Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

    Tot A3 prints is 10MP meer dan genoeg.

    Als je regelmatig meer dan de helft van je beeld zit te croppen, ben je eigenlijk foutief bezig en gebruik je verkeerde lenzen (of tracht je te maskeren dat je ze niet wilt/kunt kopen).
    Correcte cadrage begint reeds bij de opname .

    Just my 2 cents.
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

    Comment


    • #92
      Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

      Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
      Tot A3 prints is 10MP meer dan genoeg.

      Als je regelmatig meer dan de helft van je beeld zit te croppen, ben je eigenlijk foutief bezig en gebruik je verkeerde lenzen (of tracht je te maskeren dat je ze niet wilt/kunt kopen).
      Correcte cadrage begint reeds bij de opname .

      Just my 2 cents.
      Ik doe niet anders, ik vind een 1000mm niet zo'n handige lens

      Ik kan ongeveer 25% meer croppen met een 7D met 18mps dan met een 40D met 10, dus de 7D geeft mij meer bereik voor hetzelfde gewicht

      Tov de 50D is de winst niet zo groot, de grens is met de huidige lenzen waarschijnlijk bijna bereikt

      Waarom denk je dat Canon versies II van de lange teles uitbrengt ?

      Comment


      • #93
        Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

        Da van die diffractie versus pixelgroote, kan mij iemand daar meer uitleg over geven aub?

        Comment


        • #94
          Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          Da van die diffractie versus pixelgroote, kan mij iemand daar meer uitleg over geven aub?
          Bij diffractie krijg je groene/roze/paarse schijn rond de contrastrijke randen. Uitgedrukt in pixels. De breedte van de rand dus. Neem je een foto met 16 Mpixel en merk je een difractie op met 2 pixeldikte, dan zal bij hetzelfde beeld op een 4 Megapixelfoto, er maar een difractiedikte zijn van 1 pixel.

          Comment


          • #95
            Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

            Ik denk dat diffractie en chromatische abberatie hier vrolijk doormekaar gekluts worden .. oh .. en beiden zijn het gevolg van lensfouten, geen sensorfouten of pixelgrootes

            Comment


            • #96
              Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

              minimaal 10 megapixels voor mij. 12mp of 14mp is voor mij prima.

              Comment


              • #97
                Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Da van die diffractie versus pixelgroote, kan mij iemand daar meer uitleg over geven aub?


                Samengevat:
                De grootte van de airydisks (de onscherpte als gevolg van diffractie) hangt niet af van de grootte van de pixels op je sensor, maar alleen maar van je diafragma.
                - Als je pixels groter zijn dan de airydisks dan zie je die onscherpte niet, maar die onscherpte blijft wel gewoon aanwezig. Je detail is echter veel te laag om het te herkennen.
                - Als je pixels veel kleiner zijn, dan ga je veel meer detail zien. Doordat je nu zoveel extra detail ziet, kun je nu ook het verlies aan detail door diffractie gaan zien. Maar je verliest dus alleen maar een gedeelte van het extra detail. Je komt nooit op een situatie die slechter is dan de lage resolutie sensor. (Hoogstens gelijk als de diffractie zo groot wordt dat ie zelfs op de lage resolutie sensor duidelijk zichtbaar is)
                Last edited by Keeskanon; 13 januari 2011, 16:39.

                Comment


                • #98
                  Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                  Voor mij liefst 8mp of meer.
                  Jaren lang met 6 gewerkt en dat is soms wat krap.
                  http://aljocha.tumblr

                  Comment


                  • #99
                    Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                    Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                    Bij diffractie krijg je groene/roze/paarse schijn rond de contrastrijke randen. Uitgedrukt in pixels. De breedte van de rand dus. Neem je een foto met 16 Mpixel en merk je een difractie op met 2 pixeldikte, dan zal bij hetzelfde beeld op een 4 Megapixelfoto, er maar een difractiedikte zijn van 1 pixel.
                    @ Regulus: dat denk ik er van het bovenstaande ook...(dat door elkaar klutsen, bedoel ik).
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                      Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                      @ Regulus: dat denk ik er van het bovenstaande ook...(dat door elkaar klutsen, bedoel ik).
                      ha HAHA ; Wat kan ik er een potje van maken.

                      Difractie niet, maar chromatische aberatie is dus beter zichtbaar. Mijn excuses. Ik ben ook maar een mens.

                      Comment


                      • Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                        Uiteraard, dat zijn we allemaal maar hé . Was niet slecht bedoeld hoor . Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand die nog nooit van dit soort termen gehoord heeft en dit leest, het anders uitermate verwarrend vindt.
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                        Comment


                        • Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                          Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                          Uiteraard, dat zijn we allemaal maar hé . Was niet slecht bedoeld hoor . Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand die nog nooit van dit soort termen gehoord heeft en dit leest, het anders uitermate verwarrend vindt.
                          Dat is een van de nadelen van geschreven berichtgeving op een forum. Face to face worden dergelijke zaken vermeden of toch direct verbeterd.

                          Waar het in het algemeen op neer komt is dat je bij meer pixels meer van deze lensfouten zult merken.

                          Een van de punten die ik belangrijk vind om mee delen, is dat toen ik een 40D (10MP) met een EF-S 10-22 gebruikte ik uitermate tevreden was over deze combinatie.
                          Tot deze op een 7D (18MP) verscheen. Wat een CA heeft deze op de randen. Corigeren is mogelijk , dat wel. Maar opvallen deed het wel voordat je aan het schuivertje zit om het te verdoezelen.

                          De EF types die ik gebruik presteren dan weer uitbundig op deze 18 Mpixel. Dus lenskwaliteit speelt zeer zekere een belangrijke rol wil je alles uit de pixeldensiteit persen.

                          Comment


                          • Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                            http://www.cambridgeincolour.com/tut...hotography.htm

                            Samengevat:
                            De grootte van de airydisks (de onscherpte als gevolg van diffractie) hangt niet af van de grootte van de pixels op je sensor, maar alleen maar van je diafragma.
                            - Als je pixels groter zijn dan de airydisks dan zie je die onscherpte niet, maar die onscherpte blijft wel gewoon aanwezig. Je detail is echter veel te laag om het te herkennen.
                            - Als je pixels veel kleiner zijn, dan ga je veel meer detail zien. Doordat je nu zoveel extra detail ziet, kun je nu ook het verlies aan detail door diffractie gaan zien. Maar je verliest dus alleen maar een gedeelte van het extra detail. Je komt nooit op een situatie die slechter is dan de lage resolutie sensor. (Hoogstens gelijk als de diffractie zo groot wordt dat ie zelfs op de lage resolutie sensor duidelijk zichtbaar is)
                            Bedankt, KeesKanon

                            Volgende vraag:

                            Bij een bepaalde lens heeft de airydisk dus een bepaalde grootte naargelang de diafragmaopening, de sensor zal de lens overtreffen wanneer de pixels kleiner worden dan de airydisk bij volle opening
                            (blijkbaar ligt deze grens bij de huidige lenzen op 18mps cropsensoren al aan f:8, niet veel ruimte meer bij een f:5.6 tele)

                            Kan deze airydisk verder verkleind worden door een verbeterd lensontwerp ?

                            Is dit - terzijde - misschien een eigenschap van macrolenzen ?
                            Last edited by palombian; 14 januari 2011, 08:02. Reden: zinswending

                            Comment


                            • Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                              http://www.cambridgeincolour.com/tut...hotography.htm

                              Samengevat:
                              De grootte van de airydisks (de onscherpte als gevolg van diffractie) hangt niet af van de grootte van de pixels op je sensor, maar alleen maar van je diafragma.
                              - Als je pixels groter zijn dan de airydisks dan zie je die onscherpte niet, maar die onscherpte blijft wel gewoon aanwezig. Je detail is echter veel te laag om het te herkennen.
                              - Als je pixels veel kleiner zijn, dan ga je veel meer detail zien. Doordat je nu zoveel extra detail ziet, kun je nu ook het verlies aan detail door diffractie gaan zien. Maar je verliest dus alleen maar een gedeelte van het extra detail. Je komt nooit op een situatie die slechter is dan de lage resolutie sensor. (Hoogstens gelijk als de diffractie zo groot wordt dat ie zelfs op de lage resolutie sensor duidelijk zichtbaar is)
                              Nuttige info met een mooie link, dat is tenminste een makkelijk verstaanbare uitleg.

                              Comment


                              • Re: Hoeveel MP moet een camera volgens jou minimaal hebben??

                                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                meer lichtbundels op een sensel heb je in het gebied van het beeld dat onscherp is.
                                Dat kan heel goed zijn, maar als de resolutie van de sensor die van de lenzen overschreidt heb je 1 lichtbundel op meerdere sensels.
                                The Knight That Says Ni...kon

                                Comment

                                Working...
                                X