Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Soort vlekjes...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Soort vlekjes...

Als je voortdurend lenzen moet wisselen in een heel stoffige ruimte kan ik mij iets voorstellen bij het telkens reinigen van de sensor.
    Maar onder normale omstandigheden en normaal gebruik kan/mag zoiets toch niet nodig zijn?

Goh, als je 't zo allemaal eens bekijkt, dan was 't toch wel minder gevoelig met de "filmkescamera's"
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Dat was een heel andere tijd he , en in de doka duiken om zelf zwart/wit af te maken, het grote voordeel van nu is dat je al je mislukte foto's op het moment kan weg doen en hernemen , maar voordeel van vroeger is dat het allemaal fulframe was, niet dat ik wil terug gaan hoor , of voor één iets wel, ben dan 30 jaar jonger

Comment

Ik ben er maar 35, dus 30 jaar jonger hoeft voor mij echt niet. Misschien 15 jaar jonger...
        Elk systeem heeft zo zijn voor- en zijn nadelen, hé.
        Al zou je verwachten dat producenten, na al die jaren ontwikkeling, toch al wel met een oplossing op de proppen zouden zijn gekomen om bepaalde problemen volledig of gedeeltelijk op te lossen. Ik hoef persoonlijk geen body met 16 of 20 megapixel. Geef er mij eentje met 8 tot 12 megapixel dat makkelijk in onderhoud is en niet zo gevoelig. Ik kan dus heel moeilijk geloven dat men geen oplossing kan vinden om sensor, matglas en spiegel op een eenvoudige, snelle, goedkope en vooral risicoloze of zelfs -vrije manier te reinigen...
        Last edited by Voltigeur; 30 december 2010, 09:23.
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

en je hoort niemand meer over die camera's met een ingebouwd reinigingsysteem?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

De meeste nieuwe camera's (enfin, die van Canon toch) hebben een ingebouwd reinigingssysteem. Dat lijkt vrij aardig te werken, want zo vaak hoef ik de sensor van mijn 7D (of de sensor van mijn vrouw haar 50D) echt niet te reinigen.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Dat is één van de reden dat ik een D300 ga kopen nu zondag, daar zit ook zo een systeem in , bij mijn oude D80 niet , ik hoop dat het dan beter word

Binnenkort opent Sensorreinigen.nl z'n deuren om u nog beter van dienst te zijn!
              Last edited by koen1950; 30 december 2010, 10:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                Als je voortdurend lenzen moet wisselen in een heel stoffige ruimte kan ik mij iets voorstellen bij het telkens reinigen van de sensor.
                Maar onder normale omstandigheden en normaal gebruik kan/mag zoiets toch niet nodig zijn?

Goh, als je 't zo allemaal eens bekijkt, dan was 't toch wel minder gevoelig met de "filmkescamera's"
                Tja....film heeft ook geen sensor he De filmrol ís de sensor en die vervang je telkens...stof kan dus wel aangetrokken worden...maar zal per beeld dan verschillen.

En je hoeft niet voortdurend te hoeven wisselen of stoffige omgevingen op te zoeken om stof op je sensor te krijgen. Wat denk je van zoom objectieven? En dan helemaal degene die in- en uitschuiven? Elke keer als ze dat doen verplaatsen ze lucht...schuift hij uit, dan "zuigt" hij lucht uit de buitenomgeving...schuift hij in dan gooit hij er weer lucht uit (of had je verwacht dat er een vacuüm in je camera zou ontstaan?

Stof komt overal vandaan...zelfs als je nooit je objectief wisselt kun je stof op je sensor krijgen. Bij mijn oude Sigma camera was het spiegelhuis afgesloten met een IR filter...en toch moest ik eens in de zoveel tijd de sensor schoonmaken...
                Mijn objectieven zijn all round...

Comment

in mijn nikon D7000 zit ook een ingebouwd reinigings syteem ( zat zelfs al in de body van de D3000) maar toch heb ik vlekjes op sommige foto's . nu ... dat valt al bij al eigenlijk nog mee hoor, denk van het voorlopig dan ook maar zo te laten. als ik dan toch nog eens een foto heb waar ik er ééntje op zie, verwijder ik het wel met aperture. dat duurt maar paar sec hee .

ingebouwd reinigings systeem werkt met trillingen, dus goed voor stofdeeltjes, maar niet voor ' spatjes van één of ander product denk ik .

denk eerlijk gezegd, dat er geen stof op sensor zit bij mij, maar eerder minuscuul kleine spatjes van één of ander ' product ' vanuit fabriek .
                  in ieder geval zie je ze niet met blote oog . zal ook eens met een vergrootglas moet gaan kijken .
                  Last edited by am-staff; 30 december 2010, 16:11.
                  2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Comment

De sensor is met een afdekfiltertje in een raamwerkje gekit.
                    De kit kan een afscheiding in het begin geven, deze kunnen vlekjes veroorzaken.
                    De een heeft er last van en de ander niet.
                    Sensor laten cleanen liefst goed en de randen van de sensor voorzetfiltertje ook mee laten nemen.
                    Want daar zit dat kit afscheidsmiddel op.

Comment

Zou dat die smeer kunnen geweest zijn die ik destijds, bij de allereerste poetsbeurt met de Artic Butterfly (die ik zelf uitvoerde), op m'n sensor kreeg en waarvoor ik alsnog bij de verkoper langs moest, die het met een natte reiniging kon verwijderen?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

heb hier destijds bij konijn zo'n reinigings kitje gekocht in zwart tasje, dat je eventueel mee op verplaatsing kan nemen.

is zowel voor lens, als voor sensor te reinigen, droog en indien nodig nat.
                        zitten 4 swap borsteltjes in + flesje vloeistof (naam: eclipse)

ook nog één sensor swap apart in blauw volledig afgesloten verpakking, alsook van eclips , type 2 staat op de verpakking .

nog paar doekjes voor lens ' wipes' , en een afgesloten verpakking met de naam : e - wipe for critical optics .

iemand ervaring met deze reinigings set ?
                        is het brol, of toch degelijk ?

Comment

Geen idee waarover het precies gaat... Kun je een linkje plaatsen naar het artikel bij FKB?
                          Zou zeker niet hetzelfde materiaal gebruiken voor lens EN voor sensor. Hoewel... een blaasbalgje misschien?

Comment

om deze kit gaat het :

mmm... heb ze bij konijnenberg gekocht voor mijn toestel, maar als ik bij product omschrijving kijk op de site zou ik ze voor geen enkele van mijn 2 foto toestellen kunnen gebruiken .
                            nochtans heeft de verkoper bij konijn me verzekerd dat deze kit goed was om te ' reinigen ' .

bij de onderste link staat een handige video bij, hoe je te werk moet gaan.

Last edited by am-staff; 31 december 2010, 17:08.

Comment

volgens deze lijst wel.

Comment

Working...
                              X