fotocamera's alleen 30 fps.

                            Over "vooruitgang" valt veel te zeggen. Zelf denk ik er absoluut niet aan ooit te filmen met een fototoestel. Daarvoor dienen toch camcorders?
                            bedankt voor je reactie
                            de op blz 198 opgesomde scherpstel mogelijkheden gelden idd 'voor' de opname
                            tijdens de opname werkt de AF niet blz 199. dat betekent dat een bewegend onderwerp out of focus gaat , en je filmt toch hoofdzakelijk bewegende onderwerpen neem ik aan, filmen van stilstaande onderwerpen noem ik fotografie

                            wat ruis betreft ben ik akkoord en ook de zoeker is een logisch gevolg...ik neem aan dat daardoor ook geen scherpstelindicator mogelijk is

                            ook de 25 fps is een plus...bij AVI blijven toch mijn twijfels veel software kan AVI niet standaard aan en moet je dus Adobe premiere of iets dergelijks aankopen.... 100 euro

                            om maar te zeggen....als je dit videodeel niet goed bruikbaar kan aanleveren laat je het dan niet beter achterwege van een fotografie vlaggeschip als de k5....wie dit toestel aanschaft zit daar niet op te wachten en nu geeft het mij een gevoel van...

                            toch ook een positieve noot....ik ga de videomodus trachten te gebruiken om oude 8mm filmpjes te digitaliseren... goeie MF prime lens nemen, k5 op statief, 8mm filmpje verzorgd projecteren,belichting instellen ,scherpstellen en opnemen maar (vroeger ook al gedaan met analoge camcorder en goed resultaat)
                            Last edited by Freddy56; 9 mei 2011, 10:14.

                            Comment


                            • Re: Het Pentax K-5 topic

                              ontdek zowat alle dagen nieuwe dingen en probeer ze te begrijpen wou het even hebben over Shake Reduction

                              ik lees in de handleiding dat K5 de SR anders gebruikt naargelang er een andere lens gebruikt wordt

                              zodanig zelfs dat je bij MF lenzen de brandpuntsafstand moet invoeren om een goede werking van de SR te verkrijgen

                              begrijp ik dit juist....variert de werking van de SR naargelang de brandpuntsafstand van de gebruikte lens en dus werkt de SR intenser bij lange brandpuntsafstanden

                              Freddy

                              Comment


                              • Re: Het Pentax K-5 topic

                                Hallo,

                                Ik vermoed van wel omdat hoe langer de brandpuntsafstand hoe heviger de kleinste trilling overgebracht wordt naar de sensor door de vergrotingsfactor. Het zelfde geldt dus ook voor macro.
                                De SR moet dus verschillend reageren naargelang het type lens en het ook een tijdje duurt voordat je groen licht krijgt om de foto te nemen.

                                Vergeet niet om de SR uit te schakelen als je met een statief werkt of een vaste ondergrond gebruikt.

                                mvg
                                Marc
                                Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                                M.v.g. Marc

                                Comment

                                Working...
                                X