Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Soort vlekjes...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Soort vlekjes...

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    En nu de onvermijdelijke vraag... HOE KRIJG IK DIE WEG??
    Ik weet echt niet of ik het zelf durf proberen schoon te maken...
    Er zijn 3 opties:
    1) Je brengt je toestel weg naar fotozaak waarvan je zeker weet dat daar iemand werkt die dat voor je kan uitvoeren.
    2) Je stuurt je toestel op naar Chipclean...wordt het professioneel voor je uitgevoerd.
    3) Overwin je angst, zoek op internet naar filmpjes die je laten zien hoe je het kan doen, zoek in fora naar gebruikservaringen van anderen, en als je dan denkt dat je het zelf kan doen hoef je alleen nog maar eenmalig spullen aan te schaffen en het klusje zelf rustig uit te voeren.

Kun je secuur werken, dan is het uiteindelijk het goedkoopst om het zelf te doen, simpelweg omdat stof en vuil in het binnenwerk na verloop van tijd weer aanwezig zal zijn....kuisen blijft noodzakelijk, tenzij je alles gaat inruilen voor een compact camera
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Doe gewoon een <Zoek> naar sensor reinigen en je krijgt een aantal hits.
      - d'er is de droge methode (blaasbalgje; Artic Butterfly)
      - d'er is de natte methode (swabs en speciale reinigingsvloeistof)
      - d'er is de 'plakkerige' methode (Spanjaart is daar de expert in, met Scotch tape)

Of je kunt het laten doen.
      De allereerste keer heb ik het zelf gedaan, met een Artic Butterfly, en waarschijnlijk daarbij vet uit het spiegelhuis op de sensor gekregen. Resultaat: slechter dan toen ik begon, en dus moest ik ermee naar mijn fotoboer, waar ik het toestel ook gekocht heb. Voor €15,- was het probleem verholpen.
      Ik geloof dat FKB (hier gekend als 'Konijn') een prijs van €25,- heeft, maar af en toe is er zo'n actie voor Canon gebruikers, of voor Nikon gebruikers, en dan gebeurt een en ander gratis (net zoals op BDLive trouwens). Enige probleem is natuurlijk dat je die datum moet beschikbaar zijn, slechts één toestel, en dan een nummertje trekken en toch wel een tijdje wachten.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Inruilen voor een compact? En jij hebt nog wel ergens een oude compact liggen zeker

Ik denk dat ik het dan toch misschien maar eens zelf probeer.
        Iemand tips? Volgens de handleiding van Canon enkel een blaasbalgje gebruiken?
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

probeer eens met een wattestaafje

Comment

Ik vind eigenlijk nergens dat een wattenstaafje aan te bevelen is...
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

of anders moet je een setje kopen, komt allemaal op het zelfde neer, ik spreek uit eigen ervaring

Comment

Ik denk dat ik het dan toch misschien maar eens zelf probeer.
                Iemand tips? Volgens de handleiding van Canon enkel een blaasbalgje gebruiken?
                Met een blaasbalg (zonder borstel!) kan je zeker het grootste vuil al wegkrijgen. Ik heb dit zelf ook altijd zo gedaan.

Wil je een grondige reiniging, ga dan zeker niet experimenteren met wattenstaafjes of zo! Gebruik de zoekfunctie, koop het juiste materiaal en ga voorzichtig te werk. Laat het eventueel een keer voordoen door iemand die hier al ervaring mee heeft.
                Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Eerst met een blaasbalg proberen, daarna eventueel met swabs...

Ik heb ooit een Giotto Airbomb gekocht, en daarnaast een pakketje swabs en vloeistof, maar ik heb die swabs nog nooit nodig gehad, ondanks dat mijn sensor regelmatig 'smerig' oogde.
                  ...aka AnneTanne
                  http://annetanne.be

Comment

Body is binnen bij de "fotoboer", ze reinigen 1 keer met swaps, indien ik het wens nog een 2de keer. Maar ze vrezen nu al dat het toestel naar Canon zal moeten...
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

......... Maar ze vrezen nu al dat het toestel naar Canon zal moeten...
                      waarom?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

@ bouk: omdat er blijkbaar heel veel stof (of wat dan ook) te zien is op de foto's...

Comment

In principe zou de lokale fotoboer dat toch moeten aankunnen. Mocht het b.v. om het matglas gaan (stof dat je ziet door je zoeker - niet op de foto), dat -geloof ik- is moeilijker te reinigen.

Comment

Ik bedenk nu plots iets... Men zei me bij de fotoboer dat de sensor er op het eerste zicht vrij clean uitzag. Bij het bekijken van de foto's kreeg men plots een heel andere gedachte. Zou het kunnen dat het vuil op de lens zit i.p.v. op de sensor??

Comment

Simpele test: andere lens erop en opnieuw een foto (bv van de witte lucht) op f/22.

Comment

Ik denk dat ik vanavond maar eens die plastic fantastic èn die 24-70 meeneem om te testen of het vuil verdwenen is...

Comment

Working...
                                X